Grid: Autosport

recenze  7
madness, 9. 7. 2014 11:00
Závodní hry od Codemasters jsou mezi hráči oblíbené, ostatně se tento herní vydavatel na ně v posledních letech zaměřuje. Nyní se loučí se starými konzolemi PlayStation 3 a Xbox 360 hrou z jedné ze svých nejoblíbenějších závodních sérií vůbec – Grid. Nejnovější hra nese podtitul Autosport a soustředí se především na správný požitek ze sportovního ježdění. Jak se hraje a zda stojí za vaši pozornost, se dozvíte v následující recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox 360

Oproti předchozím hrám a závodním hrám celkově, Grid: Autosport obsahuje jeden jediný herní režim, a to sice kariéru (nepočítáme Custom Cup, protože to je soubor závodů z kariéry). V ní budete závodit celkem v šesti odlišných soutěžích - Touring Cars jsou klasická závodní vozidla, v Endurance třídě zase budete kroužit v kokpitech supersportů až několik desítek minut. Open Wheels vám dají okusit, jaké je to řídit formuli, třída Street, ve které se bude jezdit v úzkých uličkách různých měst po světě, vás posadí za volant městských sporťáků. V Tuner eventech na vás čeká driftování a vrcholem je kategorie Grid, ve které se kombinuje všechno dosud řečené.

Grid: Autosport, jak je tomu u her ze stáje Codemasters zvykem, je plně licencován, a proto se můžete těšit na věrohodně zpracovaná a reálná vozidla, tratě i jednotlivé závodní události. Jezdit se bude jak na klasických závodních okruzích (Hockenheimring, Red Bull Ring, Indianapolis či Brands Hatch), tak v útrobách měst z nejrůznějších koutů světa (Barcelona, Dubai, San Francisco, Washington či Paříž). Všechny okruhy jsou pěkně zpracované a některé mají dokonce variantu ve dne a v noci, ale jsou to vlastně ty neustále stejné tratě, po kterých jsme se v závodních hrách od Codemasters proháněli už nesčetněkrát. Proto, pokud hrajete Grid hry pravidelně, vás Autosport v tomto hledisku asi příliš nepřekvapí.

Postup kariérou je dán vašimi úspěchy v jednotlivých závodních eventech, přičemž ten je dán dvěma základními faktory – tím prvním je zvolená obtížnost soupeřů a s tím související vypnutí/zapnutí asistentů při závodění. Každý vypnutý asistent jako ABS, kontrola trakce, ideální trasa, automatické řazení, možnost a počet flashbacků znamená větší množství zkušenostních bodů, jejich zapnutí zase přesný opak. Druhým faktorem úspěchu jsou týmové úkoly jako například porazit klíčového rivala nebo dojet na určité pozici; tyto vždy znamenají extra zkušenostní body, a tedy rychlejší postup kariérou.

Zásadní pro každou závodní hru je to, jak působí jízdní model a jak se ovládají samotná vozidla. U her ze stáje Codemasters jsme si už zvykli na jízdní model, který většinou kombinuje arkádové ježdění a prvky simulátoru. To přesně platí i pro Grid: Autosport, a proto si v něm na své přijdou jak milovníci simulátoru, tak příležitostnější hráči. Fandové hardcore ježdění ocení, že každá třída vozidel disponuje zcela odlišnými jízdními vlastnostmi, různě se protáčí, mají jiný výkon, opotřebovávají se pneumatiky a obecně jinak reagují na ovládání. I proto je třeba jinak řídit formuli nebo supersporty a sportovně upravené bouráky do města. Váha i síla auta je dobře znát, a i proto je pocit z jízdy nebo předjetí soupeře tak intenzivní. Příležitostní hráči zase přivítají možnost zapnout celou řadu již zmíněných asistentů.

Co přímo souvisí s jízdním modelem, je model poškození. Ačkoliv by možnost zdemolovat auto na cimp campr měla být v závodních hrách samozřejmá, není tomu tak, a proto jeho přítomnost v Grid: Autosport neskutečně potěší. Zvlášť když funguje skvěle – každý sebemenší náraz se totiž projeví na stavu vozidla odřenými plechy a pokroucením blatníků, srážka v plné rychlosti má zase za následek odpadávání různých částí vozidla až definitivní zničení auta a nemožnost pokračovat v závodu dál. Nárazy samozřejmě nemají dopad jen na kosmetickou stránku vozidla, ale i na ovládání vozidla.

Technické zpracování je chloubu Grid: Autosport. Platí to nejen o jízdním modelu a možnostech deformace vozidel, ale také o samotné grafice. Tratě jsou dle reálných předloh zpracované dokonale, včetně okolního prostředí, takže se můžete kochat okolními lesy, budovami měst, vodními nádržemi, tribunami plných fanoušků, a spoustou dalšího. Vozidla jsou vymodelovaná do posledního detailu, a proto každé z nich na trati působí dojmem mohutnosti, síly a výkonu, zkrátka fantasticky. Ostatně, i celkově Grid: Autosport, jakožto hra pro starou generaci konzolí, vypadá skvěle a k tomu se i plynule hýbe. Menší propady frameratu nastávají pouze ve vypjatých momentech, kdy se na scéně srazí hned několik aut najednou, začnou vzduchem létat blatníky a celá kolize je zahalena kouřem, nejde ale o nic, co by drasticky narušovalo hratelnost.

