Rare Replay

recenze  15
Martin Šmíd, 9. 8. 2015 12:45
Britské studio Rare bylo založeno už před třiceti lety, a za tu dobu pochopitelně vytvořilo řadu úspěšných a hlavně kultovních her, na které fanoušci i nyní s radostí vzpomínají, i když některé je docela těžké si v současnosti zahrát. I možná proto se Rare s Microsoftem rozhodlo vytvořit speciální kolekci pro Xbox One, která obsahuje hned 30 her. Kolekce pochopitelně neobsahuje licencované hry jako Donkey Kong Country a GoldenEye 007, případně Kinect Sporty, ale i tak má spoustu výborných her, které byste neměli ani dnes minout. Jak se kolekce celkově povedla, vám nyní dám odpověď.

Studio Rare znali v minulosti hlavně fanoušci Nintenda, kteří nedali dopustit na plošinovky ze série Donkey Kong Country nebo výbornou akční hru GoldenEye. Ta prakticky znamenala revoluci na konzolích, nejen kvůli své příběhové kampani, ale také zábavnému multiplayeru. Studio Rare ale pochopitelně vytvořilo i řadu jiných her, na které vlastní přímo licence, a ty připadly v roce 2001 Microsoftu, když studio koupil. Mezi ty nejznámější patří pochopitelně Killer Instinct, Banjo-Kazooie, Conker nebo Battletoads. Určitě by byla škoda si tyto kultovní značky dnes nezahrát, a možná i proto vznikla kolekce Rare Replay, oslavující nejen samotné hry, ale hlavně studio Rare, slavící kulaté narozeniny. Celá Rare kolekce má několik desítek GB, přičemž v základu se vám stáhnou jen hry po první Xbox, další si musíte stáhnout samostatně, k čemuž se ještě dostanu.

Každopádně když kolekci poprvé zapnete, máte hry seřazeny podle roku vydání, takže si můžete jednoduše najít tu vůbec nejstarší, která byla do kolekce vybrána, případně tu nejnovější, kterou je Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts. Jak hry hrajete, dostáváte nejen klasické achievementy, bodů je tu rovných 10 000, takže sběratelé budou mít co dělat, aby vše vyzobali, ale také speciální razítka. Za ta se vám následně odemykají další bonusy, mezi nimiž jsou hlavně dokumentární videa o studiu Rare a samotných hrách. Fanoušci Rare tedy kromě her dostanou další přidanou hodnotu, kterou jistě ocení, navíc videa nejsou jen nudnou náplní, ale byl jsem překvapen, jak zajímavá jsou a kolik informací nabízejí.

Celá kolekce by se dala rozdělit prakticky na retro a modernější část. Retro ocení především hráči, kteří mají k těmto hodně starým hrám, vycházející už na ZX Spectrum, nějaký vztah a kdysi je hráli, ale i nováčci mají nyní možnost si je osahat, na druhou stranu asi u nich nenahrají hodiny. První hra Jetpac vyšla dokonce už v roce 1983, přičemž ji následují další klasické kousky (i ty méně známé) jako Lunar Jetman, Atic Atac, Sabre Wulf, Underwurlde, Knight Lore, Gunfright, Slalom, R.C. Pro-Am, Cobra Triangle, Snake Rattle N Roll, Solar Jetman, Digger T. Rock, Battletoads, R.C. Pro-Am II, Battletoads Arcade a Blast Corps. Z těchto opravdu retro her jsem nejvíce ocenil hlavně bojovku Killer Instinct Gold, která je zahrnuta opravdu v té původní verzi a ačkoliv je staršího data, je pořád zábavná i dnes. Jinak všechny zmíněné hry jedou dobře, mají sem tam nějaký ten achievementy, obsahují manuální ukládání a pěkné artworky kolem obrazovky (jedou v poměru 4:3).

Následuje už ta modernější část, a protože se z ní mnohé hry objevily i na Xboxu 360 skrze digitální distribuci v HD verzi, mají kompletní sadu achievementů a také vylepšenou vizuální stránku, o nich se ještě rozepíši v recenzi. Naleznete v ní ale i několik kousků, které se na Xboxu 360 neobjevily, těmi myslím hlavně akční sci-fi adventuru Jet Force Gemini, případně plošinovku Conker’s Bad Fur Day, u níž se zub času hodně podepsal a je možná škoda, že vývojáři vizuální zpracování neupravili, stejně tak trochu krkolomnější ovládání, s nímž se tedy musí počítat. Fanoušci si určitě tuto hru rádi připomenou, ale pro nováčky asi nebude tak lákavá.

Jednou z her, na kterou jsem se těšil, že si v kolekci zahraju, je adventura/plošinovka Grabbed by the Ghoulies. Jde prakticky o první hru, kterou vývojáři z Rare vytvořili pod Microsoftem, a to exkluzivně pro první Xbox (původně hra měla vzniknout pro GameCube). Při zpětném pohledu se jednalo o dosti nedoceněnou záležitost (hlavně se tedy prodávala přímo bídně), která rozhodně nezklamala svoji kvalitou, navíc herním stylem byla přístupná velkému okruhu hráčů. Hra se točí kolem chlapce Coopera a dívky Amber, kteří se musejí před bouřkou ukrýt na zdánlivě opuštěném panství, ale následně na ně čeká celá řada překážek, duchů a oživlých koster, útěk rozhodně nebude tak jednoduchý jako před bouřkou. Hra staví hlavně na zmíněné jednoduché hratelnosti, kdy levou analogovou páčkou ovládáte hlavního hrdinu, pravou poté provádíte všelijaká komba za pomocí kopů, ale pomáhat si můžete i věcmi po místnostech, které na malou chvilku seberete. Docela jsem byl zvědav, v jakém stavu hru vývojáři v kolekci naservírují, nakonec musím říci, že jsem spokojen. Nevím, v jaké kvalitě se objevila na konzoli Xbox 360 v rámci zpětné kompatibility, tam jsem ji nehrál, ale v kolekci má pěkně širokoúhlé zobrazení a i grafika mi přišla, že je pohlednější a taková celkem vyhlazenější oproti Xbox originálu, takže tady vývojáři odvedli velmi dobrou práci, a možná je škoda, že podobné péče se nedočkal i zmíněný Conker’s Bad Fur Day. Jen menu je pořád v poměru 4:3, ale to vadit nebude. I protože vizuální zpracování doznalo velkých změn, jsem si hraní Grabbed by the Ghoulies po tolika letech znovu užil, a ještě se k němu vrátím, protože dohrání hlavní kampaně zábava určitě nekončí. Pořád je co objevovat.

Součástí kolekce jsou i hry, které vyšly na konzoli Xbox 360, a to i ty starší, které vyšly znovu skrze digitální distribuci, takže naleznete v upravené verzi takové klasiky jako Banjo-Kazooie, Banjo-Tooie a Perfect Dark, které mají vylepšenou grafiku a pochopitelně sadu achievementů. Co se týče Xbox 360 her, ty nejsou přímo součástí kolekce, když ji začnete stahovat, ale musíte si je stáhnout zvlášť, což mi trochu vadilo, že není možné celou kolekci stáhnout na jedno kliknutí, ale co se dá dělat. Každopádně pokud patříte mezi členy preview členství, a máte nainstalovánu nějakou zpětně kompatibilní Xbox 360 hru od RARE, ta už se do kolekce začne automaticky počítat, takže ji nemusíte znovu stahovat. To se mi stalo s hrou Viva Piñata, která navíc pořád obsahuje nejen české titulky, ale i velmi kvalitní český dabing. Když už jsem u lokalizace, tak české titulky obsahuje i povedená plošinovka Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts, která se nejen dobře hraje, ale obsahuje i spoustu vtípků a narážek nejen na starší hry od RARE.

Co se týče Xbox 360 her, součástí je i Viva Piñata: Trouble in Paradise, Jetpac Refuelled, akce Perfect Dark Zero (u ní nechali bohužel vývojáři i horší framerate) a moje oblíbená plošinovka Kameo, která stejně jako Grabbed by the Ghoulies byla během svého vydání na launch Xbox 360 dosti přehlížena. Nyní je možnost chybu napravit a hru si znovu zahrát. Co se týče Xbox 360 her, ty běží samozřejmě díky zpětné kompatibilitě, nebyly nijak upraveny, což ale pochopitelně nevadí, protože už na starší konzoli vypadaly dobře. Navíc zpětná kompatibilita funguje dobře, během testování jsem nenarazil na žádný větší problém.

Možná někdo namítne, že si vývojáři s Rare Replay kolekcí moc práce nedali, protože naservírovali hry v původních verzích, jen naportované na Xbox One, ale vše na druhou stranu vynahrazují cenou. Za necelých šest stovek dostanete hned 30 výborných her, které jsou dobře hratelné na nejnovější konzoli Microsoftu, navíc nevydrží jen na pár dní, ale několik měsíců, a to je nabídka, která by se neměla odmítat.

Rare Replay

xone
Microsoft Game Studios, RARE