Final Fantasy VII Remake
Avšak je to již téměř 22 let, kdy FF VII vyšla, a proto je zřejmé, že už vyrostly celé generace hráčů, kteří hru buď více neznají, nebo je minulo neopakovatelné šílenství, jež se kolem tohoto jedinečného počinu své doby strhlo. A jelikož Square Enix umí opravdu znamenitě cílit na hráče, najdou si ke hře cestu i ti, kteří FF sérii a žánr JRPG doposud neokusili. I pro ně je dnešní poněkud delší preview, které shrne základní informace a pokusí se odpovědět na důležité otázky. Remake byl poprvé oznámen již v roce 2015 na tehdejší E3. A byla to velká sláva, protože jeho vývoj si vzala na starost elita vývojářů Square Enix, a to včetně téměř všech autorů původní hry. Producentem se stal Yoshinori Kitase, který dělal u FF VII v roce 1997 režiséra. Na post režiséra remaku byl naopak dosazen slavný designér Tetsuya Nomura, otec série Kingdom Hearts a autor drtivé většiny postav FF série. Také Nomura se na původní hře výrazně podílel, a to nejen v oblasti designu, ale i scénáře a základní hratelnosti. Nadto se u remaku objevili ještě původní scénárista Kazushige Nojima a překvapivě také světově uznávaný hudební skladatel Nobuo Uematso, jehož zdravotní stav není v současnosti příliš uspokojivý. Zdá se dokonce, že remake FF VII bude pro tohoto Beethovena herního průmyslu dost možná posledním velkým projektem. O důvod více těšit se na remake, protože hudba tohoto muže byla v roce 1997 jednou z klíčových složek úspěšného koktejlu s názvem FF VII.
Hvězdami nabitý vývojářský tým, jeho obrovské zkušenosti, a zejména astronomická částka, která byla do projektu napumpována ze strany Square Enix i SONY, byly zárukou, že se dočkáme doposud vůbec největšího remakového projektu a zároveň nejvýpravnějšího JRPG počinu v celých jeho dějinách. Žel bohu Square v roce 2015 vypustil všehovšudy dva trailery a po hře už nebylo ani vidu a ani slechu. Byla to klasická ukázka toho, proč Square Enix mnozí hráči nemají příliš v oblibě, protože často oznámí hry s velkým předstihem a pak se na ně čeká celé roky – viz FF XV, která byla ve vývoji 10 let. Po všemožných fámách a obavách, že by snad Square Enix celý projekt nakonec zrušil, začal režisér Nomura koncem minulého roku opatrně naznačovat brzké vydání hry. Dnešní rok měl být dle Nomury velký pro FF VII a nemýlil se. Po smršti trailerů, hratelných ukázek a přívalu informací od samotných tvůrců během května a června letošního roku už máme velmi dobrou představu o tom, co nás čeká. Nejdůležitější zprávou ovšem je datum vydání hry. Final Fantasy VII Remake vyjde 3. března 2020 pro PlayStation 4. Dočkáme se také dvou sběratelských edicí, a to „Deluxe Edition“ se steelbookem, artbookem a soundtrackem, a ultimátní „1st Class Edition“, která přidá navíc figurku Clouda s jeho ikonickou motorkou Hardy Daytona a bonusové Summon Materie. Zdali budou tyto edice dostupné i u nás, zatím netušíme. Deluxe pravděpodobně ano, ale 1st Class Edition bude téměř jistě jen z dovozu.
Původně se plánovalo, že exkluzivita pro PS4 bude časově omezená a hra se po několika měsících objeví i na Xbox One a PC. Avšak nyní už je zřejmé, že exkluzivita pro PS4 bude mnohem delší, než se původně plánovalo. Jelikož se z posledních trailerů již zcela vypustila zmínka o tom, že si hru zahrajeme poprvé na PS4, a Square Enix přestal mluvit o časově omezené exkluzivitě, bude FF VII Remake exkluzivní pro PS4 minimálně do konce této konzolové generace. Dříve než za 2 roky se tak FF VII na Xboxu a PC neukáže. Její uvolnění i pro zbylé platformy je však prakticky jisté, jelikož Square Enix hraje dlouhodobě multiplatformní první ligu. Druhým stejně důležitým oznámením je opětovné potvrzení toho, co jsme věděli už od roku 2015, a co nás tak trochu znepokojovalo již delší čas – FF VII Remake bude vycházet epizodně. Důvod epizodního vydávání? Původní hra byla totiž velmi rozsáhla a zabírala hned 3 CD. Kdyby se tvůrci snažili hru pouze slepě převést do moderní grafiky a re-designovat pro potřeby doby, rázem by tak nabobtnala, že by byla mnohem delší a obsáhlejší než například FF XIII či FF XV. Tvůrci se však nesnaží pouze převést hru do moderní grafiky, i když by to mnohým fanouškům bohatě stačilo, ale naopak uskutečnit úplný restart tohoto fenoménu. Remake proto bude mít vyjma ikonických a fanouškům dobře známých míst také zcela nové lokace. Hra obsáhne i další vedlejší postavy a dějové linky. Scénář proto dozná radikálních změn, což potvrzují poslední trailery.
To, co hráči notoricky znají, již nebude z větší části platit. Ano, základní styčné body příběhu zůstanou zachovány, ale cesty k těmto bodům budou již úplně jiné. Bylo to demonstrovány i tím, že v roce 2017 poslali režisér Nomura a jeho tým k šípku celou „Compilation of Final Fantasy VII“, alias populární herní i filmové spin-offy, které v minulosti vznikly na podkladu originální hry. Některé použitelné příběhové linky a postavy z kompilace však remake absorbuje pro své vlastní účely, jelikož sám Nomura byl jedním z jejích autorů. Fanoušci by navíc asi jen těžko zkousli, pokud by se FF VII Remake rozhodl zcela ignorovat takové skvosty jako byl památný prequel „Crisis Core: Final Fantasy VII“ (2007) pro PSP, kde měl hlavní roli populární Zack Fair. Crisis Core navíc vznikl jako snaha rozvinout v roce 1997 jen lehce nastíněnou dějovou linku, na kterou kdysi autorům nakonec nezbyl čas. Myšlenka na to, že v některé z dalších částí FF VII Remaku bychom se mohli dočkat i částečné reinkarnace událostí v Crisis Core, je proto stejně svůdná, jako pravděpodobná.
Kolik částí bude FF VII Remake nakonec mít, se netuší. Udivující je skutečnost, že to v současnosti netuší dokonce ani ve Square Enix. První část, která nás čeká v březnu 2020 obsáhne pouze Midgar, tj. hlavní město (spíše velkoměsto) světa FF VII. A i tato část, která byla v původní hře z roku 1997 jen zlomkem celkového příběhu a jakýmsi prologem, bude hned na 2 BD! Rojí se tedy spekulace, že spolu s Midgarem obsáhne první část i přilehlé lokace světové mapy, například městečko Kalm, kde by nás mohlo čekat i Cloudovo památné vyprávění z minulosti. K informaci o tom, že první část bude obsahovat čistě jenom Midgar, bychom měli proto přistupovat s rezervou. O to více, že tvůrci nám zatím odkryli pouze některé části Midgaru. Zřejmě vědí, proč tak činí. Jelikož producent Kitase na nedávné E3 prozradil, že se plány na vývoj druhé části teprve rozbíhají, znamená to pro mnohé hráče velmi znepokojující fakt. FF VII Remake bude ze všeho nejvíce během na dlouhou trať. Ačkoli má být stále každá z částí remaku svým způsobem svébytnou hrou podobné velikosti jako FF XIII (tedy cca 35 hodin čistého herního času + dalších zhruba 20 hodin strávených na nepovinných úkolech), je zřejmé, že druhé části se jen tak nedočkáme.
Kitase ubezpečuje, že vývojáři již mají hotový grafický engine a hratelnost, ale druhá část nevyjde dříve než za 2 až 3 roky po té první, tj. rámcově mezi léty 2022 – 2023. Že se vám z toho trochu dělá mdlo? Není divu, vždyť druhá část, která rozhodně nemusí být poslední, vyjde již na další generaci konzolí. Celá záležitost je proto velmi specifická a nevšední. Můžeme se tak zatím jen dohadovat, jaký skutečný rozsah bude první část mít, a jakým způsobem ji autoři ukončí tak, aby fanoušci i hráči neznalí původního titulu neměli pocit, že děj byl ukončen bez uspokojivé dělící tečky, a oni tak investovali plnou cenu do nehotového polotovaru. Je také předčasné předjímat, jak něco takového ovlivní FF VII Remake, protože s podobným projektem jednoduše chybí v současnosti adekvátní zkušenosti. Originál byl kdysi nejsilnější ve schopnosti nabídnout hráčům strhující příběh o záchraně světa tady a teď. S jasně daným začátkem, prostředkem i koncem. Remake na to bude muset jít úplně jinak, což tvůrcům nijak nezávidíme. Stačí totiž malé klopýtnutí či zaváhíní, a na Square Enix by se snesla drtivá kritika. Že si firma ukousla až příliš velké sousto je zcela evidentní. Bude to mít i výrazný vliv na další budoucnost FF značky. Kdo například bude dělat FF XVI, když ti nejzkušenější vývojáři se na dalších několik let pevně svázali s remakem, to opravdu netušíme. Víme bezpečně pouze jediné. Remake bude muset být po všech směrech vypiplanou záležitostí, aby posadil na zadek hráče i s vědomím, že definitivního konce a vyústění celé epické ságy se dočkají až za několik let a v úplně jiné konzolové generaci. Naštěstí v tomto má remake vydatně našlápnuto…
Vše nasvědčuje tomu, že remake půjde ve šlépějích původní hry. Celkový design a atmosféra vyvolávají stejné pocity dekadence a zoufalství jako před 22 lety. Příběh, který nijak nenavazuje na předešlé díly, a tak si jej mohou bez problému užít i lidé doposud nepolíbení FF ságou, se odehrává ve světě velmi podobném tomu našemu. Středobodem tohoto světa plného bezpráví, špíny, chudoby a smrti je právě město Midgar. To leží pod příkrovem věčné noci, neboť smogem a prachem v ovzduší neproniknou žádné sluneční paprsky. Celé deprimující město je totiž pod kontrolou elektrárenské společnosti Shinra, která ovládá armádu, tajnou policii, média a vyjma Midgaru i většinu světa. Společnost našla způsob, jak z planety těžit její životní sílu a tu průmyslově proměňovat na zdroj energie, která pohání většinu technologií. Čím více Shinra planetu vytěžuje, tím rychleji příroda umírá a planeta slábne. Svět tak míří k neodvratnému konci. V Midgaru žijí víceméně jen dva druhy lidí: ti, co se Shinrou spolupracují nebo pro něj pracují, a tak mají dobrou životní úroveň, a ti, kteří to štěstí neměli, a tak živoří na pokraji společnosti v obrovských chudinských čtvrtích pod městem.
Hlavním hrdinou je Cloud, bývalý člen elitní jednotky SOLDIER, kterou Shinra využívá tam, kde armáda nestačí. Cloud, který je nespolečenský, zamlklý a lhostejný ke starostem světa, se přidá jako námezdní žoldák k teroristické ekologické skupině AVALANCHE. Jejím cílem je zničit obří reaktory v Midgaru, které z planety těží její životní sílu. Dalšími hratelnými postavami jsou přímočarý vůdce AVALANCHE Barret, Cloudova kamarádka z dětství Tifa a Aeris, nevinná dívka z chudinských čtvrtí. Mnohem větší roli, než v originální hře budou hrát při událostech v Midgaru také další členka AVALANCHE Jessie a překvapivě Sephiroth, jeden z nejlépe zobrazených záporáků v dějinách her. Ten se v původní hře začal pravidelně objevovat až v pokročilé fázi příběhu. Nomura jako režisér si však prosadil, aby se Sephiroth zapojil do centra dění hned od začátku. Kdo se ve FF VII vyzná, tak jistě, ví, že se v Midgaru objeví i další důležité a mimo jiné i hratelné postavy, ale ty ještě vývojáři neodtajnili. Jestliže v něčem FF VII odjakživa vynikala, pak v bravurně vykreslených postavách, vyspělém scénáři, filozofickém polemizování nad životem a smrtí, a také v práci s emocemi. Dodnes je ve všech těchto aspektech považována za absolutní špičku velmi bohatého JRPG žánru a samotné FF ságy. Kdo hru nikdy nehrál, těžko může pochopit sílu emocí, které zde sálají z každého záběru nebo dialogu.
Právě na to remake hodně sází a trailery bezpečně dokazují, že příběh bude hrát ústřední roli i tentokrát. Režisér Nomura je pověstný tím, že raději preferuje krátké a dynamické cutscény, avšak o to častější. Hra proto bude v tomto velmi plynulá a akční. Jistě nehrozí, že se dočkáme mnohaminutových cutscén každou čtvrt hodinu nebo FMV, jejichž technologická úroveň je v remaku téměř neuvěřitelná. Square Enix má obrovské zázemí a zkušenosti, a tak není vlastní ani tolik s podivem, že vývojáři modifikovali Unreal Engine 4 do té míry, že FF VII Remake bude příští rok patřit ke graficky nejzdařilejším hrám na konzolích. Po grafické stránce tak budou hře konkurovat snad jen Death Stranding a chystaný TLOU II. Víme také, že se i navzdory dřívějšímu ubezpečování ze strany Square kompletně změnili angličtí dabéři (ti japonští zůstali beze změny), na které byli hráči zvyklí už od filmu „Final Fantasy VII: Advent Children“ (2005), v případě Clouda dokonce od dob „Kingdom Hearts“ (2002), kde se objevil jako jedna z crossover postav. Nově se tak můžeme těšit na přítomnost dabérů Codyho Christiana (Cloud), Tylera Hoechlina (Sephiroth) nebo Briany White (Aeris). Důvodem nahrazení původních dabérů byla snaha autorů odstřihnout se od již z větší části zavrhnuté FF VII kompilace a představit mírně designově i osobnostně pozměněné hrdiny. I když je SONY pověstná tím, že si v jejích exkluzivitách můžete užít české titulky, pak v tomto případě je to krajně nepravděpodobné. Square Enix je totiž k regionální jazykové podpoře dlouhodobě netečný. Je to velká škoda, protože tohle by nalákalo ke hře další tisíce lidí u nás.
Vylepšený, rozšířený a v mnoha aspektech přepracovaný příběh a také herní design jsou jen špičkou ledovce velkých změn, které hráče čekají. Změnila se i hratelnost, a to dosti výrazně. Některé změny jsou evolučního charakteru, např. plně pohyblivá kamera a větší důraz na akčnější pojetí. Jiné si vymohli sami tvůrci, aby tak FF VII Remake byl po všech směrech moderní hrou. Remake bude primárně akčním RPG ve stylu FF XV a Kingdom Hearts ságy, což souvisí s přítomností režiséra Nomury. Univerzální hack and slash bojový systém, který Nomura využil právě v KH a odtud jej prosadil do původních konceptů FF XV, bude zřejmě největší změnou v tomto ohledu. Ve Square Enix si však uvědomili, že by měli ponechat nějaké pojítko s minulostí a nevystavovat FF komunitu až příliš velkému šoku. Ne všichni totiž souhlasí s tím, že se série v průběhu poslední dekády již plně transformovala v akční RPG s minimem důrazu na taktizování. Pro remake tak byl vytvořen hybridní soubojový systém, který kombinuje akční přístup a původní active time battle (ATB) elementy. Postavy mohou v bitvě útočit standardní sadou útoků, uskakovat před útoky a také se krýt. Tím se systém nijak neodlišuje od FF XV a KH. V remaku však má každá z postav, mezi kterými lze libovolně přepínat během bitvy (v aktivní partě však půjde mít jen tři charaktery), dva ATB sloty. Ty se postupně nabíjejí. Když se tak stane, otevře se hráčům možnost vybrat z menu speciální dovednosti, tedy primárně Limity alias mnohem silnější útoky, a také magii a v pozdější fázi i Summony. Ti však ještě nebyli odhaleni, i když jejich použití bude velmi podobné tomu z FF XV.
Novinkou je možnost využít Tactical Mode, a tak bitvu výrazně zpomalit a ponechat hráči dostatek času vymyslet nejvhodnější způsob boje. Problémem většiny akčních RPG je omezená sada útoků a kouzel, díky čemuž se po čase může dostavit monotónnost. U FF VII Remaku to nehrozí, protože díky přítomnosti Matérií, tj. de facto malých barevných kuliček zhmotněné energie, které se zasazují do zbraně, a také Tactical Mode bude hra plná kouzel, Summonenů a možností, jak dosáhnout v bojích strategické výhody. Tím dochází k oživení základní DNA FF série, která svůj vrchol prožila právě v 90. letech, kdy byla její univerzálnost, flexibilita a rozmanitost předpokladem k tak výrazné dominanci, a to nejen na poli JRPG. Po vzoru KH je ovšem možné využít služeb zrychleného inventáře, kde přiřadíte základním tlačítkům konkrétní útoky a kouzla. Square Enix se tak podařilo téměř nemožné, a to nabídnout jak modernější, tak i konzervativnější přístup hratelnosti, aby si mohli hráči vybrat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. To je nesmírně důležité proto, aby remake oslovil znalce originálu i zcela nové hráče. Odtajněný souboj s prvním bossem ve hře nadto ukázal, že boje budou mnohem těžší než kdysi. Půjde v nich o taktizování stejně jako o rychlé reflexy. Avšak také o dokonalé ovládnutí tradičních FF prvků jako je efektivní kombinování magie i Limitů a v pozdější fázi také Summonenů. Každá postava má navíc své vlastní a jedinečné schopnosti. Stejně jako v roce 1997, tak i v remaku má Cloud svůj legendární Buster Sword, Barret používá robotickou paži přeměnitelnou na palnou zbraň, Tifa využívá svých pěstí a nohou, kdežto Aeris vlastní magickou hůlku.
Potenciál FF VII Remaku je vskutku obrovský. Na některé otázky jsme už dostaly odpověď. U některých si zodpovězení ještě vyžádá čas. Další části remaku FF VII budou nejspíše i úplně jiné. Po opuštění Midgaru lze totiž očekávat více otevřený svět se sandbox hratelností jako to ukázala FF XV. S přílivem nových postav a možností dojde i k prohloubení hratelnosti a rozšíření obzorů. O příběhu a audio-vizuální prezentaci zřejmě nikdo nepochybuje po tom, co nám Square Enix předvedl na E3. V tom bude hra nesmírně silná a vymačká z PS4 poslední kapky nevyužitého výkonu. Velmi sympaticky se tváří i hratelnost, kde bude její páteř tvořit promyšlený soubojový systém. Přítomnost Matérií a dalších funkcí z původní hry jsou navíc zárukou, že se bude jednat o špičkovou RPG záležitost, která by neměla minout nikoho, kdo to s hrami na hrdiny myslí vážně. Je však ještě třeba počkat na to, dokáže-li i remake oslovit publikum doposud RPG a FF ignorující, v čemž byl originál nadčasovým zjevením. Některé obavy sice stále přetrvávají, například týkající se epizodního vydávání, ale je stále zřejmější, že příští rok bude jednoznačně patřit sedmé finální fantazii, PlayStation 4 a také všem hráčům, kteří naleznou odvahu vyzkoušet něco jedinečného, co kdysi psalo a stále ještě do značné míry píše historii. FF VII Remake bude nyní pod ještě větší drobnohledem, než tomu bylo doposud.
Další přísun informací a trailerů bude již v září na TGS. A také na konferenci SONY, která by měla údajně proběhnout někdy v druhé polovině tohoto roku a zaměřit se nejen na poslední velké hry pro PS4, ale nastínit i novou generaci PlayStation. Bylo by to více než symbolické. Vždyť SONY, PlayStation a FF VII jsou totiž již přes dvacet let neoddělitelným příběhem triumfu a zároveň ztělesněním síly, vyspělosti i nezapomenutelného zážitku, který si získává stále nové a nadšené příznivce. FF VII je tak exkluzivita nerodící se každý rok, kterou může konkurence PS4 zatím jen tiše a upřímně závidět. Ostatně jako tomu bylo před dvěma dekádami. SONY se sázka na FF VII jistě vyplatí. Je to ale i oboustranné, protože se Square Enix a FF VII Remake výrazně sveze na suverénním finiši PS4. Příští rok nás tak čekají vskutku velké věci. Vše totiž nasvědčuje tomu, že i tentokrát bude sedmička šťastné číslo.
Komentáře