Lost in Random

recenze  8
Martin Pilous, 21. 9. 2021 10:40
Klasická tříáčková produkce EA je v posledních letech hodně jednotvárná. Máme tu jen sportovní série, které vydělávají každý rok stovky milionů dolarů samotnými prodeji i následnými mikrotransakcemi, a do toho Battlefield či Star Wars hry. Naštěstí má EA pod sebou i zajímavý program EA Originals pro menší nezávislá studia, která kolikrát dokážou přijít s originální a zároveň i skvělou hrou. Důkazem toho byl i letošní kooperativní hit It Takes Two, jenž klidně může aspirovat na hru letošního roku. Uvidíme. Každopádně před několika dny vyšla z tohoto programu i hra Lost in Random od švédského studia Zoink, která lákala už od svého oznámení zajímavým tématem a lákavým zpracováním. Proto jsem si ji nemohl nechat ujít.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Lost in Random je poměrně nenápadná a trochu opomenutá hra posledních týdnů, neboť se o ní příliš nemluví, málokdo vám ji doporučí, ještě méně se o ní píše. A to je dle mého názoru obrovská škoda. Proto udělám tu výjimku a rozepíšu se o něčem, co by rozhodně nemělo být zapomenuto.

Žily, byly kdysi dvě sestry, které neměly snadný život. Jejich rodiče se snažili, seč mohli, ale peněz se jim nedostávalo. Navzdory osudu držela rodina při sobě a nehodlala se nechat rozdělit. Osud však v království Random je nezlomný, krutý, přísný a doslova ztělesněný. Veškeré dění a osudy tamních obyvatel jsou vydány napospas kruté a zlé královně, která o jejich budoucím bytí rozhoduje hodem magické kostky. Dílo náhody (nebo to byl snad osud?) tomu chtělo, aby sestřičky Even a Odd byly od sebe odděleny. 

Navzdory snaze rodičů při jejich ukrytí se královniným nohsledům podaří vypátrat jejich skrýš. Odd je při nelítostném soudu osudu vydána královně. Even se ale rozhodne, že osud své sestry nenechá náhodě a pokusí se ji zachránit, i kdyby to mělo znamenat cestu přes všech šest měst zdejšího království a překonání řady překážek. Jakmile se Even sama celkem záhy seznámí s magickou kostkou, začne tušit, že její osud možná nedrží v rukou samotná královna, ale pouze ona sama.

Doslova takto pohádkově Lost in Random začíná a vynikající je, že se v tomto duchu drží od začátku do konce. Even se vydává napříč několika městy (částmi království), aby našla svou sestru, tu zachránila společně s obyvateli království, a rovněž i zjistila pravdu. Na první pohled je hra zvláštní směsicí několika stylů. Mnozí z vás v ní uvidí Alenku v říši divů (chvilkami jsem si myslel, že musí jít o spin-off pro American McGee's Alice a Alice: Madness Returns), odkaz Tima Burtona, ale trochu připomíná i hru Medievil pro PlayStation. Po celou dobu hraní si drží svou jasnou tvář. Ta je temná, mnohdy až ponurá, ale o to víc vás bude fascinovat místní svět, který dokáže nejednou překvapit, ať už svým provedením či zajímavými postavami, které hlavní hrdinka postupně během své cesty potkává.

Během procházení rozmanitých lokací s velmi povedeným designem vás čeká nejen průzkum, ale také boj. Ten je vůbec největším překvapením hry. Absolutně se vymyká tomu, co známe z klasických akčních adventur. Není jen o tom, že by Even vzala do ruky meč a do několika sekund vymlátila lokaci. Právě naopak. Mnohdy vyžaduje boj i jistou dávku strategie, navíc je obohacen o náhodu v podobě hodu kostky. V Lost in Random je třeba prvně získat aktivační body pro vaši šestistěnnou kamarádku. Ta následně při naplnění vyhodí z balíčku náhodnou kartu.

Aktivační body lze získat tím, že Even využije svůj prak k odstřelení jakýchsi krystalů z těl nepřátel. Následně hodí kostkou, čímž se čas v boji zastaví a může vybrat z dostupných karet. Čím vyšší číslo padne, tím více karet je možné aktivovat. Tento systém možná bude vadit hráčům, kteří jsou zvyklí vletět do akce a rozsekat nepřátele na hadry. Je to však něco osvěžujícího a mnohdy díky tomu dávají některé souboje pěkně zabrat, a ve výsledku jsou i hodně rozmanité.

Karty lze získávat u obchodníka, kde si rovnou postupně odemykáte celé balíčky. Ty jsou rozděleny na útočné a obranné a následně na útočnou magii a pomocnou magii. Lost in Random má systém boje chytře vymyšlen. Vyšší karty totiž můžete aktivovat až v pozdější fázi hry. Kostka, která vás doprovází, totiž nemá charakteristické černé tečky, ale získává je postupně, čímž umožňuje využít silnější karty. Bohužel to chce dobře rozmyslet, jaké karty si do balíčku vlastně namíchat, neboť mnohdy může být boj velmi frustrující, když nepadají ty správné.

Jakmile vám padnou karty, můžete si vybrat, které chcete zahrát a na jaké v tu chvíli zanevřít. Even se tak může v ruce zhmotnit meč nebo luk, případně může seslat některá z magických kouzel či se uzdravit. Začátek boje trochu připomíná tahová RPGčka, ale samotný boj, když je vybrána karta, je pak v reálném čase jako u klasických akčních her. Kromě nákupu můžete karty také najít v postranních misích hry. Je tu tedy důležitý i průzkum okolí, který vede ke speciálním odměnám.

V boji asi zarazí pouze to, že nepřátelé jsou vesměs omezení na několik druhů robotů a příliš se neobměňují. Sem tam dojde i na nějaké ty bosse a občas na zdlouhavější souboje, což může být mírně repetitivní, zejména když zemřete. 

Lost in Random nabízí naprosto fantaskní svět, kde budete obdivovat jeho krásy téměř na každém kroku. Stylizace je doslova úchvatná a celý svět je poměrně živý, navzdory tomu, že většina místních obyvatel stojí na místě a fungují tu pouze skrze dialogy. Ty jsou ale naprosto vybroušené a mnohdy velmi humorné.

Grafická stránka Lost in Random se mi hodně líbila. Hra je postavena na enginu Unity, který ve své poslední verzi umožňuje vytvořit úrovně s poměrně vysokou mírou detailů, díky čemuž svět okolo vás doslova ožívá. Tomu dopomáhá i zmíněná krásná stylizace. Hra běží po celou dobu ve 4K rozlišení při 60fps bez sebemenšího zaškobrtnutí. Nenarazil jsem na jediný bug a hra mi nespadla během hraní ani jedinkrát, což je významné plus pro vývojáře, zejména proto, že vyšla před pár dny a nepotřebuje nutně další updaty. Plusem určitě je i bleskové nahrávání, za nímž je optimalizace, ale také samozřejmě rychlý SSD disk nových konzolí. Ozvučení je rovněž skvělé a pochválit musím i povedený dabing. Možná jen škoda, že hudba není výraznější a zapamatovatelná. Soundtrack mohl být lepší.

Lost in Random je příjemná, originální a fascinující adventura, která nabízí zajímavý a hlavně zábavný soubojový systém, výborné grafické zpracování a jedinečnou stylizaci. Pevně doufám, že studio Zoink bude slavit s hrou úspěch, aby se mohlo pustit do případného pokračování, které bych si moc rád zahrál. Pokud by se autorům povedlo v dalším díle hru okořenit o svižnější tempo a rozmanitější protivníky, tak by mohlo být hodnocení ještě vyšší. 

Lost in Random

ps4xoneps5xsx
EA Games, Zoink Games, Zoink/Thunderful
Datum vydání hry:
10. 9. 2021
Žánr:
RPG, Adventura, Indie
KARTA HRY
8/10

Komentáře