Sébastien Loeb Rally Evo

recenze  24
Martin Šmíd, 12. 2. 2016 17:47
Studio Milestone mnozí hráči budou znát hlavně díky sérii MotoGP, která si v posledních letech vede docela slušně. Vývojáři z tohoto studia ovšem připravují i velké množství jiných závodních her s nejrůznějšími licencemi, jejichž kvalita hodně kolísá, a možná i proto se hodně opatrně přistupovalo i k novince Sébastien Loeb Rally Evo. Zvláště po demoverzi, která spíše nepřesvědčila. Jestli plná verze stojí za povšimnutí, vám řeknou další řádky.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Na současnou konzolovou generaci moc rally her není a když už nedávno vyšlo WRC 5, nedokázalo fanoušky ani náhodou uspokojit, vlastně se jednalo o dosti podprůměrný kousek, který vývojáři slepovali po vydání updaty. Možná i proto se vývojáři z milánského studia Milestone rozhodli vytvořit hru za asistence samotného mistra, a to Sébastiena Loeba. Ten se tedy vrhá do světa videoher po Colinu McRae a Richardu Burnsovi, přičemž s vývojáři z Milestone vše od začátku konzultoval, rozdával rady a chtěl, aby na hráče čekal ten nejlepší možný zážitek, o čemž ostatně svědčí i několik rozhovorů a deníčků. Velkou výhodou u Sébastien Loeb Rally Evo pochopitelně je i fakt, že se vývojáři nemuseli omezovat WRC licencí, takže mohli připravit rozsáhlou rally hru, což se jim i povedlo. Jak ale ukázalo třeba loňské Ride, které má s novinkou od Milestone hodně společného, kvalitní zážitek z hraní zaručen ani trochu není. Jeden by čekal, že zvláště po Ride se vývojáři poučili ze svých chyb, ale opak je pravdou. Opakuje se tu tak stejná situace, což je škoda. Zvláště když potenciál tu byl opravdu velký.

Pokud je něco, v čem Sébastien Loeb Rally Evo opravdu boduje, a to na plné čáře, je to jednoznačně obsah, který byl v minulosti vývojářům z Milestone vyčítán. Opravdu bych musel dlouho přemýšlet, kdy jsem naposledy hrál rally hru, která by obsahovala takové velké množství tratí, režimů, aut a třeba dvě kariéry. Sébastien Loeb Rally Evo je tímto naplněný až po okraj a na první pohled se zdá, že jde o splněný sen každého fanouška. Každopádně začnu samotnou hlavní kariérou, v níž začínáte ve starším Peugeotu 106 Rally, a následně na vás je, abyste přes různé závody, ať už na čas nebo proti soupeřům, dojeli první a nahráli si nejen reputaci, díky níž stoupáte v žebříčku, bohužel se smyšlenými jmény, ale také peníze k utrácení za lepší vozidla. Hra vám prakticky nediktuje, do jakého eventu z různých tříd se pustit, to je jen na vás, a samozřejmě na tom, jestli máte zrovna peníze, abyste si mohli do něj koupit požadované auto.


A že vozidel je opravdu hodně. Vývojáři jich připravili zhruba sedm desítek od sedmnácti automobilek, zajezdíte si jak v historických kouscích jako BMW 2002 TI, Alpine A110, Renault 5 Turbo nebo Renault 5 Maxi Turbo, tak modernějších vozech Ford Fiesta R5, Citroën DS3 WRC, Audi Sport Quattro Rally nebo Toyota GT86 CS-R3. Během jízdy si můžete přepínat do několika kamer, nechybí ani ta z kokpitu. Ačkoliv interiér je vymodelován lépe a detailněji jak třeba v posledním WRC, stále jde spíše jen o lehčí nadprůměr, navíc se mi kamera z kokpitu moc nezdála a neřídilo se mi v ní moc pohodlně. Co bych určitě ocenil, je i lepší ozvučení. Ani bych po vývojářích nemohl chtít, aby ozvučení bylo na úrovni Driveclubu, neměli na hru takový rozpočet jako jejich kolegové z Evolution Studios, ale poslouchat vysavače opravdu nemusím.

Kariéra jako taková vám vystačí na hodně dlouho, protože obsahuje několik stovek závodů v osmi podnicích, podíváte se do Mexika, Monaka, Francie – nechybí Loebovo rodné Alsasko, Austrálie, Finska, Itálie, Švédska a Walesu, kde tratě jsou celkem pestré, je jich velké množství a dokážou určitě uspokojit, co se výzvy k jejich pokoření týče, zvláště když pozdější jedete klidně i pět nebo deset minut. Kromě klasických závodů za denního světla i v noci, v nichž musíte dojet trať na nejlepší čas, jistě potěší i zařazení Rallycrossu, který sice nemá oficiální licenci, ale nabízí pět reálných lokací, v nichž se letošní mistrovství jede (USA, Kanada, Francie, Itálie a Argentina). Radost bohužel po chvilce vystřídá spíše rozčarování, hlavně díky umělé inteligenci protivníků na trati, která je naprosto žalostná. Protivníci totiž mají tendenci vás vystrkovat, vjíždět do ideální stopy za každou cenu, což následně vede ke kotrmelcům a nutnosti si přetočit čas, případně restartovat závod. Během hraní jsem musel mít zavřené okno, aby sousedi neslyšeli všechny ty nadávky, které jsem používal. Bylo jich opravdu hodně.

Kariéra je každopádně na zajímavé podniky a eventy bohatá (je možné si jednotlivé závody modifikovat podle chuti, je k výběru několik nastavení), celkem pravidelně je střídá, aby hraní neupadlo do stereotypu, což kvituju. Alespoň v prvních několika hodinách nuda nehrozí, ačkoliv později se jí hra nevyhne, kvůli jednomu podstatnému problému, o němž se ale zmíním až níže. Na začátku jsem zmínil, že Sébastien Loeb Rally Evo obsahuje hned dva hlavní režimy pro jednoho hráče. Klasická kariéra je jasná, navíc je přítomna i speciální kariéra, monitorující kariéru hlavního protagonisty mezi léty 1998 až 2013, obsahující hned 27 eventů v sedmi třídách. V ní si prakticky zajezdíte ve všech vozech, v nichž slavný závodník během své kariéry závodil, navíc se dozvíte spoustu zajímavých informací, takže pro fanoušky je tento mód jako dělaný.

Zatím jsem Sébastien Loeb Rally Evo spíše chválil, ačkoliv sem tam jsem měl menší výhrady třeba k ozvučení vozů nebo umělé inteligenci, která se chová všelijak, jen ne dobře. Největším kamenem úrazu novinky od Milestone je bohužel jízdní model, který má k dokonalosti hodně daleko. Je k nepochopení, jak vývojáři, kteří mají za sebou takovou historii v žánru závodních her, mohou vypustit hru, v níž auto neskutečně plave, a to na všechna nastavení, špatně brzdí a nenabízí alespoň trochu uspokojující pocit z jízdy. Vývojáři sice chtěli vytvořit něco mezi simulátorem a arkádou, ale výsledkem je něco, co se jen blbě ovládá a navíc má i šílený kolizní model, kdy auto jen po malém zaškobrtnutí dokáže létat ze strany na stranu, udělat deset salt ve vzduchu jak hračka z papíru, případně v tom nejlepším udělat několik hodin. To by se u podobně seriózní hry stávat určitě nemělo a značně jí to poškozuje. Ostatně jízdní a kolizní model zapříčiňuje to, že rozhodně bohaté a zajímavé kariéry začnou po delší době nudit a budete si i říkat, proč vlastně něco takového hrajete. Obsah totiž není vše, když se hra blbě hraje.

Kromě hlavních dvou kariér obsahuje Sébastien Loeb Rally Evo pochopitelně i multiplayer, který u podobné hry chybět nesmí. Bohužel, v současnosti spíše nefunguje, než funguje. Když jsem si dal vyhledat hry, tak mi sice menu ukazovalo, že jsou hráči v lobby, takže bych se k nim mohl připojit, ale po zhruba několika minutách připojování už byli prakticky na konci závodu. Nevím, jestli jsou hry špatně označovány v menu, nebo je to prostě tím, že načítání trvá tak dlouho, každopádně asi chápete, že by se toto dít nemělo. Několikrát jsem pak zkusil založit vlastní místnost, ale do ní se zase ani po 30 minutách nikdo nepřipojil. Dohromady jsem proto odehrál online jen zhruba 5 závodů, a že by vše šlo dobře, se říci nedá, protože sem tam hra během závodů zalagovala, jednou mi dokonce spadla s errorovou hláškou přímo do menu konzole. V online části tedy mají vývojáři co opravovat, a je škoda, že hra tohoto kalibru vychází takto nedodělaná a nefunkční. Takto je Sébastien Loeb Rally Evo spíše jen singleplayerovou záležitostí, a popravdě i chápu, že ho už nyní moc hráčů online ani nehraje. I proto trochu zamrzí absence split-screen režimu.

Vizuální stránka u Sébastien Loeb Rally Evo na první pohled není špatná, ale jak budete jezdit další a další závody, budete se chytat za hlavu díky texturám v nízkém rozlišení, nepěkným objektům nebo grafickým chybám, které na konzolích současné generace už nemají co dělat. Hra vypadá prostě a jednoduše průměrně, určitě neohromí a vývojáři mohli po této stránce vymáčknout daleko více. Jedině snad osvětlení stojí za pochvalu, ostatně vývojáři použili osvědčenou technologii Yebis 2, kterou si vyzkoušeli i v MotoGP sérii, ale ani ta samozřejmě nic nezachrání, když se osvětlují ošklivé textury. Alespoň se vše hýbe v rámci možností dobře, hra si udržuje svých 30 snímků a nestalo se mi, že by během hraní docházelo k poklesům. Co se týče hudebního doprovodu, vývojáři připravili pro menu několik melodií, které se neustále opakují, takže postupně začnou spíše vadit, a kolikrát jsem chtěl hudbu spíše vypnout.

Sébastien Loeb Rally Evo je bohužel promarněná šance přinést na současné konzole konečně pořádnou rally hru. Na první pohled sice obsahuje zajímavý obsah a velké množství vozidel a tratí, navíc k zahození nejsou ani dvě různé kariéry, ale po čase začne nudit a dopomáhá tomu jak nepovedený jízdní a kolizní model, tak velké množství chyb a prakticky nefungující online režim. Naštěstí se zdá, že na pořádnou rally hru už moc dlouho čekat nebudeme, duben je brzy tu.

Sebastien Loeb Rally Evo

ps4xone
Milestone, Milestone
Datum vydání hry:
22. 1. 2016
KARTA HRY
6/10

Komentáře