Cities: Skylines

recenze  11
Michael Zeman, 17. 9. 2017 22:20
Strategie a konzole, tyto dvě slova nejdou moc dohromady. Přesto se najde pár slušných her z tohoto žánru, které na konzole zavítaly. Jestli mezi ně patří i Cities: Skylines se dozvíte v naší recenzi. Tato budovatelská strategie vyšla na PC již začátkem roku 2015 a za dobu své existence si zajistila pověst nejlepší současné hry v tomto žánru a hravě překonala i nepříliš povedené nejnovější Sim City z roku 2013. Zřejmě i díky své popularitě se tvůrci rozhodli předělat titul i na konzole - majitelé Xboxu One se dočkali v dubnu tohoto roku a Playstation 4 verze vyšla nedávno.

Testovaná verze: PlayStation 4

Princip hry je velmi jednoduchý - stáváte se architektem svého vlastního města, které musíte vybudovat od úplných základů. Nenajdete zde žádnou kampaň, žádné scénáře s předem rozestavěnými městy, ve kterých byste museli vyřešit určité problémy, ani nic podobného, pouze 12 různorodých map, které se tak stávají vaším pískovištěm. A hrajte si! Hra vám sice průběžně radí, že můžete postavit určitý typ cesty, případně novou budovu, ale nevede vás za ruku, o všem rozhodujete sami. A tak je dost možné, že své první město přivedete na mizinu během pár minut. V tom však tkví hlavní zdroj zábavy. Musíte se postupně učit principy hry, jak fungují její jednotlivé prvky, jaké budovy jsou důležité a které raději stavět až v pozdější fázi. Tudíž na prvních několik hodin máte rozhodně o zábavu postaráno.  Není dobrým nápadem se hned zpočátku pokoušet postavit metropoli se statisíci obyvateli, lépe uděláte, pokud budete postupovat krok po kroku a vše budete budovat s rozmyslem a postupně - včas tak odhalíte, kde vám například uniká více peněz, než by mělo, a stihnete zabránit pohromě.

Základními prvky, které vás budou provázet celou hrou, jsou silnice a tři hlavní zóny, které kolem komunikací umisťujete. První je zóna obytná, na které se staví rodinné domy, činžáky, paneláky či mrakodrapy a logicky pomocí ní "regulujete" počet obyvatel ve městě. Další je komerční zóna, tedy prostor vymezený obchodům, barům, restauracím a podobně, která zároveň určuje nabídku volných míst pro obyvatele a také možnost, kde utrácí své peníze. Třetí, avšak neméně důležitou, je industriální zóna. Zde se setkáte s továrnami či kancelářskými budovami. Je potřeba neustále balancovat se správným rozvržením zón, aby ani na jedné nebyl přebytek či nedostatek. Při přebytku těch obytných nemají vaši obyvatelé, kam chodit do práce či za zábavou. Naopak při nedostatku obyvatel budou krachovat obchody, protože nikdo nebude kupovat jejich produkty a v továrnách nebude mít, kdo vyrábět.

Dalším důležitým prvkem, aby město mohlo fungovat, jsou rozvody vody, kanalizace a elektřiny. Vodu a kanalizaci naštěstí stavíte najednou a pod povrchem, takže je pouze důležité, aby byla pokryta každá budova. Samozřejmě musíte mít postavenou čerpací stanici a výpusť kanalizace (pokud k obojímu využíváte stejnou řeku, pozor na směr toku vody - vypouštět splašky, které pak potečou směrem k čerpadlu, opravdu není dobrý nápad). Elektřinu rozvádíte pomocí klasického vedení od elektrárny až poblíž staveb. Není nutné propojovat každou budovu zvlášť, ale pouze dovést "šťávu" na okraj zóny, kde se již elektřina předává z budovy na budovu automaticky.

Tím, jak bude vaše město růst, se budou postupně odemykat nové budovy (tuto možnost lze při zahajování nové hry deaktivovat a budete mít všechny budovy přístupné ihned) a tak postupně přejdete ke stavění policejních či hasičských stanic, poliklinik (případně větších nemocnic - většina budov má více "variant", kdy je jedna z nich dražší, ale pokryje větší část města a pojme například více pacientů), parků, které zvyšují hodnotu okolních pozemků i náladu obyvatel, škol a například hromadné dopravy. Ta je zde vyřešena velmi dobře, můžete si barevně odlišovat jednotlivé linky, které si rozvrhnete velmi jednoduše, a i jejich následná správa je intuitivní a snadná.

Pokud vás stavění standardních měst po nějaké době přestane bavit, můžete si jej zpestřit tím, že různým zónám nastavíte určitá pravidla. Můžete například nastavit industriální zóně, aby byla čistě zemědělská a továrny vypouštějící obří oblaka kouře vystřídají pastviny, kravíny a podobné stavby. Stejně tak můžete určovat zaměření komerčních zón. Navíc můžete vytvářet čtvrti, ve kterých si nastavíte určitá omezení či povolení – zákaz vjezdu vozidel, zákaz chování domácích mazlíčků, zákaz stavění výškových budov, MHD zdarma a podobně. Možností, jak si upravit město přesně podle vlastních představ, je opravdu mnoho a jestliže vás podobné plánování a vymýšlení baví, máte o zábavu postaráno.

Obsah hry už tedy známe, ale jak se to na tom Dualshocku vlastně hraje? Pohyb po mapě a ovládání kamery je vyřešeno celkem standardně a tedy asi i dobře - pomocí analogových páček se pohybujete po mapě a otáčíte jí. Ovládání menu a vybírání jednotlivých kategorií a konkrétních staveb už je celkem kostrbaté a celkem mi trvalo, než jsem si na vše zvykl. Inu, strategie jsou prostě vyráběny na míru myši a klávesnici, a právě v komfortnosti ovládání se to muselo projevit. Časem si samozřejmě zvyknete a mám i pocit, že o moc lépe ovládání rozvrhnout nešlo, protože Cities: Skylines má například oproti Tropicu 5 (které je asi jedinou další budovatelskou strategií na PS4 a na ovladači se hraje výborně) mnohem více možností a všechny se musely nějakým způsobem vměstnat do těch pár tlačítek, které Dualshock má.

Graficky hra nenadchne ani neurazí. Při velkém přiblížení je vidět, že detaily budov, osob, vozidel ani přírody nejsou nijak kvalitně zpracované, ale z klasického vzdáleného pohledu, ve kterém strávíte naprostou většinu času, vypadá hra obstojně a za PC verzí o mnoho nezaostává. Nesetkal jsem se ani s žádnými bugy nebo záseky během hraní, a tak se dá tento port považovat za vydařený. Zvuková stránka hry rozhodně nebude patřit mezi prvky, které budete chválit - nudná a opakující se hudební složka se velmi brzy oposlouchá, a tak si raději pustíte oblíbenou hudbu a zvuky ze hry úplně vypnete. Hra není v českém jazyce, což se ovšem dalo čekat, protože ani na PC oficiální čeština neexistuje.

Jestliže jste velkými fanoušky strategií, hádám, že máte doma herní počítač a na něm již dávno Cities: Skylines hrajete. Pokud však tento žánr není váš nejoblíbenější a vlastníte pouze konzoli, mnoho budovatelských her jste si v této generaci zatím neměli možnost zahrát. Cities je rozhodně hrou, která dokáže zabavit na velmi dlouho, zvláště, pokud jste trpělivý a věnujete dostatek času naučení se ovládání, aby se vám titul hrál pohodlně. Vyhovují-li vám hry, ve kterých postupujete svým vlastním tempem, plánujete si postup a postupně se učíte všechny prvky a možnosti? V tom případě je Cities: Skylines přesně pro vás. Ostatní by se mohli začít brzy nudit.

Cities: Skylines

ps4xone
Paradox Interactive, Tantalus Media
Datum vydání hry:
10. 3. 2015
Žánr:
Simulátor, Strategie
KARTA HRY
8/10

Komentáře