Epic Mickey: Power of Illusion

recenze  10
Martin Šmíd, 13. 12. 2012 0:45
Není tomu tak dávno, co jsme vám přinesli recenzi na velkého Epic Mickey 2: Dvojitý zásah, který nakonec moc dobře nedopadl. Sice byl v jádru celkem povedený, ale srážela ho dolů celá řada chyb. Když byl oznámen, Disney ještě potvrdil díl pro kapesní konzoli Nintendo 3DS s názvem Epic Mickey: Power of Illusion, který se samozřejmě od svého velkého bratříčka liší nejen hratelností, ale jak jsme nyní zjistili, liší se díky bohu i kvalitou. Pokud hledáte zajímavou a zábavnou plošinovku, která je přesto výzvou, nyní byste měli dávat pozor a dát se dál do čtení.

Starší mezi vámi si možná ještě vzpomenou na kultovní 2D plošinovku Castle of Illusion Starring Mickey Mouse z konzole SEGA Mega Drive. Už když byl Epic Mickey: Power of Illusion oznámen, vývojáři se netajili tím, že by chtěli vytvořit nástupce této hry, čemuž přizpůsobili skoro vše. Opět tu tedy máme 2D plošinovku, čerpající nejen ze své slavné předlohy, ale přinášející i několik novinek. O nich ale později, nejdříve si něco řekneme o příběhu, který je zde celkem jednoduchý a slouží jen jako podklad k tomu, abyste měli nějaký důvod se vypravit do všech těch úrovní. Věci se mají tak, že se objevil čaroděj Mizrabel. Ten samozřejmě ohrožuje celý zdejší svět, čemuž Mickey ani Oswald nemohou přihlížet, proto je ten nejvyšší čas, aby mu konečně někdo ukázal, že tu pro něj není místo. Proto se Mickey ihned vydává do jeho kouzelného zámku plného nástrah. To by bylo k příběhu, přesto oceňuji celkem pěkně napsané dialogy a hlavně zajímavé postavy od Disneye. Těch je celá řada.

Jak už bylo zmíněno výše, Power of Illusion je 2D plošinovka ze staré školy, v níž budete skákat po plošinkách, překonávat překážky, hledat postavičky z Disneyho světa, malovat či mazat předměty a samozřejmě bojovat s nepřáteli. V tomto vás asi Mickey nepřekvapí, co je ale nutné vypíchnout, je pěkně navržený design jednotlivých úrovní s důmyslně postavenými pastmi, hádankami a skrytými místy. Levely jsou vždy vytvořeny v motivu nějakého slavného filmu od Disneye, takže se podíváte třeba do míst, kde se pohybuje Aladin, Šípková Růženka, Petr Pan nebo Sněhurka.

Na začátku jsou všechny levely dost jednoduché na proskákání, ale od druhé z pouhých tří kapitol začne přituhovat, až v pozdějších fázích hry budete mít kolikrát docela problém. Některé momenty jsou až frustrující, protože vyžadují maximální přesnost, ale dají se rozhodně překonat. Díky vyšší obtížnosti v druhé polovině bych nedoporučoval hru pořizovat dětem, protože ty mohou mít nemalé problémy ji dokončit. Power of Illusion je kvůli obtížnosti spíše pro odrostlejší a zkušenější hráče. Za vypíchnutí ještě stojí povedené souboje s bossy, ale ty jsou jen tři. K tomuto se ale vrátím v posledním odstavci recenze, proč tomu tak je.

