Hunted: Demon's Forge

Martin Šmíd, 21. 6. 2011 0:00
V posledních letech se Bethesda docela dost rozrostla a kromě Falloutu a série TES začala vydávat i jiné hry. Třeba ty od id Software, ale i dalších studií. Dnes v jejím katalogu najdete nejrůznější žánry, které jsou určeny pro všechny hráče. Dalších kvalitním přírůstkem do výtečného katalogu her měl být Hunted: Demon's Forge, na kterém pracovalo studio inXile Entertainment. To běžní hráči asi znát nebudou. Pokud ale patříte mezi RPG fanoušky, tak určitě víte, že ho vede Brian Fargo, který se dříve podílel na hrách ze série Baldur's Gate. Na Hunted: Demon's Forge se tak nešlo netěšit.

Už když se podíváte na okolní obrázky, tak je vám jasné, že se jedná o temnou fantasy hru, zasazenou do světa skřetů, králů a pochopitelně i velkým hrdinům. Jméno hlavního producenta by mohlo vést k dojmu, že půjde o výpravou RPG hru. O výpravnou hru asi jde, ale ty RPG prvky jsou v ní značně potlačeny. Každopádně začátek hráče zavede do kůže dvou hrdinů, kteří se vydají napříč světem zažít velké dobrodružství a samozřejmě i za slávou a bohatstvím. Prvním hrdinou je Caddoc, který vládne velkou silou a je spíše takovým tím silákem typu Herkules. Úplným opakem je křehká elfka E'lary, která využívá spíše luk. Právě kooperace mezi oběma postavami je pro postup hrou naprosto klíčová. Navíc obě postavy vedou během hry docela vtipné rozhovory a občas z nich vzejde i menší rozepře. Každopádně hned na začátku oba hrdinové potkají čarodějku Serafínu, která je zasvětí do nastalé situace, která není vůbec růžová. Záchrana světa, to je oč tu běží. Nic menšího za tím nehledejte.

Bohužel vývojáři nedokázali zcela podchytit začátek hry, nebo spíše její první třetinu, která je vrcholem nudy. Hlavní hrdinové procházejí napadeným hradem, kanály a méně zajímavými lokacemi, které spíše od hraní odrazují, než aby hráče udržely. To je určitě škoda, protože pokud hráč přežije první dvě kapitoly, neuvěří, jaká proměna přijde. Proměna v dobrou kooperativní akci, ve které navštíví několik zajímavých a nádherných lokací. Sice jich není tolik, abychom mohli být maximálně spokojeni, ale asi se nebudeme zbytečně mračit. Je tak určitě škoda, že hra je po této stránce dost nevyvážená. Skvělou zprávou ale určitě je, že Hunted není nikterak krátkou hrou a její dohrání vám zabere víkend, možná o něco déle. To je určitě příjemné zjištění. Na druhou stranu je ale zase nutné říci, že nečekejte nic jiného, než lineární levely, které mají jednu jedinou cestu. To bychom určitě překousli, jaká hra dneska není lineární, ale vadilo nám, že postava se občas zasekne o nějakou překážku a má i limitováno, kam vkročit díky neviditelné zdi. Určitě nepotěší ani malá znovuhratelnost. Po dohrání jsme rozhodně neměli chuť, se pouštět do hraní znovu.

Pokud čekáte RPG hru, jakou je třeba první Dragon Age, tak na ni rovnou zapomeňte. Hunted: Demon's Forge je totiž v prvé řadě akčním titulem, kde budete mlátit přerostlé pavouky, kostlivce, skřety a další havěť. Aby se nejednalo jen o tupou řežbu, tak obě postavy zase tak moc nevydrží, takže musí úrovní takticky postupovat a likvidovat postupně nepřátele. Chvilkami se tak z Hunted stává takové fantasy Gears of War, což ale rozhodně není na škodu. Navíc se vývojářům povedli šéfikové, kteří vás pořádně proženou.

Pochopitelně Hunted nabízí i nějaké ty RPG prvky. Během hry sbíráte krystaly, za které si nakupujete a vylepšujete nové dovednosti. Samozřejmě tu jsou ty normální pro klasický boj, ale dokonce se můžete naučit i magii, která se zvláště v pozdějších částech hry stane životně důležitou. Zajímavou složkou jsou i talenty, které hráč plní za řadu splněných úkolů. Třeba když čtyřikrát zadá kolegovi, aby mu pomohl v boji tím, že ho vyléčí. Je tu celý seznam těchto vedlejších úkolů a jejich výpis máte v menu. Včetně toho, kolik a jak moc je máte splněny. Aby vám souboje co nejvíce odsýpaly, tak je důležité vybrat vždy nejsilnější zbraň. Ty nacházíte postupně během hry a je jasné, že meč s útokem 200 bude silnější jak ten s útokem 50. Nejvíce zbraní je poházeno na zemi po mrtvých skřetech a dalších neřádech, ale ty nejsilnější jsou dobře poschovávány, takže se vyplatí level čas od času prozkoumat.

Už několikrát jsme se zmínili, že hra je stavěna na kooperaci dvou postav. Tu můžete hrát buď s AI, která docela postačuje a rozhodně neštve, jako v jiných hrách. Dokonce se snaží logicky uvažovat a v mnoha situacích pomůže. Za AI si tak vývojáři zaslouží pochvalu, ačkoliv si samozřejmě několikrát neodpustí nějaký ten kiks. Úplně nejlepší je hrát s kamarádem přes Xbox Live nebo Playstation Network (nechybí ani split-screen režim, který je k našemu překvapení hodně funkční). Protože jsou obě postavy naprosto odlišené a umí jiné věci, jedna bez druhé by se daleko nedostala. Caddoc třeba umí nadzvednout velkou bránu, odsunout těžkou sochu a další věci dělané spíše pro sílu. E'lary je ve hře za tu křehčí bytost, takže umí svým lukem a ohnivými šípy zapalovat nejrůznější předměty, aby oheň uvolnil cestu dál. Samozřejmě živí hráči spolupracují tak nějak přirozeně. Pokud hrajete s AI, tak jí musíte dávat příkazy, aby si třeba zapálila šíp a ten vystřelila do vozu se senem. Ovládání pomocí příkazů je jednoduché, takže ani moc nezdržuje. Prakticky stačí dojít do místa, podržet kolečko se znamením a váš AI kolega danou věc provede.

Výše jsme se zmínili, že Hunted nemá moc dobrou znovuhratelnost. Hraní si ale můžete ještě prodloužit, a to v režimu Crucible. V něm si vytváříte sérii map a arén, ve kterých budete s kolegou likvidovat nepřátele. Jde tak spíše o takovou kooperační Hordu, ve které vyhraje ten, kdo sejme nejvíce protivníků. Do celkové skóre se počítají i nepatrnosti jakým je třeba headshoot. Crucible určitě dokáže zabavit na pár dalších desítek minut, ale že by u něj člověk strávil dny, to si představit neumíme.

Vývojáři si pro hru vybrali dnes už trošinku ohraný Unreal 3 engine. Ten ve fantasy podání vypadá docela dobře, ačkoliv nečekejte nějakou grafickou extázi, ze které spadnete ze židle. Grafika je jen lehce nadprůměrná. Hlavní postavy a vaši protivníci vypadají určitě dobře, ale prostředí už trochu ztrácí. Každopádně jsme si jisti, že grafika rozhodně neurazí. Dokonce bychom řekli, že je hezčí jak třeba ve druhém Dragon Age. Co určitě připočteme vývojářům k dobru, je stabilní framerate (testováno na Playstationu 3). Hudební stránka je pro tento typ hry naprosto standardní a je i příjemná na poslech. Stejně tak zvuky jsou určitě povedené a vše korunuje velmi dobrý dabing. Dokonce během hry uslyšíte i několik známých herců, na což si Bethesda v posledních měsících hodně zakládá. Třeba Lucy Lawless, která ztvárnila Xenu, zde dabuje čarodějku Serafínu. To ale asi víte z našeho zpravodajství.

Hunted: Demon's Forge je určitě příjemná kooperativní fantasy akce. Pokud přežijete první kapitolu, možná i tu druhou, budete se dobře bavit. Sice se jedná o trochu bezduchou rubačku, ale po těžkém dni poslouží na odreagování docela dobře. Naše doporučení si tak Hunted: Demon's Forge zaslouží, ačkoliv na druhou stranu musíme dodat, že mohl být lepší, o dost lepší. Snad vydělá dost peněz, aby vývojáři mohli své přešlapy napravit případným druhým dílem. Pořád ale platí, že lepší kooperativní hru ve fantasy světě budete hledat jen hodně těžko.

Hunted: The Demon's Forge

Bethesda Softworks, inXile Entertainment
31. 5. 2011