Everybody's Golf

Martin Šmíd, 4. 9. 2017 0:39
Nezávislé japonské studio Clap Hanz prakticky už dvacet let připravuje hry jen z jedné, ale nutno dodat, že nesmírně oblíbené, série. Jde pochopitelně o Everybody's Golf, který si za dvacet let své existence vydobyl slušné renomé mezi fanoušky, především díky své návykové a neskutečně zábavné arkádové hratelnosti. Dá se říci, že zatím žádný díl nezklamal, ať už vyšel na domácí nebo kapesní konzoli PlayStation. Navíc i pro Sony jde o jednu z těch sérií, kterou hodlá i do budoucna podporovat a hodně na ni vsází, což ostatně ukazuje i nový díl, který právě vyšel pro PlayStation 4. Jmenuje se jednoduše Everybody's Golf a co nabízí, se dozvíte níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Když poprvé skočíte do hry, můžete si pochopitelně vytvořit svého vlastního golfistu, s nímž následně budete hrát různé turnaje či online hry. Editor postavy je jednoduchý na pochopení a celkem přehledný, navíc nabízí docela dost možností, jak svoji mužskou či ženskou postavu upravit. Od postavy po oblečení či různé doplňky a hlas, takže pokud se budete chtít více vyřádit, hra vám to poskytne. Navíc postavu si následně můžete kdykoliv ve hře dále upravovat, protože postupně budete vyhrávat nové předměty, případně i nějaké nakupovat, takže možností úpravy hra nabízí požehnaně. Dokonce si v základním hubu můžete zkopírovat nějaké jinými hráči vytvořené postavy, které se vám budou líbit.

Jak už jsem naznačil výše, Everybody's Golf série nikdy nestála na realismu nebo simulaci jako třeba ještě nedávné hry od EA. Šlo vždy o silnou arkádu, která měla hlavně zabavit. Nový díl pochopitelně z tohoto léty osvědčeného konceptu vychází, ale na druhou stranu nejde jen o naučení se, kdy správně odpalovat míček, ale postupně se učíte i jak silně do něj praštit, případně máte k dispozici různé hole, které můžete využívat, takže je prostor pro neustálé zlepšování a pilování svých golfových schopností. Během Kariéry, k níž se ještě dostanu, se tak postupně budete učit novým věcem, jak dostat míček do jamky, což je jistě skvělé, protože tím je hratelnost obohacena o slušnou hloubku v oblasti hratelnosti. Prakticky jde o takové menší golfové RPGčko. Když jsem ve hře nahrál několik dní, byl jsem následně překvapen, jak moc jsem se oproti začátku zlepšil a jak snadno dokážu porážet i dříve docela silné soupeře. Nový Everybody's Golf si tedy určitě zachoval svoji charakteristickou hratelnost, jen vývojáři nyní vše obohatili ještě o daleko větší hloubku, což z hraní dělá opravdu hodně zábavný a hlavně propracovaný zážitek se spoustou možností. Stejně jako předchozí díly je navíc maximálně přístupný nejen velkým fanouškům série, ale také naprostým nováčkům. Těm bude vše vysvětleno a postupně se naučí vše, aby mohli vyhrávat i online turnaje.

Dlouhotrvající singleplayer
Když se ocitnete v základním hubu, můžete v něm zapínat rychlé hry a jen tak si zahrát, ale daleko zajímavější jsou samozřejmě turnaje v rámci hlavní Kariéry. Jak je hrajete, získáváte nejen fanoušky, odměny a peníze, ale také body do levelování, za které se následně u vás v základní lokaci objeví i nějaký ten silnější protivník v podobě jakéhosi bosse, kterého musíte porazit. Když takto porazíte tři protivníky, získáte další level a následně se vám odemknou těžší turnaje v úplně jiné lokaci. Jednotlivé turnaje se neliší jen prostředím, ale i různými modifikátory, které vývojáři postupně zapínají a seznamují vás s nimi. V jednom turnaji vám bude třeba u jamky pomáhat tornádo, které míček nasaje a dostane do jamky, v dalším si zase budete muset více dávat pozor na silný vítr, který ovlivní let odpáleného míčku. Modifikátorů je celá řada a dobře ovlivňují samotnou hratelnost, dělají ji zajímavější a hlavně Kampaň tak nezačne ani na moment nudit. To je ostatně dáno ale také onou hratelností, které jsem se nemohl nabažit.

Jak už jsem zmínil výše, během hraní se vám postupně budou odemykat různé lokace, v nichž budete hrát. Od klasických paloučků po hřiště pod Alpami, případně kdesi u pouště nebo v tropických oblastech. Rozmanitost je tedy velká, ale důležitější jsou pochopitelně samotná hřiště, kterých je hned několik desítek, navíc neutrpěla ani jejich kvalita. Design hřišť je opět parádní, je vidět, že se na ně vývojáři hodně zaměřovali. Každé hřiště představuje slušnou výzvu, přičemž vývojáři vám skrze jednotlivé turnaje dávají možnost se je perfektně naučit, abyste věděli, kudy, případně kam, míček nejlépe odpálit, abyste se vyhnuli různým překážkám. Ať už v podobě stromů, jezírek nebo prostě děr s pískem. Do nich, když míček zapadne, je pochopitelně o průser postaráno, protože se ho musíte pokoušet dolovat ven. Dalo by se proto říci, že vedle hratelnosti jsou to propracovaná a kvalitně navržená hřiště, která jsou další velkou chloubou Everybody's Golf.

Samotná kampaň je v Everybody's Golf opravdu dlouhá a zabere vám docela dost večerů, než projdete všemi turnaji a vše si pěkně vyzkoušíte. Jak navíc budete hrát, budou se vám odemykat i některé další herní možnosti, které v novém díle Everybody's Golf slouží jako takové menší oživení. Brzy dostanete třeba golfový vozík, díky němuž se budete moci přemisťovat rychleji po otevřených hřištích. Daleko zajímavější je ovšem chytání ryb. Ano, pořád tu máme před sebou golfovou hru, ale minihra rybolovu ji dobře obohacuje a je navíc i docela zábavná, takže jako takové rozptýlení funguje na jedničku. Navíc vývojáři připravili celou řadu různých ryb, které můžete zkusit pochytat, takže, pokud vás chytne, klidně v ní pobudete i několik hodin.

Zábavný multiplayer
Singleplayer je jedna věc, ale nový Everybody's Golf hodně vsází i na online prvky a pochopitelně i multiplayer. Dalo by se říci, že jde o takové menší MMOčko, pokud se připojíte online. Jak už jsem zmínil, už v základním hubu vidíte avatary ostatních hráčů. Navíc se z něho můžete dostávat snadno do otevřených lokací s různými jamkami a dalšími aktivitami, kam pak můžete zvát další hráče a hrát s nimi turnaje, které si můžete různě nastavovat dle svých představ. Jen je možná škoda, že online turnaje jsou vázány na váš postup v singleplayerové kampani, takže se dostanete jen do lokací, které jsme v ní odemkli. Do všech ze začátku bohužel ne.

Vytváření základních turnajů s různými modifikátory je fajn, ale vývojáři připravili ještě jeden docela zajímavý a týmově orientovaný režim Turf War. V něm se objeví dva týmy na větší mapě s několika jamkami, o které následně bojují svým golfovým uměním. Vyhrává tým, který má zabraných více jamek. Někdy je režim docela hektický a na začátku nepřehledný, ale také je velmi zábavný a vzhledem k tomu, že je na zabrání jen několik minut, celkem rychle i odsýpá, čímž zabraňuje jakékoliv nudě. Navíc i vy musíte být celkem rychlí, a to nejen během samotného odpalování míčků na vybraném stanovišti, ale také přesun mezi jednotlivými jamkami. Tady si můžete pomoci speciálními teleporty, ale také golfovými vozítky. Režim Turf War se mi líbil a zabavil, zvláště, když byl plně obsazen hráči. A tím se dostávám k jednomu z problémů. Zatím online moc hráčů nehraje, takže naplnit tento režim byl celkem problém, sem tam se to povedlo, ale většinou jsem hrál s pár hráči, a tím pochopitelně trochu hratelnost strádá.

Ačkoliv je online multiplayer zábavný, má také několik menších mušek, které budou muset vývojáři ještě vychytat. Několikrát se mi třeba stalo, že jsem byl z online hry vykopnut po ztrátě připojení, občas pak hra zamrzla po dohrání online zápasu a musel jsem ji tak celou restartovat. Rovněž moc nepotěší, že není moc řešeno, jak zkušený hráč je, takže i nováček je hozen mezi zkušené hráče, proti nimž nemá moc velkou šanci. Na druhou stranu se mi během testování online části nestalo, že by hra viditelně lagovala, takže jsem měl alespoň celkem hladkou zkušenost.

Everybody's Golf nemá jen online multiplayer, ale z hlavního menu si můžete pustit lokální podobu. V ní můžete soupeřit s jedním nebo až se třemi dalšími kamarády před jednou televizní obrazovkou. Je možné si vytvářet rovněž různé lokální turnaje, přičemž vše funguje tak, že se vždy střídáte o jeden DualShock 4. Lokální multiplayer funguje dobře, nabízí různá nastavení, od vybrání postavy po různé modifikace samotné hry, takže přesně to, co od něj očekáváte.

Protože Everybody's Golf vychází pro PlayStation 4, určitě každý očekává naprosto parádní vizuální zpracování. V tomto ovšem hra trochu pokulhává. Na první pohled pochopitelně vypadá slušně, některé efekty potěší a třeba tráva je zpracována na výbornou. Na druhý pohled si už ale začnete všímat trochu horších textur, ne zrovna propracovaných a detailních postav a také horších animací, které se navíc neustále opakují. Je to škoda, že si vývojáři nedali trochu s vizuální stránkou práci, protože takto Everybody's Golf vypadá spíše jako remaster nějakého staršího dílu, než jako zcela nová hra, která byla ve vývoji od počátku pro PlayStation 4. Naštěstí alespoň dobře běží, nesetkal jsem se s žádnými problémy. Jen ty nahrávací obrazovky mohly být o něco kratší. Naštěstí si během nich můžete alespoň trénovat odpaly. Hudební doprovod je pak spíše lehce nadprůměrné, to samé se dá říci i o ozvučení. Prostě neurazí, ale ani nějak zvláště nenadchne. Na tom ale Everybody's Golf nestojí a nikdy stát nebude.

Everybody's Golf je povedeným pokračováním slavné série, které opět staví na zábavné hratelnosti, nyní s daleko větší hloubkou a propracovaností. Hlavní singleplayerová kampaň je dostatečně dlouhá a dokáže vás postupně naučit různé triky, potěší i různé vedlejší minihry a také online multiplayer se zábavným Turf War režimem. Jen mohli vývojáři zapracovat více na vizuální stránce a vychytat mušky v online části, následně by hodnocení bylo ještě o stupínek vyšší. Fanouškům to ovšem může být jedno, navíc je nový Everybody's Golf přístupný i naprostým začátečníkům, kteří třeba toho o golfu moc nevědí.

Everybody’s Golf (PS4)

ps4
SCEE, Clap Hanz