Halo: Combat Evolved Anniversary

recenze  27
Martin Šmíd, 15. 11. 2011 17:30
Master Chief se příští rok vrátí ve fanoušky dychtivě očekávaném čtvrtém dílu, který má započít novou trilogii. Letos ovšem slaví tento populární hrdina své desáté narozeniny, což samozřejmě nikdo v Microsoftu nemohl přejít bez povšimnutí. Vývojáři ze studia 343 Industries proto vzali první díl a přichystali pro hráče totální HD remake, který obsahuje nejen novou grafiku, ale i nově nahranou hudbu a další náležitosti, aby si hru mohli maximálně užít nejen fanoušci, ale i noví hráči. Halo: Combat Evolved Anniversary míří do obchodů, takže si můžeme říci, jestli stejný směr mají nabrat i hráči.

Začnu trošinku netradičně, a to vizuální stránkou. Od prvního vydání uběhlo deset let a je jasné, že grafická stránka od té doby pokročila. Microsoft se tak rozhodl, že když už má sáhnout na svůj patrně největší klenot, nebude ho jen násilně předělávat do HD, ačkoliv by to z PC verze jistě šlo, ale připraví poctivý remake s novým audiovizuálním zpracováním. Jako základ nyní posloužil engine z Halo Reach dílu, a už na první pohled si všimnete přímo neskutečné změny, která je navíc umocněna v některých hodně propracovaných pasážích. Zvláště v polovině hry, až se ocitnete v džungli, vám doslova spadne čelist. Zkusil jsem totiž přepnout do starší grafiky a pak do nové, a rozdíl je opravdu propastný. Najednou na obrazovce nejsou jen hezčí textury, ale i spousta dalších věcí a detailů, nad kterými budete brečet radostí. Navíc vývojáři použili i nové modely pro postavy a nepřátele, stejně tak i jejich animace. Prostě paráda.

Právě možnost přepínat si do nové a staré grafiky tento pokrok ukazuje v celé kráse a je určitě dobře, že ji vývojáři do hry implementovali. Ačkoliv mnohdy přepnutí trvá třeba 2 vteřiny, takže nedoporučuji přepínat v akci. Ono je tam spíše jen na to, abyste mohli porovnat rozdíly v lokacích, a ty jsou sakra velké. Vývojáři také přidali vůbec poprvé 3D zobrazení, které je určitě povedenější než u Gears of War 3, ale do úplného ideálu má také ještě hodně daleko. Každopádně některé efekty vás ve 3D dokážou nadchnout. Stejně velkou změnu, jakou prodělala grafika, vývojáři udělali i u ozvučení. Soundtrack je nově nahrán ve vysoké kvalitě, stejně tak zvuky zbraní, nepřátel a efektů jsou použity z novodobých dílů. Nad audiovizuálním zpracováním bych dokázal básnit ještě hodně dlouho a pocit z něj nekazí ani občasný bug, doskakující textura nebo občasné zaseknutí, když se načítá další část levelu.

Pokud sledujete Halo sérii, tak vám asi nemusím psát, že zde začala cesta Master Chiefa za záchranou lidské rasy. Na první pohled naprosto tuctový sci-fi příběh, ale jedinečný je tím, jak je hráčovi podáván. Nechybí v něm totiž zajímavé postavy, dech beroucí zvraty, hutná atmosféra a samozřejmě i nějaké to překvapení v podobě měnící se hratelnosti, nových nepřátel nebo zbraní. Styl, jakým je příběh vyprávěn, mi vyhovoval, navíc oceňuji velmi dobře napsané dialogy, které mají potřebnou šťávu a jdou neustále k věci, takže nemáte šanci se nudit.

Protože se Halo odehrává v budoucnosti, podíváte se nejen na nejrůznější planety, ale i do vesmírných lodí, rozlehlých základen a několika dalších lokací. Rozmanitost po této stránce je obrovská, jen mi možná trochu vadila až příliš velká linearita a fakt, že většina základen a lodí, do kterých vlezete, si jsou podobné jako vejce vejci. S designem levelů mám ale problém u celé série a rozhodně bych neřekl, že po této stránce Halo exceluje. Pokud totiž procházíte několikrát za hru stejnou místnost, rozhodně to nepotěší a dostaví se nepříjemný pocit, že je něco špatně. Jde ale pochopitelně jen o můj názor, se kterým nemusíte souhlasit.

Naštěstí průměrný level design zachraňuje samotná hratelnost. Neustále máte co dělat a dokonce se hratelnost během hraní několikrát změní. Pořád jde sice o klasickou FPS střílečku, ve které jdete lineárními levely a střílíte vše, co se vás pokusí ohrozit, ale občas si budete moci vlézt do nějakého toho bojového prostředku, ať už džípu či jiné mimozemské technologie. Ostatně s touto možností Halo přišel jako vůbec první FPS hra a nesmazatelně se tak zapsal do herní historie. Jen je potřeba si trochu zvyknout na ne zrovna normální ovládání dopravních prostředků, které se ovšem táhne naprosto celou sérií a pokud jste hráli některý díl, nebude vám dělat větší potíže. Pokud ovládání vozidel a jejich využitelnost je stejné, jako u ostatních dílů, stejné to platí i u zbraní. Najdete tu pro sérii charakteristické mimozemské laserové pistole, samopaly, brokovnice, pušky a několik druhů granátů. Všechny zbraně mají nově nahrané zvuky.

Co má na hratelnosti naprosto zásadní vliv, je umělá inteligence nepřátel. Ta je totiž přímo skvělá. Nepřátelé reagují na váš pohyb, kryjí se, podporují v boji a samozřejmě se snaží vás co nejrychleji eliminovat. Jaká změna od celé řady jiných dnešních her (Battlefiedl 3), kde nepřátelé představují statické terče. Navíc během hraní potkáte několik druhů nepřátel, každý s vlastním stylem boje a slabinami. Navíc občas ještě více zatopí díky zbraním s velkou palebnou silou a nejrůznějším vychytávkám, mezi které patří třeba neviditelnost. Porazit nepřítele je výzva, ale nemusíte se bát, že by vás Halo nějak frustroval. Sice se najde několik momentů, u kterých budete chtít hodit ovladačem, ale o to větší radost se poté dostaví. Navíc tu určitě pomáhá i zajímavě řešené zdraví. Nejprve máte štít, který se vám po akci vždy doplní, přičemž pokud o něj přijdete, začnou se teprve pak ubírat jednotky zdraví.

Halo nemůže existovat bez kooperativní kampaně, která je pochopitelně přítomna i v tomto remaku. Můžete hrát buď s kamarádem na rozdělené obrazovce ve split-screen režimu nebo s ostatními hráči na Xbox Live. Zážitek z kooperace vždy u série Halo převyšoval hraní v jednom a stejně tak je na tom pochopitelně i Anniversary, ačkoliv občas je vidět, že levely někdy neposkytují pro kooperaci dostatečný prostor.

Pokud vlastníte Halo Reach a trávíte hodiny hraním multiplayerové části, bude pro vás Combat Evolved Anniversary znamenat zajímavý DLC balíček s několika novými mapami. Těch je rovnou šest, přičemž si je můžete zahrát na celé řadě režimů, které znáte právě z Reach. Mapy nejsou moc rozlehlé, ale o to jsou přehlednější a nabízejí novou kopu zábavy na zimní večery a fanoušek je určitě ocení. Dokonce je v balení speciální kód, díky němuž si můžete tyto nové mapy stáhnout přímo do Reach, abyste nemuseli při multiplayeru šachovat s DVDčky. Rozhodně skvělé rozhodnutí. Jinak po stránce hratelnosti je multiplayer u Combat Evolved Anniversary naprosto stejný, jako u zmíněného Reach. Dokonce tu najdete i zbraně, které byly u Reach a další náležitosti. Proč ale také měnit něco, co bylo posledně dotáhnuto téměř k dokonalosti.

V posledních letech je hodně populární vydávat všelijaké HD předělávky starších her pro současnou generaci konzolí. Microsoft na tento trend naskočil o něco později, ale vlastním způsobem, za který jsem mu nesmírně vděčný. Halo: Combat Evolved Anniversary je totiž ukázkovým příkladem toho, jak by tyto HD předělávky měly vypadat. Po audiovizuální stránce naprosto skvělý remake, který jen podtrhává jedinečnost už tak vynikající hry z původního Xboxu. Tohle musíte vlastnit!

Halo: Combat Evolved Anniversary

x360
Microsoft Game Studios, 343 Industries
Datum vydání hry:
15. 11. 2011
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
9/10

Komentáře