Saints Row

recenze  14
Martin Pilous, 22. 8. 2022 20:45
Ačkoliv hraje série Saints Row ve světě tak trochu druhé housle, zná ji většina hráčů. Aby také ne, když šlo vždycky o šílenou parodii nejen sama sebe, ale také série Grand Theft Auto od Rockstaru a dalších městských akcí. Ačkoliv byla série Saints Row vždy hodně ujetá, první díly byly vlastně docela fajn a jednalo se minimálně o solidní zábavu, u níž se dalo dobře odreagovat. Posledními díly ale začala tato série přešlapovat na místě, a třeba spin-off Agents of Mayhem byl krokem naprosto mimo. I proto fanoušci očekávali, jak to bude se značkou Saints Row do budoucna.

Herní vydavatel Deep Silver se rozhodl, že je třeba oprášit poněkud zašlou slávu této série. Namísto toho, abychom opět bojovali s mimozemšťany nebo samotným Satanem, se nový restart drží v rámci možností více při zemi. Studio Volition se tak mohlo vyřádit na novém směru, který série nabrala, ale jak moc se jim to povedlo, se nyní podíváme níže.

Restartované Saints Row zcela ignoruje předchozí díly série a otevírá pro ni zcela novou kapitolu. Díky tomu se setkáváme s úplně odlišnými postavami v novém prostředí. Budeme opět u zrodu velkého kriminálního impéria, které bude překvapivě pojmenováno Svatí. Nového šéfa této „organizace“ si můžete přizpůsobit dle svého, a že je tedy sakra na výběr!

Editor nového Saints Row je naprosto neskutečný. Kromě základních atributů, jako jsou věk, tělo, hlas a pohlaví, je tu spousta drobností. Můžete si nastavit výšku a délku jednotlivých částí těla včetně těch nejmenších, jako jsou obočí nebo rty. Je tu také na výběr spousta druhů tetování, vlasů a jizev. Můžete mít dokonce i prostřelené nebo pořezané končetiny, nemluvě o upířích kousancích. Zkrátka bizár na všech frontách. Asi ani nemusím psát o tom, že hlas, pohlaví či vlasy lze libovolně kombinovat. U této hry tak nemůže být žádná z LGBTQ+ komunit zklamaná či rozhořčená.

Jakmile bude váš hrdina/hrdinka připraven, tak se roztočí příběh plný prapodivných a dost ujetých situací. Společně se svými přáteli žije hlavní hrdina v jednom bytě. Jenže, co tomu čert nechtěl. Aby se kamarádi a on ve městě Santo Ileso uživili, tak se musí přidat k jedné z dostupných organizací. Hlavní hrdina začíná u bezpečnostní agentury Marshall, která má v arzenálu šílené futuristické zbraně a vozidla. Spolubydlící Neenah, Kevin a Eli se pak přidají ke zločineckým gangům Idolů a Los Panteros. Běh událostí samozřejmě všechny hlavní protagonisty svede k tomu, aby opustili či zradili své současné chlebodárce a zasadili jim ránu v podobě vlastní zločinecké organizace, kterou dle očekávání nazvou Svatí, jak už jsem naznačil výše. Jejich základem bytí je boj s ostatními gangy ve městě a cílem je ovládnutí celého města Santo Ileso.

Tato nová partička však má jeden neduh, který jsem nedokázal překousnout už u hry Watch Dogs 2, a moc nechápu, že právě tam si autoři vzali velkou inspiraci. Postavy jsou mi tu sice o chlup sympatičtější než v minulosti u Saints Row série, ale jsou podobně hipsterští a vezou se na vlně dnešní instagramové a Tik Tokové generace, což mi upřímně doslova leze krkem. Jsou to šílení pozéři a jejich občasné rádoby cool hlášky jsou doslova do nebe volající.

Přejděme tedy k tomu zásadnímu. Tím je příběh. Upřímně, začátek není moc dobrý. Je poměrně chaotický a hráč má trochu problém se sžít s tím, co že se to na obrazovce zrovna děje. Po pár hodinách se situace vylepší a některé mise začnou být i docela zábavné, byť dějový oblouk je v samotném jádru naprosto stupidní a vy prostě víte, že se musíte dostat na vrchol mafiánského řetězce v jasně vytyčeném prostředí.

Podobně jako dříve a v jiných hrách podobného ražení, tak všechny úkoly máte v mobilu, kde si z nich vybíráte. Tam pak volíte i z nepovinných misí. Ty však mají společného jmenovatele – opakovačka. Neustále dokola plníte to samé. Jednou je to likvidace nepřátel ve vlnách, jindy zase máte někde ukrást auto, vystřílet nepřátelský gang a podobně. Sem tam si ještě dáte nějakou tu odbočku v podobě vyfocení nějaké pamětihodnosti, což vám otevře bod rychlého cestování, nebo sbírání balíčků drog v okolí. Autoři sice do hry zakomponovali i jednoduchou ekonomiku, kdy můžete vydělávat peníze tím, že stavíte vlastní ilegální podniky, ale popravdě, to vůbec není třeba.

Co samozřejmě dělá hru atraktivní, tak je šílený přepal z hlediska akčních scén a kousků, které lze provádět. Není totiž problém skočit z jakékoliv výšky a doplachtit pomocí kluzáku kamkoliv, přičemž ho lze složit a znovu roztáhnout několikrát a opakovaně během jednoho letu. Nechybí šílenosti jako obří vlaková loupež, při níž zničíte hromady vznášedel, využijete k tomu zaparkovaný tank na jednom z vagónů, a vůbec není problém také utíkat po valících se bednách, poté co se vlak celý převrhne. Na denním pořádku je pak palba, která dokáže způsobit doslova apokalypsu díky sérii výbuchů, létající auta vzduchem a další šílenosti.

Velká škoda je, že jízdní model či gunplay není moc zajímavý a nedokáže tady Saints Row konkurovat ani mnoha let starému Grand Theft Auto V, ale ani jiným modernějším open-world hrám. Vozidla se sice řídí poměrně dobře, ale díky pošahané fyzice je to poněkud spekulativní. Střelba je pak velmi tuctová a jede například ve stylu akčních MMO RPG her typu The Division. Zkrátka pálíte do všech nepřátel jako zběsilí, dokud jim nevezmete veškeré zdraví. V praxi to znamená, že můžete do jednoho nepřítele pálit ostrými přímo do hlavy po dobu 3-5 minut. Zkrátka totální nonsense, který dost kazí plynulou akční hratelnost.

Za dost nevydařené považuji i samotné Santo Ileso. Nemohu říct ani popel k tomu, jak mapa vypadá nebo co obsahuje. Samotná návaznost městských částí a samotné okolí jsou vytvořeny velice dobře. Jenže město je ve výsledku trestuhodně nevyužité a vlastně i dost mrtvé. Vozový park je tu velmi omezený a jiných aut tu nepotkáte tolik, kolik byste čekali. Ještě horší je to pak s NPC, která chodí po městě. Těch je skutečně poskrovnu a celý herní svět působí děsně prázdným dojmem, což považuji za obrovské mínus, zvláště u městské akce v roce 2022 na už relativně hodně výkonných konzolích.

Poněkud problematický je i technický stav hry. Popravdě fyzika ve hře téměř neexistuje, potažmo si dělá, co chce. Nepřátelé doslova létají vzduchem, vozidla létají a přetáčí se po sebemenším škrtnutí o sebe. Samozřejmě, občas je to dobrá sranda. Jenže mnohokrát se mi stalo, že mě zbytečně zabila nějaká fyzikální chyba. To naštve zejména proto, že v některých misích má hra poněkud podivně rozmístěné checkpointy.

Velkým zklamáním je za mě pak grafické zpracování. Hra se dokázala propagovat poměrně zajímavými záběry, ale na ty ve hře moc nenarazíte. Upřímně řečeno, některé scény vypadají jako na pomezí her z éry PlayStationu 3, což není zrovna dobrá vizitka, a dost mě mrzí, že si s vizuální stránkou nedali autoři větší práci. O to větší je pak zklamání, když vám hra místy zamrzne nebo se nepříjemně škube. Hru jsem zkoušel na konzoli PlayStation 5. Tam nabízí 5 různých režimů zobrazení. FullHD a 1440p, kdy si můžete u obou vybrat vyšší kvalitu zobrazení nebo nižší, ale s vyšší frekvencí snímkování. Posledním režimem je plnohodnotné 2160p, byť s 30 snímky za sekundu. Ve výsledku jsem tak většinu času hrál ve FullHD na 60fps. Optimalizace se tedy příliš nepovedla, ale alespoň jsem nenarazil na bug, který by vyloženě znemožnil dohrání hry.

Hudební doprovod je ve hře velmi průměrný a dost lacině působí i dabing. Je to však položka, nad kterou se dá přimhouřit oko, zejména když autoři nabízí na výběr ze 6ti různých hlasů pro hlavní postavu. Pochválit však musím českou lokalizaci, díky které si hru můžete vychutnat bez obav naplno a nenarazil jsem na žádné výrazné chybky. Jen je potřeba se připravit na to, že slovem fu.. se ve hře absolutně nešetří. Někdy jsem si ale říkal, že už to tvůrci skutečně s jeho četností přehání.

Saints Row za mě rozhodně není úplný propadák, ale také to není hra, kterou bych mohl uvádět jako příklad toho, jak se má přistupovat k restartu zajeté značky. Série sice chytla nový dech, ale i tak je ze hry cítit jakoby patřila do minulé dekády. Člověk musí u ní naprosto vypnout mozek a jen se nechat pohltit bláznivou atmosférou. Osobně bych asi dal novému Saints Row o jeden bod víc, neboť v pozdější fázi jsem se i docela bavil, ale musím k recenzi přistupovat objektivně. Díky tomu volím nižší známku a doufám, že se autorům příště podaří odstranit plno výše popsaných neduhů. Nyní však bude záležet na tom, zda si Svatí najdou k hráčům cestu. Ta bude ovšem zřejmě dost trnitá.

Saints Row (2022)

ps4xoneps5xsx
Deep Silver, Volition