The Last of Us

preview  28
Martin Šmíd, 18. 12. 2011 19:15
Naughty Dog patří mezi nejlepší herní studia na světě. O tomto tvrzení nemůže být nejmenší pochyb. Ostatně série jako Crash Bandicoot, Jak and Daxter a Uncharted vždy patřily k tomu nejlepšímu, co se na konzolích Playstation objevilo. Před dvěma lety začali vývojáři pracovat na úplně novém projektu s velkými ambicemi, který nazvali jednoduše The Last of Us. Na první pohled normální zombie akce, ale pokud se na The Last of Us podíváme důkladněji, dost se liší od klasické dnešní produkce a dost možná ukáže i směr, jakým by se v budoucnosti mohly hry ubírat.

Ještě než byla hra oznámena, vývojáři z Naughty Dogu pustili na oficiálních stránkách zajímavý dokument o mravenci, kterého napadne houba Cordyceps. Ta nejprve několik dní ovládá mozek napadeného mravence, který tak vykonává neobvyklé chování. Toto onemocnění je infekční, takže pokud se mravenec připojí ke své kolonii, může ostatní nakazit a tím i zabít. Houba Cordyceps je nejvíce patrná až po smrti mravence, kdy vyrůstá na mrtvém těle až do několika centimetrů. No a právě v tomto si brali vývojáři z Naughty Dogu inspiraci, což je ostatně vidět na prvním traileru, protože lidské kreatury mají na hlavě něco jako houbu. Ve skutečnosti houba Cordyceps nepředstavuje pro člověka žádné nebezpečí. Dokonce je považována za lék na některé choroby, takže je samozřejmě nutno brát zápletku s velkým nadhledem. Pokud by se ale takový virus ve světě objevil, je jasné, jaké by to mělo následky. Ve světě existuje několik druhů hub Cordyceps, každá samozřejmě jinak působí na tělo hostitele. I díky tomu by se mělo hře objevit několik druhů nepřátel podle toho, jaký druh je napadl. Ostatně, není divu, že se napadeným mravencům říká Zombie mravenci.

O samotném příběhu vývojáři z Naughty Dogu docela mlčí a nechtějí prozradit více, než je nutné. V tuto chvíli víme jen to, že na začátku se hráči chopí staršího muže jménem Joel (jediná hratelná postava), který přežil obrovskou katastrofu, navíc se zdá, že je proti infekci imunní. Hned na začátku hry Joel potká čtrnáctiletou dívku jménem Ellie, která je odvážnější a moudřejší, než by se mohlo zdát podle jejího věku. Aby oba přežili, budou muset spolu spolupracovat a navzájem si pomáhat, což nebude v tomto přímo hororovém světě jednoduché. Joel na vlastní oči viděl, jaké to je, když se kolem lidé začnou měnit a z měst se stane džungle. To Ellie se pravděpodobně narodila až po katastrofě, takže nikdy radostný svět nezažila a pravděpodobně ani nezažije. The Last of Us totiž není o záchraně lidstva, ale pouze o přežití. Každý den tam musejí oba přeživší bojovat o svůj život, až se z toho stává rutina, jak ostatně Ellie prozradí v traileru.

Ředitel projektu Neil Druckmann prozradil v posledním rozhovoru i několik informací o hratelnosti. Joela hráči budou ovládat v pohledu třetí osoby, což ale u Naughty Dogu samozřejmě není něčím neobvyklým. Pojedou tak trochu stejným směrem, jako v sérii Uncharted. I co se týče level designu, který bude čistě lineární, jen s větším důrazem na průzkum. Vývojáři v Naughty Dogu vždy byli tak trochu filmovými vypravěči a svůj styl si chtějí udržet i zde. Ostatně, využívají i upravený engine třetího dílu, který by měl přinést ultimátní podívanou. Jak bude The Last of Us vypadat, ukazuje i první trailer, který běžel na enginu hry. I po technické stránce tak jede Naughty Dog v zaběhlých kolejích. Není tu řeč nyní jen o enginu, ale i o ruční animaci, kterou vývojáři preferují.

Těžko nyní říci, jak moc bude hra akční, protože vývojáři se snaží zaměřit spíše na prozkoumávání prostředí a hledání předmětů, které se můžou hodit. Třeba zbraně nebo jídlo. V tomto The Last of Us připomíná tak trochu hru I am Alive od Ubisoftu, jen je koncepčně více dotažen a nepůsobí tolik archaicky. O předměty, které hledáte, mají zájem i další přeživší, takže by se měl o ně strhnout pořádný boj. Do toho pak samozřejmě vstupují i oni infikovaní lidé, kteří hledají nějaké to čerstvé maso, do kterého by se mohli zakousnout.

Zbraní bude ve hře podle všeho docela málo, a nábojů zřejmě ještě méně. Na toto poukazuje scéna z traileru, ve které hledá Ellie náboje. Otázkou ovšem je, jak je možné, že zrovna Ellie a Joel jsou proti viru imunní. I když je tedy možné, že nejsou, protože docela rychle utekli z místa, ve kterém zabili infikovanou zombii. Zatím nám vývojáři ukázali jen jednu městskou lokaci, ale už nyní je slíbeno, že jen u jednoho města nezůstane. Během hry se má hlavní dvojka podívat i do dalších částí Spojených států a dokonce se některé lokace budou odehrávat mimo města, kde hlavní duo potká i nějakou tu zvěř. Ta ale zřejmě nebude nakažena, takže zákeřný virus postihl jen lidskou populaci.

Vývojáři z Naughty Dogu před sebe postavili hodně těžký úkol. Vytvořit uvěřitelný postapokalyptický svět, na kterém bude postaven silný příběh o poutu dvou přeživších. Komu jinému by se ale měla takováto hra podařit, než v současnosti možná nejlepším konzolovým vývojářům. K silné atmosféře by měla dopomoci i jistě skvělá hudba od dvojnásobného vítěze Oskara (Zkrocená hora a Babel) Gustava Santaolalla. My budeme The Last of Us i nadále sledovat, protože se jedná o dost možná nejzajímavější projekt, jaký je v současnosti ve vývoji. Pokud půjdou práce podle plánu, zákeřný virus zamoří videoherní svět na konci příštího roku.

The Last of Us

ps3
Sony Computer Entertainment, Naughty Dog
Datum vydání hry:
14. 6. 2013
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře