Game of Thrones

Martin Šmíd, 9. 7. 2012 22:00
Asi se v současnosti nenajde člověk, který by nikdy neslyšel o velkém seriálovém hitu z dílny HBO - Hra o trůny. Ve své podstatě revoluční fantasy dílo s obrovskou kvalitou, které staví na propracovaných hrdinech a zajímavém světě. Není proto divu, že se k nám nyní dostává videohra pro Playstation 3 a Xbox 360, která má od začátku velké ambice, což dávali vývojáři v posledních týdnech vědět skrze povedené trailery a gameplay videa.

Seriálová a ostatně i románová série Píseň ledu a ohně doslova svádí k epickému RPG zpracování, do něhož se vrhli vývojáři ze studia Cyanide. Protože jde v současnosti o hodně populární téma, mnozí se na tento počin začali těšit už při jeho oznámení, ačkoliv jak moc dobře víme, ne vždy se hry inspirované slavnou licencí povedou. No a právě u Game of Thrones to platí dvojnásob, protože díru do světa rozhodně neudělá. Nebudu ale plivat na hru hned od začátku, ostatně ne vše je špatné. Začnu zajímavým příběhem, na němž spolupracoval přímo George R. R. Martin, a je to hodně znát. Na začátku je sice příběh naprosto standardní a do jisté míry i nezajímavý, ale pokud vydržíte několik prvních kapitol, dočkáte se několika velkých zvratů a událostí, za něž by se nemusel stydět ani seriál na HBO. Dokonce tu chytře napsanými dialogy a propracovaností příběhu překování Game of Thrones většinu své herní konkurence. Po stránce příběhu budou určitě všichni uspokojeni, zvláště si ho vychutnají fanoušci literární a seriálové předlohy. I zde ovšem platí, stejně jako u většiny konzolové RPG konkurence, že pokud neumíte nadprůměrně anglicky, budete to mít hodně těžké, navíc u Game of Thrones přijdete o jediný důvod, proč u hry vydržet zhruba dvacet hodin.

Možná by každý čekal, že Game of Thrones bude jen slepě kopírovat příběh své předlohy, ale tak tomu není, což je ve výsledku jen a jen dobře. Většinu známých postav tu nepotkáte, i když třeba Cersei nebo Jeor Mormont se tu objeví. Stejně tak se většinou budete pohybovat po úplně nových lokací a jen na krátko navštívíte třeba Královo přístaviště. Hra si jde svoji vlastní cestou a postaví vás do role nových hrdinů, s nimiž potkáte celou řadu dalších zajímavých postav. Některé si dokonce zamilujete, ale jak už to tak v Game of Thrones univerzu chodí, ne každá se dožije závěrečných titulek. Hlavní hrdinové tu jsou hned dva. Ten první se jmenuje Mosses a je členem Noční hlídky. To druhá postava, Alester je přímo posedlý pomstou. Je docela škoda, že každá postava si jde svoji cestou a nikdy se jim neprotnou.

Zatím jsem chválil, protože ono bylo co, ale nyní už nebudu, protože jakkoliv je příběh kvalitní, hratelnost je daleko za očekáváním. Příběh tu jako jediný stojí za pozornost, ale samotná hra je hrozný brak, který vás akorát bude rozčilovat základními mechanismy, svoji zastaralostí a hlavně kupou chyb. Vývojáři se sice snažili o výpravnou RPG hru, v níž budete bojovat, cestovat po různých lokacích a nakupovat u obchodníků nacházejících se na každém rohu, ale nic z toho nefunguje. Začnu samotným herním světem, který je hodně strohý, nezajímavý a prakticky nenabízí místo, které byste si zapamatovali. Ať už se budete pohybovat uvnitř hradu nebo na venkově, vše je bez nápadu a citu pro detail.

Jako v každém akčním RPG, i v Game of Thrones si občas zabojujete. Zatímco třeba ve druhém Zaklínači jsem si náramně užíval krásné dynamické souboje, v Game of Thrones na něco podobného můžete zapomenout. Vývojáři se zde vracejí do minulosti, protože u každého souboje musíte naklikat několik útoků přes nabídku, kterou vyvoláte L1. Ty poté postava provede skrze neustále stejné animace, což jak jistě chápete, má do zábavnosti hodně daleko. Navíc se stačí naučit jednu taktiku, a tu poté aplikovat i na další souboje, protože většina protivníků je stejná, čtěte naklonovaná, i se stejně chovají, navíc všichni mají otřesnou umělou inteligenci. Zde tak padá i jakási snaha o RPG vývoj postavy, protože k němu nemáte žádný důvod. Celé souboje korunuje šílená kamera, která zabírá vše možné, jen ne souboj z ideálního úhlu. Ona kamera je kapitola sama pro sebe, protože i normálně je umístěna dost nezvykle. Hlavního hrdinu totiž vidíte na kraji obrazovky, zatímco duhou polovinu máte otevřenu.

Další velkou chybou u RPGčka je až přílišná linearita. Ve hře můžete dělat jen to, co vám vývojáři dovolí. Po většinu herního času jen chodíte po herní mapě a plníte úkoly, samozřejmě ty hlavní, vedlejší zde nehledejte, ale že byste si odpočinuli u nějaké vedlejší aktivity nebo pokecali s NPC postavou, to zde rozhodně nehrozí. Můžeme se jen dohadovat, proč vývojáři investovali tolik úsilí do příběhu, který je skutečně kvalitní, ale srdce hry, tedy její hratelnost, tolik odflákli. Vše působí totiž už na první pohled lacině. Jakoby všechny peníze sebral George R. R. Martin.

Vývojáři použili pro Game of Thrones populární Unreal 3 engine, bohužel výsledek je hodně za očekáváním. Celá hra je totiž poseta ošklivými texturami, ať už jde o postavy nebo prostředí. Klidně si troufnu říci, že i hry na začátku aktuální generace konzolí vypadaly lépe. Nejvíce slabá grafika vynikne u filmečků, kde jsou záběry přímo na postavy, které mají dost toporné animace. Framerate je po většinu hry stabilní, jen co mi vadilo, jsou časné a docela i dlouhé nahrávací obrazovky (testováno na Playstationu 3). Ani soundtrack rozhodně není na nadprůměrné úrovni. Občas sice zazní nějaká ta skladba ze seriálové předlohy, ale ostatní je těžký podprůměr, stejně tak na tom jsou nevýrazné zvuky a o dabingu škoda mluvit. Sice občas uslyšíte nějaký ten známý hlas ze seriálu, ale je až moc cítit, že herci dabing vzali jen jako vedlejšák, který docela odflákli. O dalších postavách ani nemluvím, protože jejich namluvení je hodně směšné. Audiovizuální stránka jen podtrhuje tuto dost nepovedenou hru.

Videoherní zpracování Game of Thrones nadchne fanoušky především propracovaným a dobře napsaným příběhem, ale bohužel zklame špatnou hratelností, velkým množstvím chyb a také špatným audiovizuálním zpracováním. Pokud mezi fanoušky předlohy nepatříte, porozhlédněte se jinde, třeba u polské konkurence, která je o několik tříd lepší. Ta nejen má dobře napsaný příběh, ale i vytříbenou hratelnost.

Game of Thrones

Atlus, Cyanide studios
8. 6. 2012