Farming Simulator 17

recenze  14
Michael Zeman, 3. 11. 2016 16:00
Nasaďte si montérky, slamák a kostkovanou košili, a vydejte se společně se mnou na rozlehlá pole nového dílu farmářského titulu Farming Simulator 17 od švýcarských vývojářů z Giants Software. Od vydání posledního dílu uplynul již rok a půl (nepočítáme-li jen tabletový Farming Simulator 16) a v posledních měsících nám vývojáři naslibovali opravdu mnoho. Podařilo se jim naplnit očekávání stále větší fanouškovské základny?

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Díl s číslovkou 15 byl mým prvním seznámením s touto značkou, a asi jako většina z vás jsem ji měl nejprve zaškatulkovanou mezi budgetovými hrami prodávanými v trafikách a supermarketech. A velmi rychle jsem zjistil, jak jsem se zmýlil. Pokud o této hře slyšíte poprvé, vězte, že se jedná o velmi komplexní mix simulátoru a tycoonu, ve kterém se jako farmář staráte o svá pole (jejich počet samozřejmě můžete rozšiřovat), zvířata a případně i les. Všechny činnosti, počínaje zrytím, osetím či kultivováním a konče sklizní a prodejem můžete vykonávat jak sami, tak s pomocí najatých pracovníků (některé činnost, jako například zmíněný prodej, jsou však stále na vás). Někoho překvapí, že hra obsahuje i celkem propracovaný systém prodeje surovin, kdy se v průběhu hraní mění výkupní ceny u všech komodit a různých kupců. Pokud do hry naskakujete jako nováčci, jistě vás potěší přítomnost výborného tutoriálu. Ten je rozdělen do kategorií podle specifických činností, je velmi detailní a dobře vás připraví na veškeré činnosti, které můžete ve hře provádět. I úplný začátečník se tedy po několika desítkách minut může cítit jako ostřílený farmář.

Bohužel tento titul stále nezapře své budgetové kořeny, například v grafice, u které se hned takto na začátku pozastavím. Samozřejmě nemůžete čekat hru podobnou GTA či třetímu Zaklínači a i přesto například grafické zpracování strojů vypadá obstojně. Co však je jedním z největších problémů celé hry, je doskakování textur a celkově nekvalita vašeho okolí. Velmi často se mi stávalo, že při jakékoliv činnosti přímo na poli doskakovaly textury plodiny jen několik metrů přede mě, v dálce tedy pole vypadalo jako prázdné a připravené k osetí, i když na něm již dávno vyrostlo například obilí. Je možné, že tento problém vyřeší patch, zatím se tak však nestalo. Co mě naopak překvapilo příjemně, je přítomnost rádií. Můžete samozřejmě naladit rockovou či popovou stanici, ale co bych to byl za farmáře, kdybych neposlouchal country rádio, které zde je přítomno také. Bohužel skladeb není mnoho a tak se rychle oposlouchají, ale i tak jde o příjemnou změnu.

Velkou devizou této série je již delší dobu nabídka strojů od reálných výrobců, mezi nimiž letos nechybí ani Zetor a Tatra. Celkem se dočkáme zhruba 250 strojů, což je dle mého chválihodný počet. Mezi plodinami se nově dočkáme možnosti pěstovat sóju a slunečnice a mezi zvířectvo přibyla prasata. A u strojů jsme se dočkali ještě jedné celkem významné novinky - možnosti jejich upgradu. Při nákupu vám hra nabídne možnost přikoupit například lepší pneumatiky či například silnější motor a tak již nenastane situace, kdy se musíte vzdát svého oblíbeného traktoru, protože neutáhne velký pluh - jednoduše zajedete k obchodníkovi a traktor si vylepšíte - takovéto jednoduché a fungující řešení opravdu chválím. Také se mi líbí možnost si jednotlivé stroje za úplatu pouze vypůjčit. Potřebujete si některý z nich půjčit pouze na jednorázovou činnost nebo si prostě nejste jisti, zda vám daný kombajn sedne? Jednoduše si ho půjčíte na krátkou dobu - paráda!

Velmi propagovanou novinkou byla také přítomnost vlaků, jako dalšího druhu dopravy, avšak ve výsledku jsem pro ně nenašel žádné větší využítí. Na mapě jsou dvě na sobě nezávislé tratě, které mají jeden společný bod, ve kterém můžete zboží přeložit z jednoho vlaku na druhý. Celkově je zde pouze jedno místo na prodej a prostě si nemyslím, že jde o takovou pomoc při přepravě, jak tvůrci tvrdili.

Mapy jsou ve hře opět přítomny dvě. První z nich, Goldcrest Valley, je stylizována do amerického venkova a je rozhodně zajímavější než mapy v minulém díle. Druhou mapou je Sosnovka, tedy lokalita známá již z přídavku k Farming Simulator 15. Tato mapa byla vytvořena ve spolupráci s komunitou a myslím si, že pro většinu z vás bude tou zajímavější volbou - je totiž zasazena do přírody střední Evropy. Když už jsem zmínil komunitu, je čas se podívat na zřejmě nejzajímavější novinku tohoto dílu - přítomnost modů i v konzolové verzi hry. Není mnoho titulů, které se mohou pochlubit podporou modů na konzolích a tak je Farming Simulator 17 jedním z průkopníků a nutno podotknout, že jsou do hry mody zakomponovány opravdu dobře. Každý z nich musí nejdříve schválit vývojáři a poté se objeví v některé z kategorií (například mapy, stroje apod). Vše je přehledné a stahování i aplikování jednotlivých modifikací je velmi jednoduché. Už se těším hlavně na mapy vytvořené šikovnými tvůrci a jsem opravdu zvědav na jejich funkčnost.

Vývojáři spojili příjemné s užitečným a tak je nyní plnění úkolů dobrým způsobem jak si přivydělat a ještě si zajistit lepší cenu pro případný odkup pole. Úkoly si totiž nevyzvedáváte na nástěnce, jak tomu bylo dříve, ale přijímáte je přímo od vlastníků jednotlivých polí. Ti vám nabídnou přivýdělek například za zrytí jejich pole. Tím si i vylepšíte vzájemný vztah a vlastník vám poté může nabídnout nižší cenu za toto pole. Poslední dvě výtky patří jízdnímu modelu a lokalizaci. Jízdní model je opravdu velmi jednoduchý, fyzika téměř neexistuje, stejně jako jakékoliv poškození strojů a o simulaci zde opravdu nemůže být řeč. Lokalizace do češtiny je přítomna bohužel pouze v PC verzi a opravdu nechápu, proč na konzolích chybí.

Farming simulator 17 je opravdu kvalitním titulem a nutno podotknout, že si vývojáři z Giants Software zaslouží potlesk za to, jak z budgetového farmářského titulu vybudovali značku s miliony příznivců po celém světě. Samozřejmě má titul své chyby, které jsem vyjmenoval výše, ale stále vás dokáže zabavit na dlouhé desítky hodin. Na druhou stranu nelze doporučit tuto hru každému, ale pouze těm, kteří buď hledají rozptýlení od běžných her v podobě stříleček či závodů, či těm, kteří mají k farmaření a tomuto odvětví nějaký vztah.

Farming Simulator 17

Focus Home Interactive, GIANTS Software
13. 10. 2016