Bloodstained: Ritual of the Night

recenze  13
Martin Šmíd, 10. 7. 2019 9:01
Hra Castlevania: Symphony of the Night z roku 1997 je i dnes považována za obrovskou videoherní klasiku, na níž nedají dopustit miliony fanoušků po celém světě. Její tvůrce Koji Igarashi se před několika lety rozhodl, že po odchodu z Konami se pokusí vytvořit jejího duchovního nástupce, jehož pojmenoval Bloodstained: Ritual of the Night. U herních vydavatelů nejprve zřejmě moc nepochodil, proto spustil se svým studiem velkou kampaň na Kickstarteru, kde požádal o finanční pomoc hráče. Během několika dnů vybral rekordní částku, takže se mohl pustit do vývoje. Pokud sledujete vývoj, tak určitě víte, že hra měla řadu problémů a původně se s ní počítalo už před několika lety. Dlouhý a problémový vývoj nevěstí nikdy nic dobrého, a možná i kvůli němu mnozí vůbec zapomněli, že je hra ve vývoji. Ostatně vývojáři mnohdy dlouhé měsíce mlčeli. Naštěstí vše dobře nakonec dopadlo a hra se před několika dny dostala konečně k netrpělivým fanouškům. A rovnou mohu prozradit, že vývojáři se s veškerými nástrahami dokázali dobře popasovat a hra Bloodstained: Ritual of the Night nedělá svému předchůdci ani tvůrci ostudu.

Recenzovaná verze: Xbox One X

Od první minuty je zcela jasně patrné, na jaké hráče vývojáři cílí. Na hráče, kteří milují hru Castlevania: Symphony of the Night, případně další tituly z žánru metroidvania. Těch popravdě v současnosti moc nevzniká, alespoň ne od velkých a ověřených studií, ale jak ukázal i třeba zmíněný Kickstarter na Bloodstained: Ritual of the Night, pořád je o ně zájem a mají početnou základnu fanoušků.

Pokud jde o dnes recenzovanou novinku, ta vás zaujme vším možným, ale rozhodně ne příběhovým pozadím. To by se dalo označit za menší slabinu, díky bohu jedinou, protože příběh rozhodně moc neohromí, ačkoliv obsahuje kvalitní a nesmírně zajímavý svět i dobře napsané postavy, včetně hlavní hrdinky Miriam. Ta je sirotkem, přičemž byla vzata do speciálního alchymistického cechu a podrobena řadě experimentů, díky nimž získala řadu speciálních démonických schopností. Následně ale upadne do kómatu a probouzí se až o deset let později, kdy Zemi už nějakou dobu obývá armáda démonů. Miriam je nejprve v šoku, ale rozhodně se démony zastavit a porazit i jejich vůdce, s nímž má mnohé společného. Jak vidíte, příběh je jednoduchý a vlastně ani moc nezaujme, je hodně lineární, bez nějakého většího překvapení či zvratu a vlastně i slouží jen jako taková ta prostá omáčka, abyste měli důvod popadnout zbraň a vydat se posekat stovky démonů. Je ale škoda, že se vývojáři nepokusili přijít s něčím zajímavějším, co by ještě více podtrhlo tuto jinak velmi kvalitní hru. Pojďme ale pěkně popořadě.

Když po úvodním filmečku a rozhovorech popadnete gamepad, je zcela patrné, že Bloodstained: Ritual of the Night je hra, která je věrná žánru a nesnaží se ho nějak zvláště překopat, ale spíše ho formou evoluce drobně vylepšit, aby byl aktuální i pro současné hráče. Pořád jde o tu rychlou akční 2D hopsačku s RPG elementy v metroidvania provedení. Pokud jste si zamilovali Castlevania: Symphony of the Night a další podobné hry, budete tu od první minuty jako doma.

