LEGO Star Wars: The Force Awakens

Martin Šmíd, 26. 7. 2016 18:30
Je tomu už dlouhých jedenáct let, co vyšla pro konzole hra Lego Star Wars: The Video Game, která odstartovala obří LEGO mánii. Od té doby jsme tu měli v kostičkovém podání řadu úspěšných značek jako Jurský park, Indiana Jones, Pán Prstenů, Batman nebo Harry Potter, a dá se říci, že každá hra vždy slavila obrovský úspěch. Těmi nejúspěšnějšími LEGO hrami jsou ovšem ty ze světa Star Wars, a možná i proto se vývojáři z TT Games rozhodli, že se do tohoto univerza znovu vrátí, zvláště když zájem o něj nakopnul koncem minulého roku nový film.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Jak už název napovídá, nová LEGO Star Wars hra kopíruje děj posledního filmu. Vývojáři z něj vysekali to nejlepší, a převedli s citem do značně humornějšího podání. Vše začne sice odkazem na šestou epizodu, ale následně se už podíváte na planetu Jakku, abyste se pustili do dobrodružství Rey a Finna, jehož cílem je ochraňovat roztomilého kulatého droida BB-8, a hlavně tedy důležitou informaci, kterou má. Pokud jste viděli film, určitě víte, o co se jedná. Každopádně je jasné, že pouze levely z jednoho filmu by asi nedokázaly plně uspokojit, proto se vývojáři z TT Games rozhodli, že připraví i řadu bonusových levelů, které dále vysvětlí některé události z filmu, případně dále obohatí příběh, což fanoušci jistě hodně ocení, zvláště když materiál schválil přímo Lucasfilm a Disney. Budete tak svědky, jak Han Solo a Chewie chytají čtyři potvory s chapadly, které určitě znáte z filmu, případně jak C3PO přišel ke své červené ruce, nebo jak Poe zachraňuje admirála Ackbara.

Tím hlavním je ale pochopitelně hratelnost, přičemž pokud jste už někdy nějakou LEGO hru hráli, budete tu prakticky jako doma, protože gameplay se za poslední roky v základu příliš nezměnil. Vývojáři pořád vsázejí na osvědčené herní mechaniky, což je prozkoumávání levelů, ničení objektů, sbírání kostiček, skákání, případně řešení logických hádanek, které se pochopitelně vracejí a jsou kolikrát pěkně zapeklité. K řešení hádanek využíváte během levelů desítky různých strojů, případně postaviček (hra jich obsahuje přes 200! – od Rey, až po další známé postavy, mezi nimiž je nejen Rey, ale také Han Solo, Kylo Ren, Luke Skywalker, Poe Dameron, BB-8, C-3PO nebo Chewbacca), každá má svoje vlastní schopnosti. Jde prostě a jednoduše o takovou tu klasiku, která ačkoliv je stará už řadu let, pořád funguje jako dobře namazaný stroj, takže vlastně ani není důvod něco dramaticky měnit. Je vidět, že vývojáři z TT Games svoje řemeslo dobře zvládají, navíc ze hry nemám pocit, že by šlo z jejich strany jen o rutinu. Je to ostatně vidět už od podání příběhu, po skvělý design jednotlivých levelů (nechybí prakticky žádná lokace ukázaná ve filmu).

Není ale úplně pravda, že by vývojáři nepřipravili žádnou novinku, už v minulosti jsme byli svědky, že hodně zkouší zapojit nové herní mechanismy. Ne vždy se nakonec novinky osvědčily, ale snahu je nutné ocenit. První novinkou v LEGO Star Wars: The Force Awakens je možnost z hromádky kostiček kolikrát vytvořit hned několik objektů, což dává zcela nový rozměr při řešení hádanek, které jsou tak zapeklitější, protože musíte nad nimi více přemýšlet. Samozřejmě, pořád jsou pro dospělé hráče docela jednoduché, hra je cílena hlavně pro mladší hráče, ale jde o zajímavou novinku, kterou by mohli v budoucnu vývojáři více rozpracovat, a věřím, že se tak stane.

Následně vývojáři upravili i soubojový systém, postavičky mají více zakončovacích úderů a speciálních komb, navíc nechybí ani pasáže, které se odehrávají v klasickém pohledu ze třetí osoby, navíc se v nich budete krýt jako v Uncharted nebo Gears of War. Tyto pasáže nakonec do hry dobře zapadají a vždy dobře obohatí hratelnost, takže jsem s nimi spokojen. Stejně tak jsem spokojen s pasážemi, které se odehrávají ve vzduchu případně ve vesmíru, kdy ve volném prostoru ovládáte nějakou tu loď. Jde v nich pochopitelně jen o akci (nejprve jsem se pral s trochu nemotorným ovládáním, ale po několika minutách jsem si na něj zvykl), která je mimochodem daleko zábavnější jak celý poslední Star Fox, ale dobře do hry zapadají a společně s hádankami a vůbec ostatními částmi tvoří výborný mix, díky čemuž se během hraní nebudete ani na minutu nudit.

Hra LEGO Star Wars: The Force Awakens má deset hlavních kapitol plus několik vedlejších epizod, které si můžete odemknout za zlaté cihličky, o nichž byla zmínka už v prvním odstavci. Herní doba tedy není rozhodně malá, můj herní čas se pohyboval kolem patnácti hodin, navíc po dohrání se můžete do jednotlivých levelů vrátit, vyřešit v nich s jinými postavičkami další hádanky, případně vysbírat skryté cihličky a další bonusy, čímž si odemknete další obsah. Nechybí ani otevřenější plácky s dalšími aktivitami, které propojují jednotlivé epizody, ale oproti předchozím LEGO hrám nejsou tak rozlehlé, jsou spíše lineární, ale to mi popravdě ani moc nevadilo, protože tak vývojáři neodvádějí během prvního hraní pozornost od toho hlavního. Každopádně i do těchto úrovní se můžete kdykoliv vracet. LEGO Star Wars: The Force Awakens tedy nabízí jako ostatní LEGO hry celkem velkou trvanlivost, zvláště pokud ji budete hrát v kooperaci s kamarádem. Třeba u posledních LEGO her jsem měl chvilkami pocit, že druhý hráč je jen do počtu, to u nového Star Wars jsem neměl, i vzhledem k zajímavější spolupráci během hádanek. Jen může někoho zamrzet opět chybějící online podpora, vývojáři pořád tlačí jen lokální kooperativní režim.

Vývojáři z TT Games u všech svých LEGO her používají vlastní engine, který ovšem neustále obohacují, a na nově vydaném LEGO Star Wars: The Force Awakens je to znatelně vidět. Prostředí má spoustu nových pěkných detailů, textury jsou hezčí, vše je vyhlazenější, a určitě potěší i oproti předchozím hrám daleko lepší osvětlení jednotlivých scén. Na hru se vážně dobře dívá, navíc po celou dobu jede velmi dobře, stabilní framerate je pochopitelně samozřejmostí, na něj jsme si tak nějak už u LEGO her zvykli. Jen jednou se mi za celou dobu testování stalo, že se hra zasekla a musel jsem ji tak restartovat, naštěstí se načetla u posledního checkpointu, takže jsem opakoval jen několik minut. Protože se vývojáři mohli opřít o licenci, nechybí ani parádní soundtrack, případně dabing jednotlivých postaviček. Převážně je převzatý z filmu, ale nechybí ani několik nových hlášek, o které se postarali filmoví představitelé, takže uslyšíte nejen Daisy Ridley, ale také Harrison Forda nebo Johna Boyegu.

LEGO Star Wars: The Force Awakens je zábavná plošinovka, zvláště pokud hrajete v kooperaci s kamarádem, která nabízí jednak pěkný a propracovaný design, tak pěkné vizuální zpracování, důmyslné hádanky, jež je radost plnit, řadu vedlejších misí a spoustu rozmanitých postav. To vše je navíc obohaceno o několika pěkných novinek v rámci LEGO her, ať už jde o krycí systém, případně možnost z Lega skládat v daný okamžik hned několik objektů. LEGO Star Wars: The Force Awakens potěší určitě všechny fanoušky Star Wars univerza, ale jsem si jist, že i většinu běžných hráčů. Jde o kvalitní hru, která je na léto jako dělaná.

Lego Star Wars: The Force Awakens

ps4ps3x360vita3dswiiuxone
Warner Bros., TT Games