CounterSpy

recenze  4
Martin Šmíd, 20. 8. 2014 20:30
Protože během léta nevychází moc velkých her, mají prostor daleko menší kousky od nezávislých vývojářů. Od dnešního dne útočí na peněženky hráčů i CounterSpy od nového malého studia Dynamighty, který Sony v posledních týdnech a měsících hodně propagovala. Ten vyšel na konzole PlayStation 4, PlayStation 3 a PlayStation Vita, přičemž my jsme se hned na něj podívali, takže zde naleznete odpověď na otázku, jestli stojí za investování peněz.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (obrázky u textu vytvořené za pomoci SHARE tlačítka)

Ačkoliv se může z úvodního odstavce zdát, že ve studiu Dynamighty pracují nějací nováčci, není tomu zase tak pravda. Studio je složeno z vývojářů, kteří dříve pracovali u Pixaru nebo Lucasfilmu, taže mají dostatek zkušeností, a jsou i hodně talentovaní, což se projevilo právě u jejich novinky CounterSpy.

Mezi vývojáři je celkem oblíbené neustále se vracet do minulosti a méně či více ji měnit, a jinak tomu není ani právě u CounterSpy, který se odehrává během studené války v šedesátých letech minulého stuletí. Na jedné straně je Amerika (Imperialistické státy), na druhé straně Rusko (Socialistická republika), přičemž každá z těchto mocností má plán na vyslání nukleárních raket na měsíc, což by samozřejmě bylo obrovskou katastrofou. Naštěstí je tu agentura C.O.U.N.T.E.R. se skvělým agentem, který se musí zmocnit plánů obou mocností na nukleární program, aby plánované katastrofě zabránil. Více o příběhu ani vědět nemusíte, protože v tomto je hodně přímočarý a do jisté míry prostý, jen po získání určitého množství informací budete vždy pochváleni za skvělou práci a dozvíte se, že si musíte pospíšit. Šílené plány totiž čím dál více nabírají reálné obrysy. Rozhovory tedy nejsou moc propracované a vývojáři ostatně touto příběhovou omáčkou dávají vědět, že vsadili raději na hratelnost, a musím říci, že to bylo dobré rozhodnutí.

Stačí v CounterSpy, který je jakousi 2D/3D akční hrou, nahrát několik minut, abyste zjistili, že vývojáři si brali hodně velkou inspiraci u série Metal Gear Solid, případně z filmů s Jamesem Bondem, ale naštěstí přidali i spoustu vlastních novinek a nápadů, takže jen tupě nekopírovali cizí práci, což je určitě dobře. Každopádně věc se má tak, že na úvodní obrazovce máte vždy možnost, jestli se vydáte na ruskou nebo americkou základnu hledat plány, které potřebujete k odhalení celé situace a zabránění vesmírné nukleární katastrofě. Počet plánů se v každé misi liší, na druhou stranu vám je před každou misí i řečeno, jaké bonusy v té nebo které misi na vás čekají, takže se vyplatí rozhodovat i právě podle nich, více se o nich zmíním níže, a ne jen podle dokumentů, abyste vše rychle dohráli. Je možná škoda, že vývojáři vše postavili právě jen na získávání informací ze speciálních terminálů, které jsou rozmístěny po levelech, a nezkusili zapojit i nějaké jiné úkoly. Takto v každé misi tedy jen hledáte terminály, což asi není úplně ideální a větší rozmanitost by hře určitě pomohla.

I když se neustále opakuje jeden druh úkolu, nejde říci, že by hra nudila, za což může hlavně zábavný stealth systém, který se jen tak neokouká a nepřejí, který je nutný využívat, abyste se dostali až do závěrečné části levelu. Na začátku se sice může zdát, že stačí prostě naběhnout do místnosti jako Rambo a udělat pif pif, ale po pár levelech byste se s tímto stylem daleko nedostali. Neustále je tedy nutné krýt se za překážky, a následně co nejrychleji a nejpřesněji likvidovat protivníky, nejlépe pistolí s tlumičem a pěkně posílat kulku do hlavy. Je tu ale samozřejmě i chvat na krátkou vzdálenost, případně škrcení, pokud se dostanete k protivníkovi příliš blízko, nepozorovaně.

