Project CARS 3

recenze  28
Martin Šmíd, 1. 9. 2020 11:40
Britské studio Slightly Mad Studios bylo založeno před jedenácti lety a už od začátku se specializuje na vývoj závodních her. Jako první jsme tu od tohoto studia měli povedené Need for Speed: Shift pro EA, na který následně navázalo druhým dílem. Nejvíce se ale do podvědomí hráčů zapsalo svoji závodní sérií Project CARS stavějící hlavně na simulaci a co nejreálnějším závodění, na níž ostatně spolupracovalo přímo se svojí základnou fanoušků. Po dokončení druhého dílu se studio vrhlo na vývoj hned několika dalších her, mezi nimiž je i v minulém týdnu vyšlé třetí Project CARS, s nímž je cílem oslovit co největší okruh fanoušků závodních her.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

První dva díly závodní série Project CARS od vývojářů ze Slightly Mad Studios považuji za skvělé hry, navíc druhý díl se povedl přímo mimořádně a v mnohém dokonce zastínil i svoji největší konkurenci v podobě posledních dílů Forzy nebo Gran Turisma. O to možná smutnější muselo být pro vývojáře sledovat, že si v prodejích zase tak moc dobře nevedl, no a tak začali přemýšlet, jak zatraktivnit třetí díl, aby k sobě dokázal natáhnout další hráče. Pomoci jim přišel i Paul Rustchynsky, který dříve pracoval ve studiu Evolution a podílel se z pozice režiséra na závodní hře Driveclub. Jeho rukopis je na Project CARS 3 patrný od prvního závodu, protože už během něj pochopíte, že tu máme před sebou obrovský odklon od prvních dvou dílů. Místo polosimulace, která by měla ambice soupeřit s Gran Turismem nebo Forzou jsme se dočkali spíše arkádové závodní hry, která je směsicí her Driveclub, Forza Horizon, Need for Speed: Shift a Need for Speed Heat. Logicky už tak míří na úplně jinou skupinu hráčů. Nyní je ale otázka, jestli se tento velký risk vývojářům povedl a hlavně jestli dokázali přinést povedenou závodní hru.

I když je pořád možné si v Project CARS 3 pohrát s různými nastaveními, tak je nutné si přiznat, že prvky simulace jsou nenávratně pryč, ať už jde o kontrolování paliva, zastávky v boxech nebo opotřebení a teplota pneumatik. Dokonce byl odstraněn i model poškození. Sice vizuálně jde auto zničit a pomačkat mu plech, ale to je vše. Project CARS 3 má tudíž blíže k arkádě a výše zmíněným hrám. To mi na začátku docela vadilo a viděl jsem jistou ztrátu identity, ale následně jsem na nová pravidla přistoupil a hru si dokázal překvapivě solidně užívat. Chápu ale, že ti největší fanoušci tento krok vývojářům asi nikdy neodpustí a hru třeba úplně vynechají. Na druhou stranu až prodeje ukážou, jestli se tentok krok vývojářům vyplatil.

Každopádně větší zaměření na arkádu otevírá dveře novým hráčům, kteří si chtějí třeba jen zajezdit s gamepadem v ruce. A v tomto funguje Project CARS 3 docela dobře. Zatímco předchozí díly byly už z logiky věci stavěné hlavně pro ovládání skrze volant s pedály, tak Project CARS 3 se velmi dobře ovládá i za pomocí normálního gamepadu. Jediné, čím Project CARS 3 simulátor trochu připomíná, tak je velmi dobrá fyzika, kterou nejvíce oceníte s volantem v ruce a s vypnutými asistenty. Jednotlivá vozidla se od sebe odlišují, takže hned poznáte, jestli držíte volat toho nejzákladnějšího silničního vozidla nebo volant Porsche či Formule, a vývojáři nezapomněli ani na vliv počasí, k čemuž se ještě dostanu.

