Cloudberry Kingdom

Martin Šmíd, 1. 9. 2013 20:45
Popularita menších stahovatelných her na konzolích neustále roste, takže není divu, že i velcí herní vydavatelé chtějí podobné hry připravovat. Mezi nimi je i UbiSoft pro něhož byl Far Cry 3 Blood Dragon obrovským úspěchem. Novou hrou, kterou nedávno vydal UbiSoft skrze digitální distribuci na konzolích Playstation 3, Xbox 360 a Nintendo Wii U je 2D plošinovka Cloudberry Kingdom, s níž chce hlavně cílit na fanoušky žánru, kteří navíc mají rádi pořádnou výzvu. Jak totiž zjistíte níže v recenzi, nejedná se vůbec o jednoduchou záležitost.

Na začátku se určitě sluší napsat, co je vlastně Cloudberry Kingdom zač. Pokud jste někdy hráli nějakou klasickou 2D plošinovku, tak hned budete jako doma. Cloudberry Kingdom je jen o skákání skrze rozmanité a do jisté míry náhodně generované levely, které obsahují spoustu pastí, nepřátel a překážek, na kterých můžete jednoduše skončit. Označení hardcore plošinovka je tak zcela na místě, protože umírat budete hodně často, ale díky intuitivnímu ovládání a své jednoduché hratelnosti, která je do značné míry i vysoce návyková, jste neustále nuceni zkoušet překonávat překážky znovu, dokud se vám to nepovede. I když třeba Spelunky, které vyšly v minulém roce pro Xbox 360 a nyní vychází pro konzole Playstation, jsou samozřejmě obtížností ještě posazeni trochu výše. Hlavně za to může fakt, že zde jsou levely kratší, trvající vždy jen několik desítek vteřin, takže selhání není tak bolestivé. V čem se ovšem liší Cloudberry Kingdom od většiny své konkurence, tak je kooperativní multiplayer. Hru můžete proskákat s dalšími třemi kamarády, kteří si k vám přisednou k jedné televizi. Online podporu zde nehledejte, a možná je to i dobře, zvláště u hry, při níž může rozhodnout i jeden lag. Vývojáři zřejmě moc dobře věděli, proč se do online kooperace nepouštět.

Cloudberry Kingdom obsahuje celkem tři herní režimy. Nejlepší je se pustit nejprve do Story režimu, protože v něm se naučíte všechny základy a i nalevelujete, abyste se následně mohli pustit do Arkádového režimu, v němž vás už hra za ručičku nevede a jde jen o vaše schopnosti. On ale ani Story režim není zrovna procházkou růžovou zahradou, protože obsahuje spoustu zapeklitých překážek, které vás kolikrát pořádně vytočí do nepříčetnosti. Zvláště poslední levely jsou už pořádný hardcore a dají zabrat i těm nejzkušenějším hráčům, které jen tak nic nerozhází. Každopádně během Story režimu proskáčete nejen několik světů, ale vše je rozděleno do sedmi kapitol, každá o čtyřiceti levelech, takže se nejedná zrovna o krátkou záležitost.

Mohlo by se zdát, že hra s takovým množstvím levelů musí být po nějaké době zákonitě nudná, ale to není případ Cloudberry Kingdom. Vývojáři totiž postupně odhalují nové a nové schopnosti hlavního hrdiny, které můžete během jednotlivých kapitol využít. Na začátku vám dají třeba křídla, která vám dovolí udělat dvojskok, ale poté si zalétáte i na jetpacku, zakutálíte v kouli, zaskáčete v krabici či na poníkovi, případně zalétáte v raketce, s níž se budete muset vyhýbat všem nepřátelům, a pochopitelně sbírat krystaly, které se zde nepočítají jen do celkového skóre, ale dají se proměnit i v powerupy ulehčující hratelnost. Za 15 krystalů se můžete podívat, jak levelem proběhne počítačem řízený hrdina, za 120 krystalů se vám zase na úrovni označí ideální cesta jak skákat, no a za 60 krystalů si můžete celou hru zpomalit. Každopádně rozmanité levely s vlastními pastmi a nepřáteli, s neustále novými prvky v hratelnosti, jsou největší devízou Cloudberry Kingdom.

Hra Cloudberry Kingdom stojí na Playstation Store 270,- Kč a na Xbox LIVE Arcade 235,-Kč

Pokud máte vše dokončeno, zábava ještě nekončí, protože jako poslední je tu přítomen Free Play režim. V něm si na začátku vyberete postavičku, no a poté si můžete nastavit, jaké lokace chcete náhodně skákat, případně si i můžete vybrat, jaké schopnosti chcete během hraní preferovat. Také jde nastavit obtížnost, pokud zrovna nechcete zbytečně opakovat úroveň do doby, dokud se vám nepodaří proskákat. Obtížnost navíc můžete nastavit podle svých potřeb do nejmenších detailů, což se týká pastí, nepřátel a tak dále. S vyladění obtížností se dá docela dost vyhrát. Free Play je rozhodně dobré zpestření, u něhož se ale klidně dají nahrát další hodiny, i díky tomu, že se vám neustále generují nové a nové neokoukané levely. Jen je možná škoda, že v současnosti chybí ve Wii U verzi online žebříčky nejlepších hráčů, ale na tomto nedostatku se podle vývojářů pracuje. Playstation 3 a Xbox 360 verze žebříčky nejlepších hráčů obsahuje.

Když se na Cloudberry Kingdom podíváte, jistě vás zaujme svojí kreslenou grafikou, zářící mnoha barvami, navíc obsahující i spoustu pěkných efektů a animací. Vizuálně hodně připomíná třeba UbiSoftího Raymana, a kdo ví, jestli vývojáři nepoužili i stejný engine. Celkový dojem z vizuální stránky je tak velmi dobrý, a k podobné záležitosti se použitý styl rozhodně hodí. Protože z grafického hlediska jde o jednoduchou 2D záležitost, vše běží maximálně plynule, ale ani technických problémů jsem si během hraní nevšiml. Protože jsem hrál Cloudberry Kingdom na konzoli Nintendo Wii U, ta podporuje navíc off TV režim, takže ji můžete hrát jen na Wii U Gamepadu. I na něm vypadá moc pěkně, a možná právě v tomto režimu se nejvíce ukazuje, že jde o záležitost, která se nejlépe hodí na kapesní zařízení. Ostatně Playstation Vita verze je na cestě. Co se týče hudebního doprovodu, ten není špatný, ale už jsem i slyšel u podobného typu her lepší.

Pokud máte rádi jednoduché 2D plošinovky s hardcore hratelností, přičemž na nějakou velkou originalitu kašlete, je Cloudberry Kingdom jasným nákupem, protože se budete dobře bavit, navíc vás nezklame ani vizuálním zpracováním, které je moc pěkné. Plusem je navíc určitě to, že si můžete vše proskákat s kamarády na jedné televizi, čímž se zábava ještě znásobuje.

Cloudberry Kingdom

ps3x360vitawiiu
Ubisoft, UbiSoft