Uncharted 2: Among Thieves

recenze  92
Martin Šmíd, 11. 10. 2009 23:03
V roce 1996 přinesl revoluci do našich obýváků Tomb Raider a vytvořil tak vlastně žánr akčních dobrodružných her, kde hlavní hrdina/hrdinka cestuje po světě a pátrá po artefaktech, po kterých se slehla zem a mysl všech lidí. Psal se rok 2007 a Lara našla svého mužského přemožitele, Nathana Draka, který ukázal, jak má vypadat akční dobrodružná hra nové generace. Pojďme se podívat, jak dopadl druhý díl Uncharted, mnohými recenzenty považován za jednu z nejlepších her videoherní historie.

Americkou firmu Naughty Dog určitě není nutné Playstation fanouškům představovat. Právě tito vývojáři se zasloužili o jednu z nejlepších plošinovek na PSone, Crash Bandicoot, která se do dneška dočkala spousty pokračování. S příchodem Playstation 2 hodili svého maskota přes palubu a přinesli sérii JAK and Daxter, která byla snad ještě úspěšnější a vytvořila tvář moderních plošinovek s otevřeným světem. Každý čekal, že i s příchodem Playstationu 3 nám přinesou nějakou tu nadupanou plošinovku, navíc v nádherném grafickém zpracování. Vývojáři z Naughty Dogu ovšem vsadili na jiný žánr a vytvořili akční adventuru, která všem vytřela zrak a dnes se řadí mezi nejlepší hry na PS3. Po dvou letech mlčení přichází Uncharted 2: Among Thieves, který má obrovské ambice a už před vydáním bylo jasné, že nás čeká nezapomenutelný herní zážitek.

V prvním dílu Uncharted jsme pátrali na tajuplném ostrově po našem předkovi, abychom v závěru objevili ztracený poklad nevyčíslitelné hodnoty. Druhý díl nás vezme na cestu, kde potkáme svého starého kamaráda Harryho Flynna, který věří, že našel cestu k objevení velkého pokladu, jež kdysi někde ukryl Marco Polo. Od této chvíle se začne odvíjet celkem zajímavý příběh, který má velký spád a ani na chvilku nezačne nudit. Co je nutno podotknout, tak Among Thieves obsahuje daleko více filmových scén, které jsou delší než v prvním díle. To ovšem vůbec nevadí, protože všichni hlavní protagonisté podávají naprosto neuvěřitelné herecké výkony a chvilku si budete připadat, jako když sledujete nějaký ten velkofilm a ne videohru. Sám se musím přiznat, že mi občas dělalo problém rozeznat filmeček od samotného hraní, protože hra do něj naprosto plynule najela bez jediného loadingu. Do druhého dílu se vrací i staří známí z prvního dílu, kdy budete především rádi za Victora Sullivana, který se od minula vůbec nezměnil a pořád si rád zapálí nějaký ten doutníček. Vrátí se i senzací chtivá dokumentaristka Elena Fisher, která ale od prvního dílu dospěla a nyní působí daleko sebejistěji. Nesmíme zapomenout zmínit ani novou ženskou postavu - Chloe Frazer. Je to právě tato nová postava, která do příběhu vkládá spoustu nového a pořádně ho zamotá. Hlavní záporák Zoran Lazarevic je poté klasický nabušenec, který má v tomto příběhu svoje cíle a jim vše podřídí. Nebudeme vám raději z příběhu moc prozrazovat, protože je potřeba si ho užít na vlastní oči a uši, takže se přesuneme k samotné hratelnosti.

Konečně se dostáváme k tomu, co už zdobilo první díl Uncharted, čímž myslím pochopitelně samotnou hratelnost. I druhý díl Uncharted je čistokrevná akční adventura v pohledu ze třetí osoby, kdy cestujete vždy nádherně provedenými levely. Každý je naprosto unikátní a vývojáři z Naughty dogu ukázali své mistrovské schopnosti. Ať už budete procházet Tibetem nebo některou další lokací (záměrně neprozrazujeme, protože konec vám vyrazí dech), budete si připadat jako v jednom nádherném snu. Ačkoliv se jedná pořád o dosti lineární střílečku, autoři nešetřili s wow efekty a celkově nyní kapitoly vypadají daleko rozsáhleji. Nepřipadáte si, jako když se nacházíte v tunelu a jdete pořád dopředu, jako v běžných hrách. Prostředí se po celou dobu hry mění a čím dále postupujete k cíli, bude ještě více nepřátelské. Když jsem zmínil, že se prostředí bude měnit před vašima očima, rád bych zmínil proč. Vezměte si situaci, kdy se nacházíte v horském městečku plném zeleně a lesů kolem, kde hlavní hrdina je v tričku. Stačí ale jeden level na jedoucím vlaku a prostředí se kolem vás začne neskutečně měnit. Prostředí kolem vlaku se neopakuje a skrze hustou džungli se postupně dostanete do zasněžených hor, kde hrozí podchlazení a jistá smrt. Právě v této věci by se dal nazvat Uncharted 2 revolučním, protože si nepamatujeme hru, ve které by se takto prostředí měnilo a nebyla potřeba ani jedna nahrávací obrazovka.

Samotné procházení kapitol je poté více méně klasické, kdy Nathan narazí na skupinky nepřátel, které mají ve své hlavě zakódováno, že jedině mrtvý Nathan Drake je pro naši situaci dobrý Nathan Drake. Nepřátelé tak po vás jdou ze všech stran, přičemž jejich umělá inteligence je na vysoké úrovni, takže neváhají házet k vám granáty, ale i střílet z úkrytu nebo přivolávat posily. V samotné hratelnosti se poté změnilo několik věcí, které jsou příjemné a jistě každého potěší. Zejména potěší možnost házení granátů z úkrytu, kdy nemusíte vykouknout. Stačí si připravit granát, nasměrovat Nathanovu ruku a hodit. Výbuchy granátů jsou ve druhém díle velmi efektivní, čímž myslím to, že způsobí daleko více mrtvých, než v případě prvního dílu. Dále máte po úrovních poházeny propanbutanové nádrže, které stačí hodit po nepříteli a střelit do ní. Nemusíme ani říkat, že jde o okamžitou smrt pro skupinku vašich nepřátel. Ačkoliv jde o dobré vylepšení hratelnosti, během samotného hraní jsme tuto možnost využili jen zřídka. 

Dále se ve hře dostává ke slovu štít, který nosí vaši nepřátelé, přičemž si ho jde poté sebrat a stát se jakýmsi neprůstřelným tankem. Musíme říci, že nepřátelští vojáci se štítem představují velkou hrozbu, pokud je v rychlosti neodstraníte. Nejenže mají účinné zbraně, ale stačí dva údery štítem a už ležíte v kaluži krve. Ve druhém díle byl rovněž rozšířen zbrojní arzenál. Najdete tu nové druhy zbraní, ale rovněž přibyla možnost vzít do rukou těžký kulomet. Na chvilku se tak z vás stane nepřemožitelný tank, který rozdává smrt. Právě tuto možnost si budete vychvalovat, protože nepřátel je někdy opravdu hodně a těžký kulomet je jediná reálná možnost, jak se přes ně dostat. Vylepšeny byly i souboje na blízko, kdy mačkání čtverečku už neznamená povinnou výhru. Nyní se nepřátelé dokáží daleko více bránit a odrážet vaše útoky. Mnohdy se tak stane, že se místo skolení nepřítele rychlými komby budete válet v kaluži krve na zemi. Souboje jeden na jednoho jsou i zajímavější díky velkému množství komb a zakončovacích chvatů. Samotné střety s nepřáteli jsou daleko lépe provedeny a jsou i daleko intenzivnější, za což většinou mohou i vaši kolegové ve zbrani.

Už první díl přinesl výbornou kooperativní hru s umělou inteligencí, přičemž druhý díl ji dovádí až do naprostého extrému. Umělá inteligence vašich partnerů se od prvního dílu hodně zlepšila, a tak působí jako rovnocenní partneři v boji a v hodně situacích vás dokáží zastoupit a vytáhnout smrti z náručí. Zajímavé jsou i levely, které projdete s vůdcem tibetské vesničky, Tenzinem, který nemluví anglicky, a většinou si budete jen domýšlet, co vlastně říká. S ním si moc nezabojujete, a tak přichází ke slovu obrovská puzzle část, kdy budete muset přeskákat spousty propastí a zmáčknout několik pák. Částí, kde byste řešili hádanky, je docela dost, ale nemusíte se bát, že by se jednalo o pasáže, které by nějak zdržovaly. Každý puzzle má svoji podstatu a k řešení vám postačí většinou jen logické uvažování a pochopitelně i Nathanův deníček, kde klíč naleznete. Rovněž musíme zmínit, že hra obsahuje nápovědy, když se zaseknete. Po určité době bezmoci přichází nápověda, která vám ukáže, kam máte jít. 

