Watch_Dogs
Recenzovaná verze: PlayStation 4 (obrázky u textu vytvořené za pomoci SHARE tlačítka)
Možná jste viděli čtvrtý díl Smrtonosné pasti, v němž hackeři ovládli skoro celé město, a mohli si díky počítačům a samozřejmě svým znalostem dělat, co se jim zachtělo. Přesně s touto ideou přichází i hra Watch_Dogs, jenomže na rozdíl od filmu zde hackeři používají převážně své chytré telefony. Ostatně dnes tyto hračky disponují takovým výkonem a funkcemi, které mnohdy ani běžné PC nemá. Chicago, kde se celá hra odehrává, je jedno velké mraveniště propojené moderní technologií, kterou právě hlavní hrdina Aiden Pearce může skrze svůj chytrý telefon ovládat. Ten se do celého příběhu zamotal ve chvíli, kdy bylo ublíženo jeho rodině, takže se vydává na cestu pomsty, a také chce pochopitelně celé spiknutí odhalit. Samozřejmě musí pořád chránit své nejbližší, ale neváhá rozjet pořádně velkou hru s těmi nejmocnějšími představiteli Chicaga, ale i s dalšími hackery nebo nejrůznějšími gangy. Bohužel příběh na Watch_Dogs není zase tak zajímavý, jak by se mohlo zdát. Není špatný, to zase ne, ale zápletka o ochraně rodiny a pomstě nemá na to, aby utáhla sama o sobě celou hru, i když se vývojáři snaží vše komplikovat a posouvat do větších rozměrů. Navíc postavy, které během hraní potkáte, nejsou moc zajímavé, nemají osobnost a těžko si je nějak oblíbíte, jako je to třeba u série Grand Theft Auto. To ostatně platí i o hlavním hrdinovi, který by si zasloužil lepší podání, a jeho smysl pro vlastní spravedlnost, aby ochránil svoji rodinu, asi nikoho nezaujme. V tomto tedy Ubisoft trochu nečekaně zakopl, a je to škoda, protože na propracovanější příběh se spoustou zajímavých postav tu prostor rozhodně byl. Navíc jak Ubisoft ukazuje u Assassin’s Creed série, zkušenosti k tomu vývojáři mají.
Naštěstí příběh je jediný větší prohřešek, protože jinak by se dal Watch_Dogs charakterizovat jako jedna velká nekončící zábava. Pokud bych měl Watch_Dogs nějak popsat, asi bych ho nazval mixem sérií Grand Theft Auto, Max Payne, Sprinter Cell a Assassin’s Creed, který je obohacen o možnost hackování. Na zábavu má jistě vliv i samotné město Chicago, které je naprosto výborně navrženo, poznáte v něm spoustu reálných míst a je radost se v něm pohybovat. Navíc i obyvatelé se chovají inteligentně, žijí si svým životem a reagují na každou situaci. Ať už třeba na hlavního hrdinu, kterému mohou zatopit zavoláním policie po odcizení vozidla nebo vytažení zbraně, ale také reagují na denní dobu nebo počasí. V dešti vytahávají deštníky nebo se schovávají. Každý občan Chicaga navíc není jen bezejmennou figurkou, ale má svoji vlastní osobnost. Díky chytrému telefonu si ihned můžete zjistit jméno, i třeba poslední událost, která danou osobu potkala. Občas jsem potkal někoho, kdo se právě nakazil AIDS nebo prodělal před několika dny operaci očí, pak jsem zjistil, že ten pobuda támhle je oblíbený herec. Chicago a vůbec svět Watch_Dogs najednou tedy ožívá takovým způsobem, že si budete připadat přímo ve hře. Takovou sílu zatím měly jen hry z oblíbené série Grand Theft Auto od Rockstaru, a možná bych i řekl, že město ve Watch_Dogs působí ve výsledku ještě přirozeněji a reálněji. Zde tedy vývojáři odvedli prvotřídní práci, kterou budete obdivovat až do samotného záběru.
Chicago samozřejmě nabízí spoustu aktivit, k nimž se ale dostanu až později, protože nejprve se zaměřím na hlavní příběhovou linku. Ta je rozdělena na čtyři větší kapitoly a finále, přičemž v nichž budete plnit jen několik druhů misí, které nejsou zase tak originální a nápadité, jak by asi každý očekával. Samozřejmostí je ve Watch_Dogs hackování nejrůznějších budov, systémů, ale pak tu jsou i mise, v nichž musíte někoho sledovat nebo infiltrovat určitý objekt. Sledovací mise zde jsou převzaty ze série Assassin’s Creed, takže pokud vám v ní vadily, budou vadit i zde. Na druhou stranu většina misí je zábavná a nabízí spoustu možností, jak je plnit, i když mají kolikrát podobné cíle. Můžete jednoduše vzít do ruky zbraň a pokusit se vše vystřílet. To je ale zvláště na vyšší obtížnosti docela problém, i kvůli malé výdrži hlavního hrdiny. Aidenovi stačí pár kulek, aby se dostal na hřbitov. Daleko lepší a i zábavnější je nacházet způsoby, jak nepřátele obcházet nebo potichu likvidovat, samozřejmě za pomoci moderní technologie. Můžete třeba upoutat pozornost nepřítele nějakou menší akcí, třeba zvednutím výtahu nebo prozvoněním telefonu, čímž se otočí a vy můžete následně proklouznout nebo ho potichu zlikvidovat hodně efektivním a hlavně efektním obuškem.
Watch_Dogs je hlavně o hackování. Aiden Pearce má postupně během hry přístup k naprosto všemu ve městě, může v rychlosti ovládat železniční dopravu, semafory, plyn pod městem a další věci, což využije hlavně při honičkách s nepřáteli nebo policí. Občas se totiž mise pořádně zvrtne, takže je nutné nepřátelům uniknout. Na začátku můžete jednoduše ovládat semafory, takže přejedete přes křižovatku a dáte všem autům zelenou, čímž ta jak se rozjedou, smetou pronásledující protivníky. Poté ale můžete i vysouvat různé zátarasy, vypínat elektřinu po městě, zvedat mosty a tak dále, přičemž na každou nepěknou nehodu protivníka se vždy pěkně dívá. Zkoušení nových možností, jak prchnout před nepřáteli je pořád zábavné, a honičky díky hackování získávají zcela novou úroveň. Vlastně si ani nepamatuji, kdy jsem si v nějaké hře honičky třeba s policií tolik užíval, navíc v žádné si troufám tvrdit, nevypadaly tak efektivně. Když už jsem u honiček, tak musím zmínit i vozový park, který je zde velký, je tu spousta rozmanitých vozidel, navíc můžete usednout i na motorku. Můžete se prohánět po moři i ve člunu, ale lodě celkově tu nejsou moc využívány, což je možná i škoda. Rovněž zde nenaleznete žádné vrtulníky, ale vzhledem k tomu, že se vše odehrává většinou v centru Chicaga, tento nedostatek nevadí. Jízdní model vozidel je tu každopádně čistě arkádový, což mi ale nevadilo.
Výše jsem zmínil, že můžete do mnohých misí jít i s cílem zlikvidovat všechny protivníky pořádně hlučnou cestou. Přestřelky zde hodně připomínají posledního Maxe Payna, takže je tu kombinace krytí a bullet timu, který si můžete vždy na pár vteřin aktivovat. Samozřejmě i během akce využijete nejrůznější kousky hackera, třeba můžete hacknout výbušninu na těle nepřítele a následně se dívat, jak vybouchne. Přestřelky mají docela říz, jsou napínavé, a navíc kolikrát budete mít i chuť udělat nějakému protivníkovi něco ošklivého. Stejně jako normální obyvatelé totiž každý protivník má své jméno, navíc si u něj můžete zjistit, že je třeba odsouzen za vydírání, vraždu nebo dokonce obtěžování dítěte. Co přestřelkám a vůbec soubojům s nejrůznějšími protivníky pomáhá, je umělá inteligence. Protivníci jsou totiž nesmírně agresivní a snaží se Aidena co nejrychleji eliminovat. Navíc se i kryjí a vzájemně spolupracují, případně si volají posily. Zbraní je tu hodně, od pistolí, pušek, brokovnic až po samopaly nebo výbušniny, které můžete odpalovat na dálku skrze svůj chytrý telefon.
Jak Aiden Pearce proplouvá hrou, leveluje a za každý level získává nové body dovedností, které následně můžete investovat do vylepšování. Strom dovedností je tu rozdělen na čtyři oblasti, přičemž do které oblasti body investujete, do značné míry záleží i na herním stylu, kterým se hrou protloukáte. Každopádně můžete si zlepšovat své hackerské schopnosti, takže se vám otevřou nové věci po městě, které můžete hacknout, také je dobré si navyšovat baterii, abyste mohli hackovat během honiček více věcí po sobě. Také je tu na vylepšení boj, takže zbraně nebudou tolik kopat, budou se rychlejší nabíjet nebo Aiden toho o něco více vydrží. Zlepšit se dají i řidičské schopnosti nebo výroba nejrůznějších pomůcek či bomb.
