Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

recenze  68
Martin Šmíd, 16. 8. 2008 21:36
Metal Gear Solid série není pro někoho jen hra, je to kus jeho života. Dvacet let čekání na vysvětlení všech těch záhad. Nyní je čekání u konce a vy se dozvíte, proč je MGS4 lepší než GTA4, Halo, Gears of War a Uncharted dohromady. Recenze nejlepší hry posledních let je tu. Uplynulo již 20 let od doby, kdy tehdy neznámý Japonec začal přemýšlet nad složitým příběhem, který poté bude oslavován hráči tak, jako u filmu Star Wars. V roce 1988 vyšel první Metal Gear, který odstartoval kariéru dnes již legendárního vojáka Solida Snaka.

O dvacet let později příběh končí. Předchozí hry se pyšnily nejen skvělou hratelností, se kterou vždy Kojima přinesl svěží vánek do špionážních her, ale také neuvěřitelně složitým a zamotaným příběhem. Na Metal Gear Solid 4 jsme se dost těšili hlavně proto, že měl odpovědět na všechny vzniklé otázky. To se opravdu nakonec podařilo a je neuvěřitelné, jaký scénář dokázal Hideo Kojima tentokrát napsat. Může se zdát, že v předchozích hrách jen tak něco napsal a to poté bezmyšlenkovitě hodil do hry, ale v MGS4 vše začne dávat smysl a krásně do sebe zapadne. Příběh kombinuje v sobě napětí, humor, smutek i radost. Mnohdy si všichni stěžovali na hodně filmečků a rozhovorů přes Codec. Rozhovorů přes Codec ubylo oproti předchozím dílům, zatímco filmečků přibylo a to spíše na délce. Nemusíte se přitom bát, že by filmečky byly nudné. Každý budete hltat, protože se tak dozvíte spoustu informací. Navíc hodně filmečků je akčního charakteru a jsou choreograficky hodně dobře zvládnuty. Třeba souboj Raidena s Vampem je něco, na co nikdy nezapomenete. Kojima se také vůbec poprvé odhodlal vyprávět příběh i rozdělenými obrazovkami. Je to vždy ve chvíli, kdy se na obrazovce dějí dvě zásadní věci pro příběh.

Hra by se dala rozdělit na několik epizod. Každou předchází Briefing na Otaconově letadle. Každý by čekal, že se bude jednat o nudné scénky, kde se dozvíme co splnit v následující misi. To se samozřejmě dozvíte, ale scénky jsou neuvěřitelně vtipné a napínavé. Třeba Sunny se pořád snaží udělat Otaconovi a Snakovi radost, tak vaří volská oka. To se jí moc nedaří, dokud nedostane od někoho správný návod. Rovněž jsou tyto pasáže velmi emotivní, jelikož mezi postavami vznikají různé vztahy. Když se dozvíte, co máte dělat, jde se na věc. Každou misi začínáte s tím, co jste získali v té předchozí. Hra začíná již na provařeném Středním východě. Začátek hry vás asi nijak neohromí, protože se děje přesně to, co jste jistě viděli v trailerech. Hra se rozjíždí až v okamžiku, kdy potkáváte skupinu Rat Patrol Teamu 01, která je vedena starou Snakeovou láskou Meryl. Jistě si vzpomínáte, jak se tito dva seznámili na Shadow Moses. V tuto chvíli začíná neskutečný sled událostí. Postupovat s jednotkou Rat Patrol Teamu 01 je jedna radost. Nikdy se vám nepletou do cesty a sami vidíte, že fungují jako dobře secvičená úderná síla, která dokáže vše zlikvidovat.

Pasáží, kdy postupujete s někým na nepřátele je dost. Nemusí se jednat jen o Rat Patrol Team 01, ale také o povstalce. Ti jednají stejně jako Rat Patrol Team 01 na vlastní pěst, a tak místo tichého zlikvidování cíle, způsobí přestřelku. Nepřítele tak zaměstnají a vy můžete nepozorovaně proklouznout. Jenomže když si nedáte pozor, můžete spustit alarm, který způsobí, že nepřátel bude pouze přibývat a ne ubývat. V tuto chvíli se musíte schovat a počkat, až se alarm utiší.

K tomu vám dopomáhá úplně nová vychytávka, která se jmenuje OctoCamo. Jde o speciální oblek, tolik proklamovaný v trailerech. Už v betaverzi MGO jsme si ho mohli osahat a jistě mi dáte za pravdu, že se jedná o revoluční prvek v sérii. S kamuflážemi si začal Hideo Kojima hrát již v MGS3, kdy jste museli sbírat oblečky, které jste pak použili na určitý druh povrchu. Nyní máte pouze jeden obleček, který změní barvu podle povrchu, ke kterému se přitisknete. Ačkoliv jsem řekl, že během hry nemůžete měnit obleček, tak můžete měnit barvu vaší neprůstřelné vesty. Ta pochopitelně není při použití oblečku vidět, ale tak někomu může vyhovovat spíše růžová vesta než černá nebo zelená. Po čase si můžete měnit i masky, které postupně získáváte. Přibude vám tak speciální OctoCamo maska, která také mění barvu, ale i maska mladého Snaka a i ne příliš detailní model hlavy Snaka z PSone MGS.

Důležitou součástí nového MGS je Drebinův obchod. Tohoto chlápka s jeho věrnou a vše napodobující opičkou potkáte na Středním východě a od té doby vám bude vždy připraven pomoci nebo prodat náboje či odblokovat ID zbraně. Obchod máte vždy přístupný po stisknutí STARTu. Vše si u něj kupujete za body, které získáváte během hry. Nesmím zapomenout zmínit i vtipné scénky s Drebinem, které se opravdu povedly, a postupem času se z něj stává postava, na kterou nedáte dopustit. Jak už jsem zmínil, každá zbraň, kterou seberete, má ID, které způsobuje, že ji nemůže používat nikdo jiný, než její majitel. Odemknutí této zbraně si tak musíte koupit. Zbraní je opravdu hodně. Mělo by jich být přes padesát, ale není v lidských silách je během jedné hry všechny vyzkoušet. Jsou tu opět klasické pistole, samopaly, těžké kulomety a raketomety až po Rail Gun, který vystřeluje laserové střely, které působí hlavně na Gekkou.

Gekkou je nový typ Metal Gearu, který je sériově vyráběn. Proto jich je na bojišti vždy několik a dokážou i mezi sebou komunikovat a spolupracovat. Mají sice mechanické tělo, ale v nohách jim koluje krev. Jejich nohy mají ohromnou sílu a díky nim mohou Gekkou skákat do obrovských výšek, nemluvě o rychlém pohybu. Gekkou používají i střelné zbraně. Dále tu mezi vaše nejčastější nepřátele patří Ocelotova soukromá armáda Frogs. Jedná se o ženy, které jsou velmi rychlé, dokážou i skákat do velkých výšek a souboje s nimi jsou tak velmi obtížné. Dále už narazíte jen na klasické PMC vojáky, které ovšem zabijete i na jednu ránu. Ke každému MGS vždy patřili nezapomenutelní bossové. Ty zde představuje kromě závěrečného souboje s Ocelotem skupina Beauty and the Beast, o které si teď něco povíme.

Beauty and the Beast
Členky jednotky Beauty and the Beast protrpěly nervový otřes na bitevním poli a byly přetransformovány ve válečnou zbraň. Během hry se o nich dozvíte ještě více informací, především od Drebina, který vás po každém souboji kontaktuje.

Laughing Octopus - Stejně jako Solid Snake používá OctoCamo, což nás vede k zamyšlení, jak je to možné, když OctoCamo vyvinul Otacon. Má na hlavě nějaké zařízení, ze kterého jí lezou 4 chapadla. Na každém chapadle má Solid Eye a další 3 Solid Eye má na hlavě. Její jméno Octopus odkazuje na Decoy Octopuse z MGS1. Jako zbraň používá svá mechanická chapadla stejně jako Solid Snake v MGS2. V boji cítí radost (The Joy = The Boss), proto se směje (Laughing), což odkazuje na MGS3. Tento souboj vás vrátí hned nohama na zem, pokud byste snad mysleli, že je MGS4 procházka růžovou zahradou. Souboj je neuvěřitelně dlouhý a musíte vždy Octopus najít. To se někdy může jevit jako nadlidský úkol.

Zajímavost: Octopus se dokáže změnit v MG Marka II. Tak pozor na ní.

Raging Raven - Na těle má připevněny mechanická křídla, která mohou i samovolně válčit na bitevním poli stejně jako Gekkou. Jako jediná členka Beauty and the Beast nemá Solid Eye System. Její jméno Raven odkazuje na Vulcan Ravena z MGS1. Používá výbušniny stejně jako Fatman z MGS2. V boji cítí zuřivost (The Fury), proto je vzteklá (Raging), což odkazuje na MGS3. Při boji s ní přivolává další podobná křídla, která při nárazu explodují. Proto je lepší se nejdříve vypořádat s nimi.

Crying Wolf - Její tělo připomíná vlka a je stejně tak i obratná. Její největší nevýhodou je nedokonalý optický systém, má totiž pouze jeden Solid Eye na temeni hlavy. Její jméno Wolf odkazuje na Sniper Wolf z MGS1. Na zádech má finální verzi Rail Gunu, Fortune používala její prototyp - to je odkaz na MGS2. V boji cítí zármutek (The Sorrow), proto pláče (Crying), což je odkaz na MGS3. S touto ženou se potkáte na Shadow Moses a boj s ní se vám vryje do paměti. Jedná se o jeden z nejlepších bossovských soubojů, jaký se ve hrách objevil.

Screaming Mantis - Má silné psychické schopnosti, pomocí kterých může ovládat vojáky stejně jako loutky, které drží jeden z jejich čtyř párů rukou. V pravé ruce drží loutku Psycho Mantise a v levé loutku The Sorrow. Celá její helma je pokryta několik Solid Eye systémy. To jí umožňuje mít naprosto dokonalý přehled o tom, co se kolem ní děje. Díky jejím schopnostem ji ostatní členové berou jako vůdce, který dokáže vytušit blížící se nebezpečí. Její jméno Mantis odkazuje na Psycho Mantise z MGS1. Používá nože stejně jako Vamp - odkaz na MGS2. V boji cítí strach (The Fear), proto ječí (Screaming), což odkazuje na MGS3. Při souboji s ní se musíte nejdřív vymanit z jejího vlivu.

Zajímavost: Zavolejte Plukovníkovi o radu. Ten vám poradí, ať dáte ovladač do slotu 2. Jenomže hra vám nepůjde takhle ovládat a jen naštvete Otacona, který vás ihned seřve.

Pořád mluvím o hře, ale zapomínám zmínit hlavního hrdinu, za kterého celou hru hrajete. Solid Snake je v MGS4 starý, ale to mu nebrání, aby zvládal kousky jako za mlada. Dopomáhají mu k tomu i injekce, které později získá. Jestli zemře nebo ne vám neřeknu, protože to se dozvíte ve scéně, která se vám vryje do paměti. Aby Snake nebyl na vše sám, pomáhá mu během hry Otacon, který je buď připraven na Codecu nebo jako miniaturní Metal Gear Mark II. Metal Gear Mark II je napodobenina malého Metal Gearu, který se poprvé objevil ve hře Snatcher. Podle informací ze hry ho navrhla Sunny. Mark II má docela velikou obrazovku, na které Snake vidí Otacona. Dále má kameru a také kamufláž OctoCamo. Ta funguje bezvadně a většinou Marka II použijete pro tichou likvidaci nepřátel nebo jen pro prohlídku nebezpečného terénu. Musíte si ovšem dávat pozor na signál. Nemůžete tak jet, jak se vám zlíbí, ale vždy musíte být v dosahu Snakea a jeho PS3 ovladače. Dále vám během hry přibude i Snake EyE, které když si nasadíte, můžete použít jako dalekohled nebo i noční vizi do temných koutů. Kromě zdraví musíte dávat u Snaka pozor i na stres. Pokud stres u Snaka překročí určitou hranici, začne zvracet. Takový stres zapříčiní třeba dlouhé kutálení se v sudu. Snake se tak musí na chvilku uklidnit. K tomu dopomáhají i pánské časopisy, které nacházíte během hry.

Jako poslední si zhodnotíme audiovizuální zpracování. Grafika hry sice není nejlepší v některých pasážích, ale skvěle se k MGS4 hodí, a v celkovém pojetí hry je nádherná. Třeba prohánění se v pasážích na Shadow Moses v enginu MGS4 je něco nezapomenutelného. Celkově jsou úrovně mistrovským kouskem jejich tvůrců. Ať už zmiňovaný Shadow Moses, úrovně v Americe či Středním východě, vše vypadá naprosto fantasticky. Nejlepší je ale pohled na postavy, které se chovají reálně a dokonce i vyjadřují své pocity či city. Můžete tak na nich vidět radost z něčeho, co se jim povedlo, ale také smutek i pláč. Hudební a zvuková stránka hry je naprosté maximum. To, v jaké kvalitě vám předkládá MGS4 tuto složku, je něco, s čím jsme se ještě nesetkali. Na kvalitní audio sestavě si tak užijete s MGS4 neskutečný herní zážitek. Všechny zvuky jsou nekomprimované a i hudební složka je v maximální možné kvalitě. Na hudbě se opět podílel filmový skladatel Harry Gregson-Williams (Království nebeské, Shrek nebo Skála) a rovnou složil nejlepší soundtrack v MGS sérii. Překonal i své nejlepší výtvory z předchozích dílů. Ve hře neuslyšíte jen nové skladby, ale i ty nejlepší z MGS2, MGS3 i MGS: Portable Ops.

Asi vám neušlo hodnocení, které hře dáváme. Samozřejmě má hra drobné mušky, jako je nenávaznost filmečků na předchozí události, či chybičky v grafice. Metal Gear Solid 4 ovšem svou prezentací a příběhem strká každou hru do kapsy. Uplynulo jen několik hodin, co jsem dohrál Metal Gear Solid 4. Pro mě to není další řadová hra, na kterou napíši recenzi a dám jí nějaké hodnocení. Je to ukončení jedné etapy mého života, kdy jsem byl velký fanoušek této série a nyní mi bude chybět. Je to ukončení příběhu, který tu byl se mnou 20 let. Děkuji, pane Kojimo, že jsem mohl být u toho.

ps3
Konami, Kojima Productions
12. 6. 2008