Astro's Playroom

recenze  49
Martin Šmíd, 13. 11. 2020 12:20
Je tomu dva roky, co vyšla plošinovka Astro Bot Rescue Mission pro PlayStation VR, které jsem málem udělil maximální možnou známku. Nešlo totiž jen o výbornou záležitost pro virtuální realitu, ale o skvělou hru jako takovou, která se mohla rovnat s nejlepšími zástupci žánru. Když byla letos představena konzole PlayStation 5, tak bylo zároveň oznámeno, že zdarma na ní bude přeinstalovaná plošinovka Astro's Playroom, v níž se vrátí oblíbený robůtek, která bude ukazovat možnosti nového hardwaru. Možná i kvůli tomuto popisku si mnozí mysleli, že půjde jen o nějakou krátkou ukázku na pár minut, jakou byl The Playroom z roku 2013 pro PlayStation 4, na kterou se následně hned zapomene. Jak se ale ukázalo, jde o skvělý vstup do nové generace od Sony.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Astro's Playroom se může jevit jako další prostá 3D plošinovka, ale zdání klame. Už po prvních krůčcích s roztomilým robůtkem pochopíte, že vás čeká něco jedinečného a kouzelného, co vás krásně uvede do nové generace hraní. A stará se o to hlavně DualSense gamepad, jehož možnosti se hra snaží demonstrovat nejrůznějšími způsoby a ukazovat jeho obrovský potenciál do budoucna. Když jsem se s robůtkem poprvé rozběhnul, hned jsem skrze haptickou odezvu cítil každý jeho krok, ale to je jen začátek. Haptická zpětná vazba vám dává i vědět, po jakém povrchu běžíte, takže rozpoznáte i se zavřenýma očima, jestli skáčete po trávě, cestičce, písku na pláži nebo se brodíte bahnem. Dokonce při plavání jsem cítil každou vlnku, která do Astro Bota narážela. V některých úrovních prší, takže má robůtek nasazený na hlavě deštník, přičemž cítíte každou kapičku, která na něj dopadá. Najednou jsem si uvědomil, že nejde jen o trochu vylepšené vibrace, jak někteří haptickou odezvu špatně popisovali, ale něco, co mi dává parádní zpětnou vazbu, díky níž se mohu do hraní ještě více ponořit.

A nejde jen o haptiku, ale také adaptivní spouště, které mají na hratelnost dost možná ještě větší dopad. Během svého dobrodružství vezme Astro Bot do rukou několik zbraní. U luku doslova cítíte, jak natahujete jeho tětivu, u kulometu pak každou vystřelenou kuličku, což je i umocněno skutečností, že každá spoušť má i vibrační motůrek. Ten je využíván i v částech, kdy usednete do kokpitu jakési raketky, takže cítíte zážehy jejích motorů. Musím se přiznat, že jsem se do adaptivních spouští naprosto zamiloval, a jen těžko si nyní dokážu představit, že bych se někdy vracel k DualShocku 4 nebo jinému gamepadu.

Z předchozích dvou odstavců se může zdát, že Astro's Playroom je jen jakýmsi technologickým demem pro DualSense, ale opak je pravdou, protože jde i o neskutečně hravou, zábavnou, rozmanitou a moderní plošinovku. Ta je rozdělena do čtyř světů (dobře, pěti, ale o tom pátém vám nebudu nic spoilerovat) s velmi povedeným designem. Každý je inspirovaný hardwarem konzole PlayStation 5, ať už jde o výkonné GPU, rychlé SSDčko nebo účinné chlazení. Jednotlivé světy nabízejí nové prostředí a skrze unikátní herní mechanismy využívá zmíněnou haptickou odezvu a adaptivní spouště. Neustále vás tak čeká něco nového, ať už jde o různé minihry, překážky a záludné nepřátele, přičemž během hraní využijete i touchpad, pohybové senzory DualSense a vestavěný mikrofon. Vývojářům z Team Asobi se všechny tyto funkce podařilo do hry zakomponovat tak citlivě, že nepůsobí jako laciný gimmick, ale jako nedílná součást hratelnosti a světa roztomilého robůtka.

I když Astro's Playroom má představit hlavně možnosti nového hardwaru, jde i o velmi nostalgický výlet do historie PlayStationu, protože během hraní budete potkávat postavičky robotů inspirované slavnými hrami jako God of War, Bloodborne, Metal Gear Solid nebo The Last of Us, ale nechybí ani speciální sběratelské artefakty. Jedná se prakticky o předchozí konzole PlayStation a příslušenství pro ně, ať už jde o kamerky, dálkové ovladače, speciální rozšiřující příslušenství na paměťové karty a tak dále. Když mi třeba padla myš pro první PlayStation nebo internetový adaptér pro PlayStation 2, najednou jsem si uvědomil, že si tato příslušenství pamatuji, ať už z časopisů, obchodů nebo i proto, že jsem je vlastnil, ale že od té doby uběhlo třeba i dvacet let. Zároveň ale uvidíte, jak moc se videoherní svět za tu dobu změnil a ušel obrovský kus cesty.

Během hraní jsem si často říkal, že bych byl rád, aby tohle nikdy neskončilo a pořád mohl hrát další a další levely. Jenomže Astro's Playroom není dlouhá hra a základní jakousi kostru dohrajete za nějaké tři až čtyři hodiny. Jde ovšem o parádně strávený čas a popravdě si nepamatuji, kdy jsem naposledy hrál takhle chytlavou, originální a neskutečně rozmanitou plošinovku, která navíc parádně ukazuje možnosti hardwaru, na němž běží. Po dohrání základu se můžete ještě pustit do osmi speciálních Time Trials úrovní, v nichž můžete porovnávat nahrané časy s kamarády či hráči z celého světa, no a o slušnou znovuhratelnost se starají různé bonusové artefakty a puzzle části, které na jeden průchod nemáte šanci všechny posbírat. Astro's Playroom vám tak ve výsledku může zabrat klidně deset i více hodin, než v něm cinknou všechny trofeje. A to na hru, která je zdarma přibalena ke každé konzoli, není špatné. Jen do příště bych byl asi radši, pokud by nám vývojáři naservírovali plnohodnotnou plošinovku, která bude delší. Pokud by nabídla stejně vytříbenou hratelnost, hned bych házel peníze na televizi.

Když cinkne trofej, automaticky se vytvoří klip s ukázkou, jak jste ji získali.

Hra Astro's Playroom má ukázat hlavně unikátní vlastnosti DualSense gamepadu, ale to neznamená, že by vypadala špatně. Pěkný umělecký směr zaujme, navíc vývojáři v jednotlivých úrovních nešetří detaily i nádhernými efekty, nechybí podpora pro ray-tracing a velmi dobré je i nasvícení. Dokonce bych řekl, že jde o jednu z těch nejlépe vypadajících her na konzolích nové generace. Ta běží po celou dobu plynule ve stabilních 60fps a nesetkal jsem se během testování s žádným problémem. Kvalitní je i ozvučení a líbil se mi i soundtrack s několika skladbami. Skvělou zprávou určitě je i to, že Astro's Playroom je lokalizován do češtiny formou titulků. Textu sice ve hře moc není, ale i tak lokalizace určitě potěší.

Astro's Playroom je výborná moderní hravá plošinovka, která vás protáhne historií PlayStationu, u čehož možná někomu ukápne velká nostalgická slza, ale zároveň i ukáže budoucnost takovým způsobem, že už nebude cesta zpět. Vlastně jen těžko hledám něco, co bych mohl roztomilému robůtkovi vytknout. Možná jen tu délku, ale na druhou stranu je zdarma a navíc toho nabízí ve výsledku více jak mnohé placené hry. Astro's Playroom by měla být vaše první zkušenost s novou konzolí PlayStation 5. 

Astro's Playroom

ps5
Sony Interactive Entertainment, Team Asobi/Sony Japan Studio
Datum vydání hry:
12. 11. 2020
Žánr:
Plošinovka
KARTA HRY
9/10

Komentáře