Halo 3: ODST Remaster

recenze  2
Martin Šmíd, 3. 6. 2015 17:15
Koncem minulého roku vyšla pro konzoli Xbox One Halo: The Master Chief kolekce, která nabídla hned čtyři výborné akční hry v remasterované verzi s ikonickým Master Chiefem. Fanoušci si po vydání moc přáli, aby Microsoft kolekci obohatil i o dva spin-offy, kterými jsou pochopitelně Halo 3: ODST a Halo Reach. Netrvalo dlouho a byl oznámen remaster prvního, který vyšel v těchto dnech, navíc hráči, kteří si koupili Halo: The Master Chief kolekci v prvním měsíci, mohou stahovat zcela zdarma. Microsoft se tímto omlouvá za nefungující multiplayerovou část v prvních týdnech.

Testovaná verze: Xbox One

Halo 3: ODST bylo prakticky první dílem slavné série, který se musel obejít bez Master Chiefa, což bylo po událostech v Halo 3 i logické. Vývojáři z Bungie v té době nechtěli vytvořit ještě velké pokračování, na to došlo až později, ale spin-off, který by univerzum obohatil a zaměřil se na období mezi druhým a třetím dílem, jak bojovala jednotka ODST (Orbital Drop Shock Troopers) v africkém městě New Mombasa. Samotný děj ODST se odehrává v roce 2552, kdy jsou všechny lidské kolonie ve vesmíru zničeny a armáda Covenantů právě míří k Zemi, aby zasadila poslední úder, který má vyhladit lidstvo jednou pro vždy. Vše začalo ve městě New Mombasa, kam je vyslán i hlavní hrdina jako nováček. Výsadek se ale moc nepodaří a hlavní hrdina, tedy prostě ta postava, za kterou na začátku hrajete, se probouzí o šest hodin později. No a to je čas popadnout zbraň a vydat se na průzkum New Mombasa, aby se našel zbytek týmu. Samotný příběh, stejně jako hratelnost a další části, je pojat dost komorně, v porovnání s ostatními velkými díly, ale to mu určitě neubírá, zvláště když je dobře napsaný. A ve výsledku ani nevadí, že zde není Master Chief, kterého fanoušci vždy rádi vidí.

S Halo 3: ODST mohli vývojáři zkusit v rámci série i trochu něco jiného a trochu zariskovat, což je vidět hlavně na hratelnosti, která se v mnohém od klasických dílů liší a přinesla do série svěží vánek. Vše by se dalo rozdělit prakticky na dvě části. V té první bloudíte ve tmě městem New Mombasa a hledáte věci, které po sobě zanechali vaši kolegové, abyste se k nim znovu dostali. Jste takovým tím detektivem, přičemž do střetů s protivníkem se na začátku moc nedostanete, i když pár přestřelek by se našlo. Když nějaký ten předmět najdete, začne klasická mise v Halo podání, v níž se hodně střílí, jezdí vozidly a plní rozmanité úkoly. Ačkoliv zde vývojáři stavěli pořád na více méně stejných základech, které nastolili v Halo 3, hratelnost je i dnes velmi kvalitní a hra dokáže zabavit, čemuž jí dopomáhá jednak dobrý design úrovní, ale také stále dobře navržený bojový systém. Ačkoliv hlavní hrdinové nevydrží tolik, jako Master Chief, a navíc si musejí hlídat život doplňováním lékárniček, zvládají toho docela dost. Obě zmíněné části se vzájemně dobře doplňují a tvoří povedený celek, který určitě nezačne nudit nebo sklouzávat do stereotypu.

Ačkoliv má Halo 3: ODST slušný příběh, který se obešel bez hlavní ikony série, a dobře navržené úrovně s pořád dobrou hratelností, je jedna část, která ho sráží a kvůli níž jsem nemohl nakonec udělit větší známku. Tou je umělá inteligence. Protivníci jsou na klasicky dobré úrovni, snaží se krýt a hlavního hrdinu ustřílet hned, jakmile se objeví, s nimi problém nemám. Problém už mám ale se spolubojovníky na bojišti, kteří ukazují, proč je třeba Master Chief. Jsou totiž naprosto tupí. Sem tam něco pomohou ustřílet, pak umřou, ale jak mají řídit auto, je to pro ně obrovský problém, prostě neujedou rovně metr, neustále vrážejí do objektů kolem, takže převrácení vozidel je zcela běžné, trefit se do dvacetimetrového tunelu je něco nemyslitelného. Tyto situace jsou docela frustrující a neskutečně jsem u nich nadával. Pak člověk rázem zapomene na klady, které tu převažují. Jaká škoda, že vývojáři u remasteru umělou inteligenci trochu neupravili, protože hru jen sráží.

K hraní Halo 3: ODST na konzoli Xbox One potřebujete vlastnit Halo: The Master Chief kolekci

Za 99,- korun dostanete pouze příběhovou kampaň, třeba multiplayerový režim Firefight zde chybí, což možná někoho trochu zklame, ale jsem si jist, že za cenu, za jakou se hra prodává, dostanete adekvátní zábavu. Ostatně projít kampaň na střední obtížnost zabere nějakých pět až šest hodin, navíc Halo 3: ODST má i celkem slušnou znovuhratelnost, a zmínit musím i zcela nové achievementy, které jsou pochopitelně součástí celé Halo: Master Chief kolekce. Fanoušci tedy budou maximálně spokojeni.

Už když Halo 3: ODST vycházelo, nenabízelo nějakou extra oslnivou grafiku, ostatně studio Bungie tehdy používalo ještě starší engine, který moderní efekty neuměl a třeba motion capture mu byl úplně cizí, změna přišla až s Halo Reach. Nemůžete tedy čekat od ODST v remasterované verzi žádné zázraky, ostatně za posledních několik let se technologie ještě více posunuly kupředu a skok je neuvěřitelně patrný na první pohled. To ale samozřejmě nijak nesnižuje práci vývojářů, kteří se remasteru zhostili, protože vše je nyní krásně vyhlazené a ostré, přesně tohle tak nějak od remasteru očekáváte. Docela jsem byl zvědav, jak to bude u remasteru s frameratem. Vývojáři slibovali pevných 60fps, ale po zkušenostech s Halo kolekcí, kde framerate jezdil mezi 30fps a 60fps, jsem k tomuto tvrzení přistupoval hodně opatrně. Nakonec framerate je velmi dobrý, sem tam nějaký ten pokles v hektických scénách přijde, ale určitě neklesá tak nízko, jako třeba v Halo 4. Zde tedy vývojáři odvedli slušnou práci. No a na závěr zmíním výborný hudební doprovod, který měla Halo série vždy na vysoké úrovni, a dobrý je určitě i dabing.

Pokud jste fanoušci Halo série, asi vás tato recenze moc nezajímá, už Halo 3: ODST v remasterované verzi hrajete a možná ho máte i několikrát už dohraný, ostatně stojí jen 99,-Kč. Ani ostatní hráči, třeba fanoušci first-person akcí, určitě s nákupem chybu neudělají, i přes několik chybiček, navíc pro úplné nováčky jde o ještě pádnější důvod si celou Halo kolekci koupit, protože nyní nabízí ještě ucelenější zážitek z celé Halo ságy. Teď by to chtělo ještě remaster Halo Reach, aby se kruh uzavřel. Snad se ho někdy dočkáme.

Halo 3: ODST Remaster

xone
Microsoft Game Studios, Microsoft Game Studios