King Oddball

recenze  8
Martin Šmíd, 1. 6. 2014 15:30
Díky přístupu Sony k indie vývojářům vychází na konzole PlayStation v poslední době velké množství menších her, které vyplňují čas mezi velkými AAA tituly. V posledních týdnech začali vydávat na konzolích PlayStation svoje hry i vývojáři ze studia 10tons, kteří se zatím věnovali pouze chytrým telefonům a tabletům. První jejich počin pro konzole byl King Oddball (Sparkle 2 jsme nedávno recenzovali a dále bude následovat Crimsonland), který slibuje hlavně chytrou hratelnost, u níž se musí hodně přemýšlet. Jestli se konzolová verze povedla, vám nyní dáme odpověď.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (jsou z ní vytípány i obrázky pomocí SHARE tlačítka)

Hra Angry Birds zaznamenala v posledních letech obrovský úspěch, takže není divu, že sem tam se objeví nějaký ten méně či více povedený klon, který se snaží na úspěchu přiživit. Do těch rozhodně povedenějších patří i King Oddball, který vyšel v minulosti už na všechny možné mobilní platformy, dokonce se v minulém roce objevil i na kapesní konzoli PlayStation Vita. Celkem nedávno připravili vývojáři i port pro velkou konzoli PlayStation 4, na níž nepřináší vlastně nic nového, co bychom v dřívějších verzích neviděli. Pokud tedy nepočítám fungující podporu remote play, která je bezproblémová, nebo možnost posílat kamardům pozvánky s pohledy. Samozřejmostí jsou i trofeje, kterých není moc, ale docela se na ně nadřete, protože hra vám je za hezký pohled rozhodně nedá.

Říci o King Oddball, že jde jen o jednoduchou kopii tolik oblíbené hry, není zase tak pravda. Vývojáři z 10tons jdou na vše po svém. Nemáte tu žádný prak, ani naštvané ptáky či prasata, která byste vystřelovali, ale uprostřed horní obrazovky hlavu vojáka, který má vypláznutý jazyk a kýve s ním ze strany na stranu, přičemž má na něm přilepený balvan, který může házet na jednotky pod sebou. Likviduje se přitom velké množství cílů, od tanků, až po vojáky nebo helikoptéry, navíc v pozdějších levelech objekty mají i speciální štíty, takže vše vyžaduje lepší taktiku. King Oddball je stejně jako Angry Birds založen převážně na fyzice, takže budete občas zkoušet, kam se kámen od jaké jednotky odrazí, abyste pokud možno na jeden hod zničili co nejvíce objektů, za což jste následně třeba odměněni bonusovým kamenem, který se vždy hodí, vlastně někdy je nezbytný po dohrání levelu. Hodně zde budete zkoušet, protože někdy není nejlepší řešení na první pohled vidět. Občas se i vyplatí zničit prostředí, případně hodit kámen do výbušné krabice, která se o zbytek postará za vás. Když se nyní podívám na statistiky, prakticky třikrát více jsem měl nezdarů jak vítězstvích, takže na tomto je vidět, jak mozek dostane pořádně zabrat při přemýšlení, jak level vyřešit.

Hra je rozdělena na devět částí s vlastními levely, kterých je patnáct, přičemž vždy u nich musíte všechny levely splnit, abyste mohli postoupit do další části. Je možná škoda, že když nějaký ten level dohrajete, už se do něj nedá vrátit, abyste ho třeba dali na lepší výsledek. Na skóre se tu nehraje, jde jen o dokončení levelu, což je možná docela škoda, protože King Oddball je díky tomuto hrou na jedno zahrání. Můžete samozřejmě vždy začít od začátku, ale nemáte k tomuto žádnou větší motivaci.

King Oddball vás vyjde na konzoli PlayStation 4 na 180,-Kč, na kapesní konzoli PlayStation Vita stojí 120,-Kč.

Kromě klasických levelů nabízí občas úsek mapy i speciální výzvy, které se starají o oživení a dost i prodlužují samotnou hratelnost, protože obsahují vlastních několik desítek levelů. V nich neházíte jen kameny, ale na pomoc dostanete ke zničení cílů třeba krystal, hodně se mi líbily úrovně, v nichž jsem musel poničit cíle házením granátům. Ty nejen na první dotek zničili cíl, ale i dále vybuchly, takže je stačilo rozumně hodit, aby objekty byly v dosahu výbuchu. Další výzvy postupem hrou jsou ještě náročnější, třeba je nutné zničit vše na jeden kámen, a to už samozřejmě kolikrát zavaří mozek i těm nejzkušenějším hráčům, kterým normální levely zase tak velký problém nedělají. Výzvy se tedy vyplatí plnit, jsou také zábavné a kolikrát se mi zdálo, že se u nich bavím více, jak u klasických levelů.

Protože King Oddball vyšel dříve na chytré telefony a tablety, vychází z tohoto faktu vizuální zpracování. Vývojáři vsadili na kreslenou 2D grafiku, která ale ve výsledku nevypadá vůbec špatně, zvláště ve full hd, ke hře sedí, navíc je pěkně stylizovaná, takže jsem s ní neměl žádný problém, a určitě nebudete mít ani vy. Modely tanků, vrtulníků a dalších objektů jsou fajn, navíc vývojáři mění i pozadí během hraní, což dodává jen na rozmanitosti. O nějaké ty efekty se starají jen výbuchy zasažených cílů. Ačkoliv Sony dává vývojářům docela volnost a dovoluje jim, aby si sami publikovali své hry, je určitě dobře, že všechny i nadále kontroluje, takže King Oddball neobsahuje žádné závažné chyby, po kterých by třeba spadl a hodil chybu. Kromě grafiky se ke hře hodí i hudební doprovod, obsahující několik pěkných melodií, jen by jich mohlo být o něco více, protože takhle se dost rychle ohrají.

King Oddball je zábavná logická hra na způsob oblíbeného Angry Birds v pěkné kreslené grafice, u níž dostane pořádně zabrat váš mozek, protože vyřešit některé úrovně není zase tak lehké, jak se na první pohled může zdát. Jen je možná trochu škoda, že vývojáři nepřipravili něco, co by motivovali pro opakované hraní, třeba kvůli lepšímu výsledku. Takhle jednou King Oddball dohrajete a asi se k němu už nevrátíte, ale na první zahrání zabaví zcela jistě.

King Oddball

ps4
10tons, 10tons