Protože je Power of Illusion hra pro Nintendo 3DS, je využit i dolní displej. Na něm po celou dobu vidíte zjednodušený obrys úrovně, v níž se nacházíte, ovšem ukázány jsou i objekty, které můžete do scény přimalovat, případně z ní odstranit. Dám příklad, potřebujete se vyškrábat nahoru na plošinku, přičemž dolní displej ukazuje, že je možné nakreslit krabici, abyste se na ní snadněji dostali. Vy tak vezmete dotykové pero, kliknete na možnost nakreslit plošinku a tu poté tahem nakreslíte. Samozřejmě jde jen o základní příklad, protože časem můžete přimalovávat i řetězy, po nichž se Mickey umí zhoupnout, případně děla, která udělají z nepřátel večeři pro jejich mazlíčky, no a vám darují peníze pro pozdější bonusy. Děla jsou nebezpečná i pro vás, takže je můžete ze scény i mazat. Kolikrát takto přes přikreslování a mazání objektů budete řešit velké prostorové rébusy, u nichž se slušně zapotíte. Naštěstí jde vždy stisknutím X celou scénu zapauzovat, takže si můžete rozmyslet, co umazat a co naopak nakreslit.

Jak procházíte jednotlivé úrovně, můžete v nich narazit na celou řadu známých postaviček z Disneyho světa. Pokud je zachráníte, což je i důležité k pozdějšímu postupu dál a dostání se až k finálnímu bossovi, najdete je poté v základní části zámku. V ní vlastně máte svoje útočiště, kde můžete s postavičkami mluvit, plnit pro ně několik jednoduchých vedlejších úkolů, nebo si i u Strýčka Skrblíka nakupovat upgrady pro Mickeho, čímž mu vylepšíte zdraví, bojové schopnosti a spoustu dalších atributů. Rozhodně se proto vyplatí tohoto škrta zachránit, je užitečnější více, než se na začátku může zdát, ačkoliv zadarmo to samozřejmě nebude. Pořád mu jde jen a jen o naplnění obrovského sejfu, kam si chodí zaplavat.

Už když se podíváte na okolní obrázky, jistě si všimnete pěkné, ručně kreslené grafiky, která dodává hře jedinečné kouzlo, do toho si připočtěte i slušné animace postav, takže ani zde Power of Illusion neselhává, právě naopak. Jistě potěší i příjemný 3D efekt. Ten neruší od hraní, jen celé scéně vždy dodává daleko větší hloubku, což je příjemnější pro oko. Rozhodně jedna z her, kde má smysl mít 3D zapnuté po celou dobu a zásadním způsobem ji vylepšuje. Velmi solidní je i hudební doprovod s několika povedenými skladbami, které pořád hrají během vašeho snažení. Dabing je poté přítomen jen u hlavních protagonistů, a ne vždy. Je docela škoda, že nebyly namluveny úplně všechny postavičky. Jistě by si to zasloužily. Chápu ale, že tu byl o poznání menší rozpočet. Ten ale vývojáři využili na sto procent.

Předchozí chvála by sama o sobě stačila na pořádně vysoké hodnocení, takže si možná říkáte, proč jenom známka, kterou jde vidět níže. Power of Illusion je sice zábavný, má několik dobrých nápadů a pěknou audiovizuální prezentaci, ale bohužel je až přespříliš krátký. Pokud patříte mezi zkušenější hráče a ovládání, které je docela jednoduché a dá se na něj rychle navyknout, dostanete do rukou, dohrajete celé Mickeyho dobrodružství klidně na jedno posezení. Herní doba je největší kámen úrazu této jinak povedené plošinovky. Pokud by byla dvojnásobně dlouhá, hned bych vám ji doporučil, ale takhle si každý musí říci, jestli mu za plnou cenu stojí sice skvělá plošinovka, ale taková, kterou jde proletět za nějaké tři hodiny.

Zatímco velký a o dost sledovanější Epic Mickey 2: Dvojitý zásah působil ve výsledku jako přeplácaný invalida, to Epic Mickey: Power of Illusion je sice o něco jednodušší a lineárnější, ale díky tomu i zábavnější, navíc zabalen do pěkného kresleného kabátku s příjemným 3D efektem. Jenom škoda poněkud kratší délky a několika frustrujících pasáží, jinak bychom šli s hodnocením ještě výše, ale ani tak se nemá Mickey za co stydět, nad jeho 2D dobrodružstvím by měl zauvažovat každý majitel kapesní konzole Nintendo 3DS, zvláště pokud ho uvidí někde za příjemnou cenu.

Epic Mickey: Power of Illusion

3ds
Disney Interactive Studios, DreamRift