Hlavní příběhové mise Watch_Dogs vám vydrží na zhruba dvacet až dvacet pět hodin, což je jistě pěkný čas. Vývojáři z Ubisoftu ovšem připravili ještě hromadu dalšího vyblbnutí, které vás u televize udrží klidně po další desítky hodin. Můžete plnit už během hlavního příběhu nebo po dohrání vedlejší mise, mezi nimiž je třeba odhalování zločinů, přepadávání konvojů, plnění požadavků od fixerů nebo zastrašování gangů. Musím říci, že jsem se u plnění vedlejších misí náramně bavil, protože jsou jednak rozmanité, hodně na způsob GTAčka (dojde i na krádeže aut a podobně), ale rovněž v nich naplno využijete hackování a dobré stealth možnosti. Plnění vedlejších misí je i docela důležité pro odemykání nových vozidel a zbraní, případně levelů a tím i schopností hlavního hrdiny. Jen za hlavní mise vše neodemknete. Dále můžete hackovat ctOS věže, čímž se vám odkryje celý kus dané mapy. Hackování těchto stanovišť vyžaduje kolikrát i zapojení mozku, protože musíte vyřešit vždy cestu, jak se dostat k hlavnímu terminálu. Pak už tu jsou různé sběratelské předměty, a pro ty nejzapálenější hráče tu jsou i různé minihry jako poker, šachy nebo si můžete dát i výdrž v pití. Samostatnou kapitolou pak jsou naprosto šílené mise v alternativní realitě s vlastní sadou upgradů, v nichž jezdíte třeba v rychlém vozidle a snažíte se zlikvidovat co nejvíce zombií s ohnivou hlavou. Jak vidíte, prostoru pro vyblbnutí nabízí Watch_Dogs hromadu, takže za svoje peníze dostanete nadstandardní porci zábavy.
Pokud by vám už tak velká hra nestačila, můžete se ještě pustit do online vyblbnutí s dalšími hráči. Online část ve výsledku není zase tak propracovaná, jako třeba u konkurence, ale určitě na pár desítek minut zabaví. Že Watch_Dogs je hra především pro jednoho, ukazuje ostatně už počet hráčů, kteří online hrají. Moc jich není a najít další hráče do režimů je docela obtížné. V online režimu si každopádně můžete dát třeba sledování druhého hráče, abyste zjistili jeho profil, případně hackování jeho chytrého telefonu. Tyto duely jsou hodně napínavé a zábavné hlavně v momentě, když narazíte na zkušenějšího hráče, který už ví, jak se bránit. Pro až osm hráčů je tu připraveno Online dešifrování, v němž s ostatními hráči soutěžíte o získání dat. Asi nejzajímavější mi ale přišlo online závodění. Sice jde jen o dojetí do cíle, ale možnost hackovat a tím znepříjemnit soupeřům cestu vše docela obohacuje. Navíc i vy si musíte neustále dávat pozor, co vymyslí soupeři na vás.
Před vydáním se mluvilo o Watch_Dogs především ve spojení s vizuální stránkou. Někteří říkali, že není stejně dobrá, jako během první prezentace, ale musím říci, že ve finále musí uspokojit každého. Modely postav jsou maximálně detailní, navíc mají pěkné animace, a pak i to město má spoustu nádherných detailů, které budete po celou dobu hraní obdivovat. Vše navíc dotváří výborné nasvícení a kupa dalších efektů. Před sebou tu rozhodně máme jednu z nejhezčích her nové generace, která si troufám tvrdit, neztratí ani za několik let. A ani nevadí, že neběží na PlayStationu 4 v tolik propagovaném rozlišení 1080p. Daleko důležitější je stabilní framerate, ani jednou jsem si nevšiml, že by hra zpomalila, a to ani v těch nejnáročnějších scénách, ani jsem neměl žádný jiný technický problém. Za odladěnost a celkovou funkčnost si zaslouží vývojáři z Ubisoftu velkou pochvalu. Co se týče hudebního doprovodu, ten nabízí několik desítek možná stovek písniček, které si můžete během jízdy v autě pouštět, pokud si je tedy dříve stáhnete od chodců. Během hraní tedy bude seznam narůstat, případně je možné poslouchat rádio. Písničky jsou vybrány dobře, občas jsem jen tak jezdil městem a poslouchal je, povedl se i původní hudební doprovod, dotvářející v mnoha situacích dobrou atmosféru. Z čeho jsem byl ale přímo nadšen, je ozvučení. To je téměř dokonalé a zvláště se sluchátky nebo kvalitním domácím kinem si hru užijete na maximum, budete si kolikrát připadat jako v místě dění, a tak to má být. Pochválit musím i kvalitní dabing, i když ten se u her od Ubisoftu tak nějak už očekává. Zmíním ještě české titulky, které se povedly, a až na několik menších nedostatků, hlavně v načasování, jsem si nevšiml větších nedostatků.
O Watch_Dogs by se dalo psát ještě několik odstavců, a i tak bych asi nenapsal vše, co se dá ve hře dělat. Důležité ale je říci, že tu máme před sebou kvalitní akční hru s pěkným světem, zábavnou hratelností, povedeným hackováním, spoustou obsahu a nadstandardním audiovizuálním zpracováním. Je jen možná škoda, že vývojáři nezapracovali více na příběhu, který zde bohužel tolik neoslní, a také bych si dokázal představit větší nápaditost a rozmanitost u misí hlavní kampaně. Watch_Dogs je ale určitě dobrý start pro novou značku, která má do budoucna obrovský potenciál.
Komentáře