Ever Oasis

Martin Šmíd, 30. 6. 2017 1:26
I když je tu s námi kapesní konzole Nintendo 3DS už šestým rokem, Nintendo ji neustále zásobuje velkým množstvím zajímavých a hlavně kvalitních her. Jinak tomu nebude ani v následujících měsících, přičemž v těchto dnech se na pulty obchodů dostala docela ambiciózní adventura s prvky budovatelské strategie Ever Oasis. Za ní stojí uznávaný herní vývojář Koichi Ishii, kterého můžete znát hlavně jako tvůrce série Mana, ale podílel se i na dalších úspěšných hrách pro Square Enix. Když jsem si mohl nedávno Ever Oasis vyzkoušet na jedné z prezentací Nintenda, byl jsem celkem překvapen, jak dobře se hraje. Čekal jsem spíše menší hříčku, z ní se ale vyklubala obrovská hra na desítky hodin, která mě navíc nezklamala ani nyní po dohrání plné verze. Více ale v recenzi.

Recenzovaná verze: Nintendo 3DS

Po zapnutí se ocitnete v pohádkovém písečném světě Vistrada, v němž ale jak brzy zjistíte, panuje chaos, který dopadne brzy i na vaši oázu, v níž žijete jako Tethu nebo Tethi (na začátku si vyberete ženskou nebo mužskou postavu, pojmenovat si ji můžete sami, pokud vám přednastavená jména nevyhovují). Bohužel hned na začátku je vaše oáza zničena, váš sourozenec zabit a jen vy zázrakem uniknete téměř jisté smrti. V tu chvíli začne cesta, na jejímž konci je nejen vypořádání se s chaosem a s tím, kdo za ním stojí, ale hlavně vybudování nové pěkné oázy, která se stane domovem pro různá stvoření a místem odpočinku pro dobrodruhy či cestovatele. Ve vašem putování vás bude doprovázet nejen tajemná víla Esna, ale i postupně další postavy, k nimž si jde vytvořit hlubší vztah, a nedáte následně na ně dopustit. To bychom měli k základnímu popisu příběhu, který je určitě zajímavý, ale to hlavní je zde hratelnost, která vás u hry udrží klidně po třicet hodin hraní, jako to udělala u mě.

Ever Oasis není hra, která by stavěla jen na jednom prvku a toho se držela. Kloubí v sobě totiž dobrodružné akční RPGčko s prvky budování, které jsou hlavně na začátku nesmírně důležité. A možná i proto je začátek trochu pomalejší, což může někoho trochu otrávit. Než se vše totiž rozběhne, uběhnou tak dvě nebo tři hodinky. Každopádně se ocitnete v oáze, v níž nic není a vlastně tak nikdo nemá důvod, aby ji navštívil. Vše se ale změní otevřením si prvního obchůdku a tím natáhnutím prvních obyvatel, kteří se u vás za drobnou službičku usadí, a tak postupně budete stavět další krámky, starat se, aby měli obchodníci, co prodávat – doplňování zásob je nesmírně důležité, postupně oázu rozšiřovat, aby vám vynášela více peněz a vy následně měli na lepší vybavení, a mohli se třeba dát i na farmaření, a hlavně za dobrodružstvím. Správa o oázu je jednoduchá, hra vám jasně vysvětlí, co musíte hlídat, ale ona je ostatně celá postavena tak, aby si ji užil nejen hardcore hráč, který prošel třeba všechny díly The Legend of Zelda série, ale i naprostý začátečník. A v tom je, bych řekl, i ona největší síla Ever Oasis. Navíc, jak vám oáza roste, vývojáři umožní doplňovat obchody skrze jedno místo a takových usnadňujících věcí je ve hře dost, abyste se zbytečně nezdržovali částmi, které nejsou nejzábavnější.

Starání se o vlastní oázu je pouze jednou z velkých částí Ever Oasis. Spoustu hodin strávíte staráním se o své obchody, aby návštěvníci byli spokojeni a pokud možno utratili co nejvíce peněz. Abyste ale našli další obyvatele do svého krásného domova, budete muset opustit bránu oázy a vydat se do pouště s kolikrát až romantickou atmosférou, kde teprve začíná ono pravé dobrodružství. V tuto chvíli se z Ever Oasis stane dobrodružná akční hra s lehkými RPG prvky, hodně podobná třeba sérii The Legend of Zelda. V tuto chvíli by se dala hra rozdělit ještě na dvě části. Zatímco plníte hlavní linku, abyste vyřešili hlavní úkol a postavili se zlu čelem, budete muset v rámci vedlejších úkolů hledat v jeskyních a po koutech světa další putovníky, kteří by se k vám následně za pomoc připojili. Tyto vedlejší úkoly se mohou zdát trochu repetetivní, ale ve výsledku ani moc nejsou, protože jsou spojeny s průzkumem zajímavého a do egyptské mytologie hozeného světa, řešení hádanek a plnění celkem rozmanitých úkolů pro obyvatele, které jsou sice občas triviální, ale rozhodně zábavné. Protože je svět hry obrovský, rozhodně kvituji rozhodnutí vytvářet po světě teleporty, které slouží následně pro rychlé cestování. Jde prakticky i o jakési bonfiry, u nichž si doplníte život a následně si i můžete vybrat, kam se přemístíte.