Hra CounterSpy vyšla na konzole PlayStation 4, PlayStation 3 a PlayStation Vita, cena je stanovena na 359,-Kč, majitelé členství PlayStation Plus si ji mohou zakoupit za 287,-Kč. Mezi zmíněnými konzolemi funguje nejen program Cross-buy, ale také Cross-save. Na PS4 si ukousne zhruba 3GB místa.

Vzhledem k tomu, že jsou po levelech rozmístěny i kamery, vyplatí se jít raději pomalu dávat si velký pozor, kam zrovna vstupujete. Ona ostatně jakákoliv nepozornost vám může ubrat z DEFCON levelu. Ten signalizuje, jak moc jste byli odhaleni (1 nejméně, 5 nejvyšší a tedy nejlepší level), přičemž pokud klesne na nulu, případně vás protivníci přímo nahlásí, začne odpočítávání do nukleární katastrofy. Té následně můžete zabránit jen tím, že rychle doběhnete na konec levelu a hacknete hlavní počítač. Protože jsou ale protivníci docela přesní a hlavně v pozdějších levelech není lehké je zdolat, takto spuštěný alarm kolikrát končí opakováním mise.

Zmínil jsem povedený stealth systém, který je radost používat, i vzhledem k intuitivnímu ovládání, ale ještě musím zmínit jednu dobrou funkci. Když náhodou v nějakém levelu skončíte, protože ho prostě nedáte, i když se vracíte přes úvodní obrazovku do té stejné mise, nebude na vás čekat stejná úroveň. Vývojáři připravili zhruba deset, možní i více úrovní, které se neustále točí, takže nemůžete si říci, že zde jsem udělal chybu a na druhý pokus už to dám, protože vás bude čekat opět jiný level s jinak rozmístěnými terminály, o které vám především jde. Tento systém náhodných levelů a náhodně rozmístěných terminálů je určitě zajímavý a dobře zvolený prvek, který hře pomáhá, a možná i proto jeden druh úkolů ve výsledku tolik nevadí.

Když se nebudete moc loudat, jde hra CounterSpy dohrát třeba i za tři hodiny, což je na můj vkus docela málo a určitě bych si dokázal představit, že bude delší. Na druhou stranu délkou vývojáři vyřešili asi pozdější stereotyp a nudu, k níž by hra sklouzla, vzhledem pořád opakujícím se misím. Každopádně pokud se vám bude CounterSpy líbit, můžete si ho dát znovu, a prozkoumávat pečlivě všechny úrovně, abyste objevily všechny skryté dokumenty, případně si odemkli všechny zbraně, i třeba s tlumičem, či bonusy, s nimiž se budete do misí pouštět. Hlavně bonusy, přidávající zdraví či DEFCON level, což se hlavně v pozdějších misích určitě hodí. Když se hra líbí, je znovuhratelnost tedy celkem slušná a dají se ve hře nahrát několik dalších hodin.

Co na CounterSpy hodně zaujme, je naprosto výborné vizuální zpracování v podobě komiksu, které hře hodně pomáhá, dodává ji na atmosféře a jedinečnosti. Je určitě dobře, že se dnes hlavně menší vývojáři nebojí riskovat a přicházet s něčím novým, neokoukaným, a zde to rozhodně byla trefa do černého. Ačkoliv je vizuální zpracování moc pěkné, je jasné, že konzoli PlayStation 4 nedává moc zabrat, takže se vše hýbe maximálně svižně, jen bych možná ocenil, pokud by nahrávání jednotlivých levelů bylo o něco rychlejší, ale nejde o něco, co bych mohl vyloženě vytknout. Naopak musím pochválit chytlavý hudební doprovod i dobré ozvučení, které jen podtrhuje dobrou práci vývojářů.

Musím říci, že jsem se na CounterSpy v posledních týdnech hodně těšil, a ve výsledku jsem rozhodně nebyl zklamán. Dostal jsem povedenou špionážní akční hru v pěkném originálním vizuálním kabátku, u níž jsem se po celou dobu bavil. Hlavně tedy fanoušci Metal Gear Solid série budou hodně spokojeni, protože hned od první minuty je jasné, kde vývojáři brali inspiraci. Abych ale mohl udělit ještě o něco vyšší hodnocení, musela by mít o něco rozmanitější mise a také bych si dokázal představit, že bude delší.

Counterspy

ps4ps3vita
SCEE, Dynamighty/Foster City Studio
Datum vydání hry:
29. 11. 2013
KARTA HRY
8/10

Komentáře