The Amazing Spider-Man 2

Martin Šmíd, 26. 5. 2014 0:00
Hry se Spider-manem mají docela velkou historii, ale těch opravdu kvalitních bychom spočítali na prstech jedné ruky. Activision dlouho nevěděl, jak tuto jistě zajímavou značku kvalitně přenést do videoherní řeči. V roce 2010 vsadil na vývojáře ze studia Beenox, kteří vytvořili velmi dobrou akci Spider-Man: Shattered Dimensions. Každý tak očekával, že se i nadále budeme dočkávat kvalitních her, ale pokračování Spider-Man: Edge of Time už si tak dobře nevedlo, což se dá říci i o The Amazing Spider-Man. Nedávno se pak dostala na pulty obchodů hra The Amazing Spider-Man 2, která doprovází do kin očekávaný film. Před vydáním vývojáři docela dost naslibovali, ale jak se nyní ukázalo, sliby kvalitní hru nedělají.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (obrázky u textu vytvořené za pomoci SHARE tlačítka)

Bohužel jsem ještě nový film The Amazing Spider-Man 2 neviděl, takže nemohu říci, na kolik ho videoherní zpracování kopíruje, ale vývojáři před vydáním slíbili, že si půjdou spíše svoji vlastní cestičkou. Vše začíná před obchodem, který je vykraden. Do tohoto incidentu se připlete hlavní hrdina Peter Parker, který nechá lupiče utéci, přičemž o několik minut později už za svoji chybu piká pohledem na umírajícího strýčka Benyho. Ihned se hra přesune o dva roky později, aby hlavní hrdina byl pořád na stopě vrahovi svého strýčka, ale jak už tušíte, vše se zamotá do daleko větší, bohužel nezajímavé zápletky. Ta postrádá nějaké to napětí, lepší podání a chytřeji napsané dialogy, které zde představují vrchol nudy. Navíc vše je až moc předvídatelné, takže žádné události vás nemohou šokovat. Nic nezachrání ani notoricky známí padouši a další postavy z pavoučího univerza, které rovněž nejsou tak dobře napsány, jak by každý čekal. Navíc jejich vývoj během hry je hodně nelogický. V počátku třeba potkáte Max Dillona, jednoho ze zaměstnanců společnosti Oscorp, z něhož se později bez vysvětlení stane Electro, který se ale objeví jen z důvodu, abyste měli postaráno o další boss fight. Když už někdo dělá hru podle komiksu, který má několik desítek let skvělou historii, asi bych očekával daleko lepší podání. Tohle si Spider-man opravdu, ale opravdu nezasloužil.

Ačkoliv je Manhattan docela rozlehlý, celkem pěkně po stránce designu navržen, cítíte se jako v opravdovém městě, čekají na vás většinou lineární mise v budovách, do nichž je nutné vlézt. V nich plníte neustále stejné mise, jako je likvidace nepřátel nebo ničení cílů, což samozřejmě vede postupně k nudě. Vývojáři se snažili alespoň vše zachránit možností hrát některé úkoly za Petera Parkera, ale jeho části jsou teprve vrcholem nudy, protože většinou jen kecáte s dalšími postavami, ze kterých jdou dialogy bez větší zajímavosti. Hlavní příběhová kampaň tedy není zrovna nápaditá, a do jisté míry ukazuje i ukazuje velké nedostatky v samotném designu hry, nad kterými musíte prostě kroutit hlavou.

Od hry se superhrdinou by každý očekával, že mezi nejzábavnější části budou patřit souboje s protivníky, ale i tady bohužel The Amazing Spider-Man 2 maximálně zklamal. Nepřátele můžete likvidovat pěkně potichu, ale k tomuto uchýlení nemáte moc důvod. Nepřátelé totiž mají inteligenci houpacího koně, a i toho jsem nyní možná urazil. Chovají se totiž naprosto dementně, když zaútočíte na kolegu, nechají vás a většinou přes místnost nevidí vaší akci, a rovněž ve skupinkách většinou čekají, až na ně dojde řada. Také mají tendenci se zasekávat za překážky, případně zkouší procházet zdí, což se jim k jejich smůle moc nedaří. Soubojům s protivníky nepomáhá ani soubojový systém, který je docela strohý, má jen několik úderů (jednotlačítkové souboje zdraví) a ani nejdou moc dělat řetězce komb, a to ani po vylepšení několika vlastností hlavního hrdiny. On vlastně celý tento jakýsi RPG prvek je tu prakticky zbytečný. Souboje jsou navíc kolikrát pořádně zmatené, za což může i kamera, která si kolikrát dělá to, co jí napadne. Moc neposlouchá, mrcha jedna, a to ani při průletu městem, kde teprve vás čeká to pravé peklo. Jediným pozitivem tu jsou snad souboje s bossy, které zde představují známí i méně známí padouši pavoučího univerza. Souboje s nimi jsou docela originální a zábavné, ale vždy jsou jen takovým tím světýlkem na konci tunelu, které po několika minutách opět zmizí.

Vývojáři nám před vydáním hodně naslibovali, ale výsledek je velkým zklamáním. Za tuhle hru by si měl na vývojáře Spider-man pořádně posvítit.

Když se budete trochu snažit, není problém celou hlavní kampaň dohrát za nějakých šest hodin, což si myslím, že je na hru v otevřeném světě docela málo. Možná i ona délka nakonec ukazuje, že vývojáři neměli na hru moc času, a prostě museli ji dokončit na premiéru daleko důležitějšího filmu. Na druhou stranu si možná i oddechnete, že vše tak rychle uteklo. To už nechám na vás.

Každopádně Manhattan nabízí daleko více, než jen čtrnáct příběhových kapitol. Můžete plnit i řadu vedlejších misí, které se na začátku jeví zajímavě, ale postupně se neustále opakují, čímž se vytrácí zábava. Mezi takové ty větší mise patří bojování s pouličními gangy, které dělají neplechu, případně můžete na parkovištích hledat bomby. Také dojde na záchranu obyvatel z hořících bytů. U těchto misí jsem zjistil, že na Manhattanu je docela dost požárů a hasičský sbor jim jen přihlíží na ulici a obyvatele nezachraňuje, a už vůbec se nesnaží požár uhasit. Za tyto aktivity jste vždy odměněni pěknou reportáží ve večerních televizních novinách, ale rovněž vzroste status hrdiny, takže lidé vás budou mít rádi a nebudou vás považovat za padoucha. Tento systém je ale jinak nevyužit, což je určitě škoda. Mezi ty další spíše rutinní záležitosti patří focení určitých míst, většinou policejních případů, případně sbírání stránek komiksů, sbírání sošek a tak dále. Jsou tu i speciální obleky, ale jejich využití je rovněž docela otázkou, já neměl potřebu se do nich převlékat. Splnění všech vedlejších misí a úkolů je na několik dalších hodin, ale je otázkou, jestli je budete chtít plnit, protože jak jsem zmínil, po čase jsou docela nudné.

Protože hra The Amazing Spider-Man 2 vychází na všechny možné platformy, neočekával jsem, že by next-gen verze vypadala nějak podstatně lépe. Ve výsledku opravdu nevypadá, jen je o něco ostřejší a prostředí má o několik detailů více, ale nic drastického. Hra vypadá lehce nadprůměrně, a tak je nutné k ní přistupovat. Třeba s nedávným inFamous, který je Spider-manovi asi nejblíže, se nemůže vůbec rovnat. Naštěstí alespoň potěší stabilní framerate, lock na 30fps je znát a ani při té největší vřavě se mi nestalo, že by hra zpomalila, takže alespoň zde se ukázal výkon nových mašinek. Na druhou stranu mi hra třikrát během hraní spadla s chybovou hláškou, což zase trochu kazí pověst vývojářů. Ti převzali do hry soundtrack z filmu, alespoň několik skladeb, takže hudba je na slušné úrovni, ozvučení ale není na můj vkus výrazné. Byl jsem ale překvapen úrovní dabingu, který se povedl, a to u všech postav.

Další námi vytípané obrázky naleznete na kartě - http://konzolista.tiscali.cz/games/onegame?link=the-amazing-spider-man-2-5190&game5190-show=2 .

Není moc věcí, za které bych mohl The Amazing Spider-Man 2 pochválit. Sem tam se objeví nějaký ten dobrý nápad, ale ten je následně zabit nedodělaností a kupou chyb. Bohužel tu máme před sebou jen podprůměrnou akční hru s neustále opakujícími se misemi, nudnými souboji s protivníky a s jen průměrným vizuálním kabátkem. Těžko říci, komu bych mohl The Amazing Spider-Man 2 doporučit, protože fanoušci komiksové série budou jen naštváni, že jim takto někdo ničí jejich oblíbené univerzum, a hráči akčních her tu mají spoustu o dost kvalitnějších alternativ.

The Amazing Spider-Man 2

ps4ps3x3603dswiiu
Activision, Beenox