Zatímco Project CARS 3 přišel o prvky simulace a je spíše arkádou, tak nepřišel o licence na vozidla a tratě. Počet vozidel a tratí je určitě nadstandardní a musí uspokojit i ty nejnáročnější fanoušky. Začnu tratěmi. Vývojáři připravili těžko uvěřitelných 130 různých reálných i smyšlených variant tratí v 50 jedinečných lokací, přičemž české fanoušky určitě potěší opětovná přítomnost brněnského okruhu. Na prakticky všech tratích je možné si pohrát s nastavením počasí, od jasného po zataženo či silný déšť, a co jistě všichni ocení, tak je dynamická denní doba. Stejně jako počet tratí je plně uspokojující počet dostupných vozidel od těch nejznámějších světových automobilek a jejich rozmanitost. Od silničních po GT a dojde i na Formule, takže každý by si měl přijít na své. Jednotlivá vozidla je možné skrze jednoduchý a přehledný editor výkonnostně i vzhledově vylepšovat vzhledem ke skutečnosti, že je můžete nyní konečně vlastnit ve své garáži. S vozy se pojí i jejich ozvučení, které uspokojí, ale ne vždy je perfektní. 

Zatímco volné jízdy jsou fajn a díky velkému množství tratí i různých nastavení sami o sobě mohou vystačit na hodně hodin, tak tím hlavním herním režimem Project CARS 3 je bez debat Kariéra. V ní máte za úkol stát se nejlepším možným závodníkem, přičemž začínáte u silničních vozů a přes různé třídy se můžete vyškrabat až do GT kategorie. Jednotlivé výkonnostní třídy vozidel nabízejí rozmanité aktivity, od klasických závodů po sprinty, časovky, šampionáty nebo další volnější aktivity, jako je bourání bannerů. Musím říci, že hra tyto druhy závodů a aktivit docela dobře míchá, a je navíc i dost rozmanitá, takže se mi nestalo, že bych měl pocit, že pořád jen dělám jednu a tu samou aktivitu. Vše je prakticky rozděleno jako u již zmíněného Driveclubu a i zde to funguje velmi dobře. Navíc, kromě kategorií se silničními a GT třídami, hra nabízí ještě speciální vytrvalostní a další závody, a také velké množství speciálních výzev. Kariéra je tak nejen rozmanitá, ale i dobře poskládaná a dlouhá, takže než vše splníte a dostanete se do posledního šampionátu, nahrajete několik desítek hodin.

Jediné, co mi na Kariéře vadí, tak je skutečnost, že k odemykání dalších tříd musíte plnit během závodů a dalších aktivit ještě speciální vedlejší výzvy, za které jste odměňováni hvězdičkami – projíždění skvěle zatáčkami, předjíždění soupeřů, správné umístění a tak dále. A podle jejich počtu se následně odemyká další obsah, což je mnohdy hodně velká pruda. Je sice možné si další obsah odemknout i za herní měnu, ale té není zase tolik, takže budete rádi, když budete mít na nová vozidla a jejich vylepšení. Jsem přesvědčen, že podobný systém je už dávno překonaný, navíc se ani na konzole do velké AAA závodní hry nehodí. Co naopak oceňuji, tak je jednotný systém levelování. Ať už hrajete Kariéru nebo další režimy, získáváte XP body do několika kategorií. Základní je level řidiče, čímž si odemykáte možnost koupit daleko lepší vozidla v jednotlivých kategoriích. Levelujete ovšem i samotné vozy, což je jasné pomrknutí na Driveclub, za což následně získáváte slevy na vylepšení u dealerů. Jen je otázka, jestli by měl být ukazatel získaných XP bodů vidět během samotných závodů. Podle mě je zbytečný a jen odvádí pozornost od samotného závodění.

Co mi na začátku hraní hodně vadilo, tak je docela přísný systém penalizací, který dle mého ani není dobře vyladěn. Stačí, abyste vyjeli trochu mimo trať, a už se vám nezapočítá čas do rozjetého kola nebo vám hra dupne na brzdu a zprůhlední, aby vás soupeři mohli přejet. Ačkoliv je Project CARS 3 arkádou, pořád po vás požaduje nějakou tu preciznost. Že ale systém penalizací není moc dobře nastaven, ukazují střety se soupeři. Do nich můžete najíždět, převrátit i vystrčit mimo trať, no a komisaři nad tímto kompletně zavírají oči, zatímco za menší vyjetí z tratě už k vám letí penalizace. Když už jsem u soupeřů na trati, jejich umělá inteligence je spíše průměrná. Neurazí, ale ani nenadchne.

