Overwatch

recenze  31
Martin Šmíd, 29. 5. 2016 23:00
Studio Blizzard v minulosti vytvořilo hned několik nezapomenutelných sérií jako Warcraft, Starcraft nebo Diablo, jehož třetí díl se nedávno dostal i na staré a současné konzole. Mnoho let studio žilo ze slávy těchto značek a moc se nehrnulo do vytváření nových, čemuž se ani popravdě nešlo moc divit. Možná i proto bylo velkým překvapením oznámená multiplayerová first-person akce Overwatch, s níž se navíc chtěli vývojáři vrhnout do žánru, který jim nebyl moc blízký, a kde je navíc obrovská konkurence. Už betaverze ovšem nastínila, že s Overwatch ani tentokrát Blizzard vedle nešlápne, a potvrdila to následně i finální verze, na níž vám nyní přinášíme recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Hned na začátku je třeba říci, že Overwatch je primárně multiplayerová střílečka, takže v ní nenajdete žádnou příběhovou kampaň ani jiné režimy pro jednoho hráče, což může někoho zklamat, zvláště pokud má rád hry od Blizzardu a tomuto typu her moc neholduje. Vývojáři se netají tím, že by v budoucnu mohl Overwatch dostat nějaké režimy pro jednoho hráče, ale pokud se tak stane, rozhodně ne v dohledné budoucnosti, i vzhledem k tomu, jak dlouho něco vývojářům z Blizzardu trvá vytvořit. Vypouští totiž vše až v momentě, kdy jsou s tím stoprocentně spokojení, a na nějaké polotovary se u nich nehraje. S tímto faktem je tedy nutné hned od začátku počítat. Na druhou stranu, pokud máte multiplayerové hry rádi a máte i po ruce kamarády, od Overwatch se nebudete moci odtrhnout, protože jde o docela velkou evoluci týmových stříleček a ukázkou, že slovo nemožné v Blizzardu rozhodně neznají.

Než se vrhnu na popis hry Overwatch, musím zmínit ještě jednu důležitou věc, s níž musíte při nákupu počítat. Overwatch je především týmová hra, kde se musejí hráči navzájem podporovat a spolupracovat, jen tak je velká šance na vítězství v zápase. I proto není moc stavěná pro hráče samotáře, protože bez komunikace s ostatními členy týmu nastane akorát chaos, který vlastně není ani trochu zábavný a jen frustrující díky tomu, že vás druhý sehraný tým jednoduše převálcuje. Rovněž jsem během hraní potkal spoustu hráčů, kterým šlo jen o počet zabitých protivníků a co nejmenší počet úmrtí, na jakékoliv úkoly na bojišti kašlali, aby si nezkazili osobní statistiky, čímž jen škodili týmu a ve výsledku i sami sobě. O osobních statistikách Overwatch určitě není, což ostatně zjistíte během prvních několika hodin. Overwatch a jeho možnosti oceníte jen v momentě, kdy hrajete s dalšími pěti kamarády. Když hrajete v jednom, kouzlo se rychle vytrácí a na velké klady začnete rychle zapomínat. Samozřejmě, s tímto asi vývojáři moc udělat nemohou, ale rychle díky tomuto zřejmě ztratí velké množství hráčů, což je škoda.

Overwatch je rychlá arkádová týmová first-person střílečka, v níž musíte v jednotlivých herních režimech plnit různé úkoly se svým týmem. K tomu je nutný pochopitelně určitý skill, dobrá znalost postav i jejich vhodný výběr a kombinace do jednotlivých zápasů, znalost jednotlivých map a sem tam i trocha toho štěstí. Nejde tedy o MOBA hru, za níž byl Overwatch hlavně na začátku špatně označován, jeho konkurencí je spíše počítačová Team Fortress 2 od Valve, než třeba nedávno vydaný Battleborn. V předchozím odstavci jsem se už zmínil o týmovosti, na níž Overwatch staví a prakticky i padá. Jen dobře sehraný tým, který se navzájem na bojišti podporuje, má největší šanci na úspěch. Pokud navíc hrajete s kamarády, je možné vymýšlet přes headset různé taktiky a strategie, a že jich na každou mapu a herní režim je nepřeberné množství, některé se už nalézají na youtube a dalších kanálech. Jenom tedy s kamarády na headsetu objevíte další vrstvy, které samotná hratelnost nabízí. A že jsou sakra zábavné a neskutečně propracované a návykové.

