Flock

Martin Šmíd, 12. 5. 2009 23:23
Neustále se spekuluje o tom, jestli naši planetu někdy navštívily bytosti z jiné planety či vesmíru. Někdo si myslí, že tu jsou a mění se do podoby člověka, někteří zase silně pochybují. Občas se objeví nějaké ty fotografie létajícího talíře, které jsou dosti rozporuplné. Zapomenout nesmíme ani na záhadné fotografie pitvy mimozemšťana, o kterých se spekuluje dodnes. Jenomže těžko si představit, že by sem návštěvníci z kosmu přilétali, aby kradli ovce a slepice jako ve hře Flock, kterou si nyní zrecenzujeme.

Za celkem originální hrou Flock stojí Capcom, který nám naservíroval poněkud odlehčený pohled na tématiku ohledně UFO. Nečekejte tak žádná Akta X, ale pouze nefalšovanou zábavu v celkem pěti desítkách levelů, kde se rozhodně nudit nebudete. Na začátku se probouzíte na jednom celkem rozlehlém ostrově, který ukrývá několik desítek levelů. V každém by se dalo říci, že děláte to samé, ale provádění se vždy rapidně liší. Základem je vždy dostat požadovanou zvěř do hlavního talíře na začátku mapy. V cestě vám ale obvykle stojí stromy, ohrady, propasti a všelijaké další pasti, které musíte překonat. Co trochu sráží hratelnost, je tupá AI zvířat, která máte unášet. Vývojáři možná až moc věrohodně kopírovali inteligenci skutečných zvířat, a tak není výjimkou, když vám spadnou z útesu a zabijí se. Pokud máte na ostrově ještě dost zvířat, jedna mrtvá ovce vám neuškodí, ale pokud vám takto spadne skupinka na konci levelu, kdy jste předtím řešili několik prostorových puzzlů, je to k naštvání a pochopitelně k restartu levelu.

Kromě únosu ovcí musíte občas nahnat i nějakého toho býka. Ten má ohromnou sílu, a tak na rozdíl od ovce dokáže strhávat ploty a porážet stromy. Nic mu tak nedokáže zabránit v pokračování v cestě. Kromě nahánění býků do talíře musíte s těmito tvory řešit i spoustu logických hádanek. Většinou spočívají v jejich donucení ke stoupnutí si na správný podstavec, abyste prvního býka druhým vymrštili do vzduchu a on tak přeskočil propast. Dalším úkonem bude i shazování obřích balvanů. Třetí skupinku tvorů tvoří slepice. Ty pochopitelně chodí pěšky, ale dokážou i přeletět kratší propast. Samozřejmě si ale musíte dávat pozor na vlky, kteří vám nebohé slepice dokážou sežrat.

Kapitolou samou pro sebe je editor levelů, které si můžete ve hře vytvářet. Do něj se dostanete přes hlavní menu. V něm poté vidíte prázdnou plochu, kde máte na levé straně v rohu věci, které můžete použít. Základním stavebním materiálem je pochopitelně pevná zem, ale můžete pokládat i stromy, kameny, květiny a pochopitelně i ovce a slepice. Editor představuje kompletní nástroj, jaký měli po ruce i vývojáři, takže v něm můžete vytvářet opravdu nádherné levely. Celé stavění levelů je navíc velmi jednoduché a potřebujete k tomu pouze představivost, směrové šipky a křížek. Vytvořené levely si můžete jednoduše vyzkoušet, poté uložit a sdílet s kamarády. V online možnostech máte poté i žebříčky nejlepších hráčů, kde si můžete prohlédnout nejlepší hráče, ale i kamarády, abyste věděli, jak se daří jim.

Technické zpracování rozhodně nedělá hře ostudu. Grafika je krásně barevná, vše běží, jak má, a nezaznamenali jsme ani žádné grafické bugy. Fyzika je však poněkud rozporuplná. Ovce i slepice mají totiž podivný důvod zadrhávat se o všemožné překážky. Někdy se i hozené předměty chovají velice nelogicky a odlišně od skutečnosti. Co si zaslouží pochvalu, je hudební stránka, která navozuje tu pravou ufonskou atmosféru. Kapitolou samou pro sebe jsou poté bláznivé zvuky ovcí, býků a slepic.

Flock je velmi vydařeným titulem, který rozhodně stojí za to si za těch pár korun koupit. Kromě hlavní kampaně, kde naleznete desítky připravených levelů, nabízí i precizně zpracovaný editor, kde si můžete vytvářet levely svoje a poté je sdílet s ostatními hráči. Odpověď, jak vlastně létající talíře vypadají, je na dosah a každý si ji může prohlédnout.

Flock!

Capcom, Proper Games
8. 4. 2009