Samotná kampaň nabízí solidní zábavu na desítky hodin a tedy spoustu večerů. Velkou součástí hry je ovšem i online multiplayer, v němž si můžete změřit síly s kamarády nebo ostatními hráči. Pokud nechcete moc dlouho přemýšlet, do čeho se pustit, tak je tu možnost rychlá hra. Bude vám prostě vyhledáno nějaké lobby a vy se následně pustíte do závodění. Vyhledávání her je dle mé zkušenosti celkem rychlé a během samotných závodů jsem se nesetkal s lagováním či jinými problémy. Kromě rychlé hry si můžete vybrat z několika lobby a do nich se napojit, a pak tu jsou taky po vzoru Driveclubu speciální eventy začínající vždy v určitý čas, do nichž se můžete registrovat. V lobby nechybí ani možnost zakládání vlastních místností, do kterých následně můžete zvát své kamarády nebo hráče z celého světa. Online multiplayer tak nabízí prakticky vše, co byste od takové hry čekali, navíc bez otravných problémů. Věřím tak, že pokud vás nový směr Project CARS 3 chytne, multiplayer je místo, kde můžete v následujících měsících trávit hromadu času. Multiplayer je pak doplněn i režimem Rivals, v němž můžete poměřit síly s duchy ostatních hráčů a pokusit se zajet na připravených tratích co nejlepší čas.

Nyní se dostávám k vizuálnímu zpracování, které je prostě a jednoduše hodně rozporuplné. I dnes je Project CARS 2 pěknou závodní hrou, a nyní mohu s klidem říci, že vypadá lépe jak právě recenzovaný třetí díl. Modely vozidel jsou ještě v pořádku, ačkoliv kokpity moc neohromí, ale tratě jsou takové bez života a detailu, což občas korunují i nedokreslené bannery a další objekty. To ovšem není ten největší problém, který s hrou mám. Tím je skutečnost, že si hra mnohdy pomáhá pro lepší framerate snížením rozlišení. Výsledkem tak je, že klesne viditelně nejen framerate, ale i rozlišení, takže vidíte na obrazovce doslova pixely a říkáte si, jestli se vám nepokazila konzole. Vizuálně tak ve výsledku Project CARS 3 jen těžko někoho uspokojí a jde jen o průměrně vypadající hru, která na poslední Gran Turismo nebo Forzu ani zdaleka nemá. Do toho je nutné přičíst různé grafické glitche a další bugy, které rozhodně nepotěší. Občas mizí textury během závodu, jindy se mi zase bugnul zvuk, takže pomohlo jen vypnutí celé hry a její opětovné zapnutí. Až to vypadá, že se vývojáři na optimalizaci vykašlali. Asi nebudu daleko od pravdy. Project CARS 2 byla daleko lépe optimalizovaná hra jak toto.  

S Project CARS 3 série trochu ztratila svoji identitu a svým arkádovým zaměřením fanoušky prvních dílů spíše pořádně naštve. Na druhou stranu tu máme pořád zábavnou závodní hru se spoustou tratí a vozidel, dobrým jízdním modelem, rozmanitou a dlouhou Kariérou a slušným multiplayerem. Je zamrzí, že když už se vývojáři pro tento velký restart rozhodli, vykašlali se na pohlednější vizuální podívanou a hlavně optimalizaci. Framerate je často nestabilní a různé grafické glitche a chyby dokážou rovněž pořádně naštvat. 

Project CARS 3

ps4xone
Bandai Namco, Slightly Mad Studios
Datum vydání hry:
28. 8. 2020
Žánr:
Závodní
KARTA HRY
7/10

Komentáře