Payday 3

recenze  6
Martin Šmíd, 27. 9. 2023 10:20
Když v roce 2011 vyšla kooperativní akční hra Payday: The Heist, zaznamenala záhy mezi hráči obrovský úspěch. Vývojáři ze studia Overkill Software přišli se zábavným a chytře vymyšleným simulátorem loupeží. O dva roky později přinesli druhý díl, jenž přinesl nové loupeže, nové herní možnosti a další novinky. Dalo by se říci, že druhý díl loupeže i díky velké následující podpoře posunul loupeže na novou úroveň, a proto ani nepřekvapí, že i dnes si kolem sebe udržuje docela početnou komunitu fanoušků. Ti byli určitě nadšeni, když byl v roce 2016 oznámen třetí díl opět od vývojářů z Overkill Software, kterým tentokrát mohl pomoci i jejich nový majitel Starbreeze Studios. V tu chvíli ovšem nikdo nečekal, že se vývojáři budou potýkat s finančními a dalšími problémy, které celý vývoj značně zbrzdí a chvilkami to bude vypadat, že je s hrou konec a nikdy nevyjde. Po mnoha odkladech se jí chopil herní vydavatel Plaion, jenž slíbil vývojářům peníze na dokončení, marketing a dodatečnou podporu. I proto mohlo Payday 3 vyjít v předchozích dnech, a protože mám kooperativní akce rád a druhý díl se mi také hodně líbil, nemohl jsem si ho nechat ujít.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

I když je Payday 3 jen multiplayervá kooperativní akce točící se kolem loupeží, navazuje volně na konec druhého dílu. Po skončení Payday 2 měli členové gangu tolik peněz, že mohli opustit hektický a kolikrát nebezpečný život zločinu a vydat se každý svoji vlastní o dost poklidnější cestou. To ale vedlo k naprostým katastrofám a všichni po nějaké době skončili bez jediného dolaru. A protože nechtějí žít na ulici a bez jakéhokoliv zajištění, dají se znovu dohromady a na dráhu zločinu. Všechny loupeže mohou začít nanovo. Jen tentokrát v New Yorku, kde gang ještě nikdo nezná, ale to se velmi brzy změní. Hned na začátku si můžete vybrat, za jakého člena gangu budete chtít hrát. Výběr je čistě kosmetický, postavy se nijak mezi sebou neliší svými schopnostmi a dovednostmi.

Když byl Payday 3 oznámen a následně potvrzen pouze pro PC a konzole současné generace PlayStation 5 a Xbox Series X/S, hráči se určitě těšili na moderní loupežnickou hru, která celý koncept značně posune a inovuje. Možná i proto může být lehčím zklamáním, že vývojáři s nějakou velkou evolucí nepřišli, a vlastně jen staví na tom, co přinesl druhý díl, až chvilkami Payday 3 působí jako jeho větší rozšíření. I přes tuto skutečnost ale dokáže Payday 3 rozhodně zabavit i v dnešní době, zvláště pokud jste fanoušci druhého dílu či podobných kooperativních her, které hrajete nejlépe s kamarády. Arkádově pojatý gunplay je pořád fajn, ovládání nezlobí a neměl jsem s ním po většinu času problém dobře, a vlastně koncept funguje pořád dobře, jako před lety.

Největší novinkou oproti předchozímu dílu je větší důraz na stealth hraní, v čemž Payday 3 vzdáleně připomíná novodobé Hitmany, jen s tím rozdílem, že nejste na vše sami. To dává do hraní nové možnosti a hra je díky tomu zase o něco rozmanitější. Na začátku každé mise začínáte v utajení, takže si můžete místo, které chcete vykrást, nejprve prohlédnout, zjistit rozložení většiny stráží nebo kamer, případně důležitých cílů nebo osob. Stealth mechaniky jsou spíše standardní. Můžete potichu ničit kamery s pistolí s tlumičem, likvidovat stráže a jejich těla následně schovávat. Docela často se děje, že zabitá stráž se musí ohlásit vysílačkou, aby potvrdila, že je vše v pořádku, a proto musíte rychle skrze mobil podat hlášení vy. Díky stealthu a chytřejšímu hraní je možné v jednotlivých lokacích plnit úkoly bez povšimnutí ostatních, čímž se dá značně ulehčit samotný lup. Vlastně se mi tato novinka v hratelnosti líbila, i vzhledem k tomu, že mám rád série jako Metal Gear Solid, Splinter Cell nebo zmíněný Hitman.

Payday 3 v současnosti nabízí osm loupeží, což je docela omezená nabídka, protože je projdete za zhruba tři až čtyři hodiny a následně už jen záleží, jak moc jste ochotni je opakovat. Co se mi ovšem hodně líbí, je rozmanitost a hlavně kvalita jednotlivých loupeží, odehrávající se v po stránce designu v pěkných a velmi dobře navržených úrovních. Hned na začátku vás čeká klasická menší banka, ale později se dostanete i do nočního klubu, v jehož útrobách se nachází pěkně nacucaný sejf, galerie s obrazy nevyčíslitelné hodnoty, klenotnictví nebo velkého skladu. Jednotlivé loupeže pak dávají hráči několik možností a cestiček, jak je splnit, přičemž je docela sranda přicházet na ideální loupež, během níž ukradnete co nejvíce balíčků s penězi či hodinkami a dalšími vzácnými věcmi, a přitom nebudete muset postřílet velké množství mužů zákona. Znovuhratelnost je tedy pro fanoušky žánru docela slušná, čemuž dopomáhá i velké množství výzev, ale je jasné, že po několika večerech nebo týdnech hraní se začnou jednotlivé mise dost opakovat. A pak už bude záležet, jak vývojáři budou často chrlit nový obsah a hru vylepšovat. Nějaký plán oznámen je, a i podpora druhého dílu v tomto dává docela slušný příslib do budoucna.

Nejlepší je se pokusit splnit co největší část úkol ve stealthu, ale ne vždy se to z různých důvodů povede. Může to být nezkušeností, ale i třeba laxním přístupem náhodně dohozených spoluhráčů, kteří nekomunikují a na nějaký opatrný postup či taktiku kolikrát z vysoka kašlou. V ten moment se vždy spustí alarm a vy musíte nejen plnit úkoly, jako kdyby se nic nestalo, jen trochu odlišnější cestičkou, ale také musíte čelit vlnám neustále nabíhajících policejních složek. Na začátku se na vás většinou vrhá jen celkem bezzubá ochranka objektu, následně dorazí policie bez neprůstřelných vest, a když ani ta nepomůže, dorazí speciální jednotky s těžkooděnci, vojáky se štítem či brokovnicemi i třeba experti na bojová umění, kteří dokážou bleskově hráče sundat na zem a svými hmaty a chmaty ukopat do bezvědomí. Vážně tyhle chlápky nesnáším.

Umělá inteligence policejních složek je naprosto zoufalá, a možná bych i řekl, že neexistuje. Většinou jen bezmyšlenkovitě nabíhají před hlavně vašich zbraní jako v Serious Samovi, na nějakou taktiku kašlou a respekt tedy spíše budí svým velkým počtem. I kvůli němu jsou docela nebezpeční, hlavně na vyšší obtížnosti, a je nutné se pořádně ohánět a neustále si doplňovat munici, štíty či zdraví. Když to nejde inteligencí, jde to silou a počtem. Kolikrát se mise proto zvrtnou ve velkou genocidu policejních složek, za kterou by lupiči nedostali jen několik let, ale rovnou elektrické křeslo.

Protivníci moc inteligence nepobrali, ale co vaši kolegové v gangu, pokud se rozhodnete hrát místo živých hráčů s boty (někdy je to asi i lepší)? Určitě je dobré rozhodnutí, že na začátku umělá inteligence stojí mimo vykrádaný objekt, abyste mohli hrát potichu. Do akce se zapojí až ve chvíli, kdy spustíte alarm. Úkoly plnit nedokáže, ale policejní složky dokáže docela zdárně likvidovat, hlavně na nižší obtížnosti, a určitě je dobré, že se drží ve vaší blízkosti, takže dokáže i zvednout, pokud náhodou padnete. Ano, umělá inteligence spolubojovníků není na nějaké extra vysoké úrovni a na vyšší obtížnosti nestačí, ale na normální obtížnost celkem dostačuje, alespoň v momentě, kdy se na vás valí jedna vlna policistů za druhou. Zatímco zabíjení mužů zákona je v očích hry relativně v pořádku, horší je to s civilisty, kteří se vám připletou do cesty. Jejich zabíjení není úplně ten nejlepší nápad, protože vám to hra na konci každé mise náležitě spočítá. Lepší je rukojmí proto používat jako živý štít, případně pro výměnu a tím získat další čas bez obtěžující policie na hlavní cíl mise.

Na začátku hry máte k dispozici pouze základní pistoli, samopal a granát. Jak ale hrajete a levelujete, odemykáte si možnost u obchodníka kupovat nové zbraně, ať už to jsou brokovnice, pušky nebo smgčka. Zbraní je docela velké množství, je možné je i kosmeticky upravovat, přičemž jako v Call of Duty je možné je používáním levelovat a díky tomu jim dokoupit tlumiče, lepší zásobníky nebo mířidla, čímž se hraní stane zase o něco lehčí a vlastně i zábavnější. Jak hrajete, odemykají se vám i speciální body, které můžete investovat do pasivních schopností a stát se tak lepší v tiché likvidaci protivníků nebo v páčení zámků, ale také se hodí mít v brašně více zásobníků, štítů nebo lékárniček. To navíc neoceníte jen vy, ale rovnou celý tým. Skrze odemykání schopností se dá docela slušně optimalizovat herní styl, a nejste tak vázáni jen na jednu jedinou třídu.

Payday 3 je čistě online záležitost, takže nečekejte, že si ji budete moci zahrát čistě sólo (offline režim tedy neexistuje a hra vyžaduje neustálé internetové připojení). Je tu sice možnost vytvořit si vlastní hru, ale do ní vždy dostanete tři spoluhráče v podobě botů. Tedy, tato možnost by tu měla být, ale v PlayStation 5 verzi nyní nefunguje kvůli problémům s matchmakingem. Ona vůbec stabilita serverů nebyla v prvních dnech moc dobrá. Neustále byly problémy s připojením a matchmaking značně zlobil, takže nebylo možné najít spoluhráče, o zakládání vlastních her už řeč byla. Start se vývojářům v tomto moc nepovedl, ale je třeba nutné zmínit, že s hráči na sociálních sítích komunikují a snaží se vše co nejdříve opravit. To ale zřejmě ještě nějakou dobu potrvá a už to nenapraví pachuť ze zpackaného launche. Někteří hráči si navíc předplatili dražší edice, které jim měly dát předběžný přístup do hry, ale protože hra měla takové problémy, není překvapením, že jsou na vývojáře hodně naštvaní.

V současnosti Payday 3 neobsahuje žádné mikrotransakce, ale to se v brzké době hodně rychle změní. Vývojáři už oznámili, že je plánují do hry začlenit v brzké době. Můžete s nimi souhlasit nebo ne, na druhou stranu vývojáři slibují, že mikrotransakce se týkají pouze kosmetických doplňků a nebudou ovlivňovat přímo hru, aby třeba zvýhodňovali platící hráče. Už nyní je navíc možné si odemknout spoustu barviček a polepů na zbraně, případně obleky a masky pro členy gangu, a to jen za měnu, kterou získáte hraním jednotlivých loupeží.

Vývojáři se rozhodli pro Payday 3 použít osvědčený Unreal Engine 4, ačkoliv je tedy nutné hned zmínit, že v následujících měsících plánují upgrade na modernější Unreal Engine 5. I tak ale hra nevypadá vůbec špatně, rozhodně je po vizuální stránce nadprůměrná a neurazí. Modely lupičů jsou dobře zpracované, vývojáři připravili i detailní a rozmanité lokace, které je možné vykrádat, a více než slušné je i nasvícení či různé efekty. Snad jen ty animace občas nejsou úplně dokonalé, ale jde jen o detail. Zatímco vizuální stránka je slušná, nejsem moc spokojen s optimalizací. Hra má pouze jeden režim zobrazení, v němž vývojáři cílí na 60fps. Jenomže byly mise a situace, během nichž framerate v mnou testované PlayStation 5 verzi začal značně haprovat a skákat mezi 30-50 snímky (ve hře je možné zapnout ukazatel fps). To má za následek, že se hra značně zpomalí a obraz začne nepříjemně trhat. To rozhodně na dobrém zážitku nepřidá a před vývojáři leží do budoucna ještě docela dost práce, aby hra běžela tak, jak má.

Payday 3 je v jádru určitě solidní kooperativní akce, která ovšem nezažila zrovna dobrý launch kvůli problémům s připojením a matchmakingem, což vedlo kolikrát spíše k frustraci než zábavě. I proto nakonec nemohu zvolit vyšší známku, zvláště když problémy stále přetrvávají. Na druhou stranu jsou jednotlivé mise dobře navržené a dávají díky novince v podobě stealthu prostor ke zkoušení a vymýšlení různých strategií, což je s dobrým týmem vždycky sranda a zábava. Pokud jste si oblíbili předchozí díly, s Payday 3 rozhodně chybu neuděláte, určitě se budete dobře bavit, jakmile vývojáři vyřeší porodní problémy.

PAYDAY 3

xsxps5
Starbreeze Studios, Starbreeze Studios
Datum vydání hry:
21. 9. 2023
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
6/10

Komentáře