Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney

Pavel Měrka, 14. 4. 2014 0:15
Když se dvě legendární postavy sejdou v jedné hře, může z toho vzejít buď opravdu povedená záležitost, nebo katastrofa obrovských rozměrů, jak jsme mohli ostatně vidět několikrát v minulosti. Když byla oznámena hra Professor Layton vs. Phoenix Wright, zavládlo mezi fanoušky nadšení, ale i obava, jak nakonec vše dopadne. Vývojáři ze studia Level 5 naštěstí moc dobře věděli, co dělají, takže nám naservírovali hru, na níž může být pyšný každý majitel kapesní konzole Nintendo 3DS, ale více už níže v recenzi.

Pokud jste ani jednu z her ze sérií Professor Layton a Phoenix Wright nehráli, otevírá se před vámi skvělá příležitost si vyzkoušet charakteristické prvky obou sérií a seznámit se s jejich postavami. Díky propojení obou sérií si můžete vyzkoušet řešení puzzlů a rébusů pod taktovkou profesora Laytona, stejně tak obhajobu před soudem v kůži Phoenixa Wrighta. Asi největším problémem je však znalost angličtiny, bez které se zde neobejdete, protože hra si zakládá na opravdu silném příběhu. Angličtina je navíc na úrovni pro pokročilé, takže pokud jste začátečníci, budete mít větší či menší problémy s pochopením příběhu. Ten si tu příliš rozebírat nebudeme, protože u této hry by byla škoda cokoliv prozradit, takže si uděláme jen malé shrnutí, které je ve hře vyobrazeno v prologu, který mají zvlášť oba protagonisté.

Příběh profesora Laytona začne v momentě, kdy se jeden z jeho bývalých studentů snaží zachránit mladou dívku, a v novodobém Londýně budou napadeni magickými silami čarodějnic, přičemž pouze dívce se podaří uprchnout a student Carmine skončí zraněný v nemocnici. Na základě dopisu vyhledá dívka našeho známého profesora, kterému se představí jako Espella Cantabella, navíc z dopisu od Carmina se dozvíte, co se přesně událo a dokonce i o tajemném místě, známém jako Labyrinthia, které skrývá nespočet záhad. Krátce poté je dívka opět unesena, a tak se Layton a Luke vydávají jako správní gentlemani na pomoc, což vyústí v jejich přenesení do Labyrinthie - města, které za branami neexistuje a které se nachází jakoby ve středověku. Ačkoliv oba nebudou zprvu tušit, kam se to dostali, tak se to brzy dozví a budou muset vyřešit několik záhad, které město sužují a rozluštit samotné procesy čarodějnic, jež jsou za své činy upalovány ihned po procesu.

Jakmile takto ukončíte Laytonův prolog, okamžitě skočíte do toho od Phoenixe Wrighta a možná zpočátku budete trochu ztraceni jednotlivými událostmi i časovou linií. Phoenix Wright je poslán do Anglie na mezinárodní výměnu. Hned po příjezdu budou muset obhajovat vám v tu chvíli již známou Espellu. Budete tak muset najít jednotlivá vodítka a prokázat její nevinu i přesto, že budete sami na vážkách. Případem se prolog ukončí a vy budete moci pokračovat v příběhu, dokud se všichni nesetkají a celý příběh se tak posune dál.

Tím, jak budete navíc postupovat, budete získávat nové informace o Labyrinthii, a možná ze všeho budete až do závěru trochu zmateni. Často si navíc budete lámat hlavu, co stojí za jednotlivými událostmi a kdo je do nich zapletený. Spousta z vlastních teorií se vám v průběhu hraní jistě potvrdí, ale garantuji všem, že jakmile se prokoušete až na samotný konec, spadne vám čelist. Závěr je totiž naprosto epický a všechny vaše domněnky přijdou vniveč. Borci z level 5 totiž dokázali pro mě téměř nemožné, a to přinést ještě zajímavější příběh se spoustou nečekaných zvratů, než jaký byl ve hře Professor Layton and the Curious Village.

Krom samotného příběhu staví hra a její hratelnost na hádankách a případech, které budete muset vyřešit. Co se týče hádanek, ty jsou poměrně rozmanité a nejsou jako v případě posledních dílů zaměřené hlavně na matematické rébusy. Jejich obtížnost se nestupňuje, ale drží si svou úroveň po celou dobu hraní. V případě problémů můžete použít tzv. Hint Coins, které slouží platidlo, za něž dostanete radu, která vám pomůže s řešením. Každá hádanka nabízí 3 rady plus jednu speciální, která už v podstatě nabízí řešení. Mince jsou samozřejmě omezené a nemůžete je používat neustále. Naštěstí je lze najít v jednotlivých lokacích, když prohledáte okolní krajinu. Tímto způsobem můžete v každé lokaci najít 3-5 mincí, přičemž informaci o tom, kolik jich najít můžete, uvidíte na mapě, po které se mezi lokacemi pohybujete.

Na samotné hádanky jsem povětšinou nemusel mince moc používat a jejich použití se mi mnohem více hodilo u soudních případů, kde jste v kůži Phoenixe Wrighta. Ty jsou totiž poměrně dlouhé a vy musíte najít každé vodítko či neshodu, která se ve výpovědi vyskytne. Navíc zde máte ukazatel Credibility, který zobrazuje vaši důvěryhodnost. Máte celkem 5 bodů, o které přijdete vždy, když poukážete na špatný důkaz nebo někoho křivě nařknete. V takovém případě pro vás případ skončí a vy budete muset načíst poslední uloženou pozici, což někdy může být i otázka hodin, pokud si hru nebudete sami často ukládat.

Soudní případy jsou většinou velmi dobře řešené a jsou i rovněž zajímavé, ale někdy se neubráníte dojmu, že jsou až zbytečně natahovány. V jednom případě jsem už opravdu chtěl, aby skončil a já měl od nepříliš důvěryhodného Emeera pokoj. Stejně tak se občas stane, že inkvizice, která plní funkci žalobce, vznese námitky, které nebudou vždy úplně na místě. Navíc se situace vzápětí obrátí a vy byste mohli vznést úplně stejnou námitku, že se jedná pouze o předpoklad a chcete, ať to tvrzení dokážou, což se ale nestane. Zde bych tedy udělil menší mínus, na kterém by autoři mohli zapracovat trošku lépe.

Co nováčky dost překvapí, je herní doba. Ta se pohybuje mezi 30-35 hodinami, ale nečekejte, že za tento čas vše prozkoumáte a objevíte. Pokud se rozhodně projít hrou kompletně, což rozhodně doporučujeme, tak se nebojte přidat dalších zhruba deset hodin. Velkou výhodou je, že všechny hádanky, které objevíte i neobjevíte, se dostanou do archívu místní knihovnice Ridelle, u které si je můžete kdykoliv vyzkoušet. O nic tedy nepřijdete a i po dohrání vám hra bude mít co nabídnout. Nicméně je nutné podotknout i to, že znovuhratelnost tu je o něco horší, protože příběh už jednou odkryjete a puzzly mají jedno dané řešení, takže je to víceméně o tom, jak dobrého pamatováka máte (dobrá zpráva pro sklerotiky je ta, že hru můžete hrát ráno, odpoledne i večer a pořád to bude něco nového). Tak jako tak, vám takto dlouho herní dobu dnes nenabídne každá hra a za ni můžeme tvůrcům jednoznačně poděkovat.

Po dohrání hry však zábava nekončí, protože v hlavním menu se vám otevřou dvě nové položky – Bonuses a Extra Content. Pod první položkou naleznete hned několik položek jako například arty ze hry, včetně doprovodného komentáře, videa, hudbu a hlasy jednotlivých protagonistů. Druhá kategorie pak obsahuje speciální galerii a hlavně extra epizody, které natáhnou herní dobu ještě o pár hodinek navíc. Tyto epizody ovšem nejsou přístupné ihned (zatím je jen jedna), protože tvůrci hry přislíbili, že je budou uvolňovat postupně, aby byli hráči neustále zásobováni novým obsahem. Vše samozřejmě zdarma, což je v dnešní době doslova vzácnost, protože se stačí podívat jinde a sami víte, že není problém dát za 2 hodinové DLC v přepočtu i 300-400 Kč.

Po většinu hry se budete pohybovat ve středověkém městečku, kde se hra odehrává, ale jak již bylo zmíněno, navštívíte i lokace jako je Londýn, nebo temný les, jenž vám odkryje mnohá tajemství. Nejen výpravou, ale i vizuálním zpracováním, připomínající obrázkovou knížku, se jedná o příjemnou podívanou, jež vás rozhodně nezklame. Velký důraz se zde klade na hudební doprovod, patřící k těm snadno zapamatovatelným. Jediná škoda je ta, že u handheldů zvuk není samozřejmě tak kvalitní jako u domácích konzolí, což bych zrovna tady ocenil. Pokud jsme u ozvučení, tak je zde jedno pro mě dost nepochopitelné pochybení, co se týče dabingu. Hrozně jsem si užíval části, v nichž postavy mluví, a nemusel jsem se spoléhat pouze na holý text. Dabing je bohužel jen ve stěžejních situacích. Absence dabingu o všech rozhovorů je určitě škoda, vývojáři si mohli dát větší práci a připravit kompletní namluvení. Pokud tedy nenarazili na nějaké hardwarové problémy, třeba velikost cartridge.

Hra Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney měla od začátku poměrně velké ambice, které bezesporu naplnila. Skvělý příběh, zajímavé postavy, povedené hádanky/případy a hudební doprovod ji staví na výslunní hanheldu 3DS. V našich končinách je samozřejmě problém znalost angličtiny a hra si na ni zakládá, proto bych ji doporučil těm, které jí mají na pokročilejší úrovni. V takovém případě rozhodně neváhejte a hru si pořiďte, protože najít kvalitní adventuru tohoto typu je dnes k nezaplacení a i přes malé škobrtnutí v právnických případech se jedná o velkolepou jízdu od začátku až do epického závěru.

3ds
Nintendo, Level 5
28. 3. 2014