World of Final Fantasy

preview  3
Leon, 8. 8. 2015 10:25
S jednou z nejpopulárnějších konzolových sérií Final Fantasy je to v posledních letech jako na houpačce. Střídají se chvíle rozčarování a depresí, to když se vývoj FF XV nekonečně protahuje, s okamžiky, kde se srdce fanoušků rozbuší radostí a zaplesají nad vynikajícími remastery starších dílů, či jako v případě nedávném při omračujícím oznámení plnohodnotného remaku zřejmě nejlepšího dílu série. Na letošní E3 Square - Enix zaválel, to bezesporu, a tím nyní nemáme na mysli pouze FF tituly, jelikož společnost je i hrdým vlastníkem legendárních značek od Eidos, ale také to, že milovníkům japonských RPG nabízí očekávané hity Star Ocean 5 a Kingdom Hearts III. Zájem vzbudilo ale také oznámení hry World of Final Fantasy, se kterou má společnost velké plány.

Pochopit, co je zač tento nový přírůstek do početné Final Fantasy série, nemůžeme, pokud si neobjasníme důvod jeho vzniku. Za necelé dva roky oslaví série už neuvěřitelných třicet let své existence, a je tak zřejmé, že pokrývá dobu hned několika generací hráčů. Ti starší, kteří začínali s prvními 2D díly, jsou dnes již dokonce ve věku čtyřicátníků a padesátníků. Generační obměna způsobuje, že noví fanoušci nemají se staršími díly zkušenosti a mnohdy o nich ani mnoho neví. Obrátit jejich zájem zpět do minulosti a přinést jim kouzlo herního „dávnověku“ se v posledních letech snaží úspěšné a populární remastery, avšak Square - Enix to nestačí. Jejím hlavním zájmem je představit mladším hráčům FF sérii jako celek, jedinečné univerzum, které je provázáno stejnou myšlenkovou a uměleckou vizí. Toho lze nejúčinněji dosáhnout vytvořením univerzální Final Fantasy, která by na jednu stranu působila jako plnohodnotný titul, avšak na straně druhé nenuceným způsobem dále šířila odkaz starších, převážně jednociferných dílů. Proto vzniká World of Final Fantasy, jejímž základním posláním je přivést na svět novou Final Fantasy, která by toto jedinečné dílo přiblížila i novým a mladším hráčům.

První pohled a povrchní soud mohou klamat. Je sice pravda, že oproti realistickým grafickým orgiím, jaké na nás v minulosti Final Fantasy díly z hlavní série vychrlily, a které - doufejme - také jednoho dne spatříme v hotové Final Fantasy XV, působí World of Final Fantasy jako krok zpět a nebezpečné pohrávání si s infantilností. Jenže to je velký omyl. Ve skutečnosti je záměrem tvůrců, aby hru odlišili od hlavní série a moderních herních počinů, a zároveň evokovali symbolický návrat ke starším dílům z éry 80. a 90. let. Upozadění realismu, vyzdvižení nadsázky a odlehčená grafická stylizace nemusí být i navzdory většinovému názoru hráčské populace nutně na škodu. Stačí si vzpomenout na svého času pohádkový Blue Dragon z roku 2006, za kterým mimochodem stál otec Final Fantasy série Sakaguchi. Nehledě na to, že malá tělíčka a velké hlavy, tedy asi základní aspekt, který na World of Final Fantasy zaujme každého na první pohled, odrážejí svým způsobem japonské umělecké synonymum pro ztvárnění dětských postav nebo naopak titulů zaměřených na mladší publikum. Kromě toho se tento aspekt poprvé objevil už v titulu Pictlogica Final Fantasy z roku 2013, který ale pochopitelně vyšel pouze na japonské mobilní telefony.

Square - Enix sleduje s World of Final Fantasy mimo jiné i založení nové spin-off sérii, ale o komerčním úspěchu hry více než stylistické ztvárnění a grafická úroveň rozhodne obsah. Z nesmělých a opatrných prohlášení tvůrců, mezi kterými se jako režisér hry pohybuje i celkem známý Hiroki Chiba, jenž se podílel na Final Fantasy VII - Final Fantasy X a v poslední době i na Final Fantasy Type-0 HD, zatím vyplývá, že příběh by měl mít jasně definovanou strukturu a hlubší obsah. Základní koncept se točí kolem dvou mladých sourozenců, kteří se ocitnou v kouzelném světě Grimoire. Ten bude obsahovat celou řadu známých míst napříč Final Fantasy sérií, prozatím je z ukázek například snadno identifikovatelná úvodní lokace z prvního dílu z roku 1987. Sourozenci kromě toho během své pouti poznají hned několik známých protagonistů série, jako je například Cloud Strife z Final Fantasy VII. A tím spojitost s FF světem rozhodně nekončí, neboť monstra a také zbraně i kouzla budou mít svůj ekvivalent v dřívějších dílech.

Ve hře se dokonce setkáme s legendárním a mírně upraveným Active Time Battle (ATB), který je pro celou sérii přímo signifikantní. Bojový systém bude okořeněn možností „párování“, kdy půjde postavy a monstra zformovat do skupiny, a s ní pak čelit větším a těžším soupeřům. To už samo o sobě dokládá, že nepůjde o jednorázovou a povrchní záležitost pro mladší hráče.

V současnosti je hra hotova zhruba ze 40%, a proto lze vydání hry očekávat střízlivým odhadem někdy v polovině roku 2016, tedy pokud nenastanou ve Square - Enix obvyklé porodní komplikace. V duchu užší a těsnější spolupráce SONY a Square - Enix bude titul uvolněn pro PlayStation 4 a PS Vita, přičemž bude obsahovat i cross-save, aby si mohli hráči hru užít na velké konzoli i na cestách. Více informací o tomto zajímavém a líbivém titulu lze čekat na letošní TGS.

World of Final Fantasy má jistě potenciál zaujmout jak nové, tak i zkušenější hráče, ale s nějakými většími prognózami bychom radili počkat do doby, než hra vyjde, jelikož teprve poté budeme moci bezpečně zodpovědět otázku, zdali se jedná pouze o další z dlouhé řady bočních FF titulů, či se naopak urodil titul hodný honosit se slavným jménem ve svém názvu. 

World of Final Fantasy

ps4vita
Square Enix, Square Enix
Datum vydání hry:
13. 10. 2016
Žánr:
RPG, Taktická, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře