Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

recenze  9
Pavel Měrka, 12. 3. 2016 11:00
V dnešní době nebude asi moc hráčů, kteří by alespoň neslyšeli o blonďatém hrdinovi jménem Naruto, který má na kontě již pěknou řádku titulů. Je až spodivem, že jsem celé ty roky videoherní sérii víceméně ignoroval, protože nejsem velkým fanouškem japonského anime seriálu. Poměrně bez většího zaváhání jsem ovšem šáhl po možnosti recenzovat nejnovější díl s názvem Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4, abych se podíval této hře na zoubek. Důvodem je hlavně poměrně slabá nabídka bojovek na současné konzolové generaci, která se během února 2016 rozrostla o Street Fighter 5, a právě tento kousek. Nyní s odstupem musím konstatovat, že tato zkouška mi přivodila poměrně velké překvapení, a s chutí jsem si hru užil od začátku až do konce.

Recenzovaná verze: Xbox One

Ačkoliv jsem se už v prvním odstavci zmínil, že se jedná o bojovku, tak bych měl hned v úvodu říci, že se jedná o značně odlišný styl od konkurence. Ať už se podíváte na tituly jako Street Fighter, Tekken či Mortal Kombat, tak všechny využívají klasického 2D zobrazení, kde postavy vidíte na obrazovce nalevo a napravo. Naruto využívá plně 3D prostředí a po arénách se pohybujete všemi směry, které jsou limitovány jen ohraničením. Díky tomu hra dostává nového rozměru a během soubojů musíte hodně taktizovat, uhýbat do stran a překvapit tak soupeře ve chvílích, kdy se nekryje, což není úplně snadné, alespoň ne pro nováčky v sérii, jakým já rozhodně jsem. Všeobecně je hra však dost přívětivá, protože musím říci, že v případě porážky se objeví záhadná postava, která je jakýmsi průvodcem a umožní se vrátit do souboje s tím, že doplní kompletně zdraví, zvýší podle volby sílu nebo obranu o 100% a soupeřovo zdraví zůstane na stejné hladině, jako když vás porazili. Díky těmto krokům i během náročnějších soubojů nebudete mít větší problém, a dříve či později daný souboj dohrajete.

Jedním z režimů je Story mód, což je standardní příběhový režim, který hodně spoléhá na celý seriál. Možná se to úplně nehodí, ale musím říct, že pro mě má Naruto i jedno další prvenství a to v tom, že se mi ještě nestalo, abych hru, resp. její příběh nepochopil. Svou zásluhu na tom má hlavně fakt, že anime je opravdu dlouhé a v jednotlivých dílech se rozebírá spousta událostí okolo války ninjů. Asi každému dojde, že Naruto je ten „hodný“, který se snaží zachránit svět a to vše je doprovázeno neustálými animacemi tak, jak to můžete znát z anime. Dlouhou dobu byl pro mě příběh opravdu velkou překážkou, protože čím víc jsem se ho snažil pochopit, tím víc jsem zabředl do zatracení a jen těžko se z něj vyhrabával ven. Nakonec se však vše v dobré obrátilo a ke konci se několik věcí vyjasní, což celý zážitek jen prohloubilo. Díky zmíněným animacím a soubojům, ve kterých neustále využíváte různých šílených kombo útoků, se jedná o úžasnou podívanou a to říkám z pohledu toho neznalého a sérií nedotčeného.

Během hraní jsem se příběh snažil pochopit tak moc, že jsem se zde na webu dal do řeči i s několika Naruto fanatiky, kteří se ani moc nedivili mému nechápání a alespoň část informací se snažili osvětlit, což rozhodně přišlo vhod. Celý story mód není rozhodně krátký, a to právě z důvodů animací. Těžko se tak dá říct, jak dlouhý by byl bez oněch animací, ale hra těch 7-8 hodin určitě vydržela, což je pro mě úctyhodné. Navíc během každého souboje jste ohodnoceni písmeny S, A, B nebo C v závislosti na vašem počínání, za což rovněž dostanete finanční odměnu a hra se vás snaží donutit si ji znovu zahrát a minimálně se pokusit o to, abyste všechny souboje na onen S rank opravdu dohráli. Žel bohu si myslím, že tento milník zůstane mnou nepolíbený a já tak budu smutně koukat zezadu na ty, kterým se to povedlo. Rovněž je v každém souboji několik menším úkolů jako například dohrát souboj s více jak 50% života, použití určitého počtu ninjutsu útoků atp., což opět zlepšuje onu zmíněnou znovuhratelnost. Poslední, co se tak dá říci je to, že příběhový režim je v podstatě samotné anime převedené do herní podoby, což vykouzlí úsměv na tváři všem skalním fanouškům.

Kromě Story režimu je ve hře i další zvaný Adventure, který přímo navazuje na ten příběhový a z Naruta, který vyhrál válku ninjů, se tak stala celebrita. Byl jsem velmi mile překvapen pojetím, protože z 3D bojové hry se rázem stalo takové malé RPG, kde s Narutem pobíháte po světě a plníte různé úkoly. Ty vám běžně zadávají známé postavy z tohoto univerza a jsou rozděleny podle obtížností tak, jako vaše hodnocení. Úkolů je docela dost, a aby toho nebylo málo, tak máte v Adventure režimu spoustu dalších výzev. Můžete plnit menší úkoly pro neznámé NPC postavy, můžete nacházet speciální fragmenty drahokamů, které přinesou nové soubojové střety či plnit 50 úkolů ninjů, ve kterých najdete ty opravdu jednoduché jako například ujít určitý počet kroků, nebo rozbít vázy, až po ty složitější, kde po vás hra bude chtít dohrát určitý počet soubojů s tím nejlepším hodnocením pod písmenem S. Jak tedy sami vidíte hra, po obsahové stránce nešetří a nabízí nekonečnou porci zábavy pro všechny, a právě díky obsahu se jedná o velmi dobrou investici, pokud se chcete rozhodnout, kam uložit své těžce vydělané penízky.

Přestože je Naruto bojovkou, tak nám autoři nabídli až neskutečně vyváženou hratelnost a obrovskou škálu bojovníků, které postupným hraním ve dvou hlavních módech (Story a Adventure) odemykáte. Ve finále jsem se dostal někde přes 50 postav a i přesto, že jednotlivé move listy jsou trošku víc limitovány než u konkurence, tak se díky akčně nabité a dynamicky vyhlížející podívané rozhodně nudit nebudete. Rovněž musím vzít v potaz svou nezkušenost, takže zkušení rozhodně dokáží využít všechny kombinace daleko lépe a hru si tak užít na plné čáře.

Pokud se podíváme do hlavního menu, tak zde dál najdeme i další režimy pod kolonkou Free Battle. Ačkoliv jsem si před prvním spuštěním říkal, že jeden volný režim bude docela slabota, tak jsem hned záhy zjistil, jak šeredně jsem se mýlil. Samozřejmě zde najdete onen klasický režim VS Battle, kde se utkáte s počítačem ovládaným nepřítelem či někým kdo si s vámi zahraje na jedné konzoli, ale také další režimy jako například turnaj, kde si navíc můžete zvolit několik různých možností a například si tak užít i turnaj, ve kterém musíte plnit speciální podmínky. Nechybí zde ani singleplayerový survival, kde musíte přežít, co možná nejdéle proti počítači, practice mód v němž si můžete vyzkoušet hru za jednotlivé postavy a vyzkoušet si tak i jejich komba a útoky nebo tzv. League, v němž si užijete souboje proti ostatním ve speciálních ligách, které si můžete uzpůsobit na míru podle toho, na co máte zrovna chuť. Překvapivou novinkou je zde hlavně možnost upravit si jednotlivé postavy na míru, navolit jim předměty, které lze v soubojích používat, a následně si uložíte různé kombinace na míru podle toho, co vám sedí a při soubojích se už pak nezaobírat složitými volbami. To přijde vhod hlavně těm, kteří jsou zvyklý hrát se stále stejnými možnostmi a nechtějí se zbytečně zdržovat od hraní.

Tím posledním, co vám hra obsahově nabídne je samozřejmě online režim, bez něhož by tento titul byl pro mnohé nezajímavým. V mém případě se většinou jedná až o druhotný produkt a využívám ho maximálně s přáteli, protože mě hraní proti náhodným soupeřům zrovna nebaví. Hned při nástupu máte možnost si utvořit svou herní kartu, pro kterou odemykáte volby buď hraním, nebo ve speciálním shopu, kde za herní měnu nakupujete například nové pozadí ke kartám, různé hráčské tituly či obrázky pro karty. V dnešní době jsou velkým nešvarem hlavně tzv. mikrotransakce a tak věřím, že mnohé stejně jako mě potěší, že tyto věci odemknete pouze hraním a ne žádným lehkým zaplacením peněz z účtu. Krom dalšího najdete v online režimu i knihu Bingo Book, což je seznam postav, na jejichž hlavu jsou vypsané tučné odměny. Ta je updatována denně a jedná se o příjemný způsob, jak získat odměnu. Navíc vás zde čeká i bonus za denní hraní a tak jste doslova nuceni hru zapnout byť na krátký okamžik, aby se vám to vyplatilo ještě víc. Tvůrci navíc připravují v tomto režimu i Limited Time Only eventy, což jsou časově omezené události, kde můžete vyhrát další předměty a účastnit se různých speciálních bojů, kde je aktuálně třeba v nabídce to, že s dětskou verzí bojovníků musíte porazit jejich dospělé verze.

Nyní už se ale podíváme na samotný online, kde jsou k dispozici režimy Ranked, Player, League, Tournament a Endless. Ten zatím trpí technickými problémy, což je u bojovek dost palčivý problém hlavně při vydání, a zde je to alespoň u mě za poslední dobu nejvíce viditelné. Lagy během hraní nejsou zrovna příjemné, ale i tak by to nebyl největší problém. Zdaleka nejvíc je problém se vůbec k někomu připojit, protože většinou jsem neměl buď štěstí, ale i když jsem hledal ve všech regionech, tak v ranked režimu bylo problém vůbec někoho najít a v těch ostatních se třeba i během připojování objevila hláška Session Full. Reálně jsem si tak zahrál vždy až po 10 minutách a je fakt, že čekání po chvíli přestane bavit. Osobně tak cítím, že se jedná o nejslabší část hry a těm, kteří by si ji chtěli koupit právě kvůli online hraní, které je jinak dost zábavné, přeji více štěstí, než jsem měl já sám.

Grafický kabát vychází ze samotného anime, a tak zde asi není moc, co zkazit. Hra má náboj, je krásně barevná a grafika sama o sobě je ucházející. Je samozřejmě vidět, že kvalit jako u jiných titulů nedosahuje, ale zase nejde ani o žádné zklamání. Navíc jsou souboje plynulé, což je velké plus, protože už jsme několikrát zažili, že pěknější grafika je vykoupena právě poklesy frameratu. Moc lidí asi nepřekvapí, že hudební doprovod vychází z japonské hudby a kultury. Nebyl jsem si tak úplně jistý, že mi hudba tak úplně sedne, avšak byl jsem překvapený, když do některých melodií jako například ta u intra byla natolik chytlavá, že jsem si ji čas od času nechal hrát dokola a u toho brouzdal po netu, což se u podobných melodií obvykle nestává a beru je spíše jakoby nutné zlo.

Přestože je recenze psána od naprostého nováčka a je možné, že vám tak pochybí přímé srovnání s předchozími díly, tak ji sám za sebe mohu hru doporučit, a to právě těm, kteří sérii dříve nehráli. Osobně mě přesvědčila natolik, že se podívám po starších dílech na předchozí generaci a doplním si tak chybějící znalosti v tomto žánru. Hra nabízí opravdu neskutečné množství zábavy, které vám jen v singleplayeru vydrží několik desítek hodin a další porci nadělí i samotný mutliplayer, který ale momentálně trpí technickými nedostatky, a je zde určitě velký prostor pro zlepšení. Díky všem faktorům popsaným výše se tak pro mě Naruto stal opravdu milým překvapením a i když jsem nikdy nebyl fanouškem japonského žánru anime, tak nastává čas k zamyšlení, jestli není potřeba to změnit….

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Strorm 4

Bandai Namco Games, Bandai Namco Games
5. 2. 2016