Tom Clancy's The Division - DLC Survival

recenze  12
Martin Šmíd, 27. 12. 2016 15:20
Akční hru Tom Clancy's The Division jsem si hned po vydání docela oblíbil a viděl v ní obrovský potenciál do budoucna. Vývojáři ze studia Massive ovšem s dalšími updaty spíše dobrý základ ničili, což ve spojení s velkým množstvím chyb zapříčinilo velký odliv hráčů. Naštěstí v posledních měsících se opět vše v dobré obrátilo a díky několika updatům dle zpětné vazby od komunity je z Tom Clancy's The Division opět velmi solidní místo pro každého fanouška akčních her. Dost možná bych řekl, že zatím nebyl lepší čas do hry naskočit. S čím mám ale zatím docela velký problém, jsou placená rozšíření, za která si Ubisoft účtuje nemalé peníze. První s názvem Underground moc nepotěšilo, protože po několika hodinách se z něj stala neustále opakující se nuda, a prakticky stejně na tom je i ambicióznější Survival, který do hry přináší jeden zajímavý herní režim, ovšem ne moc dotažený do něčeho opravdu zajímavějšího. Více ale níže.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Základní Tom Clancy's The Division charakterizovala hlavně část New Yorku s Temnou oblastí, kde hráči bojovali i proti sobě o to nejcennější vybavení. Rozšíření Underground nerozšířilo mapu o nové oblasti, jak se původně počítalo, ale zavedlo nás do náhodně generovaných dungeonů, tedy podzemí New Yorku, kde se s kamarády bojovalo proti nebezpečným protivníkům. Druhé rozšíření Survival přináší do hry speciální režim přežití, v němž opravdu musíte bojovat o holý život za pomoci nových mechanismů, které celkem dobře zapadají do solidního základu. Je třeba hned na začátku zmínit, že rozšíření Survival je součástí i většího bezplatného updatu 1.5, který opravil řadu chyb, ale nabídl i nový obsah zdarma. Hlavně tedy nové vybavení, mezi kterým jsou nové pojmenované zbraně, případně nový set oblečení.

Po zapnutí Survival režimu (můžete ho hrát sami, s kamarády nebo náhodnými hráči, které vám hra dohodí), se objevíte v zamrzlém New Yorku, jen se základní výbavou, navíc nakaženi záhadným virem, který vás ohrožuje na životě. S pistolí a jednou ampulkou, která zákeřnou nemoc zpomalí na pár minut, se vydáváte na průzkum dosti nehostinného prostředí, přičemž abyste přežili, musíte hledat na pamětihodnostech, barácích i jen tak po městě nejen léky zpomalující nemoc, ale i teplejší oblečení, jídlo, pití, lepší vybavení proti nepřátelům a hlavně materiál, abyste si mohli vyrobit filtr a dostat se tak do Temné oblasti. Začátky jsou hodně složité, protože při nepozornosti vás zabije jakýkoliv protivník, ale s lepším vybavením je vše pochopitelně snazší, dá se říci, že nejtěžší v Survival režimu je vždy začátek, když nic nemáte. Vyrobení filtru je ale jen začátek, protože když ho máte a následně i lepší vybavení, musíte se pro lék vydat do Temné oblasti, kde jsou silnější protivníci. Když lék získáte, stačí vyrobit světelnou pistoli a přivolat vrtulník, čímž se dostanete i k finálnímu, celkem těžkému střetnutí. Musím se přiznat, že několik prvních pokusů skončilo nezdarem, a dokonce jsem při jednom pokusu už i zabil závěrečného protivníka, ale následně jsem byl zabit nemocí. Do nastoupení do vrtulníku chybělo asi pět vteřin. Survival režim je tak díky těmto situacím hodně napínavý, protože každá drobnost vás může stát dobře rozehranou hru. O to ale je sladší se následně dívat, jak jste ve vrtulníku a z onoho pekla konečně odlétáte s tím, pro co jste si přišli.

Ačkoliv režim Survival zní docela zajímavě a dokáže na začátku potěšit, jakmile ho jednou pokoříte a odletíte i s lékem vrtulníkem na základnu, prakticky nemáte žádnou další motivaci se znovu do něj pouštět, pokud tedy nechcete vysbírat všechny nové trofeje/achievementy. Pořád se jedná o totéž, což se záhy stane celkem nuda a promarněný potenciál přinést něco opravdu zajímavého. Dokázal bych si představit, že by Survival byl samostatným režimem, který by třeba nebyl limitován časem, a ani smrt by nepředstavovala takový problém, jen by si musel hráč sebrat znovu upuštěné věci. Motivaci pokračovat vám nedají ani zlaté bedničky s vybavením, protože ty dostáváte ve velkém množství i tehdy, když se vám nepodaří režim celý pokořit, takže stejně pak už nemáte ani kam věci dávat a jen promazáváte inventář. Také se mi moc nelíbí několik věcí přímo ve hře. Hlavně skutečnost, že loot je sdílený pro celý fireteam, takže se většinou strhne boj o to, kdo otevře krabičku dříve. Naštěstí se dají všechny věci, od lékárniček po výbavu sdílet, ale to musíte pochopitelně hrát s hráči, kteří budou chtít úspěch celého týmu a ne jen ten svůj. Kolikrát je tak váš úspěch ovlivněn i náhodou, jestli narazíte na doposud nevybrané krabičky se zásobami.

Zatím jsem mluvil jen o PvE módu režimu Survival, ale pokud máte kamarády a jste s nimi celkem sehráni třeba z Temné oblasti, můžete se pustit do PvP části. Ta je prakticky totožná s PvE, jen s tím rozdílem, že protivníky vám nejsou jen klasická NPCčka, které ovládá umělá, ale také další skupinky hráčů, které potkáte. Samozřejmě, na ostatní hráče nemusíte hned bezhlavě útočit, ale vzhledem k tomu, že i oni jsou zdrojem důležitých surovin, rozhodně se je vyplatí porazit, čímž navíc eliminujete i hráče, kteří by vám kradli po městě obsah z bedniček, případně se pak do vás pustili v pozdější fázi v Temné oblasti. PvP část je určitě zajímavější a pro zkušenější hráče lepším zážitkem, protože slovo Survival hned dostane nový rozměr.

Na úplný závěr se ještě zmíním o updatu, který hru upravuje pro konzoli PlayStation 4 Pro. Ten se nese v duchu předchozích updatů, takže jen interface běží v rozlišení 4K, ale vývojáři trochu upravili i osvětlení a celkově je hra taková vyhlazenější, takže se na ni lépe dívá. Co oceňuji ale nejvíce, je znatelně zlepšená plynulost, ať už když se pohybujete v inventáři, tak při bojích v Temné oblasti. Rychlejší jsou i nahrávací obrazovky, čehož jsem si všiml i třeba při nahrávání do Survival režimu. Zatímco já už se procházel po bezpečné místnosti, kamarádi ještě sledovali nahrávací obrazovku.

Celkově je Survival určitě zajímavé rozšíření, kterému ovšem chybí větší hloubka, propracovanost a hlavně životnost. Na pár hodin zabaví, ale následně se začne opakovat a vy nebudete mít důvod se do něj znovu pouštět. Pokud mohu mluvit za sebe, určitě se mi rozšíření Survival líbí více než předchozí Underground, ale před vývojáři ze studia Massive leží v následujících měsících hromada práce, aby si Tom Clancy's The Division udržel stávající hráče a ještě nějaké si do budoucna získal.

Ubisoft, Ubisoft
20. 12. 2016
7/10