Obyvatele po světě nehledáte jen kvůli tomu, aby se stali obyvateli vaší oázy a skrze obchod vám zajistili, že budete vydělávat a prosperovat. Když se k vám někdo přidá, záhy si ho budete moci přidat do družiny, aby se následně vydával s vámi za dalšími dobrodružstvími. V týmu můžete mít najednou dvě další postavy, mezi nimi se následně přepínáte jednoduše skrze d-pad, přičemž se dá říci, že se k vám budou přidávat různá stvoření s rozmanitými dovednosti. Někteří umí prolézt úzkými chodbičkami, jiní zase dokážou dolovat důležité suroviny, případně rozbíjet prasklé velké kameny svojí silou nebo vykopávat poklady. Dá se říci, že tento prvek přidává hře ještě na atraktivitě a hlavně ji přidává další vrstvu hratelnosti a tím rozmanitosti. Netřeba pak říkat, že každá postava se uplatní i v boji, některé mají obří kopí, takže dokážou protivníka trefit i na delší vzdálenost, jiní silné kladivo, ale i dokonce něco připomínající prak, takže útočí i na dálku. Postavy, které mě doprovázely, jsem každopádně vybíral spíše kvůli jejich dovednostem, abych pokročil dál v jeskyních nebo dungeonech, protože v boji se sice hodí, ale většinou jsem bojoval se svoji hlavní postavou, kterou jsem si neustále vylepšoval.

Když se vždy pohnete v počtu obyvatel a hra usoudí, že jste připraveni posunout se v příběhu dál, budete se moci vydat plnit hlavní příběhovou linku, která vás zavede do kolikrát pořádně důmyslně postavených velkých dungeonů, které už nezapřou, kde hledali vývojáři inspiraci. Hádanky jsou v dungeonech skvělé, stejně jako hledání cest dál, o soubojích s protivníky ještě bude řeč, ale vrcholem všeho jsou pak souboje s bossy. První boss vás ještě moc neprožene, ale další už jsou o dost mrštnější, musíte po vzoru The Legend of Zelda: Breath of the Wild či Dark Souls série uskakovat před jejich útoky a ve správný čas následně zaútočit. Dá se říci, že souboj s bossem je pak vždy jakási odměna za předchozí práci v oáze a dobrodružné části, který vás následně nakopne do dalšího hraní.

Nyní se dostávám k soubojům s protivníky. Jak budete prozkoumávat svět, postaví se vám do cesty nejrůznější nepřátelé, od jakýchsi skákacích krys po kobry, kostlivce v podobě ryb a další havěť. Rozmanitost nepřátel je tedy velká. Souboje s nimi jsou přitom intuitivní, a to hlavně díky jednoduchému a plně od první minuty srozumitelnému systému. Tlačítky A a Y provádíte slabší nebo silnější útok, tlačítkem B uskakujete před útoky nepřátel, což trochu připomíná už zmíněný Dark Souls, k němuž bych i trochu přirovnal obtížnost. Ačkoliv není ve výsledku tak vysoká, jak by se mohlo po prvních hodinách zdát, před útoky protivníků musíte uskakovat ve správný čas a učit se i postupně jejich útoky, protože není radno stát jim v cestě, když zaútočí. Nesmrtelní rozhodně nejste. Každopádně soubojový systém je i přes svoji jednoduchost zábavný a nestalo se mi, že by omrzel, což je ostatně dáno i přívalem neustále nových protivníků.

Jak navíc plníte úkoly, zabíjíte protivníky a sbíráte suroviny, budete si moci vyrábět nejen nové oblečení, případně lékárničky, ale také prsteny, amulety a také zbraně, které vás učiní v boji ještě silnějším. Vývojáři tedy přidali i lehčí systém vytváření předmětů, který pochopí hned naprosto každý. Nejedná se o něco složitého, co by zdržovalo od hlavní části. Jak už jsem zmínil dříve, hra má i lehčí RPG prvky. Za počet zabitých protivníků jste vždy po návratu z cesty do oázy odměněni růstem levelu (leveluje nejen hlavní postava, ale také postavy, které máte v daný moment ve své družině a cestují s vámi), což trochu připomíná Dark Souls sérii. Až po návratu do oázy jste totiž odměněni růstem, pokud během putování zemřete, o vše přicházíte a musíte nahrát poslední uloženou pozici.

Hra Ever Oasis boduje i co se vizuální stránky týče. Ačkoliv je kapesní konzole Nintendo 3DS už poměrně stará, Ever Oasis vypadá rozhodně nadprůměrně, postavy jsou roztomilé, prostředí má pěkné detaily a potěší i některé oku lahodící efekty a třeba dynamická změna denní doby, která má vliv nejen vizuální, ale rovněž i na herní svět. Většinu času jsem hrál ve 2D režimu, ale když jsem občas přepnul do 3D, měla hra větší hloubku, což se určitě někomu bude líbit. Jinak je technická stránka dobrá, optimalizace kvalitní, nesetkal jsem se během zhruba třiceti hodin hraní s nějakým větším problémem. Kvalitní je i ozvučení a líbil se mi i orchestrální soundtrack se spoustou líbivých melodií. Jediné, co možná trochu vadí, je skutečnost, že rozhovory nejsou nadabované, ale pouze formou textu.

Před vydáním se o Ever Oasis moc nemluvilo, ale ve výsledku jde o parádní dobrodružnou hru, v níž nechybí zábavný soubojový systém, rozmanití protivníci, epické souboje s bossy, chytře navržené dungeony s řadou hádanek a hlavně nádherný svět s vlastní nezapomenutelnou atmosférou. To vše je navíc obohaceno o prvek budování vlastní oázy a starání se o prosperitu. Jen možná trochu zamrzí, že se vývojáři nerozhodli vytvořit i verzi pro Switch, protože by Nintendo mělo najednou v ruce nejen novou značku, na níž se může do budoucna spolehnout, ale i obrovský killer titul pro svoji novou konzoli. Pokud ale máte doma Nintendo 3DS/2DS, neměli byste s nákupem ani chvilku váhat.

Ever Oasis

3ds
Nintendo, Grezzo/Nintendo