Překvapivě dobře funguje i umělá inteligence. Alespoň tedy při našem hraní se všech šestnáct závodníků na trati chovalo vzorově. Na AI jsme ocenili především to, že se chová reálně a jakoby lidsky. Nejenže totiž dokáže perfektně jezdit zajeté okruhy, závodníci se ale dostanou i do karambolů a vždy reagují na aktuální stav závodu. Vzhledem k tomu, že hra obsahuje velký počet úrovní obtížností, každý hráč si najde tu svou, která pro něj představuje správnou výzvu. Na celé závody se pak můžete v klidu podívat v přehledném a pěkně udělaném replayi.

Zpestřujícím prvkem závodění je možnost komunikace se závodním týmem. Prostřednictvím D-padu se můžete ptát na různé informace o závodu jako třeba na aktuální stav vašeho vozidla, jaký odstup máte od předchozího vozidla a vozidla za vámi a jak si vede váš týmový kolega. Jeho počínání si můžete rovněž ovlivňovat – přes vás mu tým vysílačkou sdělí, zda má držet danou pozici nebo zaútočit na vyšší příčky. To zní skvěle, v praxi ale parťák moc nereaguje a prakticky neustále končí na posledních místech. Týmové úkoly jsou pak jen a jen na vás.

Po zasloužené kritice za absenci pohledu z kokpitu v Grid 2 si ho Codemasters už netroufli do Grid: Autosport nepřidat, a proto každý milovník závodů zaplesá, protože se znova dá jezdit z pohledu z vnitřku auta. Ostatně, kamer a pohledů, odkud pozorovat vaše žihadlo, je v Grid: Autosport nespočet. Návrat kokpitu rozhodně potěší, co ale na druhé straně v souvislosti s jeho přítomností zamrzí, je zpracování. Příliš času mu asi věnováno nebylo, protože z útrob auta vidíte zřetelně jen ven a zbytek interiéru je podivně rozmazaný. Každopádně pocit z jízdy z kokpitu je nesrovnatelný s tím zpoza auta, a tak jsme rádi, že kokpit pohled slaví comeback, i když ne úplně v nejlepší formě.

Co se týče nedostatků, Grid: Autosport tratí především na podání celé hry, které působí podezřele monotónně. Proč? Hlavní vinu nese přítomnost zmíněného jednoho jediného herního režimu, v němž se navíc jednotlivé závody poměrně často opakují, respektive, závodní event se jede ve dvou či více kolech, což znamená, že jeden naprosto identický závod jedete hned několikrát po sobě. Odměny za vyhrané závody jsou rovněž diskutabilní, jelikož zisk XP bodů i za vyhraný závod je minimální, v důsledku toho se pak postup kariérou stává nepříjemně pomalým. Některé závody působí spíše jako recyklace nebo jako jakási vata, která má hráče oklamat a navodit mu dojem, že Grid: Autosport je plný obsahu, ačkoliv ve skutečnosti tomu tak není a vlastně se jezdí ty samé závody pořád dokola.

Ohledně kariéry bychom vytkli ještě jednu věc, která se zmíněným úzce souvisí. Na mysli teď máme absenci jakýchkoliv zpestřujících momentů. Ano, v Grid. Autosport se sice po několika odjetých závodech účastníte šampionátu, ale ten se tak pouze jmenuje, protože v praxi jde jen o další stejný závod, kterého jste se účastnili předtím, jen s jinou nálepkou. Mezi menší nedostatky pak patří chybky technického rázu – sem tam kužel u tratě na náraz auta nereaguje správně nebo vůbec, občas zazlobí nepřesný systém penalizace, protože někdy je příliš přísný, někdy vás nechá projet pořádný kus po trávě, a již zmiňovaný framerate. Nás také nebavily driftovací eventy, které, ačkoliv měly být oním zpestřením, jsou vlastně skoro největší nudou. Největším problémem ale zůstává dávkování závodů v kariéře.

Jediným módem, který v Grid: Autosport vedle kariéry naleznete, je multiplayer. Ten samozřejmě funguje dobře, a jelikož využívá Codemasters služby Racenet, hráč se může těšit i na bohaté sociální vyžití, mezi něž patří různé turnaje, pravidelná klání, organizovaná závodními kluby, online šampionáty, ale třeba i možnost sdílet videa ze hry na Youtube. Hra pro více hráčů stejně tak jako singleplayerová část podporuje až šestnáct závodníků na jedné trati, a proto si určitě dokážete představit, jaká neskutečná vřava se může v tolika hráčích na okruhu rozpoutat. Co z hlediska hry pro více hráčů velmi potěšilo, je multiplayer skrze rozdělenou obrazovku na jedné konzoli. Kdykoliv tak můžete vyzvat kamaráda, který sedí vedle vás.

Grid: Autosport je povedená závodní hra, a to především po stránce technické. Pocit z jízdy je slušný, model poškození funguje na jedničku, umělá inteligence představuje výzvu a celé se to plynule hýbe a krásně vypadá. Problém je v obsahu, který ani náhodou nepůsobí osvěžujícím dojmem, spíše naopak, protože po delším hraní způsobí nepříjemný pocit stereotypu a monotónnosti, podpořený absencí nových tratí nebo jakýchkoli jiných zpestřujících momentů. Dokážete-li se přes to přenést, čeká vás jedna z technicky nejvyspělejších závodních her na staré konzolové generaci, kombinujících simulátor a arkádu.

GRID: Autosport

ps3x360
Codemasters Racing, Codemasters Racing
Datum vydání hry:
27. 6. 2014
Žánr:
Závodní, Simulátor, Sport
KARTA HRY
7/10

Komentáře