FIFA 21

recenze  29
Martin Šmíd, 17. 10. 2020 11:11
Letošní rok sportům kvůli pandemii koronaviru moc nepřeje, což se dotklo i oblíbeného fotbalu. Na jaře byly mnohé ligy přerušeny a dlouho se nevědělo, jestli se vůbec dohrají, Euro bylo odloženo na příští rok a letošní podzim také vypadá z pohledu fotbalu tak nějak všelijak a člověk si ničím nemůže být jistý. Pokud máte rádi fotbal, tak ten si můžete užít bez omezení alespoň ve virtuální podobě, protože EA přišla před několika dny s novým ročníkem své úspěšné série FIFA. Protože se jedná o poslední ročník, který vychází primárně pro ještě současné konzole, čekalo se, jak k němu vývojáři přistoupí. A už na začátku mohu říci, že letos těch novinek opravdu moc není a série začíná trochu přešlapovat na místě, což fanoušky určitě nemůže těšit.

Recenzovaná verze: Xbox One X

FIFA 21 se nedá ani nazvat evolucí natož revolucí v zajeté sérii, protože vývojáři do značné míry vycházejí z předchozího slušného ročníku, a jen sem tam přidávají nějakou tu menší novinku, aby se neřeklo. A vlastně se ani nedá čemu divit, když jediná konkurence v podobě série PES od Konami dokonce rezignovala na nový ročník a přinesla jen aktualizaci soupisek s několika dalšími drobnými úpravami. I proto, pokud jste hráli loňský ročník, bude pro vás hlavní menu hry FIFA 21 hodně povědomé, vlastně až na trochu jiné ikonky je stejné a nabízí i stejné herní režimy. Naleznete tu tak nejen rychlou hru v podobě klasického Výkopu, různé minihry, tréninky, online multiplayer, FIFA Ultimate Team a Kariéru, dokonce se vrací i pouliční fotbálek Volta, který v minulém roce slavil u hráčů slušný úspěch, ačkoliv sem tam nějakou tu mušku měl a k dokonalosti chybělo docela dost. Fanoušky určitě potěší i přítomnost kompletní licence na Ligu mistrů a Evropskou ligu. Ve FIFA 21 tedy naleznete vše, na co jste v posledních letech zvyklí. Pokud hrajete rádi proti počítači, můžete vyzkoušet zcela novou těžkou obtížnost, kde má umělá inteligence simulovat schopnosti těch nejlepších eSportových hráčů. No, někdy se mi z těch rychlých kombinací a kliček opravdu točila hlava a jde tedy obtížnost pro ty nejlepší hráče, kteří tráví hraním spoustu hodin týdně, a mezi nimiž já bohužel nejsem.

Upravená kariéra s taktickou simulací a pouliční fotbálek

Výše zmíněné režimy se od FIFY každoročně tak nějak očekávají. Otázkou je, jestli vývojáři stěžejní herní režimy nějak vylepšili a obohatili. Dobrou zprávou je, že Kariéra se nezdá být rozbitá, jako tomu bylo v minulém roce, navíc vývojáři do ní připravili i několik zajímavých novinek. První je možnost taktického simulování jednotlivých zápasů. To znamená, že vidíte probíhající zápas, který můžete následně ovlivňovat změnou taktiky či střídáním. Dokonce je možné do něj hned skočit, pokud se nevyvíjí podle představ a pokusit se nepříznivý výsledek zvrátit. Pokud se vám to povede a dostatečně vedete, můžete ihned přejít zpět do simulačního režimu a zápas ukončit jeho sledováním. Nemusíte navíc přímo skákat do rozehraného zápasu, ale je možné se chopit jen důležitých událostí, jako jsou penalty nebo přímé kopy. Taktická simulace je bez debat nejlepší novinkou v Kariéře, až jsem si říkal, že tato možnost měla být ve FIFĚ řadu let.

Zatímco taktická simulace potěšila, tak třeba takové tréninky hráčů jsou docela rozporuplnou novinkou. Mezi zápasy můžete se skupinkami fotbalistů trénovat různé situace i jejich dovednost, případně je udržovat ve stavu, aby byli připraveni na zápas. Jenomže problém je ten, že po chvilce tréninky dost omrzí a začnete je simulovat. Navíc zjistíte, že tréninky vašim fotbalistům berou kondici, takže do nich budete posílat hlavně náhradníky a hráče, kteří nemají šanci se do zápasů podívat. Základní jedenáctku nemá cenu trénovat, protože tréninkem jsou pro ni samotné zápasy, které ji udržují ve formě a zlepšují, a zároveň nebude přicházet o kondici, takže během zápasu neodpadne.

Výše jsem zmínil dvě největší novinky v letošní Kariéře. Ta je ale jinak plus mínus stejná, jako tomu bylo v minulém roce. Vrací se tak rozhovory s novináři, které vedete z pozice trenéra. Během nich můžete tým i jednotlivé hráče pochválit, ale také potopit skrze své odpovědi, což se projeví následně na morálce. Je jen škoda, že dabing opět chybí, takže během tiskovek jen koukáte na němou postavu a vybíráte textové odpovědi, které hra připravila. Jako trenér máte na starost nejen výkon svých svěřenců na hřišti, ale také budování značky a její oblibu u lidí, máte plnou kontrolu nad přestupy i odchody hráčů, což doznalo několika lehčích změn, případně je možné i nyní být trenérem velkého klubu a národního týmu zároveň. Kariéra tedy zkušené hráče nepřekvapí, nováčky ale určitě potěší přehlednějšími tutoriály a vysvětlivkami, aby se ve všech těch možnostech neztratili, což je jistě fajn.

V minulém roce vývojáři z EA Sport představili v rámci hlavní série FIFA pouliční fotbálek VOLTA, s nímž chtěli dát zavzpomínat na sérii FIFA Street. Volta přinesla filmověji laděnou kampaň s  příběhem, ale hlavně trochu jinačí pohled na fotbal. Zatímco v minulém roce byla VOLTA asi největší novinkou, letos ji už vývojáři takovou pozornost nevěnovali, přesto je plnohodnotně zastoupena. Když ji zapnete, budete se moci zúčastnit jakési kampaně, která už není tak propracovaná jako v minulém roce, hlavně v ní není tolik nudných filmečků, ačkoliv stále si udržuje jakousi lehčí příběhovou linku, abyste měli nějaký ten cíl. Každopádně za kampaň i další zápasy jste odměňováni měnou, kterou následně můžete utratit za různé kosmetické doplňky. Těch je několik desítek možná stovek, takže je rozhodně co odemykat. Oproti minulému ročníku mi přišlo, že je Volta o něco rychlejší, lépe se provádí nejrůznější triky a vůbec stoupla zábava, takže je ve výsledku i dobře, že se tentokrát vývojáři soustředili hlavně na hratelnost a nesnažili se o další filmově laděnou kampaň, o níž nikdo nestojí.

FUT nechce jen váš čas, ale také peníze

Poslední režim, který stojí za zmínku, je bez debat FIFA Ultimate Team. Ten vlastně je pro mnohé fanoušky tím hlavním, proč každý rok kupují nový ročník FIFA, a není se popravdě čemu divit. V EA si jsou moc dobře vědomi, že jde pro ně o velmi důležitou část hry, která jim sama o sobě skrze mikrotransakce vydělává stovky milionů dolarů. A možná i proto každým rokem čím dál více na mikrotransakce tlačí, což je očividné i letos. Nastavený Pay-to-Win systém totiž dává hráčům, kteří utratí další peníze za balíčky s kartičkami, daleko větší výhody, než tomu bylo v minulosti, takže se nůžky mezi platícími a neplatícími hráči ještě více rozevírají, což určitě u prémiové hry není dobře. Dokud ovšem hráči proti tomuto nevystoupí, jen těžko se něco mění. FIFA je prakticky jediná prémiová hra, kde se něco takového z nějakého neznámého důvodu toleruje.

Každopádně letošní ročník nabízí i několik novinek, které nejsou úplně k zahození. První je odstraněná kondice u karet hráčů, takže už nemusíte platit za to, aby vaši hráči šli do zápasu odpočatí a ve formě. Tohle mi přijde jako fajn změna, zvláště, když netrávím ve FUT desítky hodin týdně, ale považuji se spíše za občasného hráče. Dále potěšilo, že je možné hrát režimy Rivals a Squad Battles v kooperaci s kamarádem, takže si můžete takto trochu pomáhat. Pak už vývojáři připravili spíše několik lehčích novinek, jako je rozšířená možnost editace stadionu, který tak můžete osadit vlastními sedačkami, přidat sochy herních legend či přednastavit píseň, která má znít při gólu. Možností, jak editorovat stadion je opravdu hodně. FIFA Ultimate Team je tedy i nadále stěžejním herním režimem, který nabízí desítky, možná stovky hodin slušné zábavy. Jen po vás vyžaduje, abyste měli ve střehu svoji kreditní kartu, protože bez nákupu lepších karet jen těžko nějak zásadně uspějete.

Ta obrana by zasloužila vystřídat

Letošní FIFA přinesla do zaběhlých herních režimů jen několik spíše menších změn a úprav, některé jsou fajn, jiné celkem diskutabilní. Fanoušky ale určitě zajímá i hratelnost, a ta doznala také pár úprav, hlavně co se útoční a obrané hry týče. Začnu nejprve tím horším, a to je obrana. Už v posledních letech jsem si všiml, že zatímco útočníci jsou čím dál lepší, tak obraná fáze a vůbec obránci spíše přešlapují na místě nebo se zhoršují, a v letošním ročníku je to nejvíce patrné. Obránci se špatně orientují na míči, jsou méně obratní a pomalejší, nedokážou kolikrát adekvátně zakročit, takže rychlá křídla si z nich dělají dobrý den a dávají jednoduché góly. Umělá inteligence obránců je rovněž značně diskutabilní a vůbec nepomáhá, takže kolikrát spíše přijde čirá zoufalost než radost z hraní. Pokud vyznáváte defenzivní způsob hry jako José Mourinho, čekají vás ve FIFA 21 těžké časy. A je to určitě škoda, protože když už máte v týmu světové obránce té nejvyšší kvality, očekávali byste, že se podle toho budou chovat. Tohle předvádět ve skutečnosti, tak sedí nebo hrají v Manchesteru United.

Zatímco obránci působí kolikrát jako naprostá nemehla, která teprve s fotbalem začínají, ať už jde o jejich zákroky, postavení a tak dále, a obraná hra obecně je pěknou komedií, u útočníků je to zcela jiná písnička. Ti dostali řadu nových kliček, přepracované střely i agilní driblink, aby obránce ještě více zesměšňovali a dělali z nich kašpary. U agilního driblingu ještě chvilku zůstanu, protože díky němu útočník může rychle měnit směr, na což obránci kolikrát nedokážou zareagovat. Na druhou stranu je nutné se řadu novinek v útočné hře učit, rozhodně se mistrem nestanete hned po prvním zápase. Útočné hře prospívají i manuální náběhy útočících hráčů, takže se už nemusíte jen spoléhat na dost haprující umělou inteligenci, což je jistě fajn. Co už ale nepotěší, tak je dost krkolomný kolizní systém, který moc velký pokrok neudělal, možná bych i řekl, že udělal krok zpět. Kolize hráčů jsou tak opět nepřirozené a vypadají prostě a jednoduše špatně.

FIFA už řadu let běží na Frostbite enginu, který byl původně vytvořen pro Battlefield sérii, ale uchytil se i v jiných hrách. Vizuální stránka je dá se říci totožná, jako v minulém roce, jen možná to nasvícení je o trošičku lepší, ale jinak jsem si zásadního zlepšení nevšiml. Třeba se dočkáme s příchodem next-gen verze, která by měla být dostupná koncem roku pro konzole PlayStation 5 a Xbox Series X, ale zatím se musíme spokojit s tím, že nás po vizuální stránce čeká stejná FIFA, jako tomu bylo v minulém a možná i předminulém roce. A to vlastně platí i o ozvučení, které není špatné a stará se o slušnou atmosféru. Společně s komentátory, kteří odvádějí slušnou práci, ačkoliv se stejně jako v loňském roce chvilkami opakují, což by se v rámci jednoho zápasu stávat nemělo. No a než recenzi ukončím, tak ještě zmíním, že FIFA 21 je opět lokalizována do češtiny formou textu, což určitě hodně fanoušků ocení, ačkoliv angličtina moc složitá není.

FIFA 21 rozhodně není žádný propadák, jde o solidní fotbalovou hru, která ale oproti loňskému ročníku nepřináší žádné zásadní změny ani novinky. Pro občasné hráče tak prakticky nemá smysl. Ocení ji asi nejvíce ti hráči, kteří poslední dva ročníky vynechali, případně hardcore fanoušci, kteří chtějí hrát nový FUT a sypat do něj hromadu dalších peněz skrze mikrotransakce, aby měli větší šanci uspět. Snad se s příchodem konzolí nové generace dočkáme daleko většího posunu, který by si tak silná značka zasloužila. 

FIFA 21

ps4xoneps5xsx
EA Games, EA Sports
Datum vydání hry:
9. 10. 2020
Žánr:
Simulátor, Sport
KARTA HRY
7/10

Komentáře