MX vs. ATV Alive

recenze  10
Jirka Till Hänsl, 28. 7. 2011 0:21
Klasických závodních her, jako je například Gran Turismo či Need For Speed, je na trhu hodně a hráči si určitě mohou vybírat ze široké škály titulů. Co jsme zatím na HD konzolích moc neregistrovali, byla závodní hra, kde hráč závodil s motorkou. Proto jsme rádi, že jsme narazili na hru Mx vs ATV. Ti kdož mají rádi silné a rychlé stroje, budou možná překvapeni. Tato hra je posazená do motokrosu a jezdci vypadají spíše jako po zápase v bahně. Nicméně, pojďte se společně podívat, jak si hra vedla a jestli stojí za vaše peníze.

Po prvním vložení disku do mechaniky na vás vybafnout updaty. Jsou celkem tři a jejich stažení a následná instalace, počítám v to i instalaci game dat, zabere asi 30 minut. Poté se objeví přehledné menu. V levé liště máte přehled závodů a v pravé možnost upravit si vzhled jezdce a stroje + samozřejmě nastavení hry. Menu je přehledné a pohyb po něm je bez zádrhelů. Nejprve si pojďme říci, jak vypadá upravování vzhledů. Jakožto jezdec samozřejmě nosíte závodní barvy a svůj outfit si můžete i upravovat. Buď si zvolíte jeden z defaultních, které jsou ve hře zakomponovány – liší se jen barva, nebo můžete vypadat jako jeden z jezdců motokrosu, který je ve hře zastoupen. Vzhled si ale nemůžete navolit hned, krom defaultních máte ostatní uzamknuty a odemykají se zvyšováním levelu jezdce. Úpravy vizáže strojů jsou hodně podobné, troufám si říci, že stejné. Malby na motorce popřípadě čtyřkolce se odemykají stejným způsobem. Jediný rozdíl je v tom, že musíte zvyšovat level stroje, na kterém jezdíte. Takže nemůžete odemknout malby pro čtyřkolku, když jezdíte na motorce a opačně. Vcelku jde ale o pěkné obohacení hry.

Pravá část obsahuje závody. Klasicky si můžete zvolit buď ze singleplayeru, multiplayeru, nebo lan multiplayer. Lan multiplayer je vlastně možnost, jet s kamarádem buď na split screen obrazovce, nebo propojit konzole. Multiplayer nabízí možnost připojení k ostatním hráčům, či vytvoření privat závodu pro vás a vaše kamarády. Co přičítám k dobru, tak je malý výskyt lagů. Co je naopak mínus, je malý počet hráčů, kteří hru hrají, ale to už tak někdy bývá. Hráči, se kterými jsem hrál, byli poctivý a nedělali žádné naschvály a podobné věci, jako u jiných her. Multiplayer nabízí možnost zazávodit si až s 11ti dalšími hráči. Celkem se tedy mezi sebou utkává 12 jezdců.

Co se týká singleplayeru, tak ten je řešen podle mě dobrý způsobem. Je zde mód kariéry, který obsahuje velké množství závodů. Závody se odemykají po dosažení určitého levelu jezdce, takže to není styl, rychle odjet a je hotovo. Tratě jsou zajímavé a členité, takže o zábavu je postaráno. Dál se zde vyskytuje mód Free ride, kde je možnost provádět různá alotria a hledat nové mašinky pro vaše ježdění. Je to vlastně takový váš svět, kde nejste ničím omezeni. Tedy až na mapu. Poslední mód vyskytující se v singleplayeru slouží pro tzv. osmičkové závody. Jde tady spíš o počet kol, než o trať. Je to svým způsobem odpočinek a možnost získat expy pro jezdce a stroj. Během hraní mě velmi mile překvapilo ovládání strojů. Je velmi citlivé a opravdu stačí lehce pohnout analogem a jezdec vyletí z trati. V zatáčkách si taky musím pomáhat nakloněním na tu či onu stranu a samozřejmě jak znáte z motokrosu, nechybí ani pomoc nohou.

Během závodění se také váš jezdec raduje či nadává na ostatní. Je proto velmi zábavné sledovat, když vás předjede soupeř, jak váš jezdec reaguje pohoršeným slovem. To v člověku doslova rozvíří pocit soutěživosti, následně protivníka předjedu a slyším chvalozpěv na svojí jízdu. AI je ve hře zastoupena na obstojné úrovni. Protivníci soutěží i mezi sebou a snaží se vymyslet, jak se co nejlépe dostat dopředu a následně danou pozici udržet. I když je možnost si před závodem nastavit úroveň AI, tak se nelekněte. Není to, jakože dáte začátečníka a vyhrajete stylem start-cíl. I na tu nejmenší obtížnost se protivníci snaží a nedarují vám ani centimetr.

V tomhle vývojáře chválím. Jak jsem před malou chvílí nakousl, před samotným závodem je ještě tzv. mini nastavení. Týká se úrovně AI, počtu kol a strojů soupeře. Je dobré, že můžete během kariéry měnit úroveň AI a vlastně tímto mini nastavením trochu ovlivňovat závod. Každý si přijde na své. Začátečník jako já i Hard Core motokrosař.

V tomto odstavci se zaměřím na grafickou stránku hry. Grafika je zde opravdu pěkná, snímkování se drží a nepadá. Jak v singleplayeru tak i multiplayeru jsem nezaznamenal žádný zásek. Velmi pěkně jsou vyvedeny i detaily strojů a jezdců. Je tu vidět, že to je motokros. Po závodě to vypadá, jako by člověk vylezl z bláta. Na jezdci je minimum čistých míst a celkově zablácení vypadá realisticky. Stejně je na tom opotřebení stroje. Před závodem je to krásně nablýskaný a po závodě vypadá jako... jako... no jako byste jezdili motokros. Okolní prostředí je překrásné a ať už se závod koná za pěkného či špatného počasí, opravdu má hráč pocit, jako by byl přímo v dění. Co mě také potěšilo je, že na trati zůstávají stopy pneumatik a pádů. Je to tedy další bod k dobru pro vývojáře a navozuje to ještě lepší atmosféru hraní. Je vidět, že grafiku téhle hry, dělal někdo, kdo si na tom dal záležet.

Zvuková stránka hry je velmi povedená. Během pohybu po menu a i vlastně během hraní do nás vývojáři pumpují skvělou muziku. Opravdu nikdy jsem neslyšel skladbu, která by se do hry nehodila. V závodě je zase krásný zvuk stroje, který ve mně vzbouzel ty nejlepší pocity. Zvuk motoru přesně reaguje na přidávání a ubírání plynu, stejně jako na brzdy, výmoly a jiné překážky, až po pády a zvuky od jezdců.

Co říci závěrem? Jste unaveni stále stejnou nabídkou závodních titulů, kde motocykl hraje vedlejší roli? Tak je toto hra právě pro vás. Vývojáři nám naservírovali skvělou motokrosovou hru, na které je opravdu málo věcí, které bych mohl vytknout. Na druhou stranu, jsou to pouze závody, nečekejte herní průlom. Tato hra zabaví, ale není stavěná na strávení spousty hodin hraní singleplayeru a multiplayeru, tak jako její konkurence. Co této hře chybí je absence více závodů, herních režimů a malý počet hráčů v multiplayeru. Škoda, že vývojáři nepřidali vícero map a jeden či dva herní mody navíc. Hned by to bylo veselejší. Jinak jde o velmi povedenou hru, která neurazí žádného závodníka.

MX vs. ATV Alive

THQ, THQ Digital Studio Phoenix
10. 5. 2011