MXGP2 - The Official Motocross Videogame

Marcel Meralai, 15. 5. 2016 19:25
Silné mašiny, drsná zablácená trať, spoře oděná děvčata, zástupy fanoušků na trati a….a reklama na MONSTER. Fandové motorek, hlavně tedy těch krosově orientovaných, v tomto krátkém popisu jistě poznali takový typický závod v motokrosu. A přesně stejný úkol, tedy zprostředkovat bezprostřední zážitek z motokrosových závodů, si dal titul MXGP 2, který čerpá z oficiální licence. Povedlo se mu vytvořit autentický zážitek z ovládnutí jednostopého vozidla na nezpevněné vozovce nebo se celý zážitek smrsknul do jedné malé, hnědé, zaschlé hromádky…….bláta u cesty? Nebudu vás napínat, zjistíte to v této recenzi.

Oficiální energy drink
MXGP 2 čerpá z oficiálních licencí, tratí, jezdců a také značek vybavení, není tak divu, že ve hře najdete všechny tratě MXGP, kterých je úctyhodných 18, a to včetně české tratě v Lokti u Karlových Varů. Hned po spuštění na vás vykoukne několik herních režimů, bohužel těžko říct jestli vás nějaký i přesvědčí o tom, že se může hrdě označovat za “herní režim”. Začnu plytkou kariérou. Vyberete si tým, vytvoříte jezdce, vyberete obtížnost AI, typ fyziky a jde se na věc. Postupně za vyhrané závody se vám otevírají nové týmy, kam můžete přestoupit nebo si můžete za vyhranou herní měnu nakoupit novou výbavu pro vašeho jezdce. Ale proč byste to dělali? Nová výbava nemá na nic vliv, je to jen kosmetická přehlídka licencovaných výrobců vybavení, a i když v reálu sakra poznáte rozdíl například mezi kvalitní, lehkou helmou a těžkým kýblem, který se po prvním nárazu rozloupne jak vlašský ořech, tak hra na to prostě nebere zřetel. Nové týmy vám rovněž nenabídnou nic, o co byste stáli, máte tedy důvod přecházet do lepších týmů? Ani ne, v klidu můžete zůstat tam, kde jste po celou dobu hraní a nepoznáte znatelný rozdíl mezi dobrým týmem a týmem plným “lůzrů”. Stejně tak v kariéře najdete email, kde vám chodí nabídky a komentáře převážně od vašeho manažera, které nečtěte, pokud si nechcete dobrovolně ubírat minuty svého drahocenného života nesmyslnou aktivitou. Jednoduše hnací motor v pokračování a dohrání kariéry bude pouze čisté nadšení pro závodění. Pakliže vás bude bavit závodění v MXGP 2, asi dohrajete i kariéru, ale nečekejte od ní více důvodů proč ji absolvovat, vše kolem je totiž nefunkční omáčka s příchutí bláta u trati. Bohužel.

Energy drink s příchutí - bez chuti
Hra dále nabízí klasické herní režimy jako time trial, jednotraťový šampionát a také režim Monster Energy FIM, což je takový malý kariérní režim na-druhou pouze s tím rozdílem, že se podíváte na jiné tratě a zazávodíte si v kůži jednoho z mnoha reálných jezdců. Nic převratného nebo zásadně odlišného od zbytku obsahu, kterým hra disponuje.

Hra rovněž nabízí online multiplayer, a co může být lepší, než si zazávodit s reálnými jezdci, jenomže….V prvé řadě by musel multiplayer v MXGP 2 fungovat. Zkoušel jsem několik her a vždy připojení do hry trvalo extrémně dlouho, a když už jsem se připojil, zjistil jsem, že jsem na trati pouze se třemi živými jezdci a zbytek tvoří “inteligentní AI”, o které se více rozepíši o pár řádků níže. Nechápu smysl online hry, když si hra neschopnost účinně nacházet vhodné závody, kompenzuje dorovnáním počtu hráčů na trati AI. O to více vás to naštve, když chcete na chvíli utéct od AI do hry s opravdovými hráči abyste zjistili, že tam umělá inteligence je zas. Smutné je, že i přes menší počet živých oponentů v mp, online hra měla lagy. Tento nedodělaný online režim s hrubými nedostatky mi připomíná takový ten vtípek, kdy mašinu řídí beznohý, za kterým sedí holohlavý, který po něm řve: “Šlápni a to, ať mi vlají vlasy!”

MONSTERozní skok
Asi tím nejzajímavějším na MXGP 2 je fyzika vašeho jezdce a jízdní model jako takový. Pokud vypneme všechny berličky v řízení a fyziku nastavíme na realistickou, hra začne být dokonce i zábavná. Pravou analogovou páčkou plně ovládáte přenášení váhy jezdce na mašinu, dále máte možnost vymačkávat spojku a také brzdit přední a zadní brzdou individuálně. Tyto všechny faktory v kombinaci s různými tvary terénu představují slušnou výzvu. Naprosto klíčové je správné přenášení váhy jezdce v různých situacích v kombinaci s vhodným stylem užití brzdy, které obvykle doprovázím lehkým polechtáním spojky při výjezdu ze zatáčky. Chvíli trvá, než se s řízením mašiny sžijete a na začátku se může jevit i dost těžké, až frustrující, ale po pár závodech si v tom najdete svojí cestičku a fyzika začne opravdu bavit. K simulaci má hra stále hodně daleko, hlavně v oblasti reakce motorky na plyn a přenášení váhy, nicméně označit MXGP 2 za arkádu taky nejde. Hra má rozhodně blíže k simulaci, ale ještě jí k tomu kus cesty schází. Příjemným prvkem je i deformace dráhy, která se při závodu deformuje podle toho, jak jí jezdci projíždí, což vás nutí si dávat na tyto vzniklé výmoly větší pozor při průjezdu. Sice se opět nemůžeme bavit o realistickém ztvárnění deformace půdy, ale je to určitě správný krok směrem k realističnosti. Hodí se dodat, že hra umožňuje po vzoru mnoha jiných závodních her (které to obšlehly od prince z persie) vrátit na chvíli čas a vyhnout se tak držkopádu, který mnohdy stojí těžce vybojovanou pozici v závodu.

Umělá demence
Bohužel jinak ty prevíty nazvat nelze. O náznaku inteligence AI se dá psát jen těžko. Počítačem řízení oponenti se chovají jako by měli klapky na očích a jeli si ve svém vláčkovém průvodu hlava, nehlava….konkrétně Vaše hlava, nehlava a to zcela doslova. Mnohokrát se mi stalo, že AI v zatáčce jela, a když jsme byl před ní, chladnokrevně a bez jakéhokoliv pudu sebezáchovy nebo snahy mě objet, do mě narazila, což mnohdy vyústilo v nedobrovolný seskok z motorky, doprovázený pusou nejbližší reklamě s MONSTERem, načež mě zbytek “stáda” sprostě převálcoval takovým způsobem, za který by se nestyděl ani psychopat Trevor z GTA V. O to větší radost se dostavuje, když se vám taky někdy podaří vrátit AI útok a trošku je vymáchat v té textuře bláta s nízkým rozlišením.

Nezbylo na grafiku
Napíší to na rovinu - na grafickou prezentaci asi nebyl finanční rozpočet stavěný, nedokážu si jinak vysvětlit proč graficky hra vypadá jako přeleštěný HD remaster z PS2. První jsem chtěl napsat PS3, jenomže když si vzpomenu, jak krásně lítalo bláto na jedné z prvních her pro PS3 - Motorstorm, tak bych klukům z Evolution Studios a PS3 asi hořce křivdil. Už v té době na mnohonásobně slabším stroji ukázali, jak dobře může vypadat zablácená zem, a přiznejte se, kdo z vás si na tom v MS taky uletěl? Za vyzdvihnutí stojí pouze samotné mašiny, které jsou vcelku detailně zpracovány a pak také licencované vybavení jezdců - opět zpracováno do nejmenších detailů. Jednoduše jde vidět, kdo autory hry živí. Jinak je hra graficky těžký podprůměr. Povrch tratí je plochý a okolí bez většího detailu, neostřeji opět působí textury reklam na MONSTER a další sponzory. Na OST rovnou zapomeňte a zapněte k hraní Spotify. I ty reklamy ve Spotify jsou menší zlo pro uši, jak generický soundtrack, který servíruje hra.

MXGP 2 bohužel neobstálo. Má hrubé nedostatky ve formě nezajímavých herních režimů, pitomé AI, nefunkčního multiplayeru a také slabé audiovizuální stránky. Na druhou stranu oproti předchozímu dílu, přináší značně vylepšenou fyziku, která je suverénně tím největším kladem celé hry, protože jí dělá mnohem zábavnější a také těžší na zvládnutí. Otázkou ovšem zůstává, jestli požitek z obstojné fyziky nepokazí AI natolik, že se k dalšímu hraní po čase už nedonutíte. Pokud nejste vyloženě velký fanda motokrosu, obloukem se hře vyhněte. Pokud jste fanda motokrosu, zvažte, jestli se nevyplatí peníze za hru nechat a našetřit si raději na opravdovou mašinu nebo pokud už jí máte, tak třeba na novou řetězovou sadu. Zřejmě to bude lepší investice, jak tento titul.

MXGP2

Milestone, Milestone
31. 3. 2016