Protože jde o čistě multiplayerovou střílečku, určitě se ptáte, jaké herní režimy nabízí. Na začátku je nabídka herních režimů trochu skromnější, určitě jich mělo být více, ale vývojáři vše vynahrazují alespoň kvalitou. Zatím má Overwatch čtyři multiplayerové režimy, z nichž tři jsou obdobou oblíbeného King of the Hill. V režimu Escort musí jeden tým dotlačit vozidlo přes celou mapu do základny protivníka. V druhém režimu Assault má útočící tým za úkol zabrat dva body na mapě, které se bránící tým snaží zuby nehty udržet. Ve třetím režimu Assault/Escort musí nejprve útočící tým zabrat speciální bod na mapě, a pak z něj dotlačit objekt do základny protivníka. Jedná se tedy o takový prodlouženější Escort zkombinovaný s režimem Assault, který má tedy dvě části. Musím říci, že jde asi o nejlepší a nejzábavnější režim, který zatím Overwatch nabízí. No a poslední režim Control je klasická přetahovaná o zónu, přičemž jen tým, který kontroluje oblast, dostává body do skóre. Nejde o nic převratného, ale režim je v podání Overwatch celkem zábavný a kolikrát napínavý do poslední minuty. Zvláště když mají oba týmy zabráno 99% a pak se v nastaveném čase přetahují o poslední kousek. Někomu může trochu vadit, že hra vybírá při quick game herní režimy i mapy sama, manuální výběr režimu zatím chybí. Možnost výběru by měli vývojáři určitě do budoucna zvážit.

Nyní na začátku obsahuje Overwatch dvanáct středně velkých map. Počet je dle mého slušný, ačkoliv pochopitelně může někdo namítnout, že jich je na čistě multiplayerovou hru trochu méně. Každopádně já jsem zatím s počtem spokojen, zvláště když jednotlivé mapy mají výborný rozmanitý design, skvěle se hodící pro týmové hraní, mapy jsou navíc snadno zapamatovatelné a je vidět, že s jejich designem si vývojáři z Blizzardu dlouho hráli. Všechny mapy jsou zasazené na Zemi ve vzdálené budoucnosti, navštívíte nejen průmyslové Rusko, ale také venkov v Japonsku nebo Los Angeles, nad nímž je kopec se známým nápisem. Co mapa, to jiný kout naší matičky Země.

Overwatch obsahuje nyní na startu 21 rozmanitých hrdinů, ti jsou navíc od první minuty odemčeni, takže je nemusíte odemykat hraním, jako tomu bylo třeba nedávno u Battlebornu. Všechny postavy jsou pak rozděleny do čtyř důležitých kategorií. Tu první tvoří útočníci, hodící se přímo do akce a jejich největší starostí je uštědřit protivníkům co největší škody. Hodně jsem si oblíbil rychlou Tracer, umějící se blinkovat, navíc využívá v boji i dvě silné pistole. Po čase jsem si na ni zvykl tak hodně, že jsem si i přál, aby byla ještě o něco málo rychlejší. Špatný není ani Reaper na krátkou vzdálenost s velmi silnou super schopností, případně kovboj McCree. Druhou kategorii tvoří obránci, kteří jsou spíše zalezlí a podporují své kolegy v boji, ať už možností stavět věžičky, které dle mého představují pro útočící tým v současnosti největší problém, hlavně díky velkému dostřelu a ničivému poškození, tak třeba Mei má možnost protivníky zmrazovat. Třetí kategorií jsou tankové s velkým množstvím zdraví. Samozřejmě jsou silní, ale i oni hlavně mají podporovat kolegy v boji. Poslední kategorií jsou jednotky, které ostatní kolegy na bojišti léčí a udržují je na živu, případně přidávají další bonusy.

Velkou devízou jednotlivých postav je skutečnost, že mají vedle svého parádního designu nejen svoje jedinečné zbraně, schopnosti a dovednosti, které jsou pro ně charakteristické, ale také jsou maximálně vybalancované. Už dlouho jsem neviděl akční hru, kde by byla takto perfektní balance, kde by byla radost hrát za jakoukoliv postavu a žádná nad ostatními nevyčnívala. Všechny postavy jsou si v Overwatch rovny. Na začátku se sice může zdát, že některé postavy vyčnívají, ale jak budete hrát, zjistíte různé triky, jak proti nim bojovat, i třeba ve spolupráci s ostatními členy týmu. Oceňuji navíc, že jednotlivé postavy je hned od první minuty snadné ovládat, k pochopení jejich schopností máte vždy krátký popisek. Není tak problém s jakoukoliv postavou skočit do hry, ačkoliv samozřejmě nebudete hned vědět různé fígle na jednotlivých mapách, které s nimi jde dělat. Vysoký počet rozmanitých postav zatím vykompenzuje i slabší počáteční nabídku herních režimů. Vývojáři z Blizzardu se ovšem nechali před několika měsíci slyšet, že už nyní plánují do hry Overwatch spoustu nových map, herních režimů i postav, které budou přidávat zcela zdarma formou updatů, protože nechtějí tříštit komunitu placenými přídavky. To je jistě chvályhodné rozhodnutí, které oceníte, pokud si Overwatch zamilujete stejně, jako třeba já.

Zatím jsem Overwatch převážně chválil, ale mám s ním i jeden velký problém. Systém odměn je totiž dle mého špatně navržen a hlavně není ani trochu motivujícím prvkem, jakým by měl být. Za každý level vždy dostanete speciální loot box, z něhož vám náhodně mohou vypadnout na postavy nové skiny, spreje a další kosmetické záležitosti. Bohužel, na postavy, s nimiž jsem hrál nejvíce, toho zatím vypadlo během hraní nejméně, takže jsem si je nemohl prakticky nijak upravovat, což pochopitelně mrzelo. Blizzard tímto chce trochu donutit hráče, aby si koupili hromadu loot boxů za reálné peníze, věřím, že mnozí tak učiní, ale vývojáři by si měli uvědomit, že se Overwatch prodává za plnou cenu a nejedná se o free-to-play záležitost, kde by byl podobný systém určitě v pořádku. V současnosti je tedy prakticky nereálné, abyste z loot boxů během několika dní/týdnů si odemkli na svoji oblíbenou postavu vše, co chcete, to spíše naši reprezentanti vyhrají blížící se Euro. Rovněž mi celkem vadí, že když dostanete loot box, nemůžete si ho otevřít během startu následující hry, ale musíte ji úplně opustit a balíček rozdělat až v menu. Jde ale o něco, na čem se dá do budoucna zapracovat, a Blizzard už v minulosti ukázal, že se nebojí ve svých hrách překopat různé systémy, viz třeba třetí Diablo.

Vizuální zpracování Overwatch je parádní, a to i na současných konzolích. Kromě textur ve vysokém rozlišení, detailních úrovní i postav vás jistě ohromí hlavně umělecký styl, který je pro Blizzard v posledních letech charakteristický a pěkně se na něj dívá. Navíc vývojáři nešetří různými pěknými efekty, důležité ale u této hry je určitě fakt, že je krásně přehledná i v těch nejhektičtějších momentech, kdy se toho na obrazovce děje už opravdu hodně. Pochválit musím Blizzard i za optimalizaci, protože na konzolích jede Overwatch ve stabilních 60 snímcích, takže pocit z rychlosti je velmi dobrý, což se následně podepisuje i na samotné hratelnosti a zábavě. Kvalitní je i ozvučení, dabing jednotlivých postav a tradičně velmi dobrý je i soundrack, ale na profesionální práci jsme si u tohoto u Blizzardích her zvykli.

Dlouho jsem přemýšlel, kolik mám Overwatch dát. Pokud máte kamarády, jedná se o naprosto ultimátní multiplayerovou akci s parádním designem a spoustou strategických možností, se zábavnou a až návykovou hratelností, a rozmanitými postavami, kdy každá má svoje vlastní schopnosti a uplatnění v týmu. Dlouho jsem takto zábavnou týmovou hru nehrál a odpouštěl jsem jí i nyní na startu menší počet herních režimů. Na druhou stranu, pokud chcete hrát převážně sami a jen tak si po večerech zablbnout, Overwatch pro vás moc není, protože budete snadno prohrávat proti sehraným týmům, navíc demotivující pro vás pak bude systém odměn, který by měli vývojáři kompletně překopat. Teď trochu působí dojmem, že vývojáři chtějí na kosmetických věcech hlavně dodatečně vydělat skrze mikrotransakce.

Overwatch

ps4xone
Blizzard Entertainment, Blizzard Entertainment
Datum vydání hry:
24. 5. 2016
Žánr:
Střílečka, Strategie
KARTA HRY
9/10

Komentáře