Darksiders 2

recenze  21
Martin Šmíd, 3. 9. 2012 13:15
První Darksiders nebyl zrovna očekávanou hrou, za což se trochu přičinil i vydavatel THQ, který mu přichystal jen minimální marketingovou podporu. Když ale doputoval na pulty obchodů, Válka zaútočila na hráče nevídanou silou a mnozí tento mix sérií The Legend of Zelda a God of War považují za jeden z nejlepších videoherních zážitků. Není divu, že druhý díl má úplně jinou podporu od vydavatele, takže už několik měsíců jsme masírováni trailery a dalším materiálem, který nám má připomenout, že po Válce si tentokrát zahrajeme za samotnou Smrt.

Pokud jste hráli první díl, budete hned od první minuty v obraze. Válka je pryč, přičemž na scénu přichází druhý jezdec – Smrt, který musí spasit lidstvo i Válku. Prakticky nic jiného ani vědět nemusíte, protože příběh o boji mezi Anděly a Démony je po této stránce hodně jednoduchý, takže si jdete od začátku do konce za svým cílem, který vám občas zpestří svými řečmi nejrůznější NPC postavy. Aby se vám občas příběh připomenul a o kousek posunul, spustí se nějaký ten filmeček, většinou složený z kreslených obrázků. Jestliže hledáte akční hru s propracovaným příběhem plným zvratů, zde jste na špatné adrese, ale vše vám Darksiders 2 vynahradí svoji hratelností. Pokud půjdete čistě po hlavní dějové lince a na plnění vedlejších úkolů se vykašlete, čeká vás zhruba dvacet hodin hraní na střední obtížnost, což je rozhodně velký nadstandard. S každým dalším úkolem nebo aktivitou se samozřejmě hraní prodlouží, navíc vývojáři slibují do budoucna další obsah skrze DLC.

Darksiders 2 rozhodně není nějak originální hrou, protože řadu prvků, které se tu objeví, jste jistě viděli v jiných hrách. Co už jste ale vidět nemohli, je takto chutné promíchání. Po prvních několika desítkách minut se před vámi otevře velký svět, v němž budete plnit řadu úkolů, které většinou dostáváte od NPC postav, s nimiž čas od času prohodíte řeč. Svět Darksiders 2 je moc pěkný a některé scenérie doslova vyrážejí dech. Prostředí je navíc dost různorodě, takže si udržuje čerstvost od začátku do konce, stejně tak jako další herní prvky. U takto dlouhých her se kolikrát naučíte a vidíte vše v první polovině, zatímco v té druhé se už jen recykluje, ale to rozhodně není případ Darksiders 2, který dokáže překvapovat i v poslední čtvrtině. Po světě se pohybujete rychle díky koni, kterého si rychle přivoláte stisknutím L1+R1 (LB+RB na Xboxu 360). Přesto jsou některé vzdálenosti obrovské, takže vývojáři povolují i rychlé cestování přes mapu, čímž si ušetříte množství času. Toto cestování se i doporučuje, protože svět zrovna nemá mnoho míst, kam byste se mohli podívat. Jen je občas rozmístěná truhla, skrývající nové zbraně a peníze. Nic víc.

V základu se jedná o klasickou hack-n-slash řežbu, protože kosou sekáte do přibíhajících potvor, kterých je v některých pasážích velké množství. Bojový systém je jednoduchý na zvládnutí, ale dají se naučit i silná a zajímavá komba, která mají nejenom zničující efekt na protivníky, ale i se na jejich provádění dobře dívá. Většina základních protivníků nepředstavuje pro Smrt větší problém a ani pro vás, takže těmito pasážemi budete procházet bez větších problémů. Jen co může občas pokazit dobře rozjetý souboj, je kamera. Ta se v některých situacích chová dost podivně a zasloužila by ještě vyladit. Když už zemřete, hra má docela inteligentní systém checkpointů, takže většinou opakujete jen danou místnost. Daleko zábavnější jsou souboje s bossy, kteří se před Smrtí rozhodně nerozklepou, a jejich poražení mnohdy vyžaduje nějakou tu fintu. Ne vždy je přemůžete hrubou silou, navíc někteří vyrostli do obrovské výšky, takže si užijete spoustu epických bitev.

Za každého zabitého protivníka dostáváte body, za které poté levelujete a můžete si tak vylepšovat aktivní schopnosti, které využijete hlavně v boji. Počet bodů pro tyto schopnosti se hodně odvíjí podle toho, jak moc plníte vedlejší úkoly, ale i když půjdete převážně jen po hlavní dějové lince, což byl i můj případ, rozhodně hra nebude nehratelná, takže nebudete muset několik hodin zabíjet další protivníky, aby obtížnost klesla po dosažení dalšího levelu. Pasivní dovednosti si vylepšujete jen za sbírání nových zbraní, zbroje případně amuletů. Z potvor padá docela dost věcí, takže je není ani nutné kupovat u obchodníků, kteří ale občas nabídnout nějakou tu užitečnou věcičku, která vám zvýší třeba život nebo odolnost vůči různým živlům.

Soubojů s nepřáteli si užijete docela dost, ale na nich Darksiders 2 nestojí. Po většinu hry totiž budete plnit v dungeonech různé hádanky, abyste třeba odemkli bránu, případně získali klíč. Hádanky jsou v první polovině docela jednoduché a nemáte u nich moc šanci zamrznout. To ve druhé polovině hádanky značně přitvrdí a kolikrát se mi stalo, že jsem u nějaké jen nevěřícně několik desítek minut přemýšlel. K řešení hádanek budete mít během hry i několik schopností, třeba rozdvojení, přivolávání přisluhovačů z řad duchů, anebo speciální portály, pro které se vývojáři inspirovali od kolegů z Valve. Každá prostorová hádanka, kterou budete během hry plnit, je trochu jiná, takže se ani zde nestane, že by hra začala nudit.

K řešení hádanek neodmyslitelně patří i nejrůznější skákání na plošinky, případně překonávání říms. Tato část je tu docela omezena, protože skočit můžete jen na označená místa. Volnost tu nemáte, ale na druhou stranu tak nemusíte přemýšlet kam skočit. Když už se vám ale podaří, že skočíte špatně, nepředstavuje to problém, protože Smrt je v tomto případě nesmrtelná, takže se v okamžiku objeví na posledním pevném místě či římse.

Vizuální stránka si nehraje na co nejvíce polygonů a dalších efektů, které na nás chrlí kdejaká hra, ale je stylizovaná a pěkně se na ní dívá. Ostatně jak hra vypadá, se můžete podívat všude kolem. Framerate po většinu hry je stabilní, ale najde se několik částí, kde je pokles hodně znatelný. Většinou se jedná o pasáže v poslední čtvrtině hry (testováno na Playstationu 3). Co mi vadilo daleko více, je nahrávání další lokace. Třeba když jedete na koni přes rozlehlou planinu, se najednou hra zasekne a chvilku musíte počkat, než se načte další část. Jinak nemám moc výtek. Naprosto fenomenální je poté u Darksiders 2 soundtrack, o který se postaral Jesper Kyd. Slyšel jsem už hodně soundtracků, tenhle je ale rozhodně jeden z nejlepších, který vás neustále nutí pokračovat a celou hru si maximálně užívat. Povedený je i dabing všech postav, ale nejvíce samozřejmě zamrazí, když promluví hlavní protagonista.

Na internetu se hodně mluví o nejrůznějších chybách, ale za celé hraní jsem narazil jen na jeden, u kterého jsem se musel vrátit k předchozímu checkpointu. Při tomto bugu mi zamrzl sloup na jednom místě, takže ho už nešlo přesunout. Také se mi jednou stalo, že jeden z pomocníků se zasekl u brány a nechtěl splnit příkaz, ale v tomto případě stačilo ho vyvolat znovu. Chyby Darksiders 2 rozhodně má, ale na to o jak rozsáhlou a dlouho hru jde, nejedná se o něco hrozného. Rozhodně jsou hry, které chyb obsahují o dost více. Přesto vývojáři slíbili, že se na všechny připomínky podívají a vydají v brzké době update.

Vývojáři z Vigil Games nezklamali. Darksiders 2 je vynikající akční hra, která obsahuje propracovaný svět s nádhernými lokacemi, výborný bojový systém, epické souboje s bossy, propracované hádanky a nezapomenutelného hlavního hrdinu. K tomu všemu si připočtěte i nadprůměrnou herní dobu s velkou znovuhratelností a je tu hned jedna z nejlepších her nejenom tohoto roku, ale i této generace konzolí. Darksiders 2 prostě a jednoduše musíte mít.

Darksiders 2

ps3x360wiiu
THQ, Vigil Games
Datum vydání hry:
21. 8. 2012
KARTA HRY
9/10

Komentáře