Counter-Strike: Global Offensive

preview  20
Martin Šmíd, 18. 10. 2011 15:30
Když vyšel první Half-life, asi nikoho nenapadlo, že o několik měsíců později vytvoří skupina nadšenců multiplayerový mód, který na dlouhé roky zastíní veškerou konkurenci. Nejhranější multiplayerová hra byla na světě, přičemž se v ní začaly hrát turnaje a i česká herní scéna měla spoustu profesionálních týmů, které mezi sebou každý den zápolily. V roce 2004 vyšlo pokračování Counter-Strike Source, které přineslo jen modernější grafiku a o něco uhlazenější uživatelské rozhraní. Valve navíc tento díl i dneska neustále vylepšuje, takže se pořád těší velké popularitě. Ostatně 25 milionů prodaných kusů na Steamu mluví jasnou řečí. Rok 2012 bude znamenat pro Counter-Strike další milník. Vyjde totiž nový díl s podtitulem Global Offensive. Pro nás nejzajímavějším faktem je, že doputuje i na konzole. Pojďme se na něj podívat.

Na začátku si je třeba nutné ujasnit jednu věc. Counter-Strike: Global Offensive není Counter-Strike 2 a ostatně ani Valve nemá v úmyslu někdy takovouto hru vydat. Global Offensive je prostě jen další verzí nejpopulárnější multiplayerové hry na světě, která obsahuje vše dobré ze starších dílů, ovšem i se spoustou novinek. Nečekejte ale, že zde nenaleznete vozidla a další vychytávky, kterými vás zásobuje Battlefield nebo Call of Duty. O tomto Counter-Strike nikdy nebyl. Pravé kouzlo této hry tkví především ve skvělé znalosti map, skvělé mušce a taktickém postupu s týmem. Vlk samotář zde nikdy nemůže uspět a jen týmová hra je šancí vyhrát. Možná se nyní trochu ptáte, proč Valve nevydalo jen větší update do Sourcu a místo toho se pachtí s úplně novou hrou. Odpověď je hodně jednoduchá a vlastně pro nás konzolisty o to příjemnější. Právě konzole jsou tím důvodem, proč Valve tuto hru vytváří. Je to už totiž docela dost let, kdy se na prvním Xboxu tato hra objevila, takže si vývojáři řekli, že je čas tuto chybu napravit.

Základem jsou opět souboje protiteroristické jednotky s teroristy. Ty budou probíhat v několika herních režimech. Nejpopulárnější jsou přitom dva. V tom prvním teroristé hlídají rukojmí, zatímco zásahovka je musí zachránit nebo vystřílet všechny teroristy. Druhým herním režimem je uhlídání specifického místa, aby teroristé nepoložili bombu. Režimy jsou na pochopení velmi jednoduché a přímočaré, ale o to více zábavné, a spolu s vynikajícím designem map, tvoří dokonalou kombinaci. Během první předváděčky Valve sdělilo i hodně důležitou informaci, a to je počet hráčů na jedné mapě. Pokud hru budete hrát na konzolích, počet bude omezen na 5 vs. 5. Je ale nutno podotknout, že právě tento počet je pro hraní Counter-Striku ten nejideálnější, protože se takto projeví určitá taktika a sehranost týmů, přičemž se hraní nezvrtne v masakr a klasický team deathmatch, kterým tato hra nikdy nebyla a ani nechce být. Pokud se náhodou nesejde deset hráčů na jedné mapě, je možnost povolat umělou inteligencí řízené boty.

Kromě dvou zavedených herních režimů nebudou chybět ani další, třeba Arsenal. Pokud jste někdy Caounter Strike hráli, tak vám určitě něco říká fanouškovský mód Gun Game. Arsenal z něho dost vychází a dokonce na něm vývojáři z Valce spolupracují s jeho tvůrcem. Na týmovou taktiku se v tomto režimu moc nehraje, protože základem je prostý team deathmatch, ve kterém zabíjením dostáváte lepší zbraně. Z vlastních zkušeností vím, že hraní je velmi zábavné a dají se u tohoto režimu prosedět hodiny.

Valve do Counter-Strike: Global Offensive slibuje velké množství map už na jeho počátku. Zatím ale potvrdilo jen několik. Fanoušky určitě potěší návrat map jako Dust, Dust 2, Aztec, Office, Nuke, Italy nebo Inferno. To by bylo k potvrzeným mapám, ale už nyní je jasné, že jich bude daleko více. Třeba takový Train je mapa, která je neuvěřitelně populární a jen těžko si představit, že by chyběla. Stejně tak se dá hovořit i o dalších. Jen se zatím neví, jestli budou dostupné hned u startu nebo až dodatečně jako u Sourcu. V případě updatů bude na Playstationu 3 využíván Steam, ale jak to bude na Xboxu 360, to je nyní zatím otázkou, protože právě na neochotě Microsoftu vydávat zdarma dodatečný obsah několik vývojářů dojelo, i když třeba Valve má samozřejmě daleko lepší postavení a zdarma obsah si vydupalo už u Portalu 2. Snad se Valve podaří dojednat Steam, ale to je nyní samozřejmě ve hvězdách.

Co se týče map, tak ty budou vylepšeny většinou jen po vizuální stránce. Najdou se ale i kousky, které jsou vylepšeny docela znatelně a chvilku bude trvat, než si hráči na tyto změny zvyknou. Třeba Dust je vylepšen docela znatelně. Obsahuje totiž několik nových prvků, jako je posunutý start teroristů více k podchodu nebo schody z podchodu na ochoz. Samozřejmě každá takováto změna může naprosto zbořit dosavadní taktiky, takže hráči budou muset vymýšlet nové. Jak se tyto změny v jednotlivých mapách uchytí, to je nyní otázkou. Odpovědět by nám měla plánovaná betaverze (bohužel jen na PC). Jinak se samozřejmě najdou mapy i bez změn, jako je třeba Dust 2 nebo Aztec.

No a nyní už na novinky v samotné hře, kterých je docela dost. Třeba matchmaking, který doposud chyběl, nyní bude v základu. Dále si změn všimnete hned na startu. Na něm si musíte v každém kole nakoupit výbavu, se kterou se pustíte do boje. Samozřejmě zbraně jsou rozděleny do několika kategorií – pistole, brokovnice, lehčí samopaly, samopaly – sniperky a kulomety. Speciální položku pak tvoří nakupování vesty a granátů. V současnosti se vesta kupuje na začátku kola automaticky, ale v plné verzi se bude klasicky kupovat penězi, které si hraním vyděláte. Zajímavostí je, že nově už nebude možné zakoupit defuse kit, který slouží pro rychlé zneškodnění bomby. Tuto vymoženost nyní dostanou na začátku každého kola náhodně dva hráči. Ostatní bohužel nebudou moci defuse kit dokoupit, takže pokud budou náhodně kolegové zabiti, nebude možnost rychlého zajištění bomby, s čímž se bude muset během hraní počítat.

O něco v lepším světle se prezentují zápalné granáty neboli Molotov. Ten je sice drahý, ale dokáže neuvěřitelně změnit taktiku hry. Pokud ho hodíte, tak začne zem kolem hořet, přičemž pokud do ohně vlezou členové druhého týmu, začne jim ubírat zdraví. Navíc při dobře hozených Molotovech můžete udělat masivní zranění celému týmu, a kdo někdy Counter-Strike hrál, tak mi dá jistě za pravdu, že takto se ve většině případů ovlivní celá hra a zvýší rapidně šance na úspěch. Navíc zápalnými granáty můžete druhému týmu i odříznout na pár vteřin cestu a udržet si ho pěkně od těla. Další novinkou v arzenálu zbraní je Zeus stun gun, což je paralyzér na krátkou vzdálenost. Podle Valve se jedná spíše o takovou blbost, ale jestli bude mít i nějaké kloudné využiti, to těžko říci.

Majitele Playstationu 3 určitě potěší fakt, že budou moci pro ovládání využít několik možností. Samozřejmě je tu možnost vzít do ruky normální Dualshock, ale také bude možné hru ovládat s Playstation Move a dokonce i s klávesnicí a myší. Dále je tu možnost hrát s PC hráči, ale samozřejmě pokud nebudete chtít, tak nebudete muset. Vždy si můžete vybrat hru, kde hrají jen konzolisté, abyste měli stejné podmínky.

Counter-Strike: Global Offensive bude určitě výtečnou multiplayerovou hrou. Jestli se uchytí i na konzolích, je samozřejmě otázkou, stejně jako je otázkou, jestli se uchytí ony větší i menší změny v samotném herním systému. Jasno by mělo být někdy příští rok na jaře. Do té doby musíme počkat.

Counter-Strike: Global Offensive

ps3x360
Valve Software, Valve Software
Datum vydání hry:
21. 8. 2012
Žánr:
Střílečka, Taktická
KARTA HRY

Komentáře