Lollipop Chainsaw

Martin Šmíd, 1. 7. 2012 19:15
Když se řekne jméno herního designéra SUDA51, mnozí si vybaví šílené kousky jako No More Heroes, Shadows of the Damned nebo Killer7. Ačkoliv jsou všechny tyto hry na první pohled divné, jsou také velmi originální a hlavně zábavné. Do stejné kategorie bude patřit i zombie řežba Lollipop Chainsaw, kterou nyní vydal Warner Bros pro konzole Playstation 3 a Xbox 360. V posledních týdnech jsme vás o ní dostatečně informovali, a určitě si někteří zamilovali i povedené trailery. Nyní vám řekneme, jestli si zamilujete i finální hru.

Že tohle bude opravdu šílená jízda, poznáte hned na začátku, když se hlavní hrdinka Juliet Starling začne rozcvičovat na své posteli, poté si dá sprchu a několika slovy okomentuje svůj život a rodinu. Vše začíná na narozeniny Juliet, která právě slaví osmnáct let a chce si užít pohodový den, hlavně se svým přítelem Nickem, do něhož je zamilovaná. Zrovna na narozeniny se ale trochu opozdí a na Nicka zaútočí zombie. Bohužel ve chvíli, kdy se znovu shledají, je Nick pokousán a moc života mu už nezbude – skvělý dárek k narozeninám ne? Proto Juliet vezme svoji motorovou pilu a uřízne Nickovi hlavu, aby s ní mohl zůstat i nadále. Šílené, ale to je teprve začátek, protože celý příběh Lollipop Chainsaw je vyprávěn dost praštěně a během hry narazíte na spoustu momentů, nad kterými budete kroutit hlavou, ale také se dobře bavit.

Příběh je po celou dobu lineární, ale co oceňuji, tak jsou dobře napsané postavy, ať už Julietina rodina nebo nepřátelé, případně další vedlejší postavy. Jediné, co bych mohl vytknout, je délka. Lollipop Chainsaw není nejdelší hra a dá se jí projít za nějakých pět až šest hodin, což je jedno pohodové odpoledne. Naštěstí jak zjistíte níže, jde o velmi zábavnou záležitost, která vás bude bavit i na druhý pokus. Po dohrání se vám odemkne navíc jedna hodně těžká obtížnost, jejíž zdolání je pořádnou výzvou. Všechny levely, jejichž design se rovněž povedl, si také můžete dát po dohrání znovu, abyste je třeba prošli na lepší výsledek a překonali nejlepší skóre, do kterého se počítá nejen rychlost, ale i efektivní zabíjení zombíků či plnění vedlejších úkolů v podobě zachraňování nebohých školáků, kteří se z posledních sil snaží uniknout zubaté smrti.

Hlavní kouzlo Lollipop Chainsaw netkví v příběhu, ale hlavně v hratelnosti, která se neskutečně povedla, a ačkoliv se v základu jedná o docela prostou mlátičku, má spoustu zajímavých nápadů, díky nimž se jen tak neohraje. Juliet má po celou dobu hry svoji věrnou kamarádku, motorovou pilu, kterou dokáže rozřezávat zombíky rychlostí blesku. Na začátku tyto akce provádí skrze několik málo komb, ale později se naučí nové, a že jich je docela dost. Bojový systém je jednoduchý a prakticky hned od začátku budete vědět, jak ho využívat. Na většinu zombií vám bude stačit několik málo základních komb, ale je určitě lepší se jich naučit co nejvíce, protože jen tak si užijete bláznivou hratelnost, v níž bude hlavní hrdinka skákat po zombiích nebo jim usekávat části jejich těl.

V pozdějších fázích přibude ještě k výbavě granátomet, který se hodí pro likvidaci létajících nepřátel, případně těch, které si chcete držet pěkně od těla. Je docela škoda, že k likvidaci potvor nemůžete používat i prostředí, až tedy na několik výjimek. Třeba ve speciálních částech se můžete chytit za tyč, na které poté Juliet jezdí dokola a likviduje na ní přicházející nepřátele. Když jich zabije dostatek, může navíc spustit speciální Star Soul režim, v němž se spustí chytlavá hudební znělka a z Juliet se stane na několik vteřin nepřemožitelná vražedkyně, která na jeden úder pošle pod zem i silnější zombie. Abyste si od neustálého sekání všech zombií odpočali, připravili vývojáři i několik zajímavých miniher. Třeba se s Juliet chopíte kombajnu, s nímž budete přejíždět zombie, případně si zahrajete několik skvělých miniher v herně. Všechny tyto části skvěle hratelnost oživují a dopomáhají k velké zábavě.

Jak jste mohli pochopit z předchozího odstavce, během hraní potkáte spoustu druhů zombií, od proměněných školáků či školaček ve škole, až po hráče baseballu nebo policisty. Samostatnou kapitolou jsou bossové, kteří vždy uzavírají každou kapitolu, přičemž každý vždy vyznává trochu jiný hudební styl, ale rovněž i styl boje, takže si vždy budete k němu hledat cestu. Souboje s bossy jsou vždy takovou třešničkou na konci každé kapitoly. Za porazené bosse, ale i řadové protivníky, případně splněné úkoly, získáváte medaile, za něž můžete během hry nakupovat na speciálních místech nová komba nebo vylepšování Juliet. Během hraní občas vypadnou i stříbrné medaile, za které se poté kupují nové písničky a další bonusy nemající vliv na hratelnost, ale pokud si hru oblíbíte, určitě budete chtít všechny bonusy odemknout, třeba speciální kostýmy, ještě více odhalující hlavní hrdinku.

Po vizuální stránce je Lollipop Chainsaw dost podobný ostatním hrám od SUDY51, tedy má originální cell-shaded grafiku, která se bude líbit naprosto každému. Dokonce bych řekl, že tu před sebou máme nejhezčí cell-shaded hru, jaká zatím vznikla. Postavy mají i v poněkud kreslenější grafice spoustu detailů a to samé jde říci i o prostředí. Nejdůležitější je pro takovouto akci hlavně framerate, který je po celou dobu stabilní a ani jednou se mi nestalo, že by klesnul (testováno na konzoli Playstation 3). Jen tedy co bych vytkl, jsou delší nahrávací časy během hraní. Pokud by dali vývojáři volitelnou instalaci, určitě šel tento neduh trochu napravit. Co se maximálně povedlo, je skvělý soundtrack, který podtrhuje bláznivou hratelnost. Za ním stojí úspěšný skladatel Akira Yamaoka, který s citem namíchal vlastní skladby s licencovanými písničkami jako Cherry Bomb od Runaways. Hudba hraje pořád, ať už budete hrát nebo si prohlížet obchod. Na stejně ujeté úrovni je i ozvučení a v rámci možností se povedl i dabing, jen hlavní hrdinka by nemusela působit svým hlasovým projevem až tak moc lacině.

Lollipop Chainsaw je sice bláznivou akcí s plno praštěnými nápady, ale budete se bavit po celou dobu, co ji budete hrát. Zábavnější a hlavně originálnější zombie řežbu v současnosti nenajdete. Jediné, co strhává bod dolů, je délka, která mohla být klidně delší, ale jinak moc zásadních výtek skutečně neexistuje. Pokud tedy máte rádi originální kousky a zombií jste se ještě nepřejedli, je Lollipop Chainsaw hra, kterou si nesmíte nechat ujít.

Hru Lollipop Chainsaw poskytl na recenzi herní obchod GameLeader.

Lollipop Chainsaw

Warner Bros. Interactive Entertainment, Grasshopper Manufacture