Lara Croft and the Guardian of Light

preview  6
Martin Šmíd, 28. 3. 2010 22:16
Ať si říká kdo chce, co chce, jedno je jisté. Tomb Raider stvořil žánr akčních adventur a bez něho bychom se jen těžko dočkali takových her, jako je třeba dneska hodně oslavovaný Uncharted a další. Ačkoliv námět byl zjevně okopírovaný Indiana Jones, vývoj se Core Designu a Eidosu vyplatil natolik, že do dnešního dne vznikla už spousta pokračování. V jednu chvíli to sice už vypadalo, že je s Larou konec, ale sérii dokázali znovu oživit američtí Crystal Dynamics. Zatím poslední díl Underworld ukončil novodobou trilogii a všichni fanoušci nestárnoucí Lary Croft čekali, s čím dalším nás vývojáři z Crystal Dynamics překvapí. Slůvko překvapí je v tento moment určitě na místě, protože se beze sporu jedná o velké překvapení. Tím je pochopitelně nedávno oznámená hra Lara Croft and the Guardian of Light.

Každý Tomb Raider vždy přinesl velmi zajímavý příběh, kterému nechybělo napětí a spousta zvratů. Pokud něco takového čekáte i u právě oznámené hry Lara Croft and the Guardian of Light, tak je čas vás vrátit nohama na zem. Příběh je totiž nyní neobyčejně jednoduchý. Lara Croft tentokrát bude pátrat po tajemném artefaktu Mirror of Smoke, česky Zrcadlo kouře, které svému majiteli umožní využívat temnou sílu. Protože se s tímto artefaktem lehce stanete pány na Zemi, je jasné, že Lara není jediná, kdo po tajemném artefaktu pátrá. Lara ovšem nebude jenom bojovat proti nevraživé konkurenci, ale i všelijaké zvěři a pochopitelně i hlavnímu nepříteli, zlému duchovi Xoxoltovi, který se skrýval uvnitř zmíněného artefaktu. Tento zlý duch má moc vyvolávat další duchy, kteří budou plnit jeho rozkazy, takže se budete muset připravit i na souboje s mrtvými domorodci a další oživlou faunou. Aby měla Lara větší šanci tuto menší válku přežít, společnost ji bude dělat Tolec, což je mayský domorodec.

Právě kooperace dvou postav je v sérii Tomb Raider naprostou novinkou a pro samotné hraní hry Lara Croft and the Guardian of Light je naprosto klíčovou složkou. Celou hru přitom budete moci projít jak s umělou inteligencí, tak v kooperačním multiplayerovém režimu. Multiplayer přitom bude možné hrát jak offline na jedné televizní obrazovce, tak online. Potěší navíc určitě i fakt, že se kamarád bude moci připojit klidně i do vámi momentálně rozehrané hry. Každá z těchto dvou postav bude mít své jedinečné schopnosti a zbraně, kdy dohromady budou tvořit opravdu dokonalou dvojku na překonávání všelijakých překážek. Třeba Lara Croft bude mít u sebe už tolik populární dvě pistole, ve kterých bude, jak je zvykem, nekonečno nábojů. Dále bude mít u sebe výstřelné lano s úchytným hákem, díky němuž bude moci překonávat i ty nejvíce obtížné překážky, aby otevřela cestu svému kolegovi. Tolec bude mít u sebe jako zbraň kopí, které je neocenitelným předmětem při procházce levelem. Na určitých místech je totiž možné kopí zasekávat do zdi a Lara tak díky němu bude moci vyskákat na vyšší místa, aby mohla otevřít cestu dál. Tolec má i další velmi užitečnou věc, kterou je štít. Na něj Lara může vyskočit a Tolec ji tak dokáže přenést po provaze přes propast. Takhle jednoduše v základu funguje kooperace těchto dvou postav, ale můžete jistě očekávat i daleko rafinovanější hádanky, na kterých bude Lara Croft and the Guardian of Light určitě stavět.

Díky zmíněnému kooperačnímu režimu se vývojáři rozhodli, že upustí od klasické kamery, která Laru sleduje ze třetí osoby, a vybrali si pro novou hru fixní izometrický pohled. Tento pohled by tak měl mít za následek, že vždy budete mít přehled, co se v dané lokaci děje a nic by vám nemělo bránit ve výhledu. Ona rychlá akce je v Lara Croft and the Guardian of Light tím hlavním, přičemž hra tak trochu obnovuje žánr podobných stříleček, které jsme si mohli zahrát na dnes už zapomenutých konzolích z let dávno minulých. Samotné ovládání během akce by mělo být velmi jednoduché, kdy jednou analogovou páčkou ovládáte vámi zvolenou postavu, jedním tlačítkem zamíříte na nepřítele a dalším spustíte střelbu. Nic složitého v hratelnosti nehledejte. Kromě akčních pasáží, kterých bude opravdu hodně, přijdou na řadu i puzzlíky, na které vývojáři z Crystal Dynamics nemohli zapomenout.

Protože se na samotné hře ještě pracuje, těžko nyní odhadnout, jak bude vypadat v den vydání. Okolo tu máme sice nějaké ty obrázky, ale z nich moc moudří nejsme. Asi ale nemůžeme čekat nějakou tu grafickou hostinu, protože hra pořád jede jen na mírně modifikovaném enginu z Tomb Raider: Underworld. Přesto se z prvních dojmů ozývají novináři, že grafika je velmi povedená na menší stahovatelnou hru a třeba fyzika je na tom velmi dobře. Vezměte si třeba situaci, kdy procházíte zahuštěným lesem skrze obrovské listy. Listy se díky velmi povedené fyzice otáčejí takovým směrem, jakým do nich Lara vrazí, což dohromady tvoří celkem pěknou podívanou. Podobných efektů je ve hře mnohem více.

Lara Croft and the Guardian of Light zatím vzbuzuje rozporuplné pocity. Na oficiálních fórech a na Facebooku se ihned projevili skalní fanoušci série, kteří prorokovali, že Crystal Dynamics tímto nadobro pohřbil dobré jméno Lary Croft. Divit se jim asi moc nemůžeme, ale na druhou stranu, pokud tuto hru berou vývojáři jen jako jakési zpestření při vývoji dalšího regulérního dílu, asi toho moc namítat nemůžeme. Každopádně na kvalitu jsme hodně zvědaví. Jak Lara Croft and the Guardian of Light dopadne, uvidíme už v létě, kdy vyjde na Playstation Network a Xbox Live Arcade.

Lara Croft and the Guardian of Light

ps3x360
Square Enix, Crystal Dynamics
Datum vydání hry:
18. 8. 2010
Žánr:
Střílečka, Plošinovka, Puzzle, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře