RAGE

preview  10
Petr Strecker, 20. 7. 2009 23:01
V útrobách temné budovy studia id Software se skrývá ještě temnější místnost, ve které jsou představovány ty nejnovější a doposud nepříliš známé hry. Pokud rychlým krokem přeskočíme patro, ve kterém se zrovna pracuje na Doom 4, dostaneme se až do oné místnosti, ve které je polo-oficiálně představován nový, post-apokalyptický titul RAGE. Jak asi tušíte z názvu, nepůjde o ledajakou akci, ale o boj, ve kterém vítěz dostane jedinou cenu – život. Dost uhlazených hrdinů s nagelovanými vlasy, budete se koupat ve vlastní špíně a potu, abyste přežili v nehostinných pustinách. Neočekávejte čistou koridorovou akci, svoboda je váš pán. Pouze ho musíte umět poprosit.

„Na rozdíl od ostatních her, kde jsou auta jednoúčelová, chceme, aby vůz v Rage byl vyobrazením vašeho avatara.” - Tim Willis (tvůrčí ředitel)

Původní idea id Softu bylo spojení jejich nejlepších receptů z her jako je Doom, Quake, či Wolfenstein a obohatit je o daleko zajímavější příběh a volný svět plný krutosti. Což je ve své podstatě Rage. Svět, jenž je zdecimován pádem asteroidů, je neobvykle propracovaný a svým pojetím připomíná několikrát omílaný Fallout. Pojďme si lehce nastínit příběh a okolnosti, které doprovází vznik této společnosti. Ještě před dopadem asteroidů vláda spustila záložní program, díky kterému bude moct po apokalypse znovu vybudovat svět, v němž bude možné dále normálně žít. Projekt Eden byl vytvořen za účelem zachování lidských genů. Ještě před katastrofou byly postaveny speciální skafandry, do kterých byla dána určitá skupinka lidí. Tou skupinkou lidí se myslí ti, kteří budou schopni vybudovat nový svět. Ti jsou následně vhozeni do umělého spánku a zakopáni tak hluboko pod zem, aby přežili drtivý dopad a poté mohli být bezpečně probuzeni a pokračovat tak ve svých životech. Což se také ale stalo, ale ne všechno dopadlo tak, jak mělo. Osmdesát let po zničení téměř všeho se ozvalo první zemětřesení, které zničilo vaší ochranou schránku. Všichni, kteří byli s vámi zakopáni pod zem, zemřeli, jenom vy jste naživu. Naživu a úplně sám. To, co spatříte po vstupu zpět na světlo, je věc, která je dle id typická pro jejich hry. Chtějí, abyste poznali veškeré rysy, díky kterým jsou jejich hry tak známé. Jak vám ale asi došlo, ti lidé, kteří zůstali na povrchu, buďto zemřeli, nebo dostali obrovskou dávku vesmírného a radio záření. Rozhodněte sami, jestli je lepší být mrtvý, nebo transformován do něčeho, co člověka připomíná jen velice lehce. Zejména tedy chováním. Jak brzo sami i jako nováčci zjistíte, nic není zadarmo. Všude kolem vás je prostředí, jež je buďto totálně zničené, anebo nasáklé radiací. Proto 9 z 10 vývojářů nedoporučuje pít z kaluží, byť jsou jen lehce nazelenalé. Ve hře si ale moc vybírat nemůžete, protože budete buďto makat pro bandity nebo pro polo-zmutované lidi. Prací tak získáte jak uznání a respekt, tak peníze. Ty můžete vyhazovat za výbavu, zbraně, spousty dalších maličkostí, ale také nová vozidla. Vývojářům jde o to, abyste svůj vůz a v podstatě veškeré vaše vlastnictví považovali za menší zázrak. Příkladem budiž získání ATV – vašeho prvního dopravního prostředku. Cesta k získání vozítek bude značně trnitá a vždy si je budete muset nějak zasloužit. Je důrazně doporučeno používat vozidla, neboť pohyb po této nehostinné oblasti by byl jednak zdlouhavý, ale také velice nebezpečný, navzdory tomu, že id Soft doposud nezveřejnili oficiální rozlohu celé herní mapy.

„Musíte zjistit, jaké jsou jejich opravdové záměry” – Tim Willits

Kdo chce kam, pomozme mu tam. Nějak takto zní motto vývojářů, kteří se do hry snaží zakomponovat co nejvíce faktorů z mnoha různých her. Máte rádi objevování a bádání? Dostanete příležitost se vyřádit na mnoha místech, které lze objevit. I když bude hra místy velice akční a plná šílených momentů, užijete si i částí, ve kterých byste měli být potichu jako krysy. Samozřejmě to takhle půjde ve většině případů a vy se prostě přizpůsobíte situaci, třeba podle vaší nálady. Ten, kdo má rád závody, se také dočká svého, hra je od počátku hodně vystavována ve světle akčních závodů a vy si užijete mnoho legrace na uměle vytvořené závodní trati ve městech. Samozřejmě se bude závodit o věcné ceny a několikrát i o váš život. Jakmile si tedy pořídíte první motorový stroj, začne se z vás stávat někdo. Můžete si vaše plavidlo upravovat, jak chcete, opatřit mu brnění, lepší motor, barvy, prostě cokoli, co vás nějakým způsobem odliší od ostatních. Pokud se stanete svědky své vlastní nehody, lze si samozřejmě za určitý obnos vše patřičně opravit a vyklepat do původní podoby. Dalším zpestřením budou chvilky pro kutily. Pokud získáte patřičné zkušenosti, vykoumané z návodů roztroušených po celém světě, tak si lze vyrobit naprosto cokoliv. Byli jsme svědky alternativní munice do zbraní, vylepšování existujících zbraní v podobě zaměřovadel a stabilizátorů, ale to nejlepší jsou právě ty maličkosti, jako například autíčko na ovládání, ovšem opatřené dostatečně silnou bombou, jež udělá z nepřátel v širém okolí grilovaný kus flákoty. Šperháky, dalekohledy, kapesní nože a mnohem víc na nás ve hře čeká. Pokud jste pečlivě sledovali díly Kutila Tima, váš čas vynaložený na tuto činnost bude bohatě odměněn. Na některých záběrech je také vidět, jak má vaše postava po svém boku malého pavoučího přítele. Robotickou pojízdnou věž, opatřenou celkem blyštivým kulometem. Zdali se jedná o vytvořenou hračku či dárek, si netroufáme odhadovat. Pokud ale bude možné tvořit i takto pokročilé věci, určitě je vám jasné, že hledání součástek z vraků a speciálních dílů bude lahůdka. Už jen z toho důvodu, že hráč bude mít v očích vidinu vytvoření něčeho super silného a neobvyklého. Další, dnes již vcelku běžnou věcí bude obnovování zdraví. Na rozdíl od ostatních ale id Software mají odůvodnění. Náš hrdina je díky menším úpravám, které na něm byly provedeny před uskladněním, daleko odolnější vůči ranám, a jeho zdraví se samo obnovuje. Dokonce když zemře, tak je srdce natolik silné, že to jen tak nevzdá a pokusí se vás udržet na živu. Což rozhodně zní lépe, než když vás vývojáři hodí někam do pustiny s tím, že se vaše zdraví prostě dobije, když jste na umření.

„Opravdu dobře se seznamujeme s PS3. Strávili jsme mnoho času v rané fázi vývoje seznamováním se s architekturou PS3 a předešli tak zbytečným potížím.” – Robert Duffy (vrchní programátor)

Mise a veškeré vedlejší aktivity nabízejí vskutku mnoho možností, jak si rychlou a samozřejmě násilnou cestou vydělat peníze. Plněním získaných úkolů roste vaše reputace a ve městech tak dostanete další příležitosti. Byli jsme u toho závodění. Po prvním příchodu mezi novou sortu lidí budete osloveni místním pořadatelem, zdali byste neměli zájem o účast v jeho závodních kláních. Asi vám je jasné, že to nebude jen pro nic za nic. Za výhru získáte licence, které můžete vrazit do vašeho vozu a jeho kompletní úpravy. Jak tedy zevnějšku, tak vlastností, jako je ovladatelnost, rychlost, akcelerace síla boostu nebo power-upů. Právě závody a pohyb ve voze jsou jakoby druhotná část hry, díky které Rage ožívá novým životem. Na začátku si samozřejmě svůj vlastní vůz nemůžete dovolit, tak vám bude zapůjčen jeden na test. První závod je vlastně jakási klasifikace, ve které byste měli pořadatele pokud možno co nejvíce zaujmout. Nenechte se zmást, čistá jízda zde má stejnou cenu asi jako loupež žvýkačky v obchodě plném kamer. Nikdo nebude sledovat, zdali jste najeli do zatáčky přesně a jak moc používáte meziplyny. Ne! Důležité je vyhrát. Už je ale úplně jedno jak. Asi se tedy nebudete divit, když bude možné během závodů používat zbraně, a dokonce i takové zbraně, které za sebou nechají ohromnou spoušť. Samozřejmostí je také boostování, díky kterému bude možné přeskakovat velké propasti, propadlé mosty či jiné překážky. Nakonec se vaše záznamy možná uchovají pro budoucí generace jako příklad ideálního destruktora a vítěze. Za další tu máme arénu. Další člověk za vámi přijde s tím, že má pro vás velice výhodnou nabídku výměnou za to, že mu zvednete sledovanost kvalitním soubojem v aréně. Je to v podstatě jedna velká show, na kterou se mohou diváci koukat živě nebo prostřednictvím TV kamer. Vše spočívá v tom, že zdi kolosea vymalujete krví mutantů, kteří na vás budou poštváni. Je jedno, jak je zničíte, hlavní je přežít a vyhrát. Střelné, sečné i bodné zbraně máte vždy k dispozici. A pokud ani to nebude stačit, nezbude vám použít nic jiného, než holé ruce. Očekává se, že podobných příležitostí bude daleko více, už jen z toho důvodu, že svět kolem vás je prakticky obraz kontrolovaného chaosu, brutality a násilí. Očekávat můžeme také zástup řady různých frakcí, které mají rozdílný přístup k věci. I seznam nepřátel nebude tak stereotypní, jak se může na první pohled zdát. Tam v pustinách žije opravdu mnoho ohavností, horší je, že i ti největší a nejošklivější mají mozek. Mutanti s dlouhými chapadly jsou tedy vcelku na denním pořádku. Na ně už vám nepostačí pouze několik ran z brokovnice, ale nejlépe kombinace granátů a vašeho robotického přítele, kterým vám dá najevo, že není jen tak někdo. Až si budete mnohdy připadat méněcenní.

„S 360kou bylo daleko lehčí se dostat do vývojového bodu, ve kterém nyní jsme. Více dřiny a potu jsme museli vložit do PS3” – John Carmack

Z posledních ohlasů, informací a různých ukázek se jeví Rage jako vcelku revoluční titul plný nápadů, skloubených do jednoho velikého a zatraceně pohledného celku. Výhodou pro nás konzolisty je také fakt, že hra na konzole má pro id Software daleko větší váhu, tudíž jsou na ni zaměřeni daleko více. Zejména tedy PS3 verzi, která nebude nijak omezená nedostatkem prostoru díky Blu-Ray disku. Xbox 360 nebude rozdělen na třetiny, jak se původně počítalo, ale na dvě části. Podle id by totiž rozdělení na třetiny znamenalo vcelku nepraktickou záležitost. Musíme uznat, že už jen představa zní opravdu děsivě. I přes tato úskalí se Rage jeví jako kandidát na jednu z her roku. Díky nezapomenutelné atmosféře a vcelku chytlavým možnostem budeme s radostí čekat na její příchod, který je ale prozatím stále neznámý. Přestože si vývojáři nedovolí odhadovat přesné datum, tvrdí, že práce na hře postupují mílovými kroky.

Rage

ps3x360
Bethesda, id Software
Datum vydání hry:
7. 10. 2011
KARTA HRY
7/10

Komentáře