The Bureau: XCOM Declassified

recenze  5
Martin Šmíd, 31. 8. 2013 14:00
Před zhruba čtyřmi lety se herní vydavatel 2K Games rozhodl, že vzkřísí značku XCOM, a rovnou oznámil stejně pojmenovanou hru. Na začátku měli vývojáři cíl vytvořit FPS akci s řadou taktických prvků, ale jak vývoj pokračoval, zjistili, že se hodně odklonili od původního konceptu, takže začali s velkými předělávkami. V jednu chvíli se už zdálo, že je hra pohřbena a nikdy se jí nedočkáme, až letos na jaře bylo oznámeno, že vyjde pod názvem The Bureau: XCOM Declassified. Od prvních informací bylo jasné, že nyní je hra daleko blíže svému strategickému předchůdci, jestli ale jde o povedenou záležitost, na to vám odpoví až naše recenze.

Ačkoliv během vývoje prošel The Bureau: XCOM Declassified řadou změn, vývojáři moc nesahali na příběh, který prakticky líčí začátek celého konfliktu mezi lidmi a mimozemskými přistěhovalci, kteří chtějí zničit celou planetu. Na rozdíl od předchozího XCOM: Enemy Unknown je tak The Bureau zasazen do minulosti, přesněji šedesátých let, což má za následek i to, že obě hry spolu nejsou propojené, takže pokud je toto pro vás první XCOM, nepotřebujete vědět, co se stalo v předchozích dílech. Jde o samostatnou část. Nápad vylíčit začátek celého konfliktu byl rozhodně dobrý, a byl tu i velký potenciál, který ovšem vývojáři nedokázali využít. Na začátku sice vypadá vše nadějně, příběh má na začátku slušné tempo, ale jak budete pokračovat hrou, vývojáři vše zbytečně komplikují, a přes nudné dialogy a kolikrát natažené scény, kterými vás chtějí uspat, se budete dozvídat jen zmatené informace. Co navíc u příběhu postrádám, tak je nějaké to větší napětí, které je vlastní XCOM hrám, protože zde mi bylo prakticky jedno, co se bude dít, jen jsem nezaujatě pokračoval v hraní, jako by se tento konflikt mě netýkal, a to je celkem problém.

Nyní už ale od příběhu k hratelnosti, která naštěstí dopadla lépe. K The Bureau: XCOM Declassified je třeba přistupovat tak, jak vám ho vývojáři servírují, tedy akční hru s taktickými prvky, protože pokud čekáte další plnohodnotný XCOM, v němž si budete libovat ve výzkumu a vyrábění vlastních zbraní, budete hodně zklamáni. Pokud ke hře přistoupíte jen k jako akci, budete se docela dobře bavit, a to hned z několika důvodů. Tím prvním je rozmanitost misí, protože prakticky pokaždé vás čeká něco nového, nikdy vás nečeká stejný úkol dvakrát, ani lokace, které jsou mimochodem velmi pěkně nedesignovány, a punc originality jim dodává i mimozemská architektura. Oni ti hazlové už totiž začali přetvářet planetu Zemi k obrazu svému, no a tak to také vypadá. Pokud se vydáte po čistě příběhových úkolech, čeká vás několik hodin slušné zábavy, ale hraní si můžete ještě prodloužit vedlejšími úkoly, většinou kratšího charakteru, protože vám zaberou jen několik minut, které jsou důležité hlavně pro levelování. Ve vedlejších misích budete hledat artefakty, hackovat doupata nepřátel a tak dále. Celkově mi The Bureau: XCOM Declassified zabral na dohrání nějakých dvacet hodin na střední obtížnost, což je určitě pěkný čas.

Co dále rozhodně pomáhá hratelnosti, je samotný soubojový systém. Na začátku se sice vše jeví jen jako klasická akční střelnice ze třetí osoby, kterou i The Bureau: XCOM Declassified ve své podstatě je, ale jak bude váš hlavní hrdina levelovat, společně se svými kolegy, kteří ho na mise doprovázejí, odemkne se vám spousta dalších možností v likvidaci nepřátel, čímž se pochopitelně zvýší i zábava. Většinu protivníků nepředstavuje během hraní problém, snadno je díky taktickým prvkům přechytračíte, o čemž se zmíním ještě níže, ale na bosse už plně využijete vše, co se naučíte během hraní. Bossové, kteří patří k tomu nejlepšímu, co tato hra nabízí, jsou většinou silní, a jít na ně přímo se vždy rovná sebevraždě. Nepřátel je navíc vždy na bojišti docela dost, a i vzhledem k tomu, že se vám neobnovuje život, je jakákoliv akce z vaší strany nutná důkladnému zvážení.

Jak už jsem zmínil, The Bureau: XCOM Declassified je akční hra ze třetí osoby, která svým stylem ovládání nejvíce připomíná Mass Effect nebo Gears of War. Stejně jako v těchto populárních sérií, i zde taháte sebou dva počítačem ovládané kolegy, které si vždy vyberete před každou misí, na níž se vydáte. Těm pak během přestřelek zadáváte skrze jednoduché kruhové menu příkazy, jako střelba na cíl, uzdravení, umísti minu, střílnu nebo přesný headshot. Příkazy můžete zadávat i do řady, takže se pak nemusíte za celou přestřelku o své kolegy starat, což je určitě plus. Na začátku jsem měl trochu strach, aby spousta možností nebyla spíše překážkou, ale opak je pravdou, hlavně díky přesnému a intuitivnímu ovládání. Jak budete postupovat hrou, vaše postava postupně leveluje, stejně jako vaši kolegové, takže se vám zvýší nejen život, ale můžete si i kolikrát vybrat, do jaké nové schopnosti investujete bod za level. Postavu si můžete vylepšovat přímo během misí, ale nejlepší je si vždy počkat na základnu, kam po každé misi vždy automaticky odletíte. Musím říci, že části na základně patří k těm nudnějším, a pokud by je vývojáři zkrátili či úplně odstranili, udělali by jen dobře.

Protože hra The Bureau: XCOM Declassified hodně staví na kooperaci s dalšími dvěma kolegy, asi by každý čekal, že umělá inteligence bude na vysoké úrovni, ale ke smůle všech není. Umělou inteligencí ovládaní kolegové sice sem tam něco zastřelí, celkem se kryjí, ale občas i zmateně běhají po bojišti, zvláště při soubojích s bossy, takže jste na hodně situací sami. Umělá inteligence tak hodně kazí jinak dobrý dojem z akčních sekvencí, což je škoda. I proto možná zamrzí, že vývojáři nepřipravili nějaký kooperativní režim, který byste mohli hrát s kamarády, zábavnost a hlavně kvalita by šla ihned nahoru. Ačkoliv vaši kolegové nemají zrovna vysokou inteligenci, nepřátelé jsou na tom ještě o poznání hůře. Sice se kryjí, občas uskočí hozenému granátu, ale to je tak nějak vše. Že by se snažili spolupracovat a obkličovat vás, o tom nemůže být řeč. Většinou jen běhají bez nějaké logiky po bojišti, a spíše než svojí inteligencí tak nahání hrůzu svým počtem. Několikrát jsem si i během hraní říkal, jak něco tak tupého vůbec mohlo doletět na naší planetu. Zřejmě jen obrovské štěstí.

Strategický XCOM: Enemy Unknown z minulého roku přinesl pěknou stylizovanou grafiku, a v ní The Bureau: XCOM Declassified pokračuje, protože má plus mínus stejnou barevnou paletu, dokonce ani celková kvalita, o níž se stará osvědčený Unreal 3, není vůbec špatná. Ano, na nejmodernější hry nový XCOM nemá, ale grafika určitě nikoho neurazí, navíc sem tam se objeví nějaký ten pěkný efekt, který rozhodně potěší. Daleko důležitější je, že se vývojáři zaměřili na plynulost, takže viditelných poklesů frameratu jsem si během bitevních vřav nevšiml, jen sem tam se hra trochu cukne, když procházíte do další části mapy a hra se načítá/ukládá, ale nic, co by mělo vliv na hratelnost. Co můžu přičíst vývojářům k dobru, tak je slušný hudební doprovod, starající se spolu se stylizovanou grafikou o dobrou atmosféru, a ozvučení, a ani dabing není vůbec špatný, rozhodně patří do nadprůměru.

Po loňském vynikajícím XCOM: Enemy Unknown jsem se na The Bureau: XCOM Declassified vyloženě těšil, čemuž se nejde divit. Vývojáři ovšem tentokrát nedokázali vše dotáhnout do zdárného konce. Hratelnost je sice zábavná a po většinu času rozmanitá, zvláště ve druhé polovině, kdy už umíte více věcí a můžete na bojišti více taktizovat, ale vše strhává dolů průměrná umělá inteligence a nezajímavý příběh. Pro fanoušky XCOM série asi povinnost, ostatní by měli nákup hodně zvážit.

The Bureau: XCOM Declassified

ps3x360
2K Games, 2K Marin
Datum vydání hry:
20. 8. 2013
Žánr:
Střílečka, Strategie, Taktická
KARTA HRY
7/10

Komentáře