Jakmile hru zapnete, otevře se před vámi obrovská mapa zakletého hradu s gotickou architekturou a trochu i hororovým nádechem, který budete prozkoumávat. Zde je jasně vidět rukopis Koji Igarashiho. Nemusíte se přitom bát, že by hra trpěla na málo rozmanité lokace. Čekají vás nejen síně hradu, ale i různé hrobky, zahrady, zatopené jeskyně, knihovny a řada dalších jedinečných lokací s parádním designem, na němž je vidět, že si s ním vývojáři neskutečně pohráli a stojí za ním roky tvrdé práce. Genialitu designu naplno pochopíte v druhé polovině hry, kdy se naučíte jednu speciální schopnost, která mění váš pohled na každou úroveň.

A může za to i skutečnost, že hra nenabízí žádné náhodně generované lokace, jak je dnes v módě. Sice tím trochu utrpěla znovuhratelnost, ale na druhou stranu první průchod mohli vývojáři vymazlit podle svých představ, připravit řadu tajemství a skrytých lokací, které je radost odhalovat. Stejně jako v každé metroidvania hře musíte mapu prozkoumávat a následně se i vracíte, abyste se díky nově získaným schopnostem dostali do dříve nedostupných míst a dalších lokací. Hned na začátku se naučíte třeba přesouvat těžké předměty, a tím uvolňovat cesty, případně dvojitý skok. Tím to ale nekončí, ba naopak, navíc tím, jak získáváte nové schopnosti, je hra daleko rozmanitější, zábavnější a hlavně nápaditější v tom, jak můžete řadu situací a lehčích hádanek řešit. Velkou devízou hry je skutečnost, že vás vůbec nevede za ručičku a nutí vás, abyste mapu důkladně prozkoumávali a přemýšleli nad různými úrovněmi. Pak musíte hledat skryté místnosti, za což jste vždy náležitě odměněni, ale také další cestičky dál. V tom tkví ta pravá zábava a vývojáři v tomto jdou i proti proudu moderních her, které obsahují šipky, kam jít, případně označená důležitá místa. Zde je jen na vás, abyste si vše našli sami, a v tom právě tkví ta pravá zábava.

Tu podporují i velmi silné herní základy, které jsou věrné žánru, ale vývojáři připravili i řadu osvěžujících novinek. Kromě průzkumu prostředí a učení se nových schopností jsou nedílnou součástí i souboje. Hlavní hrdinka Miriam umí zacházet s celou řadou rozmanitých zbraní, od menších dýk po meče, mačety, palice nebo bič. Každá zbraň má unikátní vlastnosti, což znamená, že se s ní i jinak bojuje. Tady tak máte velký prostor, abyste vyzkoušeli rozmanité zbraně a vybrali si, jaký bojový styl vám bude nejvíce sedět. Hra ale není jen o zbraních jako takových, protože Miriam se může naučit řadu speciálních kouzel a další magické schopnosti, které se během souboje s protivníky rozhodně neztratí.

Soubojový systém je obohacen i o velmi komplexní RPG mechaniky. Nepočítá jen to, že Miriam si můžete vytvořit podle svých představ a následně si ji i během hraní vizuálně upravovat. Jak zabíjíte protivníky, levelujete a tím si zvyšujete různé atributy. Ty zvedáte i dalšími aktivitami, případně nacházením lepších zbraní, brnění, helem nebo prstenů, jako je tomu u jiných RPG her. Celý systém tu funguje skvěle a hru obohacuje o další vrstvu. Stejně tak hru obohacují i obchodníci, u nichž můžete nakupovat lékárničky a další předměty, ale zároveň i vytvářet různé lektvary, zbraně za nalezený materiál a tak dále. Na tomto je vidět, že vývojáři se nespokojili jen s další prostou metroidvania hrou, ale chtěli výborné herní základy obohatit o další mechanismy, známé především z velkých RPG her. A nutno dodat, že se jim povedlo vše skloubit na podtrženou jedničku, protože ačkoliv hra obsahuje řadu mechanismů, je krásně přehledná a nepůsobí přeplácaně.

Učit se nové schopnosti, vyrábět či hledat nové zbraně bude třeba. Vývojáři totiž připravili přes sto druhů nejrůznějších démonů. Dalo by se říci, že každá část hradu obsahuje unikátní nepřátele, kteří mají vlastní bojový styl, takže se vždy musíte naučit jejich slabiny a chování, abyste věděli, kdy je nejbezpečnější zaútočit. Ono v nesprávnou chvíli vám pocuchá nepěkně zdraví i řadový protivník, a to pak nemluvím o bossech. Ti patří dost možná k největší chloubě Bloodstained: Ritual of the Night. Bossů je velké množství, ale každý je unikátní a představuje vždy pěknou zkoušku, během níž využijete vždy vše, co jste se doposud naučili. Souboje s bossy jsou zábavné a zároveň napínavé do poslední vteřiny, ačkoliv díky možnosti mít nekonečno lékárniček nejsou zase tak obtížné, jak by se mohlo zdát. Já jsem si je vždy maximálně užíval, a rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co nabízí nejen samotná hra, ale i co se v žánru jako takovém doposud objevilo.

Pokud nebudete spěchat a vše prozkoumávat, případně plnit všechny úkoly, není problém v Bloodstained: Ritual of the Night nahrát i klidně nějakých 20 hodin. To je určitě parádní čas na hru, která se neprodává ani za plnou cenu. Vývojáři navíc oznámili, že ji hodlají do budoucna podporovat novým obsahem, který bude dostupný formou updatů úplně zdarma. Fanoušci se tak mohou těšit v následujících týdnech na dvě nové hratelné postavy s unikátní bojovým stylem, ale také další herní režimy (Speedrun, Boss Rush, Roguelike, Chaos, Classic a Boss Revenge), případně lokální a online kooperativní režim. Jak vidíte, v plánu je toho opravdu hodně, takže pokud si hru Bloodstained: Ritual of the Night zamilujete, což není zase tak moc těžké, můžete s ní strávit řadu příjemných letních večerů.

Kromě hratelnosti je velkou devízou hry Bloodstained: Ritual of the Night i její vizuální zpracování, za nímž stojí mezi vývojáři oblíbený Unreal 4 engine. Vizuální zpracování sice bylo v posledních letech terčem velké kritiky, hra zase tak oslnivě nevypadala na herních výstavách, ale vývojáři na ní zareagovali a nezůstal prakticky kámen na kameni. Už samotné prostředí je plné krásných detailů a textur ve vysokém rozlišení, ale tím nejlepším jsou ručně kreslené postavy či nepřátele s krásnými animacemi. Pěkné jsou i nejrůznější efekty a hře pomáhá i parádní nasvícení. Tím nejlepším ale na hře je fantastický umělecký styl, díky němuž budete obdivovat řadu parádních scenérií. Bloodstained: Ritual of the Night vypadá prostě a jednoduše skvěle, a možná i proto trochu zamrzí, že sem tam dojde k drobnému zpomalení či dalším technickým problémům, na nichž budou muset vývojáři ještě trochu zapracovat. Stejně tak na nahrávacích časech, které jsou na můj vkus delší, zvláště u podobně vypadající hry. Co ovšem mohu také pochválit, je velmi kvalitní soundtrack s řadou krásných skladeb, které se jen tak neohrají. Nadstandardní je i ozvučení a neurazí ani dabing jednotlivých postav. Ten je u tohoto žánru rozhodně nadstandardní.

Po všech těch odkladech už možná někteří ani nedoufali, že někdy hra Bloodstained: Ritual of the Night vůbec vyjde. Nakonec jsme se jí dočkali a je jistě skvělou zprávou, že se nezapíše mezi celou řadu dalších her, na které jsme čekali řadu let, a nakonec nedokázaly naplnit vysoká očekávání a mnohdy šlo jen o lehce nadprůměrné kousky. Bloodstained: Ritual of the Night je totiž parádní akční metroidvania s dobře promyšlenými RPG elementy, která nabízí výbornou zábavu na desítky hodin. Pro fanoušky žánru naprostá povinnost, ale nepochybuji, že se budou skvěle bavit i ostatní.

Bloodstained: Ritual of the Night

ps4xonensw
505 Games, ArtPlay