Kingdom Come: Deliverance

preview  33
Martin Šmíd, 22. 1. 2014 11:00
Když bylo před zhruba dvěma lety založeno Warhorse Studios, zavládlo mezi českými hráči celkem velké nadšení. Není se čemu divit, když v něm pracují samí zkušení vývojáři, které navíc vede Daniel Vávra. Ten se v minulosti postaral o dost možná zatím nejlepší českou hru, kterou je pochopitelně Mafia. Hned během založení studia bylo oznámeno, že se bude připravovat velké husitské RPG pro konzole nové generace. To je ale už docela dlouho, až před koncem minulého roku jsme se dozvěděli, že se bude jmenovat Kingdom Come: Deliverance, no a dnes bylo kompletně odhaleno.

Ačkoliv se na Kingdom Come: Deliverance pracuje nějaké dva roky, určitě jeho první obrysy musely vzniknout daleko dříve. To bylo vidět už během prvního oznámení, kdy se mluvilo především o husitství, ale jenom o něm hra samozřejmě není. Vývojáři sázejí především na historické události a celkově historii, chtějí vytvořit hru, v níž nebudou žádní draci, kouzelníci a další fantasy bytosti, které na nás skáčou ze skoro každé druhé hry. „Snažíme se spojit herní mechaniky a svobodu Skyrimu, zasazení Mount & Blade, vyprávění Zaklínače a bojový systém Dark Souls do jednoho balení,“ říká Daniel Vávra. Ambice určitě velké, ale může to vše být i zábavné? Vývojáři věří, že to tak bude, a popravdě, z prvních ukázek to vypadá vážně moc pěkně. Příběh zatím byl jen nastíněn, takže zatím těžko usuzovat, jaký nakonec bude. Daniel Vávra má za sebou Mafii, takže věříme, že scénář bude stejně kvalitní.

Každopádně nyní víme, že vše se odehrává na začátku patnáctého stolení, v době, kdy Zikmund přijede do Čech a začne občanská válka, zatímco Václav IV je vězněn ve Vídni. Hlavním hrdinou v této době je syn kováře, jehož vesnice bude hned na začátku vypálena. On jediný přežil díky jedné dívce, která se o něj následně starala. Hrdina se následně musí popasovat z nově vzniklou situací. Více zatím o příběhu nevíme, nevíme ani, jakou motivaci hlavní hrdina bude následně mít, jaký je jeho vztah k boji, nic. To je ale samozřejmě nyní vedlejší, a možná je to i dobře, že vývojáři zatím moc o příběhu neprozrazují.

K příběhu jen doplníme, že původně se počítalo s tím, že hra vyjde jako jeden celek, nabídne desítky hodin zábavy, ale z tohoto plánu nakonec sešlo z důvodu, o kterém se rozepíšeme v posledním odstavci. V současnosti tak vývojáři plánují, že vše rozdělí na tři části, každá bude mít zhruba třicet hodin. To samozřejmě není málo, zvláště když to srovnáme s ostatními hrami. Ve hře nemají být jen hlavní úkoly, abyste ji dohráli, ale i spousta vedlejšího obsahu. Zajímavě zní, že každá část má jít hrát samostatně, takže nebude třeba vlastnit tu předchozí, i když samozřejmě příběhově na sebe navazovat budou.

Už během oznámení Kingdom Come: Deliverance nám bylo řečeno, že se jedná o rozsáhlou hru v otevřeném světě, ve které bude několik měst, vesničky a další místa, která budou čekat na prozkoumání. Lokace se zdají z prvních ukázek rozmanité, docela reálně vypadající, a je na nich vidět, že vývojáři přemýšlejí dost jinak, než je běžné, a pokud budeme mluvit za sebe, nám se tento přístup hodně líbí. V ukázce byla ukázána vesnička, která se nachází poblíž města Rataje Hrazené (Rataje nad Sázavou), které bylo zpracováno podle skutečnosti. Vývojáři spolupracují s historiky a dalšími odborníky, aby vše bylo věrně zpracované do nejmenších detailů. Výsledek se zdá být z videí a obrázků opravdu dobře. Navíc městečka a vesničky nebudou prázdná, všude se budou potulovat NPCčka s vlastními problémy, navíc mají reagovat na spoustu vzniklých situací. Také se budou chovat reálně v prostředí a reagovat třeba na terén, po kterém jdou. Je samozřejmě otázkou, jak to bude fungovat, když se vše propojí. Podle slov vývojářů už nyní umělá inteligence funguje celkem slušně, do dokončení je navíc poměrně daleko, takže čas pro další vylepšování tu pořád je.