Kromě klasických akčních pasáží se dostanete i do situací, kde se budete muset kolem nepřátel potichu protáhnout a nespustit alarm. Mohlo by se zdát, že tyto pasáže budou frustrující i díky počtu nepřátel, ale opak je pravdou. Tyto pasáže jsou díky své jednoduchosti velmi pohodové a skvěle hru oživí. Čeho se už ale ve hře nedočkáme, je jízda na vodním skútru, která se nám v prvním díle velmi líbila. Vývojáři si ale neodpustili jízdu na náklaďáku, která je hodně adrenalinová, protože budete muset skákat z auta na auto i v poslední chvíli, kdy vám za zadkem vybuchne. Hra pro jednoho je v Uncharted 2: Among Thieves velký opracovaný diamant, který si budete užívat neustále dokola. Je to jako horská dráha, kterou sjedete jednou, dvakrát, ale i desetkrát a neustále se budete cítit jako v nebi.

Už před vydáním hry vývojáři avizovali, že druhý díl Uncharted přinese i online režim. Očekávali jsme, že tato část spíše jen doplní tu pro jednoho hráče a půjde tak o jakýsi bonus. Výsledek ale je na takové úrovni, že můžeme tuto část označit za druhou hru na jednom disku. V nabídce je deset módů, od klasického Deadmatche, přes týmové módy, až po kooperativní režim. Nutno dodat, že všechny levely v tomto režimu jsou originální a nejde jen o zkopírované úrovně ze hry pro jednoho hráče. Zajímavostí v tomto režimu je i jakýsi Movie mód, který vám nahrává vaše hry, přičemž si posléze můžete video upravit a nahrát na server, aby se na něj mohli podívat hráči z celého světa. Nahrání samotného videa je velmi jednoduché a hlavně rychlé, takže vám nezabere více jak pár vteřin. Ani samotné upravování není nikterak složité. Přes jednoduché menu můžete měnit barvu, rozostření videa i stylizaci.

Když vyšel první díl Unchared: Drake´s Fortune, spousta herních novinářů psalo, že se jedná o nejhezčí konzolovou hru. Měli pravdu, ale v tu chvíli ještě nikdo nevěděl, že využívá výkon Playstationu 3 jen ze 30%. Už před vydáním druhého dílu se Naughty Dog dušoval, že vytvořil nejhezčí hru současnosti. Už po zapnutí, kdy se probouzíte ve vlaku budete lapat po dechu, a co teprve až vylezete na zasněžený sráz a před vámi spadne hořící strom. Pusa vám najednou sjede až dolů. Těžko se popisuje nádherná, ostrá a neskutečně koukatelná grafika Uncharted 2: Among Thieves. Celé by se to dalo popsat jako velká grafická extáze. Je tak trochu s podivem, že během hraní jsme nezaznamenali žádný pokles fps, jak je u jiných, méně hezkých her, zvykem. Co rovněž zaslouží pochvalu, je neskutečně realistická fyzika. Zde bychom mohli vypíchnout třeba level, který už jste jistě viděli ve všelijakých videích, kde se bortí barák a všude létají střepy, skříně a kusy zdiva. V tu chvíli si budete říkat, jak je tohle možné. Všechny předměty navíc reagují na váš pohyb, takže není problém shodit lahev a upoutat tím pozornost vašich nepřátel. Rovněž jdou vypíchnout i vynikající výbuchy. Vezměte si situaci, kdy jdete džunglí, a nad vámi je věž se stráží. Stačí do ní hodit granát a věž se rozlítne na tisíce kusů. V tu chvíli prožijete další WOW efekt, kterých je po celé hře opravdu hodně. Co dále zaslouží pochvalu, je hudební doprovod, který rovněž patří do dnešní špičky. Vůbec celé hudební a zvukové zpracování je provedeno s citem pro detail. Vše podtrhuje vynikající dabing a herecké výkony všech hlavních protagonistů, díky čemuž si budete připadat spíše jako v kině při sledování filmu, než při hraní hry. Jejich hlášky jsou během hraní uvěřitelné a hlavně Nathan Drake vše komentuje i ve chvíli, kdy unikl jen o vlásek smrti. Právě tyto adrenalinové situace vás naprosto posadí na zadek a úplně se do hry vžijete.

Už první díl Uncharted byl vynikající akční adventurou, která ukázala, jak zhruba má vypadat Tomb Raider nové generace. Co ovšem Naughty Dog předvedli s druhým dílem, je něco neskutečného. Vytvořili hru, která je svým zpracováním a hratelností daleko za běžnou produkcí a převyšuje svoji konkurenci ve všech směrech. Uncharted 2: Among Thieves je nejlepší hrou pro tuto generaci konzolí a jednou z nejlepších her všech dob. Uncharted 2: Among Thieves je povinností pro každého hráče, který má rád kvalitní hry.

Uncharted 2: Among Thieves

ps3
Naughty Dog, Sony
Datum vydání hry:
14. 10. 2009
Žánr:
Střílečka, Plošinovka, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře