Evolve

recenze  17
Martin Šmíd, 15. 2. 2015 15:30
Vývojáři z Turtle Rock Studios před několika lety přišli s výbornou a svým způsobem revoluční kooperativní hrou Left 4 Dead, která se následně dočkala od Valve pokračování. I dnes tyto hry patří k tomu nejhranějšímu, co se v žánru urodilo. Vývojáři z Turtle Rock Studios po dokončení prvního dílu přešli pod THQ, pod ním začali vytvářet ambiciózní kooperativní akci Evolve. Po krachu THQ se jí chopil 2K Games, který z ní udělal jednu ze svých letošních vlajkových lodí. Dojmy z prezentací na herních výstavách byly velmi pozitivní, ale jak jsme byli v minulosti svědky, to ještě výbornou hru nedělá. Naštěstí Evolve není tento případ.

Testovaná verze: PlayStation 4

Ačkoliv hned na začátku si můžete vybrat hraní v jednom, Evolve se zaměřuje hlavně na multiplayerovou část, přičemž ta pro jednoho slouží jen jako takový ten tutoriál, abyste se naučili základní principy. Proto nepřekvapí, že podle toho dopadl i příběh, který slouží jen jako taková ta omáčka, abyste se dokázali vcítit do všech postav a hlavně i monstra, kterého se rovněž může chopit jeden hráč. Každopádně pro lidstvo už nějakou dobu byla planeta Země malá, takže byly ambice najít ve vesmíru jinou, na níž by se dalo žít. Kolonizace planet začaly ve velkém, našla se i ta s názvem Shear, která má spoustu deštných pralesů, ale také nejedno velké nebezpečí. Na to samozřejmě kolonisté přišli o něco později, proto nyní probíhají evakuace, na což byli přizváni i lovci, kteří se mají s nebezpečím v podobě zdejší fauny a flory vypořádat. Začíná pořádný lov, ale kolikrát i útěk a boj o přežití.

Vývojáři z Turtle Rock Studios mají za sebou jednu z nejúspěšnějších kooperativních her posledních let, proto nepřekvapí, že Evolve je na kooperaci rovněž postavená. Věc se má tak, že si na začátku hráči vyberou ze čtyř lovců s rozdílnými statistikami, zbraněmi a vlastnostmi, o nich se ještě zmíním níže, přičemž se následně dají na lov obrovského monstra, za něhož může hrát pátý hráč. Planeta Shear ovšem nemá jen ono velké monstrum, ale měničem hratelnosti jsou i menší potvory, které během hraní na mapách potkáváte, jejichž zabíjením si můžete chvilkově vylepšit různé vlastnosti, ale i rostliny. Ty rovněž mohou pořádně promluvit do událostí. Jako příklad dám situaci, kdy jsem hrál za Goliáše a už jsem pozabíjel téměř všechny lovce. Zbyl jeden, který mi dokázal pořádně zatápět, až jsem měl jen milimetr života. Následně jsem ho ale ještě s vypjetím sil dokázal zahnat do kouta, kde jsem viděl masožravou kytku. Ta si na něm hned pochutnala a já dokázal ještě zvítězit. Dokážete si ale představit, jaký nevěřícný pohled přišel z opačné strany, a ty následné nadávky k tomu. Díky těmto nepředvídatelným událostem je v Evolve každá hra naprosto unikátní. Hratelnosti určitě dopomáhá i fakt, že je vše nádherně vyladěno a nedá se říci, že by monstrum mělo nějakou nevýhodu oproti čtyřem lovcům a opačně.

Evolve pochopitelně nemá jen multiplayerovou část, ale hru si zahrají i hráči offline. Je ale třeba říci, že nikdy v této části není hraní tak zábavné, vlastně kolikrát je spíše frustrující, když víte, že umělá inteligence se nikdy nezachová tak, jako kamarádi. Kolikrát tak monstrum lehce vyhraje. Nejde ale samozřejmě říci, že by umělá inteligence byla vyloženě špatná nebo nějak slabá, to rozhodně ne, na bojišti se snaží, jednotlivé třídy postav využívají své vlastnosti a snaží se i nějak taktizovat. To samé se dá ale říci i o monstru, které je za AI kolikrát neuvěřitelně silné, a dokáže vysekat během minuty i dobře sehraný tým čtyř hráčů. Každopádně v jednom si můžete zahrát všechny herní režimy, vlastně vše, co je dostupné pro více hráčů. Než se tak pustíte do online, máte možnost si vše vyzkoušet, i když pokud máte kamarády, nejlepší je začít hned s nimi a na nějaký offline se úplně vykašlat. Není nic lepšího, než objevovat nové a nové možnosti hry s kamarády, s nimiž máte možnost o všem diskutovat a radit se.

V Evolve si vývojáři připravili hned čtyři rozdílné herní režimy. V prvním s názvem Hunt je úkol jasný. Čtyři lovci se vydávají po stopách monstra a snaží se ho sejmout dříve, než dosáhne třetího stupně evoluce. Když se jim to nepodaří, budou muset ubránit strategický bod na mapě, což je ale kolikrát pořádně těžké. Z lovců se tedy rázem stává lovená zvěř a tempo hry se obrací. Musím říci, že tento nejhranější režim je asi nejzábavnější, ale ani další nejsou k zahození. V režimu Nest musejí lovci zlikvidovat vždy šest vajec před uběhnutím času. V jejich počínání jim samozřejmě může bránit monstrum, případně hodně silní přisluhovači, kteří se z vajec vyklubou. Režim Rescue je pak podobného ražení, jen lovci musejí zachránit kolonisty dříve, než budou rozsápáni velkým monstrem. V posledním režimu Defend, který se mi osobně hodně líbí, musejí lovci bránit na mapě postupně tři body před útokem velkého monstra, které začíná hned na třetím stupni evoluce, navíc mu pomáhají menší, ale rovněž silní přisluhovači.

I když se může zdát, že režimů je málo, všechny jsou dobře vymyšlené a zábavné, navíc každá hra je jiná, jak už bylo řečeno výše. Kromě samostatného vybírání režimů výše si můžete dát i lehce příběhově laděný Evacuation, v němž jeden zápas znázorňuje jeden den. V každý den si můžete vybrat, jestli budete raději monstrum nahánět, případně nějaký jiný režim. Cílem je pochopitelně vyhrát alespoň ve třech kláních. Hlavně na začátku se vyplatí Evacuation hrát, protože i za prohru je celkově hodně XP bodů, které se hodí do odemykání dalších perků pro lovce či monstrum.

V Evolve najdete zhruba tucet map s pěkným designem, který je navíc plně funkční pro kooperativní hraní. V nich většinou budete bojovat v nějakém tom pralese, horských nebo továrních oblastech. Mapy jsou každopádně velké a rozmanité, každá nabízí vlastní nástrahy a problémy, které musí hlavně lovci řešit. Navíc každá mapa se snaží trochu ulehčit hraní monstru, které může rychle šplhat na vyšší místa, navíc se nebojí vody, kterou může jednoduše proběhnout, což lovci samozřejmě nemohou, případně s ní mají větší problémy. Jediné, co může být trochu problém občas, je situace, kdy s monstrem vyběhnete už mimo mapu, na což budete vždy upozorněni a musíte se vrátit. To trochu nabourává jinak onu otevřenost a pocit velkého světa, po němž se můžete pohybovat.

Pokud nemáte kamarády, s nimiž byste hráli, nákup Evolve pořádně zvažte. Pro hráče samotáře moc není.

Nyní už ale k hlavním protagonistům, tedy lovcům, kteří se vydávají do džungle a dalších lokací, aby se vypořádali s problémy a obrovským monstrem. Na výběr vždy máte ze čtyř tříd, které vždy mají tři postavy. Na začátku máte jen jednu postavu pro každou třídu, ostatní si samozřejmě musíte postupně odemknout plněním předem stanovených úkolů, které jsou spojeny s používáním základních vlastností dané postavy. To ale zase tak těžké není, protože hra přímo nutí hráče, aby vždy využíval všechny přednosti dané postavy, takže levelování je plně plynulé.

Každopádně pro hráče vyznávající hrubou sílu tu je klasický assault, který si vyžívá v používání samopalů, později kulometů, plamenometů a bazuk. Support je klasická podpůrná třída hodící se jak do akce, tak podporu při ústupu, ať už díky bombardování nebo možnosti využívání dronů. Trapper pak má vždy hlavně úkol monstrum vystopovat, uzamknout a naservírovat ho svým kolegům jako na podnose. I proto kolikrát hlavně na něj se zaměřuje hněv chyceného monstra, protože rychlé zabití této třídy je vždy klíček k úspěchu pro něj. První postavě ve stopování dopomáhá Daisy, což je taková přerostlá ještěrka. Ta může i oživovat padlé kolegy v boji, ale umělá inteligence ne vždy pomůže, občas má menší záseky, což moc na náladě nepřidá. Medic má pak úkol udržet tým zdravý, aby se mohl vypořádat s monstrem, ale nejde říci, že by se nehodil do boje. Zvláště když může přes sérum monstrum zpomalovat, případně odhalovat slabé body. K postavám si můžete odemykat některé pasivní perky, třeba dodávající větší rychlost, rychlejší nabíjení, účinnější zbraně a tak dále, pro každou hru si takto můžete navolit vždy jeden. Perky se odemykají podle globálního levelu hráče, ne pro každou postavu zvlášť, což je asi i dobře.

Musím říci, že nejvíce jsem si za celou dobu hraní oblíbil ovládání monster. Ty jsou přítomny v základu jen tři, což je trochu škoda, ale každé se docela dramaticky liší, přičemž mají i své výhody i nevýhody v boji. Nejprve začínáte s Goliášem, který je takovým tím klasickým monstrem s ohromnou silou, dokáže navíc házet po protivnících obrovské kameny, případně skákat z výšky na ně a nejlepší vlastností je možnost vytvořit silný plamenomet. Když si odemknete na první level všechny jeho vlastnosti, zpřístupní se vám Kraken. Ten o něco méně vydrží, ale zase jeho útoky elektřinou mají své kouzlo, zvláště když se přiblížíte ke všem protivníkům a hodíte elektrický štít, jehož výboje jim na konci uberou i většinu zdraví. Dokonce tyto výboje mohou zlikvidovat i protivníky, kteří si dají neviditelnost. Nejsilnějším a rozhodně nejvíce nenáviděným monstrem ze strany lovců je Wraith, který umí létat, teleportovat se, navíc jeho útoky na blízko způsobují opravdu masivní poškození. Navíc zatímco první evoluce u ostatních dvou monster je hodně slabá, a pokud je chycena, jde vždy o jasnou prohru, u Wraitha platí, že jde vždy jen o první krok k vítězství. I vzhledem k tomu, že se dá jen těžko chytit do pastí, umí si udělat dvojníka a má neviditelnost. Každopádně šikovní lovci si dokážou i s ním poradit, zvláště když oproti svým kolegům vydrží nejméně. Určitě tedy nejde o zase tak silné monstrum, jak všichni na fórech píší a stěžují si. Sehraný tým lovců se dokáže vypořádat naprosto se vším.

Během několik dnů testování jsem si nevšiml, že by matchmaking nějak zlobil. Vždy mi byla vyhledána nejvhodnější hra, i když sem tam to trvalo chvilku. Největší problém u náhodných her vidím v tom, že můžete jednak narazit na slabé hráče, z nichž vám přibudou vrásky místo XPček, ale také nikdy nemůžete mít jistotu, že budete vždy hrát za třídu postavy, jakou zrovna chcete či preferujete. Tento problém se dá vyřešit v momentě, když si vytvoříte vlastní hru a pustíte se do hraní s kamarády, s nimiž se můžete předem domluvit. Ti ale samozřejmě musejí být zrovna online a chtít hrát, někdy může být problém sehnat další čtyři hráče. Já naštěstí tento problém nemusel řešit, a možná proto jsem si Evolve tak užil a ještě užiju. Pokud vám bude v tomto režimu chybět jeden nebo i dva hráči, vždy je možné zapojit umělou inteligenci, která bude kamarády zastupovat. Navíc kamarádi lovci mají možnost se do AI postav během hraní přepínat, což se hodí třeba v momentě, když čekají na monstrum a potřebují rozmístit miny, případně když jejich postavy zemřou.

Vývojáři z Turtle Rock Studios se rozhodli licencovat v poslední době čím dál oblíbenější CryEngine, a jak se ukázalo, byla to dobrá volba už z několika důvodů. Jednak hra vypadá nádherně, všude jsou textury ve vysokém rozlišení, líbila se mi stylizace postav i do posledního detailu vymodelované potvory s jedinečnými animacemi, hlavně efekty ohně či deště vypadají parádně, takže nezklame ani ty nejnáročnější hráče. Rovněž se ale velmi dobře hýbe. Ačkoliv je framerate uzamknut na 30 snímcích, hra běží opravdu hodně svižně, čemuž dopomáhá pochopitelně i absence většího zpomalování, a to i v těch největších řežbách. Optimalizaci tedy vývojáři věnovali velkou pozornost, a určitě se vyplatilo. Slova chvály mám i na hudební doprovod, který občas doprovází akci, ale hlavně oceňuji parádní ozvučení, zvláště s kvalitním domácím kinem si budete připadat jako v opravdové džungli, až budete slyšet praskající stromy za svými zády, jak se k vám blíží nějaké to monstrum.

Ještě než recenzi uzavřu, zmíním dva menší problémy, s nimiž se bude muset 2K Games vypořádat. Ačkoliv je Evolve výbornou kooperativní hrou, obsahuje primárně multiplayer, a za ten hráči prostě nechtějí utrácet plnou cenu. Co na to, že je opravdu povedený a nabízí desítky hodin jedinečné zábavy, jak tam není alespoň průměrný singleplayer, hra se jen těžko prodává. To ostatně platí i opačně, když má hra výborný singleplayer, ale nemá multiplayer. Hráči dnes chtějí oba režimy, a klidně ať je jeden špatný. Je to určitě škoda. Dále 2K Games bude muset bojovat proti nevoli ohledně DLCček. Už nyní jsou k dokoupení skiny pro jednotlivé postavy, zbraně i monstra, přičemž pokud chcete mít vše, zaplatíte přes dva tisíce korun. Je ale férové přiznat, že všechny dodatečné mapy i herní režimy budou zdarma, a o ty samozřejmě jde především. Jen tedy trochu zamrzí, že další čtyři bojovníci a čtvrté monstrum jsou součástí Season passu za necelých sedm stovek.

Prvních několik hodin, když jsem se seznamoval s postavy a jednotlivými monstry, měl jsem ze hry dost rozpačité pocity. To je ale dáno tím, že se dá Evolve rozdělit na dvě části. Na tu nudnější a občas frustrující, když hrajete offline či s náhodnými hráči, kteří to zase tak moc neumí a vždy se rozutečou na všechny strany, a na tu druhou, naprostý herní orgasmus a nejlepší multiplayerovou/kooperativní zábavu, když máte kamarády, komunikujete přes chat a hrajete s nimi. Takto jsem s kamarády prožil několik výborných večerů, a jsem si jist, že ještě prožiju. Pokud tedy máte stejně naladěné kamarády, je pro vás Evolve jasnou volbou, nic zábavnějšího si v současnosti nezahrajete. Jestli ale chcete hrát sami, raději se porozhlédněte jinde.

Evolve

ps4xone
2K Games, Turtle Rock
Datum vydání hry:
10. 2. 2015
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
9/10

Komentáře