Protože se hra odehrává v otevřeném světě, bylo by celkem zdlouhavé všude chodit po svých. Proto bude možnost osedlat koně. Vývojáři zatím ukázali málo, ale chtějí, aby se kůň choval realisticky, sám uvažoval a dokázal se třeba vyhnout překážce, když se objeví na cestě. Navíc bylo zmíněno, že bude možné, aby kůň sám jel k vyznačenému cíly, takže nebude nutné neustále držet analog. Alespoň si budeme moci vychutnávat pěknou krajinu. Kůň navíc bude tak trochu vaším majetkem, spíše truhlou. Zní to samozřejmě takhle blbě, ale na koně si budete moci odkládat zbraně, případně bude sloužit jako zvětšený inventář.

Obrovský svět a příběh, ačkoliv o něm zatím moc nevíme, bude hrát důležitou roli ve hře, stejně tak jako i oblečení, a správně vybrané brnění. Bude totiž možné kombinovat různé vrstvy brnění, použít třeba drátěnou košili, podvlíkačky a další materiály, které vždy poskytnou odolnost vůči té nebo té zbrani. Zní to docela zajímavě, takový smysl pro detail se jen tak nevidí, a jen tímto vývojáři dokazují, že opravdu pracují na co nejvíce realistické hře. Oblečení by přitom nemělo mít jen vliv v boji, že třeba více vydržíte, ale má mít i vliv na to, jak budou na hlavního hrdinu reagovat NPCčka. Protože je hlavní hrdina synem kováře, musí samozřejmě řemeslo svého otce ovládat. Během hraní si bude moci vyrábět své vlastní zbraně, případně si je opravovat, ale tady bude podle všeho nutné dávat pozor. Podle slov vývojářů stačí trocha nepozornosti a svůj meč si nenávratně poškodíte. Zbraní bude hromada, od mečů, sekyr, palcátů, až po luky, s nimiž bude možné lovit zvířata. Samozřejmě se ale také hodí na klasické protivníky. Vývojáři v deníčku ukázali i možnost vaření si nejrůznějších pochutin, které si budete moci přidávat do inventáře. Pokud je ovšem necháte ležet příliš dlouho, mohou se zkazit, což rozhodně nebude prospívat žaludku hlavního hrdiny. Jinak mu ale prospějí na zdraví, stejně jako spánek.

Když už má hrdina vyrobenou zbraň, může se pustit do nějakého toho souboje. Daniel Vávra v několika rozhovorech a podcastu Games mluvil o tom, že souboje v ostatních akčních RPG hrách nejsou moc realistické, prakticky jde jen o to, aby byly jednoduché. Na realističnost se moc nehledí, a to chtějí s Kingdom Come: Deliverance změnit. I zde samozřejmě vše konzultují s profesionály, navíc chtějí vytvořit dost možná až revoluční soubojový systém, který bude co nejvíce odpovídat realitě. Vezměte si situaci, kdy bojujete s nepřítelem. Toho nejprve seknete při troše štěstí do hlavy, což nejdříve odnese jeho helma, ránu samozřejmě odnese i hlava, ale meč následně sklouzne po železe a může způsobit další zranění na jiném části těla, i když samozřejmě ne takové, jako u přímého zásahu. Vše má být vypočítáváno v reálném čase. Souboje se navíc mají lišit podle toho, jestli se nacházíte ve stísněných nebo otevřených prostorách. Když budete v úzké chodbě, může se meč odírat o stěny, takže následný úder bude mít menší sílu a souboj bude o něco delší, pokud tedy nezasadíte nějaký ten smrtící úder.

Během soubojů bude možné využívat slabiny nepřítele, útočit v osmi směrech na jeho nechráněná místa, případně čekat, až udělá nějakou tu chybu a následně ho za ní potrestat. Zajímavě zní i možnost nepřítele utahat. Kromě ukazatele zdraví bude ve hře i ukazatel výdrže. Tu nemá jen hlavní hrdina, který si na ní samozřejmě musí dávat také pozor, ale i nepřátelé. Pokud jim klesne, nebudou mít sílu nejen na útok, ale nezmůžou se ani na bránění, které je při souboji ještě daleko důležitější. Soubojový systém má vypadat nejen realisticky, ale má být i obtížnější. Souboje v reálu ostatně nikdy nejsou těžké a vždy mohou dopadnout jakkoliv. Na druhou stranu vývojáři nechtějí, aby hra frustrovala, navíc ne každý souboj musí končit nutně smrtí protivníka. Protivník se může totiž na konci souboje vzdát, a pak bude na vás, jestli jeho bídný život ukončíte, nebo ho necháte utéci. Soubojový systém zatím zní rozhodně slibně.

Soubojů s protivníky nemá být velké množství, tedy přehnaně moc, jako je tomu v jiných hrách. I tak bychom si je měli užít v přiměřené míře, navíc vývojáři počítají i s obrovskými bitvami, jak je vidět ostatně i v první ukázce, kde jsou katapulty a armády vojáků. O těchto částech zatím moc nevíme, ale mají zapadnout do celého příběhu.

Ještě v minulém roce byl plán, že Kingdom Come: Deliverance vydá nějaký velký vydavatel. Se spoustou z nich se jednalo, ale jak jste se mohli dočíst třeba na blogu studia, schůzky proběhly v pořádku, ale poté nastalo ticho a nakonec z toho nic nebylo. Před koncem minulého roku, když byla hra tedy oznámena, se hodně mluvilo především o tom, kdo zafinancuje vývoj, když vydavatel očividně chybí. Ten by určitě měl v oznámení své logo. Jak se dnes ukázalo, vydavatel není, peníze už pomalu také ne, takže se vývojáři rozhodli jít na dnes celkem populární Kickstarter. Když na něm vyberou požadovanou částku, soukromý sponzor Zdeněk Bakala následně vše doplatí. Je ale také možné, že se následně objeví i vydavatel, který hru vezme pod svá křídla, což by bylo asi nejlepší řešení. Co se stane, když se na hru peníze nevyberou? Bude to konec, alespoň, jak potvrdil přímo Daniel Vávra. O tomto ale zatím pochopitelně mluvit nechceme, protože nyní je tu několik týdnů, aby se peníze vybraly a z Kingdom Come: Deliverance se stala skutečnost. Podpořit hru můžete i vy, stačí navštívit stránku na Kickstarteru, jakmile bude spuštgěna. Byla by určitě škoda, pokud by takto nadějná hra nevznikla.

Ačkoliv se může zdát, že toho o Kingdom Come: Deliverance víme dost, pravda to není. Zatím víme jen zlomek toho, co vývojáři chystají, ale i to vypadá velmi nadějně. Vývojáři nás budou chtít ohromit především realisticky pojatým rozsáhlým RPGčkem, které se bude značně lišit od klasické produkce. Takovou hru jsme tu ještě neměli, a možná i proto po ní vydavatelé neskáčou. Vše se ale může změnit v následujících týdnech, a my věříme, že se změní. Kingdom Come: Deliverance si zaslouží naší plnou pozornost. Pokud vše klapne, dočkáme se v příštím roce na konzolích Playstation 4 a Xbox One.

Kingdom Come: Deliverance

ps4xonenswxsxps5
Warhorse Studios, Warhorse Studios
Datum vydání hry:
13. 2. 2018
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře