Foosball 2012

Martin Šmíd, 13. 8. 2012 23:15
Stolní fotbálek vám asi nemusím dlouze představovat. Určitě jste na něj narazili v hospodách, barech a dalších místech, kam se chodíte s dalšími kamarády bavit. Nejedná se ale jen o čistě hospodskou zábavu, protože se v něm pořádají i nejrůznější turnaje a další soutěže, kde si výherci odnášejí docela slušné peníze. Videoherní podobu této populární stolní hry jsme tu ještě neměli, alespoň si tedy na žádnou nepamatuji. I proto potěšilo oznámení videoherního zpracování od českého studia Grip Games, které se v předchozích dnech dostalo na Playstation 3 a Playstation Vita.

Asi vám nemusím dlouze stolní fotbálek představovat. I ve videoherním zpracování ovládáte čtyři tyče s hráči, kterými útočíte nebo se bráníte při útocích soupeře. Ten kdo dá úspěšně nejvíce gólů, vyhrál. Tento jednoduchý princip se podařilo vývojářům z Grip Games dobře přenést i na klasický gamepad, případně Playstation Vita, takže se dá slušně zabavit. Jako hlavní režim je tu velký turnaj čítající dvacet zápasů, ti nejlepší si mohou odemknout ještě dalších osm. Turnaj je proměnlivě zábavný. Na začátku vám soupeř dovolí docela dost, takže mu dát gól je snadné. Na menší obtížnosti má ovšem umělá inteligence i tendenci držet dlouho míč u brankaře, aniž by se snažila rychle rozehrát. To na větší obtížnosti už umělá inteligence představuje zdatného soupeře, který trestá každé vaše zaváhání. Právě s narůstající obtížnosti roste i zábava a hlavně napínavost u každého zápasu. Jak se vám navíc daří během turnaje, odemykáte si nové triky, které můžete během hraní používat, ale i nové obtížnosti, hezčí figurky nebo druhy míčků. Pokud by se vám náhodou nechtělo čekat, až se vám vše odemkne, je tu možnost si vše dokoupit skrze mikrotransakce. Jak k veškerému obsahu přijdete, je jen na vás.

Zatím jsem popisoval hru jako takovou, ale jak jste si všimli v prvním odstavci, vychází na obě hlavní konzole Playstation. Skvělou zprávou na začátek určitě je, že stačí koupit jen jedna verze, tu druhou máte automaticky zdarma. Když Sony oznamovala kapesní koznoli Playstation Vita, nezapomněla oznámit, že bude možné si několik her rozehrát doma na velké konzoli a poté pokračovat na cestě. Tuto speciální funkci podporuje i Foosball 2012, a to naprosto bezproblémově. Stačí mít obě konzole připojeny na internet, přičemž se vám automaticky na obou aktualizuje postup. Stačí tak zahrát pár zápasů v turnaji doma na Playstationu 3, popadnout Vitu, zapnout hru tam a můžete pokračovat v hraní. Není třeba stahovat uložené pozice. Zde Foosball 2012 ukazuje sílu propojení obou konzolí, ale tím to samozřejmě ani zdaleka nekončí.

Dostáváme se totiž k online multiplayeru, který můžete hrát na obou konzolích společně. V tomto nejste limitováni. Když se k někomu pokusíte připojit, vždy vidíte, na čem hraje, případně jaký ovladač používá. Nastavení jednotlivých zápasů je jednoduché. Prakticky jen nastavíte stůl, počet gólů a několik dalších atributů, no a můžete se pustit do zápasu. K mé smůle, ale jak jsem si pročítal diskuze, nejsem rozhodně sám, většina her lagovala nebo dělala další problémy, což na dobrém herním zážitku nepřidalo. Vývojáři už ale přislíbili brzkou opravu, protože si jsou tohoto problému moc dobře vědomi. V době recenzování ale ještě online multiplayer moc dobře nefungoval, čímž utrpěl i počet hráčů, k nimž se můžete připojit. Prakticky jsem za celou dobu nikoho nenašel, takže jsem se musel spojit jen s kamarády z PSN seznamu, kteří hru rovněž vlastní.

Vývojáři před vydáním proklamovali podporu pohybového ovladače Playstation Move na konzoli Playstation 3. Jeho kalibrace je jednoduchá a zabere vám pár vteřin. Ostatně hra nejvíce využívá gyroskopické senzory. K hrám s podporou pohybového svítícího ovladače od Sony většinou přistupuju opatrně, protože až na výjimky se jedná o průměrné či lehce nadprůměrné počiny. To s Foosball 2012 je to jiné, protože Playstation Move dobře nahrazuje madlo u klasického stolního fotbálku, navíc je i velmi přesný, takže stačilo pár her, abych si na něj navyknul a mohl rozdávat jeden gól za druhým. S Move se Foosball 2012 hraje o poznání lépe a pokud tedy máte doma tento ovladač, doporučuji ho pro hraní používat. Rozhodně přetrpte začátek, kdy se vám bude zdát, že je až moc citlivý.

Vizuální stránka je asi to poslední, co by vás u takovéto hry zajímalo, ale je rozhodně dobré vědět, že se ani na ní vývojáři z Grip Games nevybodli. Modely figurek na stole jsou pěkné, stejně tak samotné stoly mají spoustu detailů. O tom, jak je grafika povedená, máte důkazy kolem textu, případně pod ním na videu. Navíc po celou dobu byl naprosto stabilní framerate držící se na obou konzolích na 60 snímcích, takže jsem si mohl užívat bez jediného zádrhelu jeden zápas za druhým. O něco hůře je na tom hudební doprovod, který by si zasloužil o trochu více skladeb. Těch několik málo v základu se rychle ohraje. Také ale je třeba říci, že ani nejsou moc kvalitní.

Stolní fotbálek si občas zahraji s kamarády a dobře se u něj dokážu zabavit. Jsem proto rád, že se na konzole dostal i ve videoherní podobě. Navíc Foosball 2012 nedopadl vůbec špatně. Po většinu hraní jsem se dobře bavil a nebýt několika nedostatků, hlavně co se týče multiplayeru, udělil bych ještě vyšší známku. To ale nemění nic na tom, že se budete dobře bavit, navíc výhodou Foosball 2012 je i cena, která je rozumně nastavena.

Foosball 2012

ps3vita
Grip Games, 3Division & Grip Games