NHL 13

recenze  19
Martin Šmíd, 24. 9. 2012 11:30
Září je každý rok ve znamení nového ročníku populární sportovní série NHL. Ani letos tomu není jinak, ale už od oznámení nového ročníku propuklo velké očekávání, větší jak v minulých letech, protože vývojáři z EA Sports naslibovali spoustu zajímavých novinek a vylepšení, které mají celou sérii posunout co nejvíce k realitě. A skutečně, pokud předchozí ročníky jsme mohli nazvat spíše jen evolucí zajetého systému, to NHL 13 je už polorevolucí, ve které se mnoho věcí budete muset učit znovu, navíc na konci zjistíte, že vše je přidanými novinkami lepší a daleko zábavnější. To na začátek, pojďme na to ale pěkně popořadě.

Nyní po spoustě odehraných zápasech můžu s klidným svědomým říci, že NHL 13 je ultimátní hokejový balíček, nabízející nepřeberné množství herních režimů, ale i skvělou hratelnost, která nemá konkurenci. Už po zapnutí se před vámi objeví obsáhlé menu, kde máte spoustu nabídek s nejrůznějšími režimy, až nebudete vědět, kam dřív skočit a co nejdříve vyzkoušet. Mezi ty klasické nabídky patří rychlá hra, Be a Pro, Hockey Ultimate Team a několik dalších, které pochopitelně znáte z předchozích ročníků. Samozřejmě nechybí ani online režim, v něm si můžete dávat jak rychlé zápasy proti náhodným hráčům případně kamarádům, tak se můžete zúčastnit nejrůznějších lig. V online režimu jsem odehrál zhruba tři desítky zápasů a ani v jednom jsem nezaznamenal lagování nebo výpadky spojení. Vše běželo jak po másle, když tedy nepočítám pitomce, kteří se na konci zápasu odpojí, když dostanou příděl.

Obměněn byl v NHL 13 dobře známý režim Be a Legend, v němž si můžete nově zahrát třeba za Dominika Haška, Douga Gilmoura nebo Maria Lemieuxe. Vůbec poprvé se navíc objevují v tomto režimu i dvě slavné hokejistky Hayley Wickenheiser a Angela Ruggiero. Je samozřejmě otázkou, jestli vám tyto dvě jména něco říkají, spíše asi ne. Protože má EA i oficiální licenci na NHL, nechybí tu kompletně licencovaná soutěž, ale najdete tu i několik menších lig, jsou tu přítomny i vybrané evropské ligy, bohužel KHL stále chybí, ale nemůže být vše. Co ale jistě oceníte, je opět možnost odehrát letošní NHL Winter Classic, který se uskutečnil mezi Philadelphie Flyers s New York Rangers. A že je to zážitek odehrát takový zápas.

Pojďme se ale vrhnout na novinky. Jednou z těch prvních, na které v menu narazíte, se jmenuje GM Connected. Tento režim je docela velkou revolucí v sérii a dost možná největší novinkou, jakou nový ročník přináší. Ocení ho ale především ti hráči, kteří NHL opravdu milují a odehrají několik zápasů za týden po celý rok. Prakticky se jedná o to, že se můžete připojit do vytvořené ligy případně si vytvořit vlastní, kde budete s dalšími 750 (ano, nejde o chybu) hráči odehrát několik vzrušujících sezón, a třeba dotáhnete svůj tým až k celkovému vítězství. Pokud vás nebaví role manažera, nic se neděje, můžete dávat třeba přednost schvalování přestupu hráčů jako komisař, který má dozor i nad jednotlivými přestupy. Také jde celé GM Connected odehrát jako hráč, takže se budete snažit stát co největší hvězdou nejen svého týmu, ale celé ligy. Režim GM Connected má obrovský potenciál, jen může trochu vadit krkolomnější vyhledávání lig a několik dalších nedostatků, také je otázkou, jestli režim časem neomrzí. Kolikrát přihlášení hráči těžko dohrají jednu sezónu, natož několik. Když se ale sejdou ti správní hráči, kteří se budou GM Connected věnovat, čeká vás nervy drásající zábava na hooodně dlouho.

Dalším zajímavým režimem v menu je NHL Moments Live. V něm naleznete zajímavé okamžiky z minulých sezón a na vás bude, abyste je změnili a tím přepsali historii. Jednou budete muset jako brankář dochytat zápas do konce s nulou na kontě, jindy je zase úkol otočit pro váš tým špatně vyvíjející se zápas. Momentů je hodně, navíc je v menu i kolonka pro nové momenty z ročníku 2012/2013, ale jak moc dobře víte, v současnosti probíhá výluka NHL, takže z tohoto asi nic nebude. Možná ale EA jako náhradu přidá několik dalších momentů z uplynulých ročníků. Každopádně momenty vždy plníte v několika obtížnostech, přičemž za jejich plnění získáváte speciální puky, za které můžete v Hockey Ultimate Team nakupovat nové balíčky s hráči. Ačkoliv je celý režim NHL Moments Live velmi zábavný a hodně jsem se u něj bavil, mám k němu jednu výtku, která bude vadit vícero vám. V jednom momentu se na ledu objeví Mario Lemieux, což by sice nevadilo, pokud by měl po boku své spoluhráče z doby, kdy hrál. Protože jsou ale soupisky aktuální, u Tučňáků mu dělá společnost Crosby, Malkin a další současní hráči.

Po obsahové stránce byste jen těžko hledali nějakou větší chybu. Herních režimů je tolik, že vám vystačí až do vydání dalšího ročníku. NHL 13 ovšem nepřináší jen novinky v herních režimech, ale i přímo na ledě. Doslova revoluční novinkou je kompletně přepracované bruslení virtuálních hráčů, které v EA nazvali True Performance Skating. Díky této funkci vypadá bruslení reálně, takže hráči při rychlém rozjezdu mohou prudce zabrzdit či udělat nějakou tu novou fintu. Jako třeba u FIFY, i zde platí, že každý hráč má trochu jinak posazenou maximální rychlost, takže třeba hráč z naší extraligy nebude nikdy nabírat takovou rychlost jako Ovečkin. True Performance Skating má velký vliv na samotnou hratelnost, takže se nově musíte učit správné načasování přihrávky a další základní vlastnosti, na druhou stranu naučení nového systému mi zabralo pár zápasů, poté jsem neměl žádný problém. Navíc jsem si nové bruslení tak zamiloval, že už bych se asi nedokázal vrátit k předchozímu ročníku. Takovou změnu jsem za poslední dva roky nepocítil, takže je vidět, že v tomto odvedli vývojáři velmi dobrou práci.

Před vydáním nám byla slíbena i vylepšená umělá inteligence, která by se měla chovat podle dané situace, navíc i více odpovídat chování skutečných hráčů na ledě. Výsledek je vážně velmi dobrý. Protihráči vám kolikrát nedarují ani kousíček na ledu, neustále vás napadá a nutí k chybě, to stejné brankaři, kteří se od posledního dílu solidně rozchytali, takže kolikrát předvedou zákrok z říše snů, až už vás nebo vaše spoluhráče budou přivádět k zoufalství. Možná i proto občas vynikne jejich hororový kiks. Sem tam jsem totiž dostal docela laciný gól od modré, za který by se styděl i žáček. Podobné kiksy brankařů hodně mrzí, a kolikrát po nich jsem měl chuť třísknout ovladačem, třeba ve chvíli, když šlo o velmi důležitý zápas. Snad se na tomto ještě zapracuje.

NHL 13 pořád využívá stejný engine jako v minulosti, takže po vizuální stránce moc změn nečekejte. Samozřejmě, sem tam si všimnete nějakého nového efektu, ale nic víc. Protože engine je používán už několik let, mohli ho vývojáři velmi dobře optimalizovat, takže k poklesu snímkování zde nedochází, navíc všechny zápasy běží maximálně plynule pro co nejlepší zážitek. Co ovšem musím vypíchnout, tak je ozvučení, které se stará o elektrizující atmosféru. Dav během zápasu fandí svému týmu a při vstřelení gólu vypukne v hale nekontrolovatelná radost. Skvělý je opět i komentář, o který se postaralo duo Gary Thorne a Bill Clemente.

Ačkoliv EA nikdo netlačí, protože konkurence v posledních letech chybí, v NHL 13 naleznete spoustu novinek po obsahové i herní stránce, které dohromady tvoří nejlepší hokejovou hru, jaká se na konzolích objevila. Není více co dodat.

NHL 13

Electronic Arts, Electronic Arts
14. 9. 2012