XCOM
Přijít s pokračováním populární série, které uspokojí jednak fanoušky, ale i si získá srdce nových hráčů, je v současnosti hodně těžké. Své by o tom mohli vyprávět vývojáři ze studia 2K Marin, jenž dostali za úkol oživit sérii XCOM. Protože v dnešní době se hry prodávají nejvíce na konzolích, je jasné, že museli od začátku vytvářet hru pro tyto platformy. S hardcore strategickou hrou by na konzolích zřejmě neuspěli, možná ani nevěděli, jak ji vytvořit. Vsadili tak na žánr, k němuž mají daleko větší vztah, a to FPS akci. Ostatně, vývojáři z 2K Marin měli za sebou úspěšný Bioshock 2, což bylo hlavně z prvních ukázek hodně vidět. Jak ale vývoj běžel, v týmu docházelo ke změnám na důležitých postech a hra se neustále měnila. Nyní už se ani tak nejedná o normální kooperativní akci, ale spíše o taktickou akční hru, ve které má jednotlivec pramalou šanci na úspěch, takže bude muset spoléhat hodně na pomoc ostatních jednotek, které bude mít neustále za zadkem. Každopádně fanoušci originálu se už nyní mohou těšit na hru XCOM: Enemy Unknown, jenž vyjde rovněž letos a světe div se, bude se jednat o strategii, která podle dřívějších slov má pramalé šance na komerční úspěch. O té ale budeme psát až zase příště.
Vraťme se ale k XCOMu, jenž vytváří vývojáři z 2K Marin. Ten se odehrává v roce 1962, kdy Zemi napadne záhadná mimozemská látka, připomínající sliz. Ta ihned začne měnit lidi a tak trochu si přetvářet planetu ke svému obrazu. Když někdo začne ohrožovat Zemi, zvláště Ameriku, není to nikdo dobré a je jisté, že se setká s mohutným odporem. Proto je FBI a Ministerstvem obrany vybudována speciální jednotka, kam patří nejenom zkušení vojáci, kteří se jen tak něčeho nezaleknou, ale i vědci a další kapacity. Ty mají jediný úkol, vyhnat nezvaného hosta pryč. Tato jednotka má kódové označení XCOM. Vy se hned na začátku chopíte bývalého speciálního agenta CIA jménem William Carter. Tento chlapík bude velet většině operacím, do kterých bude XCOM vyslán.
První mise skvěle ukazuje, co všechno můžeme od hry čekat. Hlavní hrdina je vysazen v klasickém americkém menším městečku šedesátých let, ve kterém by chtěl žít asi každý. Takový ten americký sen, jenž se ale začne bortit v momentě, kdy vleze do stanu a v něm najdete první důkaz o tom, že Zemi napadla záhadná mimozemská látka. Nepřítel připomíná tak trochu krystal, který se může měnit do libovolných tvarů, ale první setkání s ním je určitě působivé a dává jasně na srozuměnou, že na procházku růžovou zahradou můžeme rovnou zapomenout. Ono ostatně napínavých momentů nebo těch nasriptovaných, ve kterých je třeba NPC postavička nepřítelem rozsekána na kaši, bude v XCOMu opravdu požehnaně a hlavně na nich budou vývojáři budovat atmosféru.
Vraťme se ale do samotné hry a to ještě před první misi. Hra má totiž jakési velitelské stanoviště, ve kterém se ocitnete před každou misí. V něm se budete dozvídat novinky o nepříteli, třeba z rozhovorů, které budete mít s jinými NPC postavami, kterých tu bude dostatek. Třeba agent Leon Barnes, který vás zasvětí do všech problémů. Tato část je i důležitá v tom, že si v ní cvičíte agenty, kteří se poté s vámi vydávají na jednotlivé mise. V nich máte plnit celou řadu zajímavých úkolů, takže by nemělo jít jen o to, prostřílet se na konec úrovně. Jednou budete mít za úkol získat nějaký ten mimozemský vzorek, jindy zase budete muset někoho zachránit. Jestli si XCOM udrží rozmanitost v úkolech po celou dobu je zatím otázkou. Zatím jsme viděli jen jednu celou misi.
Právě ony mise se odehrávají z dneska populárního FPS pohledu, ale už po prvních krůčcích zjistíte, že na šílenou akci se tu nehraje ani trochu, protože pokud budete běžet sami na nepřítele s cílem co nejrychleji ho vystřílet, pravděpodobně neuspějete. Důležité je tak krýt se za každou překážkou. Ano, krycí systém ala Gears of War, tedy u XCOMu spíše Killzone, je zde přítomen a z toho, co jsme mohli vidět, funguje docela spolehlivě. Protože je nepřítel neustále v přesile a docela i silný, máte vždy po boku umělou inteligencí ovládané panáky. Těm zadáváte nejrůznější příkazy přes kruhové menu, které si můžete vyvolat na obrazovce. Abyste mohli jednotlivé úkony spolubojovníků dobře naplánovat, hra se vám po vyvolání taktického režimu vždy stopne. To je docela důležité zjištění. Používání taktického režimu je pro postup naprosto klíčové, protože by se dalo říci, že co přestřelka, to menší logický problém, který musíte překonat. Nepřítel totiž vždy reaguje na vzniklou situaci, takže si staví štíty a další překážky, které musíte vždy obcházet.
S novým XCOMem se 2K Games snaží zacílit spíše na nové hráče, zatímco pro fanoušky bude určen nedávno odhalený díl XCOM: Enemy Unknown. Za zlé to vývojářům rozhodně mít nemůžeme, navíc první dojmy jsou určitě pozitivní. Sice nebude XCOM nejhezčí hrou současnosti, dlouhý vývoj se bohužel docela znatelně podepsal, ale o zábavnou taktickou akci by jít mohlo. Pokud půjde vývoj podle plánu, vyjde XCOM tento rok na Playstation 3, Xbox 360 a PC. V opačném případě se dočkáme až příští rok. Pokud tedy v prosinci nenapadne Zemi nějaká mimozemská forma života.
Komentáře