Mass Effect 2 - Dojmy z hraní

preview  10
Martin Šmíd, 3. 1. 2010 0:46
V polovině prosince jsme byli pozváni do EA CZECH, abychom si jako jedni z prvních mohli zahrát finální Xbox 360 verzi hry Mass Effect 2. Taková nabídka se prostě neodmítá, takže jsme vyrazili do Prahy. Byl to jeden z těch dnů, kdy bylo mínus deset stupňů, takže ani nemusíme říkat, v jakém stavu jsme do Prahy dorazili. Po rychlé kávě jsme si to namířili na Pankrác, kde má EA kanceláře. Nyní se pojďme podívat, jaký dojem v nás druhý díl Mass Effectu zanechal.

Celý den začal velmi pěknou prezentací, kde nám EA hru blíže představila a řekla ty nejdůležitější informace, které bychom měli před začátkem hraní vědět. Z celé prezentace jsme měli velmi dobrý pocit a dozvěděli jsme se mimo jiné, z jakých univerz vývojáři hry čerpali. Každému je asi jasné, že hlavním zdrojem inspirace byl pro vývojáře Star Wars a Star Trek, přičemž k druhému jmenovanému univerzu se dá druhý Mass Effect přirovnat asi nejlépe. Rovněž musíme zmínit velkou inspiraci v klasickém filmu Blade Runner, ze kterého si vývojáři vypůjčili jedinečnou stylizaci zdejšího světa. Blade Runner byl asi tou největší inspirací, což vývojáři z Bioware sami přiznávají. Kromě těchto známých univerz se vývojáři inspirovali ve spoustě dalších filmů a seriálů.

Po velmi vydařené prezentaci, kde nám byl představen svět Mass Effectu, jsme se konečně dostali k samotnému hraní. Protože jsme viděli vše, co se stane v prvních hodinách hraní, pokusíme se vyvarovat spoilerům. Proto vám neprozradíme, co se na začátku hry stane a jak je možné, že je Commander Shepard zpět. Prostě ho tu máme, takže po skočení do hry si vyberete, jestli chcete hrát za ženský nebo mužský charakter. Rovněž jdou importovat savy z prvního dílu, takže svoji postavu z původní hry můžete využít i v pokračování. Bohužel jsme neměli možnost tuto volbu vyzkoušet, ale bylo nám řečeno, že naše rozhodnutí a činy z prvního dílu se přenesou do druhého. Pokud jste první díl nějakým záhadným způsobem vynechali nebo nemáte uložené pozice, můžete si vytvořit postavu novou. Spustí se před vámi klasický editor, který je tak trochu podobný tomu z Dragon Age Origins. V něm si můžete vytvořit zcela originální charakter, protože je editor velmi propracovaný a nabízí stovky nejrůznějších kombinací, takže před ním blednou i všelijaké The Sims hry i s datadisky. Po vytvoření vzhledu přichází na řadu atributy a profese vaší nově vytvořené postavy. Nachází se zde klasická povolání, přičemž se ve druhém díle objevila velmi vítaná novinka. Hackovat přístroje a bedničky nyní mohou naprosto všichni, takže už nemusíte být jenom technikem jako v prvním dílu. Hackování probíhá dvěma způsoby, přičemž my měli možnost vyzkoušet jen jeden z nich. V tom jednom máte jakási kolečka, která se po najetí změní na obrázek. Vaším úkolem je propojit dva stejné obrázky, čímž vznikne propojení uzlu. Po propojení všech uzlů se vámi hackovaná věc otevře a vy tak dostanete potřebné informace nebo se podíváte dál. Autoři hry udělali celkem logický ústupek, když povolili hackovat věci všechna povolání. Už se tak pokaždé dostanete ke všemu a nic vás nemusí vyrušovat od hraní, což je fajn.

Určitě vás bude zajímat, jak je na tom samotná hratelnost. Ta se docela dost změnila od prvního dílu a dalo by se říci, že hra je nyní daleko více zjednodušená a ve své podstatě i akčnější. Dokazuje to už samotné vylepšování atributů vaší postavy, kterých je jen několik. Každý atribut má poté čtyři možné levely, na které se dá upgradovat. Na první level potřebujete 1 bod, na druhý 2 body, na třetí tři body a na čtvrtý čtyři body. Dohromady tak potřebujete deset bodů na jeden atribut, přičemž za každý dosažený level získáte dva body pro vylepšení svých schopností. Vzhledem k tomu, že dosažení nového levelu chvilku trvá, nemělo by se stát, že maxima každé schopnosti dovršíte v polovině hry. Zjednodušen byl i samotný krycí systém, který nyní daleko více připomíná hry Gears of War a Uncharted. V prvním díle se postavička za překážku sama schovala. Stačilo si k překážce stoupnout. Nyní se postavička za překážku už sama neschová, ale budete muset stisknout Ačko. Střelba a míření je na chlup stejné, jako ve zmíněných hrách. Samotné přestřelky s nepřáteli poté doznaly také velkých změn. V prvním díle protivníkům chyběly jakékoliv zásahové zóny. Ty už ve druhém díle mají, takže jim můžete v klidu ustřelit hlavu, což pro ně znamená konečnou, nebo můžete nepříteli ustřelit nohu. Ten bez nohy spadne na zem a začne se plazit. Vy ho pak můžete na zemi jednoduše dodělat. Možná si nyní říkáte, že hra je docela brutální, podle posledních řádků. Opak byl u našeho hraní pravdou, protože jsme stříleli pouze robotické protivníky. Hra si ovšem v tomto klade spoustu otázek a i díky vydařeným filmečkům si občas budete myslet, že i ty stroje mají duši a naopak, že lidští protivníci se zase spíše podobají strojům.

Velkou proměnou si prošla i samotná loď Normandy, na kterou se časem hry podíváte. Ta je klasicky rozdělena na čtyři části, přičemž do každé se dostanete pomocí výtahu. Zde bychom zmínili menší rozdíl oproti prvnímu dílu. V prvním díle jste se přesouvali do dalšího patra ve výtahu, přičemž jste pořád viděli hlavního hrdinu. Nyní po nastoupení do výtahu následuje nahrávací obrazovka. Vývojáři přesto slibují, že nahrávacích obrazovek je ve hře daleko méně než v prvním díle. Vývojáři z BioWare se dále rozhodli, že hráč musí mít vlastní vztah k lodi, což vyřešili umělou inteligencí, kterou loď obsahuje. Na určitých místech tak můžete vést velké rozhovory s lodí, která vám bude reálně odpovídat. Něco podobného jsme už viděli v řadě filmů a seriálů, kterými se vývojáři z BioWare inspirovali. Samotný Shepard má na lodi docela velkou volnost, přičemž ve své kajutě má i oblečky. Vždy si můžete nastavit, jaký obleček bude používat na lodi a jaké brnění v boji. Na obleku můžete poté libovolně měnit barvu na tu, která se vám líbí, třeba od černé až po růžovou. Pojďme se nyní podívat na velící můstek. Na něm vidíte mapu celého známého vesmíru, který můžete jednoduše prozkoumávat. Vždy stačí najet vámi ovládanou lodí blízko planety, na které zjistíte, z kolika % ji už máte splněnou. Jde o velmi zásadní novinku, která se rozhodně povedla. S brouzdáním po planetách souvisí vydělávání nerostného bohatství, za které si kupujete všelijaké upgrady. Ve druhém díle už po většinu hry nejezdíte jak tajtrdlík po planetě ve vozítku, ale pomocí scanu planetku skenujete. Pokud scan zjistí přítomnost surovin, stačí vystřelit sondu, která surovinu vytěží. Velmi jednoduché, rychlé a hlavně ne moc otravné. Koho by pořád bavilo jezdit vydělávat suroviny.

Vývojáři u druhého dílu hodně sázejí na týmové hraní s dalšími členy vaší party. Na začátku každé mise si vždy vyberete, jaké postavy sebou na misi vezmete, přičemž jim poté dáte do rukou i nějakou tu zbraň. Nejsme si úplně jisti, jestli vás členové budou moci během hry opustit, ale vzhledem k tomu, že mají nad sebou ukazatel, který ukazuje jejich oddanost, řekli bychom, že ano. Celkově je tvoření party velmi podobné té z Dragon Age Origins, což rozhodně není na škodu, protože člověk sleduje celkem zajímavé zápletky. Pojďme ale na samotné bojiště, kde své spolubojovníky můžete ovládat přes jednoduše pojaté menu. Stačí ho vyvolat, přiřadit jim nějakou tu zbraň nebo jim zadat, aby použili nějakou tu speciální schopnost. Spolupráce se plně ukázala ve chvíli, kdy jsme museli zabrat tři určitá stanoviště. V tomto odstavečku ještě zmíníme, že na konci každého úkolu se objeví tabulka se statistikami, která vám celou misi celkem pěkně shrne. Je nutno říci, že hra přišla i o celkem komplikovaný inventář. Vše nyní ovládáte pouze pomocí jednoduchého menu. Rovněž zapomeňte na sbírání lékárniček a dalších podobných nesmyslů. Mass Effect 2 totiž využívá autoheal.

Během prezentace padla otázka i na Playstation 3 verzi hry. Dozvěděli jsme se, že samo BioWare prohlásilo, že po technické stránce portu nic nebrání, protože hra běží na Unreal 3 enginu. Bohužel nikdo z české EA o Playstation 3 verzi nic nevěděl, takže cokoliv bychom vám řekli, by byla čistá spekulace. Naděje tu samozřejmě je, ale to je tak jediné. Zatím se musí Playstation 3 hráči smířit s tím, že Mass Effect 2 si užijí pouze majitelé PC a Xboxu 360. Druhá zmíněná platforma navíc už nestojí tolik, aby si ji nemohl každý dovolit. Pokud bychom si nyní koupili Xbox 360 kvůli jediné hře, byl by to zcela jistě Mass Effect 2.

Mass Effect 2 si nelze nezamilovat. Po několika úvodních hodinách hraní musíme konstatovat, že nás koncem měsíce čeká neopakovatelný herní zážitek, který je na hony vzdálený dnešní produkci. Mistři z BioWare opět ukázali, kdo umí udělat nezapomenutelnou RPG hru, které nechybí vynikající příběh plný napětí ani vynikající hratelnost. Koncem měsíce vám přineseme naši recenzi, ale už nyní můžeme prozradit, že Mass Effect 2 bude útočit na maximální možné hodnocení. Muselo by se stát něco opravdu nepředvídatelného, aby si ho Mass Effect 2 neodnesl.

Mass Effect 2

x360
Electronic Arts, BioWare
Datum vydání hry:
26. 1. 2010
Žánr:
Střílečka, RPG, Simulátor, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře