Metal Gear Solid: The Legacy Collection

recenze  13
Leon, 23. 9. 2013 18:30
Svět je plný celebrit, jejichž tváře často zabírají první stránky prestižních časopisů a usmívají se na nás z televizních obrazovek. Už dávno neplatí, že svět známých a populárních tváří okupují výhradně osobnosti z filmové, hudební, literární nebo jiné kulturní branže. Svět dnešních videoher už je nedílnou součástí mainstreamové společnosti, která velmi ráda rychle vynáší jednotlivce na vrchol, přičemž mnoho z nich často po čase vyhasne nebo zhasne úplně. Existuje však několik výjimek, kdy celebrita září na nebi jako skutečná hvězda neúnavně dlouho, stane se žijící legendou a všeobecně uznávanou ikonou, která budí nejen obdiv, ale i respekt a veskrze pozitivní reakce, přičemž si uchovává jistou profesionální odtažitost a soukromí. Takovou osobností je bezesporu Japonec středního věku, který se od svých vrstevníků z japonských ostrovů příliš neliší. V davu by si jej zřejmě nikdo nepovšiml, a to i přesto, že jej stále početnější zástupy fanoušků i herních kritiků považují za nejkreativnějšího a nejlepšího herního designéra, režiséra a producenta.

Asi jste již uhádli, že mluvíme o starém lišákovi jménem Hideo Kojima, který za vážnou obrýlenou tváří ukrývá perfektně pracující mozek, jenž dokáže jako málokterý jiný odhadnout vývoj her a zacílit na široké vody hráčské populace, a to i přesto, že žánr, jenž prezentuje, není pro masy, ale je naopak považován za hardcore určený výhradně přemýšlivým a trpělivým typům hráčů. Tento velký fanoušek západní kultury, anime a moderních technologií je pověstný nejen mimořádným talentem vypravěče a filmového pojetí her, ale také zpětnou vazbou s fanoušky, se kterými se dokáže škádlit a pohrávat si s nimi jako kočka s myší a potají se doma bavit nad tím, kolik lidí se dokázalo chytit na jeho umně nastražené pasti a slepé uličky, kterými obestírá celou svou tvorbu, jež se táhne už neuvěřitelných 25 let, během kterých dokázal posunout hranice tvorby moderních her, stvořit několik nezapomenutelných sérií, kterým pochopitelně vévodí Metal Gear Solid, změnit nazírání velké části společnosti na herní médium a hlavně ukázat, že když se u člověka snoubí talent s dětskou hravostí a úctyhodným zápalem pro věc, může být výsledek nadmíru brilantní.

Óda na radost na Kojimu by mohla být dlouhá celé kilometry, ale stejně by nedokázala vystihnout podstatu věci, neboť zkušenost s herní sérií Metal Gear Solid se natolik vymyká mainstreamu, že je nesdělitelná a ten, kdo nikdy neměl se slovutnou sérií tu čest, bude jen těžko chápat, co se skrývá za fenoménem, který je kompaktním univerzem, jaké bychom na poli videoher hledali jen těžko. Základním problémem je také rozvětvenost a početnost fenoménu, který zapustil kořeny na většině konzolí, které za poslední čtvrtstoletí spatřily světlo světa. Pokusů o vměstnání několika titulů z rozdílných dob moderní konzolové historie do jediného packu bylo v minulosti hned několik a stál za nimi vždy Kojima, který svou velikost dokazuje i tím, jak pečuje o své dílo, které se snaží udržovat stále aktuální a předávat jej z generace na generaci.

Je sice pravda, že můžeme v tomto případě mluvit o jisté dávce tvůrčí ješitnosti a egoismu, ale je potřeba si uvědomit, že Kojima se na všech MGS titulech podílel v nejpřednějších rolích, takže s nimi strávil mnoho času a každý díl představuje jeden úsek jeho pozoruhodného života, takže je jen pochopitelné, že má k sérii osobní vztah. Navíc si uvědomuje, že totéž platí i obráceně, a tak existují statisíce hráčů, pro které je touha vlastnit kompletní sbírku citovou záležitostí a hnacím motorem, který se obrací i proti zdravé logice, která v dnešní poněkud složitější době velí zůstat při zemi a šetřit. Většina z nás má jistě ještě v živé paměti MGS HD Collection pro PlayStation 3 - mimochodem, aby nebylo vychvalování malého Japonce, který jen velmi nerad mluví anglicky, jelikož tento jazyk příliš neovládá, málo, je na místě zdůraznit, že MGS HD kolekce je ze všech kolekcí starých titulů převedených do vysokého rozlišení zřejmě nejlepší - který obsahoval celkem tři tituly, jenže fanoušci žádali více.

Jako většinu kulatých výročí v historii MGS série, tak i to letošní, již pětadvacáté, se Kojima rozhodl oslavit po svém, tedy velkolepě a tak, aby se za několik let při zpětném pohledu nemusel stydět a mohl se cítit být dostatečně uspokojen. Pro Japonsko a Severní Ameriku byl oznámen „Metal Gear Solid: The Legacy Collection“, který měl být nejen oslavou série a muže stojícího v jejím čele, ale také odpovědí na sílící hlasy, že by bylo vhodné populární sérii centralizovat v jednom vydání a nabídnout jí jako nevšední dárek fanouškům a lidem, kteří chtějí k fenoménu také nalézt cestu. Oznámení o vydání pouze na japonském a americkém trhu však vyvolalo kritiku Evropanů, na které se jako obvykle zapomnělo. Kojima se proto rozhodl věc napravit a poté, co nechal našince dostatečně vynervovat, oznámil i datum evropského vydání, které už klepe na dveře, neboť kolekce u nás oficiálně vychází již 13. září.

Načasování je tak dokonalé, protože v nejbližších měsících vyjde první část očekávaného pátého dílu, který oprávněně budí pozornost, neboť je důkazem, že Kojima ani po letech neztratil nic ze svého talentu. Více než ideální příležitost oprášit staré tituly a zavzpomínat na to, jak se tvořil žánr stealth action a jakého impozantního technologického pokroku hry za poslední čtvrt století dosáhly. Vždyť jen málokterá herní série je barvitým a živým důkazem tohoto pokroku, jako MGS, který původně začal v 8-bitové éře a prozatím dosáhl až na next-gen konzole, jež pohánějí nejmodernější procesory. Nová a doposud největší MGS kolekce se nám dostala pod ruku už před časem, takže jsme měli dostatek času analyzovat jí až do posledního detailu a poskytnout vyčerpávající informace o tomto klenotu, které - doufáme - pomohou při rozhodování, jestli se vyplatí vynaložit finanční prostředky k zaopatření této mamutí kolekce, která je na PlayStation 3 největší svého druhu.

O jednom muži a jeho kolekci
Jak už záhlaví loga MGS: The Legacy Collection napovídá, „dárkový balíček“ obsahuje všechny díly z let 1987 - 2012, na jejichž vývoji se Kojima osobně podílel. Hlavy mnohých při přečtení této věty spokojeně pokyvují, ale je zde malé úskalí, které si na první pohled uvědomí pouze opravdoví znalci celého díla, neboť součástí hlavní série, jež má i několik spin-offů, jsou totiž také dva tituly, na kterých se Kojima přímo nepodílel. Je to MGS: Twin Snakes (Nintendo Gamecube, 2004) a MGS: Portable Ops (PSP, 2007). Ty v kolekci bohužel nenajdete. Absence Twin Snakes není jistě překvapením, na hru stále vlastní práva Nintendo, samotná hra je oproti originálu jen skromně poupravená a sám Kojima se nikdy netajil, že remake jeho zřejmě nejmilovanějšího dílu se mu příliš nelíbí. Jenže v případě Portable Ops už je jeho nezabalení do kolekce o něco citelnější, jelikož jak mnozí fanoušci a milovníci PSP potvrdí, jedná se o kvalitní titul, který je příběhově vytříbenější a pro sérii důležitější, než MGS: Peace Walker z roku 2010. Kojima v rozhovorech i na svém Twitteru věc obhajoval tím, že hlavním důvodem, proč obě hry v kolekci chybí je ten, že nejsou jeho „dítky“. Co se dá dělat? Ani nadupaná Legacy Collection tak není kompletním výletem do světa MGS.

Smutnit ale není žádný důvod, vždyť i přesto nám Kojima servíruje osm titulů, dva digitální komiksy a velmi zdařilý booklet. Všeho všudy nejméně šest desítek hodin špičkové taktické špionážní akce a podmanivého příběhu plného emocí a hlubšího zamyšlení nad smyslem života a světem kolem nás. Co bude nejvíce zajímat čtenáře tohoto článku, je zcela jistě údaj, jaký způsob distribuce titulů Kojima zvolil. Jedná se o dva Blu-ray disky a klíč pro stahování z PlayStation Store. Na prvním disku je kompletní HD trilogie, jež nedávno vyšla na Playstation 3, ke které byly přidány dva digitální komiksy, na druhém pak samostatně MGS 4: Guns of the Patriots. Klíč slouží ke stažení MGS 1 a MGS: VR Missions. Nyní si přehledně a stručně řekněme o hrách a bonusech, které kolekce obsahuje:

Metal Gear
původně vydán: roku 1987 na MSX2
v kolekci obsažen: jako součást MGS 3 HD

První díl série nesmí v kolekci chybět. S ním totiž Kojima odstartoval hvězdnou dráhu svou i tajného agenta jménem Solid Snake. I po letech si každý může vyzkoušet, v čem byla přelomová hra, která založila nový herní žánr a vrhla hráče do světa velkých a silných dějových zvratů. V tomto dílu se musí nezkušený zelenáč Snake probít základnou Outer Heaven, aby zničil obávanou zbraň, jež dala celé sérii jméno. Při své cestě musí využít všech technických vymožeností, lsti i nevšedního bojového talentu. Protože dnešní hry jsou již z hlediska obtížnosti v jiné rovině, nežli tomu bylo kdysi, obsahuje hra možnost zvolit si obtížnost originální nebo lehčí, která je pro většinu hráčů přístupnější. Jedinou vadou na kráse je ponechání původního rozlišení, takže hru lze hrát pouze s poměrem stran 4:3. Na druhou stranu bylo odstraněno nahrávání, takže hra je plynulá a svižná. Totéž platí i o druhém dílu z 2D éry.

Metal Gear 2: Solid Snake
původně vydán: roku 1990 MSX2
v kolekci obsažen: jako součást MGS 3 HD

Říká se, že o velkých věcech rozhodují náhody. V tomto případě to platí dvojnásob. K druhému pokračování údajně Kojimu přemluvili jeho kolegové při cestě vlakem. Jedno je ale jisté, druhý Metal Gear byl jednou z nejlepších 2D her a Kojima zde mohl poprvé naplno rozvinout svou kreativitu. Příběhově druhé pokračování Solida Snakea hravě strčí do kapsy nejednu ze současných her a i hratelnost, pokud bychom jí přetavili do tří rozměrů, by vystačila i dnes. Pokud chce někdo skutečně proniknout až na dřeň MGS, je tento díl naprostý základ, protože Kojima se v dalších dílech na události, které se odehrály ve fiktivní militaristické zemi Zanzibar, a jež ovlivnily zbytek Snakeova života, mnohokrát odvolává. Jestli bude někdy remake, ví jen bůh, nebo možná ještě Kojima, ale prozatím si musíme vystačit s touto konverzí. Stejně jako předchozí díl, tak i tento je mírně upraven, například přidáním možnosti uložit si hru prakticky kdykoli.

Metal Gear Solid
původně vydán: roku 1998 na PlayStation One
v kolekci obsažen: v podobě aktivního klíče nutného k bezplatnému stažení hry z PlayStation Store

Po dlouhé odmlce, během které se Kojima snažil nalézt svou cestu, až nakonec zakotvil tam, kde začal, se světu představil první 3D díl. Ten mnozí stále považují za nejlepší a mnoho aspektů je v těchto názorech podporuje, ať již špičkový příběh, přelomové technologické zpracování, či hloubka tématu, ve kterém se našlo místo pro protiválečný a protijaderný apel nebo oslavu překrásné a tajuplné aljašské přírody. Příběh se zaměřuje na další nelehký úkol Snakea, který se tentokrát musí postavit vzbouřivší se jednotce FOX-HOUND, jíž byl dříve také členem, kterou vede jeho zlé dvojče Liquid, který se s pomocí rebelující armády zmocní základny na ostrově Shadow Moses, kde se v tajnosti vyvíjí Metal Gear REX, robot, jenž může nést jaderné hlavice a odpálit je na jakémkoli místě na zemi. Příběh se z hlavy jen tak nevykouří, stejně tak jako velká řada nezapomenutelných okamžiků, které se staly takřka kultovní. Nyní máte díky kolekci jedinečnou příležitost prožít si tento legendární kousek. Ani obvyklý poklesek, kdy nejsou PS One hry převedeny do vyššího rozlišení, takže i MGS 1 lze na full HD TV spustit pouze v poměru stran 4:3, nemůže změnit názor na tento mimořádný herní klenot.

Metal Gear Solid: VR Missions
původně vydán: roku 1999 na PlayStation One
v kolekci obsažen: v podobě aktivního klíče nutného k bezplatnému stažení hry z PlayStation Store

Stejný klíč, který umožní majiteli kolekce stáhnout MGS 1, nabízí i možnost získat tento bonusový dodatek, který prozatím není na PlayStation Store volně ke stažení, přičemž je otázkou, zdali někdy vůbec bude. VR Missions jsou příjemným doplňkem a zpestřením, díky kterému můžete absolvovat desítky tréninkových misí a vycvičit se v stealth a používání mnoha druhů zbraní. Pro fanoušky MGS 1 povinnost.

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
původně vydán: roku 2001 na PlayStation 2
v kolekci obsažen: jako součást Metal Gear Solid HD Collection

Jak jinak by mohl Kojima prezentovat jeden ze svých vrcholných počinů, než v podobě precizně zvládnutého HD remasteru, který vylepšil zvuk i obraz. Digitální fajnšmekry jistě potěší odstranění poklesů frameratu, což se na PS2 občas stávalo, a převedení celé hry do stavu, kdy tempo běží po celou dobu v 60 fps. Co je pravdy na tom, že MGS 2 má zamotaný a na pochopení velmi složitý příběh, se musí každý přesvědčit sám, ale prozradit můžeme, že Solida Snakea tentokrát z pozice hlavní hratelné postavy vystrnadil fešák Raiden, který se ocitá v šílené simulaci událostí ze Shadow Moses a odhaluje tajemství vlastní a nepříliš radostné minulosti. Mnoho herních inovací umožňuje velkou možnost pohybu i postupu hrou, a tak je jen na hráči, jestli bude hrát jako skutečný agent, nebo jen jako někdo, kdo sází na Continue a nemá v sobě ani špetku vojácké cti. MGS 2 v HD podobě představuje kompromis mezi originálem a nadupanou vylepšenou verzí Substance, a tak zde sice jsou bonusy typu „Snake Tales“, tedy krátké hratelné epizody za Snakea, nebo VR mise, ale například bláznivý skateboarding chybí. Jsou to však bonusy na několik dalších hodin, které natáhnou herní dobu o několik dalších dnů.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater
původně vydán: roku 2004 na PlayStation 2
v kolekci obsažen: jako součást Metal Gear Solid HD Collection

V době vydání se na MGS 3 pohlíželo jako na odbočku a doplnění celé ságy. Dnes už však víme, že to byl začátek nové série, která sleduje smutný osud Big Bosse, genetického otce Snakea a jeho hadích bratrů. Během Studené války musí nezkušený agent splnit úkol, který může odvrátit hrozbu nové světové války, ke které se schyluje mezi USA a SSSR. Během této mise si „Snake“, jak zní krycí název muže, jenž později obdrží titul Big Boss, musí sáhnout až na dno a bojovat s vnitřními rozpory. Co nakonec zvítězí, vojenská povinnost nebo osobní pocity? To se dozvíte v tomto díle, kde Kojima ukazuje špinavost globální politiky a moudro, že ve válce neexistují žádné dobré nebo zlé strany, jelikož konflikt je vždy zločinem, který plodí pouze nenávist a těžce poznamenává jejich aktéry. Z hlediska hratelnosti MGS 3 trochu vybočuje, jelikož se z větší části odehrává v džungli. Je to tak simulátor skutečného přežití v divočině, kdy musí hlavní postava lovit potravu, vyhýbat se pastím, potají likvidovat nepřátele, maskovat se nebo si léčit utrpěná zranění. Od originálu se MGS 3 HD liší novou kamerou, jež nahradila dřívější statickou, přidáním obou Metal Gearů a stejně jako zbylé dva tituly HD trilogie také podporou trofejí a možností transferu uložených dat na PS Vita. Nic více bohužel přidáno nebylo, a tak hráči musí oželet bezpočet bonusů ze Subsistence, včetně zábavné minihry Snake vs. Monkey.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
původně vydán: roku 2008 na PlayStation 3
v kolekci obsažen: na samostatném Blu-ray disku

Dnes už si to zřejmě ani neuvědomujeme, ale ve své době to byl první z velkých PS 3 titulů a počin, který konečně odstartoval úsvit lepších her na tuto konzoli. V MGS 4 se uzavírá příběhová linka Solid Snakea, který v nepříliš vzdálené budoucnosti musí bojovat nejen se staronovými nepřáteli, ale i s předčasným stářím. Celá hra se nese v duchu velkého shledání se všemi starými postavami a loučením s legendárním vojákem, který se účastní své poslední mise, jež vyžaduje nejvyšší oběti. Ve čtvrtém dílu se více kouká na filmečky, než hraje, ale pravda je taková, že větší hru Kojima ještě nevydal a zběsilost a tempo, se kterým se příběh řítí až k strhujícímu finále, nemá konkurenci. Od původní hry má MGS 4 obsažený v kolekci několik velmi podstatných vylepšení. Předně to je podpora trofejí a odstranění zdlouhavých nahrávání po každé dohrané kapitole, jelikož nyní lze hru na HD nahrát ještě před spuštěním, a tak se zdržujícím loadingům vyhnout. Až do loňského června byl součástí čtvrtého dílu i skvělý online, ale ten byl zrušen z důvodu převedení zdrojů a technologií nutných k jeho údržbě k vývoji nového online modu, který přinese MGS V: The Phantom Pain. I tak je ale MGS 4 sám o sobě velkou hrou, která se obejde bez podobných přídavků.

Metal Gear Solid: Peace Walker
původně vydán: roku 2010 na PSP
v kolekci obsažen: jako součást Metal Gear Solid HD Collection

V současnosti poslední Kojimův přírůstek v MGS sérii. Ten se vrací zpět k Big Bossovi a sleduje zrod jeho vojenské organizace Outer Heaven stejně tak jako první krůčky, jež jej za krátko přivedou na „temnou stranu síly“. Na rozdíl od minulých dílů se Kojima tentokrát rozhodl upozadit příběh a dát hráčům daleko více volnosti, než jak tomu bylo v minulosti. U Peace Walker tak hráč stráví nejvíce času, k čemuž napomáhá i podpora online co-op pro příběhové mise.

Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel 1 a 2
původně vydány: roku 2006 a 2008 na PSP
v kolekci obsaženy: jako dva samostatné filmy přidané k Blu-ray disku s HD kolekcí

U nás nejsou Digital Graphic Novel (někdy se můžete setkat i s označením MGS: Bande Dessinée) příliš známé, a to i přesto, že je některé české internetové obchody měly ve své nabídce. Nejedná se o nic jiného, než o interaktivní komiksy na motivy MGS 1 a 2. Oba vyšly samostatně v rozmezí dvou let, ale v kolekci je naleznete pohromadě. Ilustrace obstaral vynikající Ashley Wood, který se podílel také na výrobě cutscén pro Portable Ops a Peace Walker. Jedná se o klasické filmy (stopáž každého z dílů je více než 100 minut), které lze spustit jen přes „Video“ v PS 3 hlavním menu. Fanoušky potěší, že komiksy jsou kompletně nadabované, a to z větší části původními herci, přičemž například některé otřepané hlášky zní mnohdy lépe, než v originále. Tím překvapení nekončí, protože se nejedná jen o tupé kopírování scénáře z původních her, ale o remakované příběhy, které doplňuje řada nových scén, které umožňují lepší pochopení děje. Kojima se ani na jednom z dílů přímo nepodílel, ale chtěl je mít ve své kolekci z toho důvodu, aby si lidé, pro které by již byla hratelnost MGS 1 a 2 příliš archaická, mohli v poklidu vychutnat kompletní příběhy z počátků série.

Booklet Metal Gear Solid: The Legacy
Vyjma her a dvou digitálních komiksů obsahuje kolekce ještě téměř stostránkový booklet, který obsahuje známé i méně známé návrhy obalů her, postav a strojů napříč všemi díly, jejichž autorem je designer Yoji Shinkawa, jenž je s MGS sérií neodmyslitelně spjat, stejně jako Kojima. Jeho návrhy a koncepty dodávají MGS punc jedinečnosti a nadstandartní vyspělosti. Booklet je pojat přísně chronologicky, takže si můžete pomocí obrázků oživit historii série a pochopit, jak dlouhý a významný časový úsek zabírá.

Konečný výsledek
Absence Portable Ops a Twin Snakes ubírá kolekci na kráse a kazí dojem ucelenosti, která z ní vyzařuje. Stejně by se dalo stěžovat na to, že se v kolekci nevyskytuje žádné DVD s dokumenty a bonusy ze zákulisí tvorby MGS, kterých za uplynulé čtvrt století vzniklo hned několik, a v některých dobách se dokonce dávaly zdarma k vydaným MGS dílům. Na druhou stranu máme co dočinění s obsáhlou a vysoce kvalitní kolekcí, jež i přes to nabízí to, co od ní lidé očekávají nejvíce: souhrn všech hlavních dílů série v jednom balení a pokud možno i v nejlepší dostupné kvalitě. Kolekce je tak dokonalým dárkem fanouškům a skvělou možností pro nové hráče nalézt cestu k fenoménu, který v minulosti vztyčil hned několik milníků, které si nyní může každý připomenout a okusit. Poněkud nešťastné vměstnání kolekce krátce po vydání HD trilogie však bude u některých budit přinejmenším rozpaky, a to i navzdory tomu, že blížící se pátý díl evokuje u mnoha hráčů nutkání vyzkoušet co nejvíce z minulých dílů. Pokud bychom měli hodnotit klasickou stupnicí, jakou používáme u her, pak by to byla čistá devítka. Stržený bod za nedostatky vyjmenované na začátku odstavce. Jako velké plus je ovšem mimo jiné nutné zdůraznit cenu, která je s ohledem na to, že se jedná o osm her, více než příznivá. Kojima tak opět nezklamal, připravil velkou hostinu a rozeslal pozvánky. Přidáte se?

Metal Gear Solid: The Legacy Collection

ps3
Konami, Kojima Productions
Datum vydání hry:
9. 7. 2013
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře